Láthatatlan (2007)

The Invisible
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Marco Beltrami, különféle előadók
  • vezényel: Nick Ingman
  • kiadás éve: 2007
  • kiadó: Hollywood Records
  • játékidő: 63:43
Megosztás:
David S. Goyer neve igen patinás Hollywoodban, hiszen a Dark City, a Penge-trilógia, a Batman: Kezdődik! vagy A sötét lovag forgatókönyve mind az ő tollából ered, tehát nem lehet rá azt mondani, hogy nem ért a pörgős, sötét erőktől duzzadó történetekhez. Ezzel szemben valahányszor rendezői feladatokat próbál ellátni, mindig nagyon hamar forró lesz ülepe alatt a szék, mert a Penge: Szentháromság a széria leggyengébb darabja, a szóban forgó tinithriller pedig egész egyszerűen rossz. A Ghost alapötletét segítségül véve a sztori szerint egy alig kedvelhető fickó az élet és halál közti szellemi dimenzióba kényszerül, miután az iskola hírhedt bandája nagyon megveri a közeli erdőben. Az, hogy végül melyik irányban folytatódik sorsa, azon múlik, megtalálja-e valaki a tetszhalott testet. Ehhez ő, mint láthatatlan szellem, minden lehetséges módszert be kell, hogy vessen, ami ugye egy fizikailag nem létező embertől nem kis feladat. A borzasztóan eredeti történethez hozzájön a főszereplő Justin Hawtin antipatikus játéka, és ha nem lenne látható mellette az egzotikus szépségű Margarita Levieva (aki mellesleg a bárgyú forgatókönyv szerint az a bandavezér lány, aki korántsem meggyőző testi fölénye ellenére a halálos rúgást méri antihősünkre), valamint a többre érdemes Marcia Gay Harden, garantáltan az égvilágon semmilyen maradandó élményt nem hozna ez a produkció.
 
c beltrami invisible 01
Szegény Marco Beltraminak ez pedig már megint egy olyan állomás a karrierjében, ahol aztán pláne nem rajta múlt a film sikere. Sőt, az egyébként katasztrofális hangulatú kemény rockbetétek mellett szinte oázisszerű megnyugvást jelentenek az érezhetően valódi zenekarral felvett, többnyire drámai szerzeményei. A misztikum kifejezésére csak minimális elektronikai segédletet használt, rendre jól illeszkedő vonósharmóniák csendülnek fel a dramaturgiailag fontos pillanatokban, és noha markáns, egyértelműen kiemelkedő témákkal nem találkozunk, a szerencsétlen filmhez nagyon jó hangulatú score-t komponált. Még csak azt sem lehet mondani, hogy összecsapott munka lenne, habár ezzel párhuzamosan – elnézést a műfaj szerelmeseitől, de – a metálborzalmak véleményem szerint semmilyen formában nem segítik a látványt. Az ezt összeállító zenei szerkesztőt lelkiismeret-furdalás nélkül eltiltanám a pályától, ha azt az egy, káprázatosan telitalálat nótát a Suicide Sports Clubtól be nem válogatta volna. A "02-20 Boy" eredetileg "02-20 Girl" címen íródott, a zenekar pedig csak a film kedvéért variálta át a szöveget, és egész egyszerűen hibátlan abban a jelenetben, amikor Nick szembesül újszerű állapotával (a dalért megéri utánanézni a zenekar Electric Mistress című albumán).

Az albumon teljesen természetes módon egyetlen score-track sem kapott helyet, külön kiadásról Beltrami zenéjével pedig ne is álmodjunk, egy minden tekintetben ekkora bukta esetében nyilván egy centet nem ér meg a lemezkiadóknak foglalkozni a dologgal. Nagy kár érte, egy szolid félórás lemezre simán vevő lennék, mert ezerszer rosszabb muzsikák is napvilágot látnak. Érdekes módon a Hollywood Records által kiadott válogatásalbum valamiért out of print lett ezalatt a szűk egy év alatt, normális tracklistát és játékidőt pont emiatt nem nagyon lehet találni. A számomra befogadhatatlan betétdalok, illetve az egy, fentebb említett kivétel karöltve Beltrami zenekari szerzeményeivel mégis olyan arányban állnak, hogy egy erős közepest megérjen a film zenéje (az értékelésem is az összélményre vonatkozik, nem a megjelent soundtrackre). Ám ha valaki eddig még nem találkozott a filmmel, kizárólag a két női szereplő, valamint a komponista elfogadható aláfestése miatt tegyen csupán egy próbát.

 
Tihanyi Attila
2008. 10. 10.



 

Tracklista:
  1. Taking Back Control - Sparta (3:41)
  2. Wolf Like Me - TV on the Radio (4:38)
  3. You're All I Have - Snow Patrol (4:25)
  4. Stars and Sons - Broken Social Scene (5:09)
  5. Fashionably Uninvited - Mellowdrone (3:51)
  6. 02-20 Boy - Suicide Sports Club (3:57)
  7. Caterwaul - ...And You Will Know Us by the Trail of the Dead (4:54)
  8. Under Pressure - Kill Hannah (3:28)
  9. Body Urge - The Great Fiction (3:43)
  10. Bliss - Syntax (6:06)
  11. The Kill - Thirty Seconds to Mars (3:53)
  12. Perfect Memory (I'll Remember You) - Remy Zero (4:30)
  13. Music for A Nurse - Oceansize (8:19)
  14. I Will Follow You Into the Dark - Death Cab for Cutie (3:09)
Megosztás:

Kapcsolódó írások

Bosszúvágy
Dark City
Gothika
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató