FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop  Bad Boys for Life
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Swarm (Jerry Goldsmith)    THE SWARM  (1978)
       Rajzás


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2020
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 117:21




         A 2020 elején elharapódzott járvány sok egyéb területhez hasonlóan a filmgyártásra is rányomta bélyegét: a mozik bezártak, a forgatások leálltak, s amíg az első félévre beharangozott húzóalkotások premierjén hónapokat toltak a stúdiók, néhány produkció esetében az online bemutató mellett döntöttek. Ezen állapot hozadéka, hogy a lemezkiadók is jobbára régi zenék újbóli megjelentetésével foglalatoskodnak, mely téren már most elégedett vagyok az idei felhozatallal, hisz alig telt el három hónap, és máris két, általam régóta várt Jerry Goldsmith-albummal, a Rajzás zenéjének újrakiadásával, valamint az Életre-halálra score-jának bővített változatával gazdagíthattam gyűjteményemet. Ahogyan arra már párszor kitértem, Goldsmith azon komponisták egyike, akiknek munkássága a műfaj iránti rajongásom hajnala óta lebilincsel, így az elmúlt két és fél évtized során tőle is igyekeztem minden kedvencemet beszerezni, e páros felbukkanásával pedig az egykoron oly hosszú listámon mindössze három cím maradt áthúzatlanul.
         A Rajzás zenéje bakeliten jelent meg először, amelyen túl évek múltán is csak olyan válogatásalbumok ízelítői árulkodtak róla, mint a Varése Sarabande The Towering Inferno and Other Disaster Classics-e, illetőleg a Silva Screen gondozásában megjelent The Omen - The Essential Jerry Goldsmith Film Music Collection, a Music from the Films of Michael Caine és a Jerry Goldsmith - 40 Years of Film Music - mindegyikük a "The Bees Arrive" és/vagy az "End Title" tételekre szorítkozott. A Prometheus Records a mozi premierjének huszonötödik évfordulója alkalmából változtatott ezen a helyzeten, és bár fiatalon többször láttam a filmet, kísérete akkor került a látómezőmbe, amikor a CD-hez már csak másodkézből lehetett hozzájutni, ezért inkább kivártam. Bakancslistámról 2020 márciusában vehettem le, hála a La-La Land Records által piacra dobott kétlemezes gyűjteménynek, melyben a teljes, újrakevert anyag mellett az egykori bakelit tartalma is megtalálható.

         A katasztrófafilmek múltja szinte egyidős a filmgyártással: az első ilyen jellegű produkció az 1901-ben bemutatott Tűz van! című brit némafilm volt, amelyet számos hasonló követett, de a hetvenes évekig bezárólag e témakör jobbára csak B kategóriás szinten volt képes megmozgatni a stúdiókat. E trendet a Universal törte meg azzal, hogy neves szereplőgárda közreműködésével leforgatta az Airportot, melyet a zsáner szárnyalásának gyújtópontjaként szokás emlegetni. Az ezt követő évtized jelentette e műfaj számára a reneszánsz kort, s a már említett Airport mellett olyan örök érvényű darabok kerültek ki Hollywoodból, mint a Poszeidon katasztrófa, a Földrengés, Az omega ember és a Pokoli torony. Az irányzat éllovasa Irwin Allen volt (ő tekinthető a korszak Roland Emmerichjének), akinek nemcsak a trend tündöklését, hanem a hanyatlását is köszönhetjük - utóbbit a Poszeidon kalanddal, az Ég és föld között-tel, valamint a Rajzással érte el. "Irwin Allen rendező volt a Pokoli torony és a Poszeidon katasztrófa producere, így sejtettem, hogy van némi fogalma a katasztrófafilmekről, és tetszett a gondolat, hogy egy látványos, effektekkel dúsított filmen dolgozhatok. Azt azonban nem vettem számításba, hogy amíg egy égő felhőkarcoló vagy egy hatalmas, felborult hajó nagy formátumú vizuális drámát garantál, egy méhraj... szó, mi szó, nem ugyanaz a kategória" - emlékezett vissza Michael Caine, aki mellett többek között Richard Chamberlain (Sógun), Henry Fonda (Volt egyszer egy vadnyugat), Richard Widmark (Alamo), Olivia de Havilland (Elfújta a szél) és Katharine Ross (Diploma előtt) szavazott bizalmat a filmtervnek, ami aztán hatalmasat hasalt.

         Az embereket rettegésben tartó méhek sztorijával Allen John Williamst kereste meg először, akivel a hatvanas évek folyamán olyan, a tengerentúlon anno népszerűnek számító sci-fi sorozatoknál működött együtt, mint a The Time Tunnel, a The Land of the Giants vagy a Lost in Space, de a Pokoli torony és a Poszeidon katasztrófa is közös sikerük volt. A szerző azonban nemet mondott, így a filmes a szintén általa jegyzett Voyage to the Bottom of the Sea széria apropójából megismert Jerry Goldsmithhez fordult, aki finoman szólva sem unatkozott (ugyanezen évben mutatták be zenéjével A nagy vonatrablást, A brazíliai fiúkat, a Kómát, A mágust, illetve az Ómen 2.: Damient), ám mivel közel tíz hetet adtak neki rá, elvállalta a feladatot. A végeredmény hallatán joggal merül fel a kérdés, miként vehette ennyire komolyan a feladatát Goldsmith akkor, amikor a produkció nemegyszer súrolja a komolytalanság kategóriáját - okkal tartják számon a zsáner mélypontjaként. A válasz minden bizonnyal az elhivatottságban rejlik, hasonló példaként pedig számos egyéb vállalkozást lehetne még felsorolni a szerzőtől, melyeket a "rossz film jó zenével" kategóriába szokás sorolni.

         "A komponálás egyik érdekes mozzanata számomra a karakterek megfigyelése, valamint megjelenítése a muzsikában" - nyilatkozta egykoron a komponista, akinek a Rajzás ihlette művében a hadsereg, a méhtámadások áldozatai és a filmben látható románcok mellett a méhsereg is megjelenítődik. Utóbbi megközelítés a score legfontosabb visszatérő momentumát adja, melyhez a szerző - az e rovarok angol elnevezéséből kiindulva - a b-e-e zenei hangokra szorítkozott. Az így létrejött, zümmögéshez hasonló vadászkürt-, trombita-, illetve vonósfutamok azon reflexünkre igyekeznek támaszkodni, amely 1900 óta benne van mindenkiben, aki ismeri a Rimszkij-Korszakov Mese Szaltán cárról című négy felvonásos operájából származó "A dongó"-t. Ehhez hasonlót alkalmazott korábban Bernard Herrmann is a Rejtelmes sziget esetében, s az e parányi lényekre történő zenei asszociáció ezúttal is tökéletesen megállja a helyét. Allen hozzávetőlegesen tizenöt-húsz millió méhet használt a forgatás idején, ami meghökkentő szám, és amellett, hogy a velük kapcsolatos képsorok látványosak lettek, Goldsmith háromhangos motívuma nagyban hozzájárul az általuk jelentett fenyegetettséghez. Mindez már az első másodpercekben felbukkan ("Main Title"), majd olyan tételekben tér vissza, mint a "Red Two Reporting", a "The Black Mass", a "The Bees' Picnic", a "Get Him Out", a "Bees on Fire", a "Toward Marysville", a "The Bees Arrive", a "Train Attack", valamint a "Bees Inside".
         A rovarokkal a maroknyi tudóssal kiegészülő hadsereg igyekszik szembeszállni, s amíg előbbiek kísérleteit, erőfeszítéseit az "On Their Way", a "Plastic Hives / Old Friends", az "Exact Instructions" és a "The Glasses / Houston Headquarters" feszült dallamai húzzák alá, addig utóbbiak pergő- és üstdobok, valamint erőteljes rezesek közreműködésével vannak jelen a score-ban. A méhek szimbolizálásának módja mellett a militarista hangulat és az akciórészek ihlette trackek voltak azok, melyek annak idején rögtön megragadták a figyelmemet: a "Main Title" éppúgy hamar kedvencemmé vált, mint a "The Black Mass", a "No Effect", a "Bees on Fire", a "Train Attack", a "Burn 'Em Out", a "Get Reinforcements", a "Bees Inside" vagy az elképesztően energikus "End Title", amely méltán került bele a 2009-ben megrendezett Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert repertoárjába. Az itt hallható megoldások tobzódnak a komponista kézjegyeiben, s később számos, a rajongók által kedvelt művében is visszaköszönnek, legyen szó horrorról (A nyolcadik utas: a Halál), akcióthrillerről (Leviathan) vagy kalandfilmről (Salamon király kincse, Supergirl), de a Rajzás bukása képes volt mindent felülírni, score-ja hosszú időre kikopott a köztudatból.
         Bár a dinamikusabb megoldások a szerző régebbi munkásságából is táplálkoznak, inkább a következő évtizedének hasonló jellegű kíséreteit vetítik előre, a romantikusabb, illetve drámaibb jelenetek ihlette percek pedig a hetvenes évek tipikus lenyomatai. Ezen időutazás a "Don't Take Him"-mel veszi kezdetét, s a "Oh Maureen / We'll Come Back"-kel, a "The Lollipop"-pal, az "A Gift of Flowers"-szel, az "A Boy's Story"-val, az "Empty Town"-nal, a "Tommy's Death"-szel, valamint a "Departed Friend"-del folytatódik.

         Az, hogy egy alkotás kedvezőtlen fogadtatása milyen szinten képes süllyesztőbe küldeni kíséretét annak ellenére is, hogy az jól sikerült, számtalanszor bebizonyosodott már. A Rajzás zenéje az egyik ékes példa erre, ezért külön öröm számomra, hogy a Prometheus Records ráirányította figyelmemet e méltatlanul a feledés homályába merült műre, melyet a La-La Land Recordsnak köszönhetően immáron polcomon tudhatok. A művész ügyesen kombinálta a különböző hangulatelemeket, a rendezővel és a forgatókönyvíróval ellentétben rálelt a megfelelő egyensúlyra (hozzáteszem: a film sem lenne annyira rossz, ha félórával rövidebbre, feszesebbre vágták volna), melyet a zseniális "End Title"-lel fejelt meg.


    Kulics László
    2020.05.09.




    Tracklista:

    CD 1:
      1. Main Title (Film Version) (4:26)
      2. Red Two Reporting (2:23)
      3. The Black Mass (2:33)
      4. What Happened? / The Picnic (2:13)
      5. The Bees' Picnic (Film Version) (2:20)
      6. On Their Way (0:59)
      7. Get Him Out (2:13)
      8. Plastic Hives / Old Friends (3:14)
      9. Don't Take Him (Film Version) (4:26)
    10. The Boys and the Bees (2:04)
    11. Oh Maureen / We'll Come Back (2:26)
    12. Bees on Fire (1:31)
    13. Toward Marysville (0:37)
    14. The Lollipop (0:42)
    15. A Gift of Flowers (2:01)
    16. The Bees Arrive (Film Version) (4:54)
    17. A Boy's Story (1:51)
    18. The Park (0:41)
    19. Condolences (0:59)
    20. Empty Town (1:38)
    21. Train Attack (2:26)
    22. No Effect (1:11)
    23. Tommy's Death (Film Version) (3:24)
    24. Exact Instructions (Film Version) (7:16)
    25. Departed Friend (1:15)
    26. The Glasses / Houston Headquarters (3:48)
    27. Burn 'Em Out (0:44)
    28. Get Reinforcements (2:29)
    29. Bees Inside (Film Version) (5:23)
    30. End Title (Film Version) (3:07)

    CD 2
      1. Main Title (03:42) *
      2. A Gift of Flowers (2:03) *
      3. The Bees' Picnic (2:20) *
      4. Tommy's Death (4:18) *
      5. The Bees Arrive (5:51) *
      6. Bees Inside (6:01) *
      7. Don't Take Him (2:30) *
      8. Exact Instructions (4:39) *
      9. A Boy's Story (1:51) *
    10. End Title (3:13) *
    11. Main Title (Original Version) (4:29)
    12. No Effect (Alternate Take) (1:10)

    * az 1978-as filmzenealbum tartalma





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Airport

    Damien: Omen II

    Jerry Goldsmith életútja - II. rész:
    A hetvenes évek


    Outland

    További kritikáink
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila
  • The Beyond (L'Aldila)

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam