FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Once Upon a Time in the West  The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Red Shoe Diaries (George S. Clinton)    RED SHOE DIARIES   (1992)
       Vörös cipellők


      

       zene: George S. Clinton és különféle előadók
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Polygram Records
       játékidő: 51:04





         A kilencvenes években reneszánszát élte az amerikai szofterotikus filmipar. A pornó mindig is folyt a csapból, de a nem kifejezetten erre szakosodott előfizetéses kábelcsatornák azokat nem tűzhették műsorukra, bármennyire is nézőcsalogatók lettek volna. Így mindenáron dömpingmennyiségben kellett ízléses, történettel, színészekkel és szép beállításokkal elkészített könnyed-erotikus produkciókat gyártani. Az igény olyan erős volt, hogy hazánkat is elérte, és akkoriban itthon is készültek a Playboy számára ilyen produkciók. Persze Amerikában szintén, és ezek közül is az egyik leghíresebb a Zalman King író/rendező/producer vezénylete alatt készülő "Vörös cipellők"-sorozat volt. Azt hiszem, sokan emlékezhetünk rá a korai HBO-s időkből...
         A széria egy önálló tévéfilmmel (melynek zenéjét tárgykorongunk tartalmazza) vette kezdetét 1992-ben. Jake Winters (David Duchovny) szeretett felesége, Alex halála után rátalál annak titkos naplójára, amelyből kiderül, hogy a nő ugyan szerette férjét, de szeretője is volt amellett. Az összetört Jake elindul, hogy felkutassa a titokzatos férfit, és megértse elhunyt felesége szándékait. A film posztere is - melyen Duchovny ül elgondolkodva, arcához emelt, összetett kezekkel - sejtetni engedi, hogy itt mélyebb, lélektani élmények is várnak a nézőkre, mint egy hasonló témákat megcélzó produkció esetén.

         A "Vörös cipellők" zenéjének története korábban kezdődik. Zalman King 1986-ban megírta a kultikus "9 és 1/2 hét" történetét, amit később Adrian Lyne rendezett meg Kim Basingerrel és Mickey Rourke-kal a főszerepekben. Ehhez a filmhez írt egy dalt egy bizonyos Jonathan Elias nevű tehetséges szerző. King felfigyelt az egyedi hangzásvilágra, és két évvel később, mikor saját rendezésében elkészítette a "Two Moon Junction - Vágyak találkozásá"-t, Eliast kérte fel maga mellé az aláfestés megírására. A score kis pénzből, de érezhető tehetségből táplálkozva varázslatosra sikeredett, és a direktor-producer számára kikövezte a követendő zenei utat a jövőbeni hasonló produkciók felé.
         George S. Clinton kapta meg aztán a megbízást, hogy a bevezető tévéfilmhez Elias-stílusú score-t írjon. King rendező munkamódszere egy zeneszerző és egy vágó álma is: a forgatókönyv alapján előre megíratta Clintonnal a score-tételeket, majd a vágó ezek, illetve a betétdalok alapján vágta meg a jeleneteket. Mikor aztán az első tévéfilm sikert hozott és a franchise sorozattá duzzadt, egy szezonnyi jelenetet egyszerre vettek fel, így Clintonnak még sietnie sem kellett a munkával. A felvételekben egy kisebb kamarazenekar és jazz-zenészek működtek közre játékukkal az elektronikus részek mellett.
         Viszont a score a legnagyobb jóindulat ellenére is hullámzó minőségű. Egyes számoknál ordít, hogy tévés produkcióhoz készült, kis pénzből és kevés ihletből ("Jackhammer"), míg máshol érezzük, hogy volt ötlet a pakliban, például a fájdalmas hegedű-, melankolikus zongora-, illetve szaxofonhangzásokból építkező "Negligée"-ben. A szaxofon használata akkoriban egy Jerry Goldsmith számára már elcsépelt ötletnek számított, ha szexet kellett aláfestenie, például az "Elemi ösztön"-höz. De ne felejtsük el, hogy az egy "A"-listás produkció volt, és egy zseni írta hozzá a hangjegyeket. Itt, én azt mondom, nem olyan közhelyes, mint elsőre gondolnánk. A hangszer egyfajta film-noir fuvallatot ad a filmnek a betétdalok társaságában.

         A melankólia a kulcsszó, ami összetartja ezt az eklektikus dalválogatást, amivel a korongon találkozunk. Először is itt van Richie Sambora, akinek két hangulatos blues hatású rockszáma, a "You Never Really Know" és a "Rest in Peace" az album (és az előadó szólókarrierjének is) fénypontjai. Sambora a Bon Jovi vezető gitárosa volt, majd hogy felfedezze sajátos bluesos hangzását, külön utakra indult két saját lemez erejéig. A "You Never Really Know" a legjobb szám a CD-n, a gitáros hangulatos játéka, babonázó hangja és érdekes dalszövege tökéletes választás egy romantikus-erotikus témájú film alá. Ehhez csatlakozik be társként a szintén énekes-gitáros olasz Zucchero "You're Losing Me" című balladájával.
         Hamisítatlan fekete női énekhang várja a hallgatót Oleta Adams "Everything Must Change"-jében, amely hangzás engem leginkább Shirley Basseyre, a Bond-dalok királynőjének énekhangjára emlékeztet. És ha már fekete művészek: imádom James Brownt, de "Payback"-je nagyon kizökkentő ezek közt a számok közt. Mint ahogy nem tudtam hova tenni az afro-pop "Makambo"-t sem, bár nincs kétségem, hogy a filmben ez is megtalálja a maga helyét, de az albumon nem igazán.

         King tehát értett ahhoz, amit csinált, és a tévéfilmként induló első részből hatalmas "Vörös cipellők"-sorozat lett, mely leágazásokkal (spin-offokkal), a mai napig is tart. Több közepes ismertségű híresség is megfordult a sorozatban, a zenei arculat pedig végig friss és egyedi maradt, mint azt tárgyalbumunk is bizonyítja. A sorozathoz írt többi Clinton-szerzemény pedig pár évvel később egy külön score CD-n is napvilágot látott.


    Berkes Zsolt
    2008.10.21.




    Tracklista:

      1. Red Shoe Requiem - George S. Clinton (3:18)
      2. God Is Rhythm - White Boys, Big Mouth, Assasin,
          Mia Dunn (4:11)
      3. You Never Really Know - Richie Sambora (4:53)
      4. Jackhammer - George S. Clinton (1:32)
      5. Makambo - Geoffrey Oryema (5:00)
      6. You're Losing Me - Zucchero (5:47)
      7. Negligée - George S. Clinton (2:32)
      8. The Payback - James Brown (3:58)
      9. Solitude - Geoffrey Oryema (3:49)
    10. Red Shoe Tango - George S. Clinton (1:20)
    11. Everything Must Change - Oleta Adams (6:51)
    12. Rest in Piece - Richie Sambora (3:46)
    13. Finale - George S. Clinton (3:43)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Basic Instinct

    Bury My Heart at Wounded Knee

    Californication

    George S. Clinton - Váltakozó műfajok
    (interjú)


    További kritikáink
  • Bad Boys for Life
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam