FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Once Upon a Time in the West  The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Rózsa Miklós-est (koncert)
     











         vezényelt: Pál Tamás
         előadta: MÁV Szimfonikus Zenekar
         közreműködött: Gilad Karni (brácsa)
         rendezte: Budapesti Fesztiválközpont Kht.
         helyszín: Művészetek Palotája - Fesztivál Színház, Budapest
         időpont: 2007. március 18., 19:30



         A Budapesti Tavaszi Fesztivál számos rendezvénye mellett a Rózsa Miklós-estre március 18-án került sor. Az eseménynek a Művészetek Palotája 452 férőhelyes Fesztivál Színháza adott otthont, mely kiválasztásában szerepet játszott, hogy ez a terem felelt meg leginkább a koncert támasztotta különleges követelményeknek. Méreteivel és műszaki adottságaival a világ élvonalába tartozik a 750 négyzetméteres színpad, amely oldalszínpadokkal, vetítésre alkalmas hátsó színpaddal és a díszletezést szolgáló, huszonnégy méter magas felső gépészettel rendelkezik. Mivel Rózsa Miklós a filmzenék rajongóinak körén kívül hazánkban méltatlanul elfeledett zeneszerzőnek számít, most végre az őt megillető megemlékezést kapta Magyarországon is.

         Az este mind komolyzenei, mind pedig filmzenei műveiből tartalmazott válogatást. A műsor első felében Rózsa klasszikus zenei művei közül került bemutatásra kettő. Az első a "Három magyar vázlat, op. 14" volt, mely a szerző hevenyészett népdalgyűjtő munkásságán alapult. A komponista gyakran járta a palóc falvakat népdalok után kutatva, de Bartók és Kodály módszereihez képest némileg felületesebben dolgozott: a dalszövegeket soha nem jegyezte le kis fekete noteszába, általában csak a dallamokat - ha megtetszettek neki. Ezt a művét 1938-ban mutatták be Baden-Badenben a Nemzetközi Zenei Fesztivál keretein belül. A második darab jóval később született meg - az 1979-es "Brácsaverseny op. 37" Rózsa egyik legutolsó műve volt, melyet eredetileg Pinchas Zukerman brácsaművész számára írt.
         Most, 28 évvel később Gilad Karni előadásában hallgathattuk meg a darabot, amely tökéletesen visszaadta a nehezen elkészült és mégis tökéletes egységet jelentő szerzemény üzenetét. Rózsa a concerto megírását többször is megszakította különféle filmek, például a César-díjas "Providence" kedvéért), és a kényszerpihenők után nagyon nehezen zökkent vissza a kerékvágásba. Bár a hosszadalmas munka végén örömmel adta át a darabot, ám önéletrajzában is fennmaradt a kétkedés, hogy a komponálás közbeni hosszabb-rövidebb szünetek a kész műben is hallhatóak lesznek. A mostani előadásban ebből semmi se hallatszott, Rózsa aggodalmát tehát alaptalannak is tekinthetjük.

         A koncert második felében a művész két római kori filmjéből hallható szviteket játszott a MÁV Szimfonikus Zenekar. Mindkét előadás során az alkotásokból vetítettek részleteket a zenekar mögötti vászonra, így mutatva be a filmzene tényleges hatását a jelenetekre. A "Ben Hur-szvit" a nyitánnyal indult, melyet a Három királyok imádása során játszottak, ezt követte a szerelmi téma. A két legjobb darab azonban kétségtelenül a két gyors téma volt: a rabszolga-evezősök és a fogatversenyre vonulók témája. Az evezősök esetében különösen fontos volt a pontos tempó tartása, mivel a filmben is szerepel egy dobos, akinek az ütemét tartani kellett. A négy tétel együtt sikeresen adta vissza a "Ben Hur" zenei világát, jól szelektált a több mint kétórányi megírt zenéből.
         A "Quo Vadis"-ból készült szvit nélkülözte a hasonlóan bombasztikus pillanatokat, és a filmhez illesztése sem sikerült tökéletesre. Míg a "Ben Hur" esetében a szvit elemei gyakorlatilag az eredeti filmzene részletein alapultak, addig a "Quo Vadis" összeállítása inkább egy szabad újragondolásnak volt tekinthető. Emiatt a filmből nem lehetett igazán illeszkedő részeket találni, a végeredmény ennek okán felemásra sikerült. A gyengébb minőségű VHS-másolatról készült kivetített kópia néha inkább elterelte a figyelmet a zenéről, mintsem kihangsúlyozta volna azt. A darab azért ennek ellenére is remek előadásban került bemutatásra, ráadásul kuriózumként is megállja helyét, hiszen kiválasztott párjához képest sokkal ritkábban szerepel zenekarok műsorán is.

         Reméljük, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál szervezői részéről ennek a kezdeményezésnek lesz még folytatása, és a jövőben láthatunk még Rózsa-koncertet vagy bármilyen más, filmzenével kapcsolatos rendezvényt.



    Hubai Gergely
    2007.04.17.


    Műsorrend:

    Brácsaverseny, op. 37
      I. Moderato assai
      II. Allegro giocoso
      III. Adagio
      IV. Allegro con spirito

    Három magyar vázlat, op. 14
      I. Capriccio. Allegro capriccioso
      II. Pastorale. Andante semplice e pastorale
      III. Danza. Allegro giocoso

    szünet

    Ben Hur szvit
      Prelude
      Love Theme
      The Burning Desert
      Rowing of the Galley Slaves
      The Mother's Love
      Parade of the Charioteers

    Quo Vadis szvit
      Ave Caesar! - March
      Romanza
      Arabesque
      Quo Vadis Domine?





    Képek a hangverseny előtti főpróbáról:



























































                








    A fényképeket készítette: Dobrosi Tamás







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Bad Boys for Life
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam