FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Once Upon a Time in the West  The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Így készült a "The Jane Austen Book Club" score-ja (beszámoló)
     










         Hollywoodban nemcsak a világszerte ismert és népszerű könyveket adaptálják előszeretettel, hanem azok íróinak életútját is. A tengerentúlon szeptember 21-én mozikba került "The Jane Austen Book Club"-ot Karen Joy Fowler azonos című műve inspirálta, s így az adaptációk sorába tartozik, története azonban az angol írónő, Jane Austen regényein, pontosabban azoknak értelmezésén, illetőleg a jelenkorba történő átültetésén alapszik, így némileg túlnő ezen a kategórián, hiszen tulajdonképpen az 1775-ben született író munkásságának állít emléket. Bár Austen az akkoriban még igen súlyos betegségnek számító Addison-kórnak köszönhetően elég hamar, negyvenegy évesen hunyt el, munkáival egy új irány felé mutatott: a műelemzők és a kritikusok egyaránt úgy vélik, hogy ő kölcsönzött először sajátságosan modern jelleget a regény műfajának azzal, hogy a hétköznapi emberek mindennapi életét és problémáit vette alapul köteteihez. Az írónő élete során mindössze hat regényt készített ("Értelem és érzelem", "Büszkeség és balítélet", "A mansfieldi kastély", "Emma", "A klastrom titka", "Meggyőző érvek"), ám ezek mindegyike világsikerré vált, és amellett, hogy számos nyelvre lefordították már őket, mindegyiknek létezik legalább egy filmváltozata is.
         Az elsősorban forgatókönyvíróként ismert Robin Swicord (akinek nevéhez többek között "A Perez család", a "Matilda, a kiskorú boszorkány", az "Átkozott boszorkák", valamint az "Egy gésa emlékiratai" fűződnek) romantikus alkotása hat sacramentói lakos, Sylvia, Jocelyn, Prudie, Bernadette, Allegra és Grigg körül bonyolódik, akik havonta egyszer összeülnek, hogy megvitassák Jane Austen könyveit. A történetet színesíti, hogy az eredeti regényt jegyző Fowler hozzárendelte a klubot alapító, különféle szerelmi problémákkal szembenálló hétköznapi emberekhez Austen hat könyvét, mellyel egyrészt a művek örökérvényűségét hangoztatja, másfelől pedig rávilágít arra, hogy bár az idők változnak, az emberek gondjai megmaradnak...

         "Ez volt az egyik legmókásabb dolog, amit valaha készítettem. Intelligens, csípős és mértékletes alkotás." - meséli a film zenéjét jegyző Aaron Zigman, akinek legutóbbi művei a "Híd Terabithia földjére" és a hazánkban eddig még be nem mutatott "Pide" című sportfilm alatt csendültek fel. A szerző mindenképpen szerette volna érzékeltetni a vásznon feltűnő átlagembereket, melyet végül úgy oldott meg, hogy partitúráját egy kis létszámú kamarazenekarra készítette el, amit eredetileg zongoradallamokkal színesített volna, Swicord azonban javaslatának ez utóbbi részét elvetette, mivel mozijához nem kifejezetten ezt a hangzáskombinációt képzelte el. Zigmannek így más irányba kellett elindulnia, melynek eredményeként végül olyan különleges hangszereket sorakoztatott fel, mint a weird gitár, a tangóharmonikához hasonló squeeze box (ez a hangszer először a 19. század elején jelent meg, és hamarosan Lettország népzenei kultúrájának egyik elengedhetetlen alkotórészévé vált) vagy a mellotron, amely egy 1963-ban kifejlesztett elektromos billentyűs hangszer (neve a melody és electronics szavak ötvözetéből származik) - mindezek hamar elnyerték a rendező tetszését.
         A fentiek együttes játéka biztosítja tehát a "The Jane Austen Book Club" kissé keserű, összességében véve azonban könnyed kikapcsolódást biztosító score-jának hangulatát, melyben az általános hangulati elemek zenei érzékeltetésén túl (mint például a gondtalanságot szimbolizáló "Changing Clothers", a szomorkás "Head On Daniel", illetve a mindezt összefoglaló "The Jane Austen Book Club Ending") Zigman néhány különálló témát is papírra vetett. Ezek közül elsősorban a könyvklub motívumát - ami például a "March Book Club"-ban is hallható - érdemes kiemelni, illetőleg a "Sylvia and Jocelyn", "Jocelyn and Gregg", valamint "Bernadette and Prudie" trackeket - ez utóbbiak azonban már többnyire a főbb hangulati elemekből táplálkoznak.

         Azzal, hogy Aaron Zigman elkészítette a "The Jane Austen Book Club" zenéjét (mely megvásárolható a Varése Sarabande gondozásában) a jövőben sem fordított hátat a romantikus filmek világának: közvetlen ezután kezdett hozzá a "Good Luck Chuck"-hoz, melyet az eddig vágóként dolgozó Mark Helfrich ("Rambo 2.", "Ragadozó", "Csúcsformában 1-3.", "X-Men: Az ellenállás vége") rendezett, a főbb szerepekben pedig Jessica Alba ("Sin City - A bűn városa") és Dane Cook ("Mr. Brooks") láthatók majd.



    Kulics László
    2007.10.22.







    A zenerészleteket rendelkezésünkre bocsátotta: Aaron Zigman, Tom Kidd
    Az itt hallható zenerészletek kizárólag promóciós célból tettük közzé.
    Külön köszönet Tom Kiddnek a közreműködésért.







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Bad Boys for Life
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam