FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Once Upon a Time in the West  The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - El Cid - Beszámolónk a score prágai felvételeiről
     










         A Tadlow kiadó már körülbelül egy éve dolgozik azon, hogy Rózsa Miklós "El Cid"-je méltó formában kerülhessen a filmzenerajongók polcaira. A korábbi kiadások igencsak hiányosak, ráadásul a nyolcvanas években készült egyórás rekonstrukció (James Sedares munkája) az elmúlt idők egyik legrosszabb felvételeként került be a köztudatba. Az új lemez, melyet Prágában vettek fel öt zenekar legjobbjainak közreműködésével, közel kétórányi zenei anyagot fog két CD-n bemutatni. A darabok között számos olyan kivágott is lesz, melyeket most hallhat először a nagyközönség.
         Amikor 1961-ben bemutatták Charlton Heston és Sophia Loren főszereplésével az "El Cid"-et, Rózsa Miklós nem vett részt a film promóciójában, mivel összeveszett Samuel Bronston producerrel. Bronston és Anthony Mann rendező a film végső vágásakor a hangeffektekért felelős szakember tanácsára számos fontos darabot kivágott a filmből, ráadásul a csatajelenetekben is nagyon alacsony hangerőre keverték a score-t. Érdemes megjegyezni, hogy a német, a francia, sőt még a magyar változatban is fontos különbségek találhatók a zenék között, melyek jelenlétére a mai napig nem tudnak magyarázatot adni a téma szakértői.
         Az új felvételek megszervezése nagyjából egy éve kezdődött, amikor James Fitzpatrick megszerezte az EMI engedélyét a projekthez, ráadásul Rózsa eredeti vázlatait is megkapta az újrafelvételhez. Az eredeti mesterszalagok rég elvesztek, ráadásul az eredeti kották sem maradtak fenn, csak a hangszereléshez használt szkeccseket lehetett felhasználni a rekonstrukcióhoz. A munkát Nic Raine végezte el, aki még együtt dolgozott Rózsával az 1981-es "Tű a szénakazalban" felvételein is, így ismerte Rózsa rövidítéseit, és néha olvashatatlanná vált kézírását is értelmezni tudta. A rekonstrukció után már "csak" a felvétel maradt hátra.
         James Fitzpatrick és Nic Raine korábban két alkalommal is elutazott Prágába, hogy felvegyék a nagyjából kétórás anyag nagyobb részét. A 2008. március 13-14-ére megszervezett felvételeken a fennmaradó negyven percet kellett rögzíteni. A Ve Smeckah úton lévő stúdióépületbe a legjobb prágai zenészek gyűltek össze, hogy rögzítsenek olyan darabokat, amiket negyvenöt év óta most lehetett először hallani. A zeneszámok között olyan korábban kihagyott, erőteljes darabok kaptak helyet, mint a gonosz első megjelenésekor felcsendülő "Ben Yusuf" és az erőteljes "Sancho's Demand", ami érdekes módon csak a film francia verziójában hallható.
         A felvételek délelőtt és délután, négyórás blokkokban zajlottak, melyekből körülbelül három órát használtak fel tényleges próbára és felvételre. Egy-egy cue felvétele a gyakorlással kezdődött, mely a darab összetettségétől függően egy és tíz közötti alkalmat igényelt. A hosszabb tételeket gyakran részekre bontották és soha nem játszották fel egyben, ezeket majd az album készítése során vágják össze Angliában. Mivel csak vázlatok maradtak fenn, Nic Raine gyakran alternatív vázlatokat is készített, a "Sancho's Demand"-ból például készült egy gyorsabb felvétel Rózsa jegyzetei alapján, de egy lassabb is, ami ezzel szemben tökéletesen illeszkedik a filmhez. A koncertteremben hét úgynevezett ambientfelvevő, valamint negyven, közvetlenül a zenészek fölé szerelt mikrofon rögzítette a zenét.
         A felvételek során James Fitzpatrick a stúdióban tartózkodott a cseh származású hangmérnökkel, aki helyben képes volt bármit visszajátszani a felvételek után. A munkálatok alatt a producer végig az elkészült rekonstrukciókat vizsgálta, és színes filctollal jelölte be az esetleges hibákat, amiket majd korrigálni kell. A tökéletes minőségre törekvés jegyében egyes tételeket körülbelül húsz különálló felvételből fognak összeollózni. A helyreállított kotta mellett Fitzpatrick legnagyobb segítsége a cue-k teljes listája volt, melyen egyenként húzta át zöld színnel az elkészült zeneszámokat.
         A második napon egy filmstáb is meglátogatta a felvételeket, ők a majdani kiadványhoz mellékelt DVD számára készítettek mozgóképeket. A két CD mellett tehát egy DVD is jár majd a vásárlóknak, amin a teljes score szerepel 5.1-es keverésben, a fennmaradó helyen pedig - a filmfelvételek mellett - helyet kap egy interjú, melyet Doug Raynes készített James Fitzpatrickkel és Nic Raine-vel a második nap végén. A munka azonban még nem fejeződött be: a felvételek kikeverése mellett Angliában még két olyan rövid darabot kell rögzíteni, melyeket Prágában nem lehetett felvenni. Az egyik egy orgonaszóló El Cid halálakor, amit Rózsa csak a producerek kérésére írt meg eredeti elképzelése helyett, a másik pedig egy egyszerű fanfár, amit valószínűleg a Royal Air Force három trombitása fog feljátszani szabadidejében.
         A Tadlow kiadó "El Cid" lemeze valószínűleg ezen a nyáron fog megjelenni. A két CD-t és egy bónusz DVD-t tartalmazó csomagban a teljes zenei anyag helyet kap, mindezen túl pedig kivágott zenék és alternatív felvételek is szerepelni fognak benne. A score mellett azok az arab zenék is megtalálhatóak lesznek a lemezen, melyek a filmben hallhatóak (arab sátor, udvari táncok), így az elsőtől az utolsó másodpercig minden meghallgatható lesz, amit csak Rózsa valaha a filmhez írt.

         Szeretném megköszönni James Fitzpatricknek és Nic Raine-nek a szíves vendéglátást, illetve Doug Raynesnek azt, hogy ő is meglátogatta a felvételeket, így nem éreztem magam olyan feleslegesnek.



    Hubai Gergely
    2008.05.11.





    Képek az "El Cid" zenei felvételeiről:




    A karmesteri pódiumon Nic Raine




    A rézfúvósoknak különösen fontos szerep jut ebben a zenében




    A stúdióban Jan Holzner követi nyomon a felvételeket




    James Fitzpatrick producer színes filcekkel jelöli meg azokat a részeket,
    amelyeket újra fel kell venni




    Nic Raine és James Fitzpatrick a szünetben pihenik ki a három órás felvétel fáradalmait




    Nic Raine apróbb módosításokat végez a "Sancho's Demand" alternatív verziójához



    A fényképeket készítette: Hubai Gergely







        Vissza a többi beszámolóhoz

    További kritikáink
  • Bad Boys for Life
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam