Hatalmas aranyos (1996)

Larger Than Life
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
  • zene: Miles Goodman
  • vezényel: Miles Goodman
  • kiadás éve: 1996
  • kiadó: Milan Records
  • játékidő: 30:48
Megosztás:
Rémségek kicsiny boltja, Kutyám, Jerry Lee, A Riviéra vadorzói, Apácashow 2. – ezekből legalább egy filmet minden bizonnyal mindenki ismer. Közös vonásuk, hogy egy már azóta sajnos elhunyt zeneszerző, Miles Goodman muzsikái kísérték, aki a világ egyik olyan komponistája, kinek nem kevés filmzenéjéből összesen kettőt sikerült hivatalosan megjelentetni. Ezekből a Hatalmas aranyos című vígjátékhoz írt műve az utolsó, amit még be tudott fejezni (az ezt követő romantikus film zenéjét korai halála miatt Terence Blanchard egészítette ki). Hogy egy kiváló művész érdemeit ennyire elrejtsék a közvélemény elől, minimum pofátlanság, ezért van oltári szerencsénk, hogy a Bill Murray és egy elefánt főszereplésével készült bárgyú film aláfestése elérhetővé vált, mert akik kicsit jobban odafigyelnek filmnézés közben a zenére is, azok a fent említett példák során már megbizonyosodhattak Goodman kivételes tehetségéről.

c goodman larger than life 01
A film részemről kimaradt, mint mozis vagy kölcsönzős élmény, az ok pedig valószínűleg az, hogy cseppet sem vagyok kíváncsi a jobb szerepekre is érdemes Murray ripacskodására, amit egy idomított állat körül művel. Kizárólag a komponista személye az, ami révén egyáltalán tudomást szereztem ennek a produkciónak a létezéséről, és engedtessék meg, hogy ennél többet ne is foglalkozzak vele. A lényeg az az egyébként szégyenletesen rövid tizenhét perc, ami bemutatja azt a szórakoztató zenei világot, ami szinte minden további művére jellemző volt.

A Milan Records által kiadott félórás album két betétdallal nyit: a szimplán csak The Bandként elnevezett kanadai rockegyüttes "Life is a Carnival" című 1971-es könnyed darabját egy jóval kevésbé érdekes countrydal követi két évvel későbbről, melyet Jack Kittel ad elő ("Psycho"). E rövid felvezető után kezdődik az igazi önfeledt móka Goodman sajátos zenei megközelítésében. A "Main Title" kedves keringőalapra megkomponált semmiség, de változatos hangszerelése miatt bájosabb az általában ismert, hasonló műfajú produkcióknál. A "Salad Bar" során bendzsóval, jazzorgonával és klarinéttal színessé varázsolt, polkaszerű muzsikával találkozhatunk, s A Riviéra vadorzóiból ismert, franciás temperamentummal megszólaló szólóhegedű, valamint a tétel végére szolid cirkuszi mulatságba torkolló rövid kompozíció össze is foglalja mindazt, amit a szerző zenéiben igazán szeretni lehet. A jazz iránti rajongását, valamint a műfaj tökéletes elsajátítását le sem tagadhatná, s erről mi is meggyőződhetünk a bohókás "Dad's Trunk" pazar harsona-, illetve klarinétszólói során. Az elefánt jelenlétét értelemszerűen a tuba érzékelteti, de szó sincs veszélyben lévő porcelánboltról, mert annyira visszafogottan szólal meg, hogy ezen egyenrangú szerepvállalásával kiváló alapot ad a laza, katonás menetelésre jellemző zenének, benne az állandóan más hangszer által előadott témavezetésnek. Legjobb példa erre a "Flying Elephant", ahol a szerző egy korábbi műve, a Belevaló fickók score-jának hangulata köszön vissza, s ezt a tempósabb vonalat folytatja később az "Airport Chase" is. Közben a klasszikus westernfilmek zenéinek hangulata köszön vissza az "An Elephant Miracle" alatt, ahol a határtalan szabadságot kifejező nagyzenekari harmóniák után szenvedélyes gitárjáték veszi át a főszerepet, az igen szűkre szabott játékidő korlátai miatt pedig észre se vesszük, de már az utolsó Goodman-tételnél járunk, s a lágy hangvételű "Swimming" zárja le ezt a remek zenei kalandot.

c goodman larger than life 02
Az albumra még felkerült egy, az elefántos témával kiegészített átirat Elmer Bernstein leghíresebb westernművéből, A hét mesterlövész zenéjéből, legvégül pedig Johann Strauss "Kék Duna keringő"-jének ismerős dallamai csendülnek fel, az igazi lényeg azonban az a csekély, ám annál tartalmasabb score, ami pusztán azért kiált újból és újból ismétlés után, mert szerencsétlen módon egyelőre nincs más lehetőségünk arra, hogy Miles Goodman egyéb zenéit megismerhessük. Egy olyan különleges egyénisége volt a hollywoodi filmzeneszerzésnek, kinek művei a komolytalannak tűnő megszólalásmód ellenére a legapróbb részletekig kidolgozott örömzenélést jelentették, s a mai napig nem tudnék olyan komponistát mondani, aki ehhez a szerethető jazzes-polkás hangzáshoz hasonlót produkált volna. A Hatalmas aranyos-album csupán a hozzá kapcsolódó film miatt lehet furcsa példánya gyűjteményünknek, de még a játékidő rövidsége se riasszon el senkit, pláne, hogy viszonylag jó áron hozzá lehet jutni mind a mai napig. Mi pedig reménykedjünk benne, hogy előbb-utóbb előkerülnek majd újabb művek is a szerzőtől.

 
Tihanyi Attila
2008. 01. 25.



 

Tracklista:
  1. Life Is a Carnival - The Band (3:56)
  2. Psycho - Jack Kittel (3:32)
  3. Main Title (2:28)
  4. Salad Bar (1:47)
  5. Dad's Trunk (2:18)
  6. Flying Elephant (3:31)
  7. An Elephant Miracle (2:03)
  8. Airport Chase (2:58)
  9. Swimming (2:19)
  10. The Magnificent Seven Theme - Elmer Bernstein (2:46)
  11. The Blue Danube - Johann Strauss (3:05)
Megosztás:

További értékelések

Bíró Zsolt
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
Kulics László
violinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcsviolinkulcs
A Filmzene.neten szereplő anyagok idézése a forrás feltüntetésével lehetséges.

Süti tájékoztató