FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dimitri Tiomkin (biográfia, filmográfia)
           DIMITRI TIOMKIN







    "A zene egyik feladata az, hogy hozzájáruljon a karakterek bemutatásához. Segítse portréjuk megalkotását..."



    teljes neve: Dimitri Zinovievich Tiomkin
    feltűnik még: Dmitri Tiomkin, Dmitri Tyomkin
    született: 1894. május 10., Kremencsuk, Ukrajna
    elhunyt: 1979. november 11., London, Anglia
    iskolája: St. Petersburg Conservatory, Oroszország



         A filmgyártás Golden Age-korszakának számos olyan jelentős komponistája volt, akik más ország szülötteként kerültek bele Hollywood forgatagába, és így érték el azt, hogy ezen időszak emblematikus alakjaivá váljanak. Ebbe a csoportba sorolható az Ukrajna területén található Kremencsukból származó Dimitri Tiomkin is, aki 1929-ben debütált az álomgyár képzeletbeli színpadán, s a magas szintű kreativitásáról árulkodó munkáinak elismeréséről többek között négy Oscar-díj is tanúskodik.

         A patológus apától és zenész anyától származó komponista édesanyja szorgalmazására már viszonylag fiatalon elkezdett zongoraleckéket venni, s minthogy tehetsége révén hamar kitűnt a sorból, csakhamar professzionális zongoristává válhatott, és felvételt nyert a St. Petersburg Conservatoryba, ahol olyan neves művészek mentoráltja lett, mint Szergej Prokofjev és Dmitrij Sosztakovics. Oroszországi tartózkodása során számos ünnepség keretén belül lépett színpadra, illetve orosz némafilmeket is kísért játékával, a forradalmat követően azonban ezen lehetőségei redukálódtak, így Berlinbe disszidált, ahol Ferruccio Busoni vette szárnyai alá és csiszolta tovább a szerző képességeit. 1924 végén szobatársával együtt Párizsba utazott duettezni, egy évre rá pedig már Amerikából kaptak felkérést ugyanezen célból. A tengerentúli lehetőség nemcsak karrierjét, hanem magánéletét tekintve is jelentős fordulópontnak számított Tiomkin életében: ennek köszönhetően ismerkedett meg az osztrák származású balerinával, Albertina Rasch-sal, akivel néhány év múlva összeházasodtak.
         A pár 1929-ben költözött Hollywoodba, ahol Tiomkinnal öt musical erejéig kötött szerződést az MGM - ezek egy részénél Rasch is közreműködött koreográfusként. A komponista filmzeneszerzői pályafutása innentől vette kezdetét, s a következő évtizedek során olyan neves direktorokkal nyílt alkalma együtt dolgozni, mint Frank Capra, Howard Hawks, Alfred Hitchcock vagy John Huston. A musicalhez szükséges zenei hangulat a későbbi, nem ilyen műfajú filmekhez készült aláfestéseinél is megfigyelhető volt, amely egyfajta kézjegyévé is vált Tiomkinnak - az első produkcióinál alkalmazott könnyed és játékos darabokhoz hasonlóakat készített például az "Idegenek a vonaton - Strangers on the Train" című thrillerhez is, amelyek elsőre kontrasztosnak tűnhetnek, ugyanakkor remekül élnek együtt a képsorokkal. A komponista első jelentősebb munkája az "Alice Csodaországban - Alice in Wonderland"-hez fűződik, melyet 1933-ban készített, ám az ezt követő négy évben inkább csak kisebb volumenű alkotásokhoz szerződött, emellett pedig zongoristaként is aktív maradt mindaddig, amíg kartörést nem szenvedett, onnantól kezdve ugyanis már inkább a filmzeneszerzésre fókuszált, mintsem előadói pályafutására. Ezen fordulattal párhuzamosan hozta őt össze a sors Frank Caprával, akivel "A Kék Hold völgye - Lost Horizon" című sci-fi kapcsán dolgozott együtt először, s az itt kialakult jó kapcsolat eredményeként további hat produkciót jegyezhettek közösen.

         Tiomkin számos műfajban bizonyíthatta tehetségét, ám két igazán emlékezetes szegmense alakult ki pályafutásának: az egyikbe az akkoriban reneszánszát élő western tartozott, melyen belül olyan művek köthetőek nevéhez, mint például a "Rawhide"-széria főcímzenéje, a "Délidő - High Noon", a "Rio Bravo" vagy a "Párbaj a napon - Duel in the Sun" is. Egyes szakértők szerint a western azért is állt közel a szerzőhöz, mert bár éghajlatát tekintve eltérő területről származott, a nagy síkságok és a kopárabb tájak olyannyira hasonlatosak voltak, hogy ösztönzően hatottak rá. Míg ezen véleményeken lehet vitatkozni, az biztos, hogy Tiomkin azon stílusteremtők egyike volt, akik nemcsak az üldözéses jeleneteket tették hangsúlyossá műveikkel, hanem a korszak atmoszféráját is igyekeztek visszaadni a békésebb jelenetek alá készített, elsősorban mandolinra, bendzsóra és gitárra írt dallamaik révén.
         Munkássága másik jelentősebb vonalának az Alfred Hitchcockkal való együttműködését tartják, amely 1951-54 közé esett, és három krimit ölelt fel: az "Idegenek a vonaton"-t, a "Meggyónom - I Confess"-t, valamint a "Gyilkosság telefonhívásra - Dial 'M' for Murder"-t. Bár ezen mozik egyszerű bűnügyi sztorival rendelkeztek, Hitchcock sajátos feszültségkeltésének köszönhetően mégis a krimi műfaj legnagyobbjai közé soroljuk őket. E triónál Tiomkin gyakorlatilag játékszerként bánik a nézővel, hiszen a lendületes vagy éppen komikus nyitányok hallatán nem is merülne fel bennünk, hogy lassan majd gyilkosságok bontakozódnak ki előttünk.
         Mindezeken túl nevét világszerte ismerik "Az öreg halász és a tenger - The Old Man and the Sea" című adaptáció kapcsán, valamint a történelmi eseményeken alapuló produkciókról, illetve háborús filmekről is. "A Római Birodalom bukása - Fall of the Roman Empire" score-ja például egyike lett a korszak legjelentősebb kalandzenéinek, amelyben - sokszínűsége révén - mindaz megtalálható, ami a vérbeli epikus művek kapcsán napjainkra már elengedhetetlen elemnek számít. Hasonló jelentőséggel bír még az "Alamo - The Alamo", valamint a "Navarone ágyúi - The Guns of Navarone", mely utóbbi egyik érdekessége, hogy a "Rule, Britannia!" című hazafias dalt is adaptálta a britek minél hűbb zenei ábrázolása okán. Tiomkin pályafutásának háborús vonalához azonban nemcsak ezek a szórakoztatást szolgáló alkotások köthetőek, hanem a második világháború alatt készült propagandafilmek sokasága is, melyekkel több neves pályatársához hasonlóan őt is gyakran megbízták a harcok idején.

         Tiomkin tehetségén túl rendkívüli precízségéről és sokoldalúságáról (az eddig kiemelt művei mellett utóbbira jó példa még "A Lény - egy másik világból - The Thing from Another Word", melynél a zenekar játékát helyenként elektronikus elemekkel ötvözte) egyaránt ismert volt a szakmabeliek körében. Alkotói folyamatának egyik jellegzetessége az volt, hogy nem sokkal a forgatókönyv kézhezvételét követően már konkrét témavázlatokkal tért vissza megbízóihoz, s míg a film készült, addig ő tovább csiszolta azokat, illetve megírta a score többi részét is. Amikor csak tehette, kilátogatott a forgatásokra, hogy megfigyelje a színészek játékát, illetve hanglejtését, melyeket hangzásokra fordított le, tehát igyekezett a karakter lehető legtöbb jellemzőjét megragadni és visszaadni. Emellett részletesen tanulmányozta a jeleneteket, és stopperórával mérte, hogy mikor lesz szükség az adott tételen belüli zenei váltásokra. Ezen alaposságának volt köszönhető az is, hogy mielőtt késznek mondta volna adott művét, többször is eljátszatta azt a zenekarral, s csak ezt követően véglegesítette, illetve lépett tovább a felvételi procedúra irányába.
         Tiomkin volt az első olyan zeneszerző, aki a score mellett dalt is készített a filmek számára - ilyen jellegű munkáiból a legnagyobb sikert az 1952-es "Délidő"-vel aratta, mely kapcsán mind a dal, mind pedig a filmzene kategórián belül neki ítélték az Oscar-szobrot. Továbbá olyan stílusösszemosásokkal is próbálkozott, amelyekre addig nem igazán volt példa: az "Újra szól a hatlövetű - Gunfight at the OK Coral" című western esetében például férfikórussal balladaszerűségeket énekeltetett el, ezáltal mosva össze a vadnyugati és a görög mitológiai hangzásvilágot.

         Dimitri Tiomkin a felesége 1967-ben bekövetkezett halála után teljesen összetört és érzelmileg zaklatottá vált, mely állapotához az is jelentősen hozzájárult, hogy a temetésről hazafelé tartva egy banda megtámadta őt az utcán. Pszichológusa tanácsára Európába utazott, és ott töltötte hátralévő éveit. A szerző több mint harminc éve nincs közöttünk, gazdag munkássága azonban nemcsak filmzenealbumai, illetve műveinek koncertadaptációi révén maradtak fenn, hanem annak köszönhetően is, hogy népszerű témáit napjainkban is előszeretettel használják fel különféle produkciókban (például a "Becstelen brigantyk"-ban, a "Maffiózók"-szériában és a "Shrek 2."-ben is). Az amerikai postahivatal pedig a "Legends of American Music" című bélyegsorozatán belül a "Hollywood Composers" szekciójában állított emléket a huszonkétszeres Oscar-jelölt szerzőnek egy, az arcképével ellátott bélyeggel.

    Kulics László



  • Alfred Hitchcock filmjeinek zenéje II. rész
  • Zenék egy témára: A három testőr
  • A filmzene legendái: Dimitri Tiomkin




    Filmográfia:

    1968: Great Catherine
    1967: The War Wagon
    1965: 36 Hours
    1964: Circus World
             The Fall of the Roman Empire
    1963: 55 Days at Peking
    1962: Without Each Other
    1961: The Guns of Navarone
             Town Without Pity
    1960: The Sundowners
             The Alamo
             The Unforgiven
    1959: Last Train from Gun Hill
             The Young Land
             Rio Bravo
             Rawhide (tévésorozat, főtéma)
    1958: The Old Man and the Sea
    1957: Wild Is the Wind
             Search for Paradise
             Night Passage
             Gunfight at the O.K. Corral
    1956: Friendly Persuasion
             Giant
             Tension at Table Rock
    1955: The Court-Martial of Billy Mitchell
             Land of the Pharaohs
             Strange Lady in Town
    1954: The Adventures of Hajji Baba
             A Bullet Is Waiting
             Dial M for Murder
             The High and the Mighty
             His Majesty O'Keefe
             The Command
    1953: Cease Fire!
             Take the High Ground!
             Blowing Wild
             Return to Paradise
             The Plymouth Playhouse (tévésorozat, két epizód)
             Jeopardy
             I Confess
    1952: Angel Face
             The Steel Trap
             The Happy Time
             The Four Poster
             The Big Sky
             High Noon
             Lady in the Iron Mask
             My Six Convicts
             Mutiny
             Bugles in the Afternoon
    1951: Drums in the Deep South
             The Well
             Peking Express
             Strangers on a Train
             The Thing from Another World
             Mister Universe
    1950: Cyrano de Bergerac
             The Men
             Champagne for Caesar
             D.O.A.
             Guilty Bystander
             Dakota Lil
    1949: Red Light
             Canadian Pacific
             Home of the Brave
             Champion
    1948: Portrait of Jennie
             Red River
             So This Is New York
             The Dude Goes West
             Tarzan and the Mermaids
    1947: The Long Night
    1946: Duel in the Sun
             It's a Wonderful Life
             The Dark Mirror
             Angel on My Shoulder
             Black Beauty
             Whistle Stop
             Let There Be Light
    1945: Pardon My Past
             Know Your Enemy - Japan
             War Comes to America
             China's Little Devils
             Two Down and One to Go
             San Pietro
             Dillinger
             Forever Yours
             Here Is Germany
    1944: When Strangers Marry
             Attack! Battle of New Britain
             The Negro Soldier
             The Bridge of San Luis Rey
             Strange Confession
             Ladies Courageous
             The Battle of China
    1943: The Battle of Russia
             The Unknown Guest
             Report from the Aleutians
             Shadow of a Doubt
             The Nazis Strike
    1942: The Moon and Sixpence
             Twin Beds
             A Gentleman After Dark
    1941: The Corsican Brothers
             Flying Blind
             Scattergood Meets Broadway
             Forced Landing
             Meet John Doe
    1940: The Westerner
             Lucky Partners
    1939: Mr. Smith Goes to Washington
             Only Angels Have Wings
    1938: Spawn of the North
             You Can't Take It with You
    1937: The Road Back
             Lost Horizon
    1935: I Live My Life
             Mad Love
             The Casino Murder Case
    1934: Roast-Beef and Movies
    1933: Alice in Wonderland
    1931: Resurrection
    1930: The Devil's Cabaret
             Crazy House
             Lord Byron of Broadway
    1929: Devil-May-Care




  • További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam