FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Thomas Newman (biográfia, filmográfia)
           THOMAS NEWMAN



    "Végső soron mindenki jól akarja csinálni a dolgokat. A tökéletesség hajszolása mindannyiunk sajátja. Azonban ha valami nem sikerül, akkor nagyot kell nyelni és dolgozni tovább. Ezek azok a dolgok, amik legbelső félelmeinket erősítik. Ám éppen az a csodálatos a filmzenében, hogy segít legyőzni ezeket a félelmeket és megtanít arra, hogy a saját természetünkön is múlnak dolgok."



    született: 1955. október 20., Los Angeles, USA
    iskolája: Yale University



         Thomas Montgomery Newman - aki legkisebb fia a filmgyártás aranykorában kilenc Oscar-díjat nyert Alfred Newmannek - 1955. október 20-án született Los Angelesben. Apja hosszú ideig volt a 20th Century Fox stúdió zenei igazgatója. 1970-ben bekövetkezett halálakor - Thomas ekkor még csak tizennégy éves - kimagasló zenei örökséget hagyott fiára. Ám nem ő volt az egyetlen a családban, akinek hagyatéka rányomta bélyegét gyermeke további karrierjére. Thomas nem csupán apja, hanem nagybátyjai, Lionel és Emil árnyékában nőtt fel. Lionel -aki Alfredet követte a Fox zenei igazgatói székében- alkalmazta először unokaöccsét egy 1979-es televíziós produkcióban a "The Paper Chase" - ben. Emil, a Fox és Goldwyn stúdiók legismertebb karmestere, felelős azért, hogy később az ifjú szerző bekerült a BMI zenestúdióhoz.
         Ám a családi vonal még nem ért itt véget, ugyanis unokatestvére Randy Newman is népszerű énekes és dalszövegíró, nem mellesleg pedig Grammy-, és Oscar-díjas filmzeneszerző. Bátyja David pedig hegedűművész, aki a nyolcvanas évektől szintén csatlakozott a filmzeneszerzők táborához és hozzá hasonló termékeny karrierbe kezdett.
         A hollywoodi és a családi íratlan szabályoknak megfelelően a klasszikus képzés alapelvei szerint Thomas zongorázni és hegedülni tanult a középiskolai és kollégiumi évek alatt. A "tanonc" többek közt találkozott John Williamsszel is, aki a hetvenes évek elején olyan nagyszabású produkciókon dolgozott, mint a "Pokoli torony" és a "Posszeidon-katasztrófa". Ennek a korai ismeretségnek köszönhette első komoly munkáját az 1983-as "A Jedi visszatér" egyik kulcsjelenetének -Darth Vader halálának - zenei hangszerelését, bár Williams tökéletes alkotása kevés mozgásteret nyújtott számára.
         Newman az USC-n és a Yale egyetemen töltött tanulmányai alatt is komponált, különböző független produkciókhoz és színházi előadásokhoz járult hozzá, sőt olyan popegyütteseknek is írt számokat, mint a "The Innocents".
         A Broadway produkciókkal hírnevet szerző Stephen Sondheimnek köszönhetően tért vissza a filmzenék világába, ahol Scott Rudin producer szerződtette 1984-es tinédzser drámájához a "Reckless"-hez. Végképp megalapozták filmzenés karrierjét az olyan népszerű és divatos alkotások, mint az 1985-ös "Revenge of the Nerds" és a "Kétségbeesve keresem Susant" ("Desperately Seeking Susan") vagy az 1987-es "Elveszett fiúk" ("The Lost Boys").
         A kilencvenes évekre végképp kikristályosodott Newman stílusa: megfelelő zene, a megfelelő filmhez. Zenei palettája óriási, egy véget nem érő utazás a hagyományos nagyzenekari hangzástól az egyre bővülő repertoárú elektromos zenéig. Jól ismert, mint főként nagyzenekari műveket komponáló szerző, ám saját bevallása szerint jobban kedveli a pár előadóval operáló, kevés dallammal hatást elérő, formabontó alkotásokat.
         Newman a drámáktól az éles szatírákon át egészen a televíziós sorozatokig sokféle műfajban alkotott, így vívva ki az egyik legsokoldalúbb zeneszerző hírnevét Hollywoodban. Bill Bernstein, Thomas Pasatieri és mások folyamatos közreműködésével születnek azok a formabontó és ritka zenei elemeket frissen, mégis magasztosan használó zenék, melyek nem nélkülözik a különféle világzenei elemeket sem.
         Bár a legtöbb korai Newman-szerzeményben az elektromos hangszerek dominálnak, később megpróbálta kombinálni azokat akusztikus elemekkel is. Ennek eredményeként született a furcsa harangjátékkal és kopogásokkal tarkított 1992-es Robert Altman-féle "A játékos" ("The Player") vagy a tizenkilencedik századi amerikai felsőosztályt bemutató "Kisasszonyok" ("Little Women"). Ezt a vonalat képviselte "A remény rabjai "("Shawshank Redemption") is, melyért két Oscar-díjra is jelölték 1994-ben. Következő Oscar-jelölését a Diane Keaton nevével fémjelzett "Álmok hősei" ("Unstrung Heroes") című alkotásáért kapta, amiben meglepő módon citerát, tekerőlantot és cimbalmot is használt.
         A romantikus hangzás sem áll távol tőle, hiszen az 1996-os "A hírek szerelmesei"-ben ("Up Close & Personal") e területen is kipróbálta magát. A következő évben pedig kihasználva a zenekar és a kórus közti összhangot megírta a "Játék és szenvedély" ("Oscar and Lucinda") című ausztrál dráma zenei hátterét.
         "A halálsoron" ("The Green Mile") és az 1999-ben legjobb film kategóriában Oscar-díjas "Amerikai szépség" ("American Beauty") sikere újabb csúcsok meghódítására ösztönözte a szerzőt. Ez az igyekezet olyan hangszerek használatához vezette, mint a xilofon, a marimba, a tabla, a bongo, a furulya és egyéb más világzenei hangszerek. Folytatva felfedezőútját ezen a területen olyan alkotások születtek, mint az "Erin Brockovich - Zűrös természet" vagy a 2000-ben készült "A jövő kezdete" ("Pay It Forward").
         2001-ben nyerte élete első Emmy-díját a "Sírhant művek" ("Six Feet Under") című népszerű televíziós sorozat zenéjével. Ám 2002-ben visszatért a nagyzenekarok világába "A kárhozat útjá"-val ("Road to Perdition"), amit Oscar-díjra is jelöltek. Legújabb kísérlete a Disney-féle, szintén Oscar-jelölt "Némó nyomában" ("Finding Nemo") volt.
         Newman jelenleg Los Angelesben él gyermekeivel és feleségével Ann Marie-vel. Dolgozni is itt szokott a régi Pacific Palisades stúdióban, ahol egykor apja éveken át alkotott.

    Szabó Csaba


  • Stephen King-adaptációk zenéi
  • Ron Howard filmjeinek zenéje
  • Alfred Hitchcock filmjeinek zenéje IV.
  • A Pixar-filmek zenéje




    Filmográfia:

    2015: Finding Dory
    2015: Spectre
             Bridge of Spies
             The Second Best Exotic Marigold Hotel
    2014: The Judge
             Get on Up
    2013: Saving Mr. Banks
             Lauren (tévésorozat)
             The Very Hungry Caterpillar
             Wright vs. Wrong
             Side Effects
    2012: Skyfall
    2011: The Iron Lady
             The Best Exotic Marigold Hotel
             Great Hope Springs
             The Help
             The Adjustment Bureau
    2010: La siesta de Jacinto (rövidfilm)
             The Debt
    2009: Brothers
    2008: Revolutionary Road
             Wall-E
    2007: Nothing Is Private
    2006: The Good German
             Little Children
    2005: Jarhead
             Femme dans la chambre, La (rövidfilm)
             Cinderella Man
    2004: Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events
             Near the End of August
             Katedralen 1.z (tv-film)
    2003: Angels In America (minisorozat)
             Finding Nemo
    2002: White Oleander
             Road to Perdition
             The Salton Sea
    2001: In the Bedroom
    2000: Pay It Forward
             My Khmer Heart
             Erin Brockovich
    1999: The Green Mile
             American Beauty
    1998: Meet Joe Black
             The Horse Whisperer
    1997: Oscar and Lucinda
             Red Corner
             Mad City
    1996: The People vs. Larry Flynt
             American Buffalo
             Phenomenon
             Up Close & Personal
    1995: How to Make an American Quilt
             Unstrung Heroes
    1994: Little Women
             The War
             The Shawshank Redemption
             The Favor
             Threesome
    1993: Josh and S.A.M.
             Flesh and Bone
    1992: Scent of a Woman
             Citizen Cohn (tv-film)
             Whispers in the Dark
             The Player
             Those Secrets (tv-film)
    1991: Fried Green Tomatoes
             The Linguini Incident
             Deceived
             The Rapture
             Naked Tango
             Career Opportunities
    1990: Welcome Home, Roxy Carmichael
             Heat Wave (tv-film)
             Men Don't Leave
    1989: Cookie
    1988: The Prince of Pennsylvania
             The Great Outdoors
    1987: Less Than Zero
             The Lost Boys
             Light of Day
    1986: Jumpin' Jack Flash
             Gung Ho
    1985: Real Genius
             The Man with One Red Shoe
             Girls Just Want to Have Fun
             Desperately Seeking Susan
    1984: Summer's End
             Grandview, U.S.A.
             Revenge of the Nerds
             Reckless
             The Seduction of Gina (tv-film)




  • További kritikáink
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam