FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Shaft (2019)  Alien: Resurrection  Alien 3  Aliens  Alien  Godzilla: King of the Monsters  Outland  Children of Dune  Only the Brave  Under Siege 2: Dark Territory
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A Todd-AO Studios története
     










         Az ötvenéves múltra visszatekintő Todd-AO Studios sikerének titka leginkább abban rejlik, hogy stábja mindig törekedett arra, hogy szolgáltatásukat a szakmában szerzett tapasztalatukkal és a legmodernebb berendezésekkel ötvözve kínálják, ne pedig csak magukat a helyiségeket. Ez olyannyira jól sikerült nekik, hogy (bár a kilencvenes évek során a cég életében némi hanyatlás volt megfigyelhető) napjaink egyik legnépszerűbb stúdiójaként tartják számon, amely négy különböző létesítményből áll: a Todd-AO Burbankből, a Todd-AO West (Santa Monicá)-ból, a Todd-AO Hollywoodból, valamint a Todd-AO Radford (Studio City)-ből.

         A Todd-AO Studiost a broadwayi producer, Michael Todd, valamint az American Optical Company alapították az ötvenes években azzal a céllal, hogy az akkori technikán túllépve még élesebb képpel és hangzással emeljék a mozik színvonalát (jelen írásomban honlapunk profiljából adódóan kizárólag ez utóbbira szorítkozom, az általuk tesztelt különféle celluloid-, és lencsefajták ismertetését mellőzöm). Indulásakor a cég három, a hangok keverésére és rögzítésére egyaránt alkalmas stúdióval rendelkezett, melyeket betűjelöléssel különböztettek meg egymástól: az A-ba a nagyobb volumenű produkciók, a mono hanggal történő munkálatokat biztosító B-be a televíziós műsorok, valamint a kisköltségvetésű alkotások kerültek, a C-ben pedig a forgatáson rosszul rögzített párbeszédek korrigálására, illetve újbóli felvételeire nyílott lehetőség. Ez utóbbi azonban kevésbé volt kihasználva, ezért egy idő után néhány kisebb film utómunkálatai számára is ezt az épületet ajánlották fel, ám a működtetés még így sem vált nyereségessé, s emiatt a vezetőség az időszakos bezárás mellett döntött.
         A létesítmények első komolyabb befektetést igénylő modernizálására a nyolcvanas évek elején került sor (amit később több másik is követett), melynél elsősorban a technikai háttér fejlesztésére összpontosítottak: az A épület további két hatsávos pulttal bővült, a B-be pedig egy négysávos került elhelyezésre. Ekkortájt építették újjá a C stúdiót is, amit továbbra is az utószinkronizálás számára tartottak fent, s az akkoriban gombamód szaporodó tévés produkcióknak hála, kihasználtsága folyamatossá vált. Egy negyedik, a Santa Monicában található Todd-AO West épületének megvásárlása mellett azután döntött a vezetőség, miután a Skywalker South Studios megnyitotta kapuit, amely kedvező fekvésének köszönhetően egyre több ügyfelet vitt el tőlük. Az új riválissal történő versengést olyannyira komolyan vették, hogy ez lett a cég legnagyobb és legsokoldalúbb épülete, s rövidesen a komponisták egyik legnépszerűbb stúdiója is.
         A kilencvenes évek végétől különféle belső és külső hatások együttállásának következményeként a cég lassan elveszítette a lába alól a talajt. A helyzet 2003-tól kezdett javulni, mikor a több mint hetven telephellyel rendelkező mammutcég, az Ascent Media Group. fel nem karolta őket. Ám a fúziónak ára volt: nemcsak a dolgozók egy része cserélődött le, hanem a cég neve is. Az új tulajdonosok azonban hamar ráébredtek arra, hogy ez utóbbi megváltoztatása hiba volt részükről, hiszen a Todd-AO név ötven éve van jelen a szakmában, és nem feltétlenül cseng rosszul. 2004 elején aztán visszaváltoztatták Todd-AO-ra, és az eddig betűjelzéssel megkülönböztetett stúdiók is ekkor kapták meg mostani, helyszínükből származtatott alneveiket.
         A helyszíneken jelenleg az alábbi lehetőségek nyílnak a hangmérnökök és a komponisták részére: Burbankben utószinkronizálásra, illetve újrafelvételekre van mód, úgy a tévés, mint a mozis produkciók számára, Radfordban mindez zenei felvételek lehetőségével (a nagyzenekai művek feljátszására kizárólag itt van mód), Hollywoodban különféle hangszerkesztési és transzferelési lehetőségekkel, Santa Monicában pedig zörej-, vokál-, és kórusfelvételi lehetőségekkel bővül.

         Az elmúlt évek során rengeteg filmzeneszerző fordult meg ezen épületekben, ahol többek között olyan filmek aláfestései kerültek feljátszásra, mint a "Pocahontas", "Az utolsó esély", a "Waterworld - Vízivilág", a "Dante pokla", a "Sleepers - Pokoli lecke", "A függetlenség napja", a "Deep Impact", az "Amerikai szépség", az "Ítéletnap", az "Egy csodálatos elme", a "Jelek", a "King Kong" vagy "A Karib-tenger kalózai - A világ végén".
         A Todd-AO Studiosról bővebben a cég hivatalos oldalán tájékozódhatnak az érdeklődők.



    Kulics László
    2007.10.09.





         Képek a stúdiókról:




    Vágószoba a tévé- és prezentációs filmek számára (Todd-AO Hollywood, Stage 2)




    Vágószoba a tévé- és prezentációs filmek számára (Todd-AO Burbank, Stage C)




    Utószinkronizálási és zörejfelvételi szoba (Todd-AO Hollywood, Stage 4)




    Zörejstúdió (Todd-AO West - Santa Monica, Foley Stage)




    Scoring stage (Todd-AO Radford - Studio City)



    A fotók a www.toddao.com honlapról származnak.







        Vissza

    További kritikáink
  • Under Siege
  • Pet Sematary (2019)
  • Stepmom
  • Pet Sematary
  • Witness
  • Oscar
  • Captain Power and the Soldiers of the Future
  • Mary Shelley
  • Battlefield Earth
  • Krypton
  • Captain Marvel
  • Bless the Child
  • Cold Pursuit
  • Joe Versus the Volcano

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam