FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Leonard Rosenman (biográfia, filmográfia)
           LEONARD ROSENMAN

    "Mindig megpróbálom közvetlenül a film lényegét megragadni, és elmondani valami olyasmit a közönségnek a történetről, amelyet kizárólag a látvány révén nem tapasztalhatnának meg. Például ha egy jelenetben két ember csókolózik, és írok hozzá valami rémisztő muzsikát, pontosan tudni fogod, hogy többről van itt szó, mint pusztán egy csókról. Mindig is szerettem ily módon közreműködni egy filmben. Az, hogy egy szomorú jelenet alá szomorú muzsikát komponáljak, természetes bár, de abban semmi kihívás nincs."



    született: 1924. szeptember 7., Brooklyn, USA
    elhunyt: 2008. március 4., Woodland Hills, USA
    iskolája: University of California at Berkeley



         Leonard Rosenman 1924-ben született, Brooklynban, és bár eleinte a festészet iránt érdeklődött jobban, már gyerekkorában megtanult zongoráznii. A háború után Kaliforniába költözött, és végül a zenét választotta: Arnold Schönberg és Roger Sessions mellett tanult, mígnem 1952-ben átment Tanglewoodba, hogy egy olasz zeneszerzőnél, Luigi Dallapiccolánál folytassa tanulmányait. Ekkoriban már Amerika egyik legígéretesebb tehetségének számított, és New Yorkban helyezkedett el, ahol zongorát tanított és kamaradarabokat szerzett. Itt találkozott Elia Kazan rendezővel, aki felkérte őt, hogy készülő "Édentől keletre" című filmjéhez írjon zenét. Filmzenei karrierje ekkor vette kezdetét.

         A debütálás sikeres volt, noha a James Dean főszereplésével világhírűvé vált filmben elsősorban tradicionális amerikai dalok voltak átdolgozva. Rosenman azonban hamarjában bizonyíthatta tudását John Houseman "The Cobweb" című drámájában, melyet egy újabb Dean-film, a "Haragban a világgal" követett. Filmzeneszerzői karrierje lendületbe jött, annak ellenére, hogy egy nem túl befogadható művészi irányzat jellemezte műveit, Hollywoodban ugyanis először ő alkalmazta a Schönberg által kifejlesztett tizenkéthangúság módszerét. Ez az alkotói módszer egyébként a huszadik század egyik legmeghatározóbb zenei irányzata lett, lényege pedig, hogy mind a tizenkét hang egyszer szólal meg, és addig nem ismétlődhet, amíg mindegyiket legalább egyszer nem hallottuk. Legnagyobb ellenzői főleg amiatt nem kedvelik ezt a technikát, mert az egymást követő hangok nem alkothatnak hármas-, vagy négyeshangzatokat, emiatt nincs harmónia, közvetve pedig dallam sem. Dacára az egyébként igen konstruktív alapnak, leginkább mégis kaotikus szervezetlenség érzetét kelti, s a hallgatóság pont ezért sem képes azt befogadni. Ezt a kellően szélsőséges expresszionizmust pedig a hollywoodi filmzeneszerzésben először Leonard Rosenman vezett be, nem véletlen hát, hogy műveinek számtalan ellenzője akadt - kritikai szempontból zenéinek többségét jelentéktelennek vagy zavarosnak titulálták. Emellett emberileg sem számított Hollywood kedvencének, szókimondó ember lévén, kevés producerrel és rendezővel tudta megértetni magát. Mindez azonban nem hátráltatta munkásságát: eleinte drámákhoz és háborús filmekhez, később egy westernsorozathoz komponált aláfestést. Dolgozott együtt John Frankenheimerrel, George Cukorral és Don Siegellel, első komolyabb megmérettetése pedig egy öt szezont megélt háborús tévésorozat, a "Combat!" százötven epizódjának zenéje jelentette. 1966-ban egy sci-fi, a "Fantasztikus utazás" következett, melynek egyedülálló zenei megközelítése tovább bővítette a munkáját elismerő, illetve ellenző kritikusok táborát. A nagy sikerű "A majmok bolygója" folytatásának aláfestésére is őt kérte fel a 20th Century Fox, ami leginkább azért volt számára jelentős állomás, mert az első filmhez Jerry Goldsmith által szerzett, akkoriban igencsak kísérleti jellegűnek titulált score után Rosenman muzikális beállítottsága abszolút passzolt ahhoz a folytatáshoz. A majmos kaland még további három részre nyúlt, ám csak "A majmok bolygója V. - A csata" zenéjének megírására volt újból lehetősége.

         Ezt követően viszont az őt kritizálók jókora pofont kaptak: a Filmakadémia ugyanis két egymás utáni évben is Oscar-díjjal jutalmazta őt a Legjobb kísérőzene vagy adaptáció kategóriájában. 1976-ban Stanley Kubrick "Barry Lyndon"-jához készített átiratokat főleg Händel és Schubert műveiből, bár a szobrocska ellenére Rosenman nem volt kifejezetten elégedett a végeredménnyel, tekintve, hogy számos kidolgozott témájából Kubrick egyet használt csak, de azt szinte végig a film során. A rákövetkező évben egy híres amerikai folkénekes, Woody Guthrie dalainak felhasználásával írt score-t a "Bound for Glory" című filmhez, melyért ismételten díjazták. Az ünnepélyes átadón a köszönőbeszédében önironikusan feltette a kérdést: "De azért azt tudják, ugye, hogy írok saját zenéket is?". Ez az Akadémia szempontjából két alkalommal lett megválaszolva, de az 1983-as "Cross Creek"-hez, valamint a három évvel későbbi, a Star Trek-széria negyedik részéhez írt score-ja mindössze a jelölésig jutott csupán. Addig azonban begyűjtött két Emmy-díjat ("Sybil" 1977-ben, és a "Friendly Friend" 1979-ben), illetve egy Golden Globe-jelölést a mind film, mind annak zenéje szempontjából igen megosztott véleményeket kiváltó "A Gyűrűk ura" rajzfilmváltozatának aláfestéséért.

         Ezen jelentősebb állomásait leszámítva azonban elsősorban televíziós produkciókhoz írt score-t, egy epizód erejéig pedig képviseltette magát a Steven Spielberg nevével fémjelzett legendás "Amazing Stories"-sorozatban is (melynek szinte mindegyik részéhez ismert komponisták komponáltak aláfestést). A nyolcvanas években némileg alábbhagyott atonális zenei látásmódja, de ezzel arányosan munkáinak száma is csökkent. Utolsó jelentősebb állomása a "Robotzsaru 2." volt, melyről számos kritikus elismerően nyilatkozott ugyan, Basil Poledouris előzményének rajongói miatt viszont mégsem vált átütő sikerré. Ekkortájt már egészségi állapota is fokozatosan romlott, s mivel a kilencvenes években jellemzően teljesen új filmzeneszerzői generáció alakult ki, Rosenman is egyre kevesebb projektet vállalt el. Pár tévéfilm, köztük Charlton Heston "The Bible"-jének zenéje mellett hangversenyműveket komponált és saját koncertjein dolgozott, 1997-ben a Carnegie Hallban pedig nagy sikerrel mutatták be hegedűversenyét. Utolsó filmes munkája 2001-ben egy olasz produkció, a "Jurij" volt, melynek elsősorban szólóhegedűre írt zenéjét Rómában koncertként is előadták. A több éven át tartó, az Alzheimer-kórhoz hasonló tüneteket produkáló úgynevezett frontotemporális dementia végül legyőzte Rosenmant, és egy francia rövidfilmhez írt aláfestést leszámítva 2004-től már szinte teljesen visszavonultan élt. Az ezt követő négy éven át tartó kíméletlen harcot végül 2008. március 4-én adta fel szervezete.

         A filmzenékben új műfaji módszereket bevezető Leonard Rosenman főleg a hatvanas-hetvenes évek score-jainak rajongói körében örvend nagy népszerűségnek, s ha a - pláne a mostani filmzenékhez szokott - fül nem is igazán tudja befogadni a műveire jellemző atonalitást, klasszikus zenékhez való szoros kapcsolata vitathatatlan egyéniséggé tette őt Hollywoodban. Távozásával még nagyobb űr keletkezett az aranykori zeneszerzők, s mai, olykor szinte joggal képzetlennek nevezhető követőik között.

    Tihanyi Attila


  • A Robotzsaru-filmek zenéi
  • A Majmok bolygója-filmek zenéi
  • A filmzene legendái: Leonard Rosenman



    Filmográfia:

    2011: Rebel (rövidfilm)
    2005: Si je t'attrape
    2001: Jurij
    1997: Charlton Heston Presents the Bible (tv-film)
             Levitation
    1995: Mrs. Munck
             The Face on the Milk Carton (tv-film)
    1994: The Color of Evening
    1991: Keeper of the City (tv-film)
             Ambition
             Aftermath: A Test of Love (tv-film)
    1990: RoboCop 2
             Where Pigeons Go to Die (tv-film)
    1989: Body Wars
    1988: Promised a Miracle (tv-film)
    1986: Star Trek IV: The Voyage Home
             Amazing Stories (tv-sorozat, 1 epizód)
    1985: First Steps (tv-film)
             Heartsounds (tv-film)
    1984: Heart of the Stag
             The Return of Marcus Welby, M.D. (tv-film)
             Celebrity (minisorozat)
    1983: Cross Creek
             Miss Lonelyhearts (tv-film)
    1982: The Wall (tv-film)
             Making Love
    1981: Murder in Texas (tv-film)
    1980: The Jazz Singer
             City in Fear (tv-film)
             Hide in Plain Sight
    1979: Nero Wolfe (tv-film)
             Promises in the Dark
             Prophecy
             Friendly Fire (tv-film)
    1978: The Lord of the Rings
             An Enemy of the People
             The Other Side of Hell (tv-film)
    1977: Mary White (tv-film)
             September 30, 1955
             The Car
             The Possessed (tv-film)
    1976: Sybil (tv-film)
             Gibbsville (tv-sorozat)
             Holmes and Yo-Yo (tv-sorozat)
             Kingston (tv-film)
             Lanigan's Rabbi (tv-film)
             Birch Interval
    1975: Race with the Devil
             Sky Heist (tv-film)
             The First 36 Hours of Dr. Durant (tv-film)
    1974: Judge Dee and the Monastery Murders (tv-film)
             Nakia
             The Phantom of Hollywood (tv-film)
    1973: The Cat Creature (tv-film)
             Battle for the Planet of the Apes
    1972: The Bravos (tv-film)
    1971: The Undersea World of Jacques Cousteau (tv-sorozat, 1 epizód)
             The Todd Killings
             In Broad Daylight (tv-film)
             Banyon (tv-film)
             Vanished (tv-film)
             Primus (tv-sorozat)
    1970: Beneath the Planet of the Apes
             A Man Called Horse
    1969: Marcus Welby, M.D. (tv-sorozat)
             Any Second Now (tv-film)
    1968: Hellfighters
             National Geographic Specials (tv-sorozat, 1 epizód)
             Shadow Over Elveron (tv-film)
             Countdown
             Alexander the Great (tv-film)
    1967: Stranger on the Run
             Garrison's Gorillas (tv-sorozat)
             A Covenant with Death
    1966: Fantastic Voyage
             National Geographic Specials (tv-sorozat, 1 epizód)
    1965: The Alfred Hitchcock Hour (tv-sorozat, 1 epizód)
    1964: The Alfred Hitchcock Hour (tv-sorozat, 1 epizód)
    1962: The Chapman Report
             Combat (tv-sorozat)
             Convicts 4
             Hell Is for Heroes
    1961: The Outsider
             The Defenders (tv-sorozat)
    1960: The Plunderers
             The Crowded Sky
             The Savage Eye
             Law of the Plainsman (tv-sorozat)
             The Bramble Bush
             The Rise and Fall of Legs Diamond
    1959: The Twilight Zone (tv-sorozat, 1 epizód)
             Pork Chop Hill
    1958: Lafayette Escadrille
    1957: Bombers B-52
             The Young Stranger
             Edge of the City
    1955: Rebel Without a Case
             The Cobweb
             East of Eden




  • További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam