FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Rachel Portman (biográfia, filmográfia)
           RACHEL PORTMAN




    "Mindig megpróbálok a filmzenéimhez igazi dallamokat írni. Megtanultam, amikor régen nagy filmeket néztem, hogy ezek nagyon függenek egy jelentős dallamtól, ilyen például A Keresztapa. Ha a dallam tényleg működik a filmben, akkor a zene is jóval több lesz, mint egy egyszerű aláfestés."



    teljes neve: Rachel Mary Berkeley Portman
    született: 1960. december 11., Haslemere, Anglia
    iskolája: University of Oxford - Worcester College



         Keveseknek adatik meg, hogy pályafutásuk valamely mozzanata filmtörténelmi esemény legyen. Rachel Portman azon szűk körhöz tartozik, akik elmondhatják magukról, hogy nevükhöz olyan történés kötődik, mely megismételhetetlen a filmművészeten belül. Portman volt ugyanis az első női komponista, aki a legjobb eredeti filmzene kategóriában Oscar-díjat tudott nyeri, ez pedig annak idején igen nagy különlegességként lett elkönyvelve. Mivel a filmzeneszerzőknek csak igen elenyésző százaléka nő, így óriási szenzáció volt 1996-ban, hogy a gyengébbik nem egyik képviselője lett jutalmazva ebben a tulajdonképpen férfidominanciájú művészeti ágban.
         Rachel Mary Berkeley Portman az angliai Haslemere városában látta meg a napvilágot 1960-ban. Zene iránti érdeklődése nagyon korán megmutatkozott, már igen fiatalon sok hangszeren játszott. Tinédzser korára rendkívül jól zongorázott, de már ekkor kisebb zenekari darabokat is komponált. Zenei tanulmányait a Charterhouse Schoolban kezdte meg, itt csiszolgatta zongora-, orgona- és brácsatudását, de a zeneszerzés rejtelmeibe is betekintést nyerhetett. 1979-ben a University of Oxford hallgatója lett, itt diplomázott zeneszerzésből, hangszerelésből és klasszikus zenéből. Egyetemi évei alatt már komponált, főként az iskola színházának (Oxford Playhouse) írt zenéket, és tulajdonképpen egész filmes pályafutása itt alapozódott meg, amikor is zenét komponált a diáktársai által Oxfordban forgatott filmhez, a "Privileged"-hez. Érdekesség, hogy ebben szerepelt először Hugh Grant, a rendezője pedig az a Michael Hoffman volt, aki később olyan mozik révén lett híres, mint a "Változások kora - Restoration", a "Folytatásos forgatás - Soapdish" vagy "A császárok klubja - The Emperor's Club". Az egyetem után David Puttnam producer televíziós munkát ajánlott Portmannek, ez volt az "Experience Preferred... But Not Essential" című romantikus tévéfilm, melynek sikere után egy BBC-szerződés landolt a komponistánál. A nyolcvanas években főként ennek a csatornának dolgozott, sorozatokhoz és televíziós filmekhez írt zenét. Bár termékeny időszaka volt ez a művésznő életének, de nem túlságosan került a rivaldafénybe, ugyanakkor a legnagyobb brit rendezőkkel dolgozhatott, stílusát pedig különböző műfajokban csiszolhatta.
         A tévés megbízásokból való kitörést Mike Leigh filmje, "Az élet oly édes - Life is Sweet" hozta meg 1991-ben, rá egy évre pedig már Hollywoodban komponált. Első ottani filmje a "Lestrapált emberek - Used People" volt, mely stílusát tekintve egy romantikus komédia, s a későbbiek során is tulajdonképpen ezen stílusban lett Portman leginkább foglalkoztatva. A kilencvenes évek elején olyan filmekhez írt aláfestést, mint a "Benny és Joon - Benny and Joon", a "Mennyei örömök klubja - The Joy Luck Club" vagy a "Szirének - Sirens", mindezzel pedig megalapozta népszerűségét az érzelmes zenéket kedvelők körében. Az évtized közepe igen jelentős időszak volt a művésznő életében, ekkor dolgozott Alan Parkerrel a "Promenád a gyönyörbe - The Road to Wellville" aláfestésén, ekkor készült a "Wong Foo, kösz mindent! - Julie Newmar - To Wong Foo, Thanks for Everything, Julie Newmar", melynek különcsége a zeneszerzőt még inkább a figyelem középpontjába állította, de ekkor kötött házasságot is Uberto Pasolini producerrel. 1996-ban pedig zenét írt Douglas McGrath Jane Austen-adaptációjához, az "Emmá"-hoz, melyért megkapta a legjobb eredeti filmzenének járó Oscar-díjat. Az elismerés igazi áttörés volt, mivel ezután sokan szerettek volna az első olyan zeneszerzőnővel dolgozni, akit a filmakadémia az aranyszoborral jutalmazott. Ezen felkérések többsége eleinte könnyed vígjáték volt ("Meglesni és megszeretni - Addicted to Love", "Ennivaló a csaj - Home Fries"), majd jött két zseniális rendező, akik drámazenét kértek tőle. Jonathan Demme-mel először a "Rabszolgalelkek - Beloved"-en dolgoztak együtt, majd ezt követte a "Charlie kettős élete", illetve "A mandzsúriai jelölt". A Lasse Hallströmmel forgatott két filmje ("Árvák hercege - The Cider House Rules", "Csokoládé - Chocolat") pedig újabb elismeréseket hozott, többek között két Oscar-, két Grammy-jelölést, az utóbbi film zenéje pedig egy Golden Globe-nominációt is ért. Érdekesség, hogy brit komponistaként BAFTA-díjra mozis zenéért eddig még nem volt jelölve, csupán két televíziós alkotását nominálták.
         Az ezredfordulón olyan filmekhez írt score-t, mint a "Bagger Vance legendája - The Legend of Bagger Vance", a "Hart háborúja - Hart's War", a "Nicholas Nickleby" vagy a "Szégyenfolt - The Human Stain", melyekben szinte mindig egy-egy újabb oldalát tudta megmutatni. Bár az elmúlt évek már nem voltak túl termékenyek a számára, de még így is becsúsztak olyan híresebb alkotások, mint Roman Polanski "Twist Oliver"-je, Alejandro Agresti "Ház a tónál - The Lake House" című filmje, vagy az "Emma" rendezőjének szép zenével rendelkező, de kevésbé ismert alkotása, "A Hírhedt - Infamous". Kevésbé köztudott, hogy Rachel Portman operaszerzőként is bemutatkozott már, "A kis herceg"-ből írt operáját Houstonban mutatták be 2003-ban, melyet két évvel később televízióra is adaptált, elérve ezzel egy Emmy-jelölést. Portman férjével és három lányával Londonban él, valamint alkot, és továbbra is az elektronikus kellékeket mellőzve, a régi klasszikus zeneszerzési módszereket felhasználva írja zenéit.

    Gregus Péter



  • Sportfilmek zenéje - I. rész
  • Romantikus filmzenék




    Filmográfia:

    2015: Despite the Falling Snow
    2014: Dolphin Tale 2
    2013: The Right Kind of Wrong
             Belle
             Still Life
             Paradise
    2012: Private Peaceful
             Bel Ami
             The Vow
    2011: His Way
             Snow Flower and the Secret Fan
             One Day
    2010: Never Let Me Go
             National Theatre Live (tévésorozat)
    2009: Grey Gardens
    2008: The Duchess
             The Sisterhood of the Traveling Pants 2
    2006: Infamous
             The Lake House
    2005: Oliver Twist
             Define Normal (tévésorozat)
             Because of Winn-Dixie
    2004: The Manchurian Candidate
             Lard
    2003: Mona Lisa Smile
             The Human Stain
    2002: Nicholas Nickleby
             The Truth About Charlie
             Hart's War
    2001: The Emperor's New Clothes
    2000: Chocolat
             The Legend of Bagger Vance
             The Closer You Get
    1999: The Cider House Rules
             Ratcatcher
             The Other Sister
    1998: Beloved
             Home Fries
    1997: Beauty and the Beast: The Enchanted Christmas
             Addicted to Love
    1996: Marvin's Room
             The Adventures of Pinocchio
             Emma
    1995: To Wong Foo Thanks for Everything, Julie Newmar
             Palookaville
             Smoke
             A Pyromaniac's Love Story
    1994: The Road to Wellville
    1994: War of the Buttons
    1994: Only You
    1994: Sirens
    1993: Friends
             The Joy Luck Club
             Benny & Joon
             Ethan Frome
             Great Moments in Aviation (tv-film)
    1992: Used People
             Mr. Wakefield's Crusade (tv-film)
             Rebecca's Daughters
             Elizabeth R (tv-film)
             The Cloning of Joanna May (tv-film)
    1991: Antonia and Jane
             Where Angels Fear to Tread
             Life Is Sweet
             Flea Bites (tv-film)
    1990: Oranges Are Not the Only Fruit (tv-film)
             Shoot to Kill (tv-film)
             The Storyteller: Greek Myths (tévésorozat)
             The Widowmaker (tv-film)
    1989: The Woman in Black (tv-film)
             Monster Maker (tv-film)
             Precious Bane (tv-film)
             Living with Dinosaurs (tv-film)
             The Storyteller (tévésorozat)
             Loving Hazel (tv-film)
             Sometime in August (tv-film)
    1987: 1914 All Out (tv-film)
             The Falklands War: The Untold Story (tv-film)
             The Short & Curlies (tv-film)
             90 Degrees South (tv-film)
    1986: A Little Princess (tv-film)
             Good as Gold (tv-film)
    1985: Four Days in July (tv-film)
    1984: Sharma and Beyond (tv-film)
             Reflections
             Last Day of Summer (tv-film)
    1982: Experience Preferred... But Not Essential (tv-film)
             Privileged




  • További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam