FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Ira Newborn (biográfia, filmográfia)
           IRA NEWBORN





    "A filmzeneszerzéssel párosuló stressz mértéke attól függ, mennyire érdekel téged az, amit éppen elvállaltál, milyen szinten vagy hajlandó elviselni az őrültségeket, és milyen mértékben van szükséged - vagy mennyire szereted - a pénzt."



    feltűnik még: James Ira Newborn, Ira Newbourn
    született: 1949. december 26., New York, Egyesült Államok
    iskolája: New York University Steinhardt



         A rock & roll, a blues, valamint a jazz világából érkező Ira Newborn húsz évet magába foglaló filmzeneszerzői pályafutása során valamivel több mint harminc produkcióhoz járult hozzá aláfestéseivel, s bár ez két évtizedre vetítve számszakilag nem tűnik soknak, ahhoz elegendő volt, hogy maradandó nyomot hagyjon hátra Hollywoodban. Az ezredforduló küszöbén e pályáról visszavonult művész ismertségét főként a Csupasz pisztoly - Naked Gun-széria jellegzetes főtémájának tudhatja be, de nem kevés érdemet szerzett neki a Behálózva - Dragnet nyitánya (melynek elkészítésekor adaptálta Rózsa Miklós 1946-os The Killershez készült négyhangos dallamsorát), valamint az Ace Ventura: Állati nyomozó - Ace Ventura: Pet Detective kísérete is.

         Newborn klasszikus és jazzgitár-leckéket véve kezdett a zenei pálya felé fordulni, melynek hajnalán számos New York-i bandának volt tagja. Nagy hatást gyakoroltak rá többek között Charlie Parker, James Brown, és a The Beatles dalai, valamint az olyan klasszikus szerzők kompozíciói, mint Johann Sebastian Bach, illetve Ludwig van Beethoven. E széles érdeklődési körét sikeresen tudta kamatoztatni önálló karrierjének építésekor, aminek eredményeként neve mára már nemcsak gitárosként ismert, hanem zenei rendezőként, karmesterként, komponistaként, bárzenészként, reklámzeneszerzőként, illetőleg Broadway-művészként.
         Hollywood érrendszerébe a Mary's Incredible Dream és az American Hot Wax (utóbbiban néhány képkocka erejéig fel is bukkan) alkotások révén, Kenny Vance invitálásával került bele a hetvenes évek második felében, s bár az ekkor még zenei rendezőként tevékenykedő Newborn sosem foglalkozott azzal a gondolattal, hogy más szinten is kipróbálja magát a mozgóképek világában, a munkálatok előrehaladtával egyre nyitottabbá vált, székhelyét pedig Los Angelesbe tette át. Az áttörésre sem kellett sokat várnia, az 1980-as The Blues Brothers ugyanis remek kiugrást biztosított számára, hiszen nemcsak ismertséget hozott, hanem egy hosszú életű munkakapcsolatot is: az alkotást rendező John Landis ezt követően olyan mozijaihoz szerződtette őt, mint a Bele az éjszakába - Into the Night, az Amazonok a Holdon - Amazon Women on the Moon vagy a Harapós nő - Innocent Blood. "John nem titkolja, hogy nem tud mindent a zenéről, ugyanakkor élesen ad hangot annak, ha valami nem tetszik neki, de ha valamit szeret, azt is kinyilatkoztatja. Nagyon tud lelkesedni, és amikor jó a kedve, akkor az nagyon ragadós tud lenni" - nyilatkozta kollaborációjukkal kapcsolatban a komponista, akinek pályafutásában David Zucker volt a másik meghatározó hollywoodi alak. A páros a Nagyon különleges ügyosztály - Police Squad! kapcsán találkozott egymással először, melynek zeneszerzői posztjára Newborn a The Blues Brothers-nél is közreműködő író-producer, Robert K. Weiss ajánlásával kerülhetett. A rendkívül jellegzetes főtémával rendelkező, bluesos és jazzes elemekkel egyaránt tarkított aláfestés olyannyira elnyerte Zucker tetszését, hogy ennek eredményeként hat további mozi esetében (melyek között az imént említett szériából kinőtt Csupasz pisztoly-trilógián kívül olyanokat találunk, mint az Osztály, vigyázz! - High School High, az Agymenők - Brain Donor, illetőleg a Basebolondok – BASEketball) szintén hozzá fordult muzsikáért.
         A művész filmográfiájában ugyan elvétve találunk vámpírfilmet (Harapós nő) és drámai szálakkal fűszerezett produkciókat (Rossz modor - Bad Manners, The Late Shift) is, a legmeghatározóbbaknak pályáján mégis a komédiák számítanak, melyeken bevallása szerint mindig előszeretettel dolgozott. Ám megannyi bosszúsága is származott belőlük, hiszen zeneszerzői szempontból e könnyed műfajhoz negatív sajátosságok is párosulnak: "A felvételekre biztosított idő függ a költségvetéstől, illetve attól is, hogy az adott zenével mennyire törődnek. Olyan filmek esetében, ahol az instrumentális zenére az utolsó pillanatban kerítenek sort - mint például a vígjátékok esetében - gyakran mondják azt a készítők, hogy 'Ó, meg tudod csinálni három nap alatt is' - mesélte a szerző, majd hozzátette: Csak azért, mert kevés a zene, az nem jelenti azt, hogy nem igényel sok időt annak feljátszása". Mindezzel párhuzamosan arra lett figyelmes, hogy Hollywood az aláfestések tekintetében is egyre inkább a sztereotípiák felé mozdul, így már nem igazán érezte otthonosan magát ebben a műfajban, s új kihívások után nézett. Több, filmzenei pályafutásának vége felé készült interjú alkalmával hangot adott annak, hogy a kilencvenes évek végére megcsömörlött attól, hogy csökkent a kreativitás szabadsága, illetőleg hogy a filmipar már csupán tíz százalékban szól az adott alkotásról, a további hányadot az üzlet teszi ki, ezért lassan kihátrált erről a területről. "Nem írok már score-okat, mert Hollywood olyan elmegyógyintézeté vált, ahol a betegek és a személyzet egyaránt hatalmas összegeket fizetnek azért, hogy őrültségeiknek érvényt szerezhessenek" - foglalta össze röviden Newborn, aki nem teljesen fordult el ettől a világtól, hiszen a New York Egyetemen tanít filmzeneszerzést.
         A szerzőhöz számos olyan mozi is köthető, melyekhez nem score-ral járult hozzá, hanem vagy általa írt, illetve előadott, vagy a háttérben általa producerként nyomon követett dalokkal. Ennek eredményeként találkozhatunk nevével például a Négy esküvő és egy temetés - Four Weddings and A Funeral, a 48 óra - 48 Hrs., illetve utóbbi folytatásának stáblistáján.

         A kétszeres ASCAP-díjas (The American Society of Composers, Authors and Publishers) komponista aláfestéseinek megjelenése tekintetében nem nevezhető élvonalbelinek, ugyanis számtalan muzsikája egyáltalán nem jelent meg, vagy csupán néhány tétel került fel belőlük a betétdalokat csokorba gyűjtő soundtrackekre. Ezek közé tartozik többek között a Basebolondok (melyhez mindössze tizenöt percnyi score szükségeltetett), a Bele az éjszakába, az Osztály, vigyázz!, a Chevy Chase és Dan Aykroyd főszereplésével készült Golfőrültek 2. - Caddyshack II, valamint a Csupasz pisztoly 33 1/3: Az utolsó merénylet - Naked Gun 33 1/3: The Final Insult is. "A vígjátékok esetében ez gyakran előfordul, a stúdiók, illetve a produkciós cégek ugyanis ilyenkor nem szívesen járulnak hozzá egy score-hoz, még akkor sem, ha a zene jó. Inkább összeállítanak egy slágerekkel teli soundtracket, és azt mondják: 'ütős album az ütős filmhez'. Minden bizonnyal ilyenkor a nagyobb nyereség hajtja őket. Ha van egy mozi tele jó rock & roll-dalokkal, akkor nem valószínű, hogy szívességből csinálnak egy albumot a komponista művéből is" - foglalta össze ezzel kapcsolatos tapasztalatait Newborn.

    Kulics László






    Filmográfia:

    2000: Angels in the Infield
    1999: View Askew's Look Back at 'Mallrats'
             Autopsy: Through the Eyes of Death's Detectives
    1998: BASEketball
    1997: Bad Manners
    1996: High School High
             The Late Shift
    1995: Mallrats
             The Jerky Boys
    1994: Naked Gun 33 1/3: The Final Insult
             Ace Ventura: Pet Detective
    1992: The Opposite Sex and How to Live with Them
             Innocent Blood
             Tales from the Crypt (tévésorozat, 1 epizód)
             Brain Donors
    1991: The Naked Gun 2 1/2: The Smell of Fear
    1990: My Blue Heaven
             Short Time
    1989: Cast the First Stone
             Uncle Buck
             Collision Course
    1988: The Naked Gun: From the Files of Police Squad!
             Caddyshack II
    1987: Planes, Trains & Automobiles
             Amazon Women on the Moon
             Dragnet
             Guilty of Innocence: The Lenell Geter Story
    1986: Ferris Bueller's Day Off
             Wise Guys
    1985: Weird Science
             Into the Night
    1984: Sixteen Candles
    1982: Police Squad! (tévésorozat)
    1981: SCTV Network (tévésorozat)
             All Night Long




    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam