FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dario Marianelli (biográfia, filmográfia)
           DARIO MARIANELLI






    "A fő cél minden projekt esetében az, hogy felkeltsük az emberek érdeklődését, s a zene révén úgy megérintse őket az adott történet, hogy azt higgyék, valós dolgok iránt éreznek."



    született: 1963. június 21., Pisa, Olaszország
    iskolája: National Film and Television School



         Az olasz származású komponista 2005-ben robbant be nemzetközi szinten a köztudatba, amikor is rögtön triplázott: ugyanazon esztendőben ismerhettük meg tőle a "V mint vérbosszú - V for Vendetta", a "Grimm - The Brothers Grimm", valamint a "Büszkeség és balítélet - Pride & Prejudice" remekbe szabott score-ját, melyek közül utóbbiért az Oscar-jelölést is kiérdemelte. Két évre rá a "Vágy és vezeklés - Atonement" kíséretével követelt magának újfent nagyobb figyelmet, az ezúttal már Oscar-díjjal jutalmazott, klasszikus hangvételű, tempós muzsikáját ugyanis egy szokatlan elemmel, az írógép hangjával egészítette ki, amit még az átlag mozinézők is megjegyeztek, illetve érdekességként említettek a különböző filmes fórumokon.

         A zenekedvelő családból származó komponista hatévesen kezdett zongoraleckéket venni, emellett pedig tizenegy éves koráig tagja volt egy helyi gyermekkórusnak is. Mivel azonban hosszú távon nem látott sok perspektívát Pisában - főként azért, mert ott híján voltak a magas fokú képzéseknek -, húszas éveiben barátaival együtt Londonba utazott, ahol először posztgraduális képzésen vett részt, majd a National Film and Television School falai között folytatta tovább tanulmányait 1997-ig bezárólag. Utóbbi intézmény mellett egy véletlen folyományaként döntött, történt ugyanis, hogy színházi zenéi olyannyira megragadták egy fiatal rendező, Paddy Breathnach figyelmét, hogy szerződtette Marianellit az "Ailsa" score-jának elkészítésére. A komponistának pedig úgy megtetszett a filmes világ, hogy az első adandó alkalommal jelentkezett az NFTS-re. Iskolaéveivel párhuzamosan különféle dolgokat vállalt: zongoralecke adása és zeneszerzés mellett számos komponistának volt segítségére a zenékkel kapcsolatos szoftverek terén, de ha kellett, a vágásoknál is segédkezett: "Mindezt egyfajta felkészülésnek tekintettem arra vonatkozólag, hogy milyen is lesz majd a szakmai csatatér. Jól jött, hogy zeneszerzőkkel, koreográfusokkal, rendezőkkel, valamint muzsikusokkal egyaránt együttműködhettem" - foglalta össze röviden. A kilencvenes években - ahogyan fogalmazott - kettős életet élt, mert míg a filmek nem kötötték le teljesen az idejét, addig kvintettekre, kvartettekre és kamarazenekarokra egyaránt írt darabokat, melyek némely esetben tánckísérettel kerültek bemutatásra. 1996-ban a BBC Symphony Orchestra előadásában is felcsendült egy műve, mellyel elnyerte a Benjamin Britten Composition-díjat.
         Marianelli az ezredfordulótól kezdett komolyabban foglalkozni a filmzeneszerzéssel, s azóta már ötvennél is több művet jegyez, ami remekül tükrözi, mennyire keresett művész. Olyan prominens direktorokkal dolgozhatott már együtt, mint például Neil Jordan ("A másik én - The Brave One"), Alejandro Amenábar ("Agora"), Terry Gilliam ("Grimm"), valamint Lasse Hallström ("Lazacfogás Jemenben - Salmon Fishing in the Yemen"). S bár Breathnachttal azóta is jó kapcsolatot ápol, aminek eredményeként az "Ailsá"-t követően többször is keresztezték egymást útjaik (többek között a "Varázsgomba: Készen állsz a végső utazásra? - Shrooms" című misztikus horror-thrillerben, valamint a "Lerohadás - I Went Down"-nál is), leggyümölcsözőbb rendező-zeneszerző kollaborációjának mégis a Joe Wrighttal alkotott párosát lehet nevezni. Kettőjükhöz fűződik a már említett "Vágy és vezeklés" - "Büszkeség és balítélet" duó, továbbá az "Anna Karenina" és "A szólista - The Soloist" is, melyek közül egyedül utóbbi nem jutott el az Oscar-jelölésig. A művész eddigi legkedvesebb megbízatása szintén egy Wright-mozihoz fűződik: "Az 'Anna Kareniná'-ra vagyok a legbüszkébb. Sok mindent tanultam, mialatt a zenéjét írtam. Messze ez volt a legösszetettebb score, amin eddig dolgozhattam - bár szorosan a nyomában van 'A szólista', azzal együtt, hogy ott jobbára Beethoven munkáit adaptáltuk" - mesélte. A Wrighttal való együttműködését egyéb iránt Paul Webster producernek köszönheti, aki a "Vágy és vezeklés"-nél dolgozott a rendező mellett, s ajánlotta figyelmébe Marianellit egy korábbról ismert munkája, "A harcos - The Warrior" révén.
         "Többnyire számítógépet használok. Alkalmanként ülök csak zongora elé otthon, amikor tudatosan keresek egy dallamsort vagy harmóniát, s ha megvan, akkor a stúdiómban folytatom tovább a munkálatokat" - nyilatkozta zeneszerzési szokásával kapcsolatban Marianelli, aki a számítógépes programokat felbecsülhetetlen előnynek tartja, ezek révén ugyanis gyorsabban tud demókat készíteni, vagy változtatásokat eszközölni a már meglévő darabokon a rendezők, illetve producerek kívánalmai szerint. Az új feladatok esetében elmondása szerint mindig az első héttől tart leginkább, amikor körvonalazódni kezd a vezérmotívum, és azt be kell mutatni, el kell fogadtatni: "Mindig ez szokott a legijesztőbb időszaknak számítani" - jellemezte a művész, akit 2006 óta az Academy of Motion Picture Arts and Sciences tagjaként is számon tartanak.

         Dario Marianelli nevével sokoldalúsága és tehetsége okán olyan nívós díjkiosztók listáin találkozhattunk már az említett Oscar-gála mellett, mint a BAFTA, a Golden Globe, az Európai Filmdíj, a Goya, vagy a World Soundtrack Awards. "Jó dolog, hogy ennyi díjjal rendelkezem. Segítségemre vannak a komorabb időszakaimban: ilyenkor mindig arra emlékeztetnek, hogy igenis képes vagyok zenét írni..." - nyilatkozta az eddig begyűjtött elismeréseivel kapcsolatban.

    Kulics László


  • Socinemad: I Festival De Música De Cine 2006 (beszámoló)




    Filmográfia:

    2016: Kubo and the Two Strings
             Ali and Nino
    2015: Everest
             Joker
    2014: The Boxtrolls
             A Long Way Down
    2013: Third Person
             Redemption
    2012: Quartet
             Anna Karenina
    2011: Salmon Fishing in the Yemen
             Jane Eyre
    2010: Eat Pray Love
             Tick Tock Tale
    2009: Everybody's Fine
             Agora
             The Soloist
    2008: My World
             Trancity
             Uneternal City
    2007: The Brave One
             Far North
             Atonement
             Shrooms
             The Color of Freedom
    2006: We Are Together (Thina Simunye)
             The Return
             9/11: The Falling Man
             Opal Dream
    2005: V for Vendetta
             Sauf le respect que je vous dois
             Beyond the Gates
             The Brothers Grimm
             Pride & Prejudice
    2004: Passer By
    2003: Cheeky
             The Bypass
             September
             This Little Life
             I Capture the Castle
    2002: In This World
             Blood Strangers
             Into the Great Pyramid
             The Visitor
    2001: The Warrior
             Happy Now
    2000: Pandaemonium
             Being Considered
    1999: The Funeral of the Last Gypsy King
             Southpaw
             Preserve
    1997: I Went Down
             The Sheep Thief
    1996: I Don't
    1995: The Long Way Home
    1994: Ailsa




  • További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam