FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Harald Kloser (biográfia, filmográfia)
           HARALD KLOSER




    "Sergio Leone 'Volt egyszer egy Ameriká'-jának van egy jelenete, amelyben De Niro lánytestvére az éjszakai kimaradást követően hazaér. Az ekkor felcsendülő nyolc hangjegyes motívum megváltoztatta az életem. Ettől kezdve olyan ismert szerzővé szerettem volna válni Hollywoodban, mint Ennio Morricone."



    született: 1956. július 09., Hard, Ausztria



         Az Ausztria nyugati csücskében fekvő Hard városkából származó komponista, Harald Kloser neve elsősorban Roland Emmerich házi zeneszerzőjeként ismert, illetve onnan, hogy manapság egyre több szerepkörben igyekszik kipróbálni magát az adott alkotásokon belül. A komponista határozott célja volt a hollywoodi forgatagba történő bekerülés, ami a kétezres évekre sikerült is neki, s bár ezt követően a rábízott projektek költségvetése ugrásszerűen megnőtt, a felkérések száma redukálódott...

         A szerző filmográfiáját tekintve elmondható, hogy ameddig nem fordult teljes mértékben az álomgyári világ felé, viszonylag sok projektből vette ki a részét. Igaz, ezek elenyésző része volt csupán a tengerentúli felkérés (s azok is jobbára tévéfilmekre terjedtek ki), ellenben rendszeres foglalkoztatottjának számított az osztrák, illetve a német filmiparnak: a sorozatok világába ugyan mindössze néhány alkalommal kóstolt bele (e projektjei közül hazai szinten "Az öreg - Der Alte" csenghet ismerősen, melyből egyetlen epizódot jegyez), más jellegű alkotások körül azonban meglehetősen sűrűn megfordult, így Kloser feltörekvő pályatársaihoz viszonyítva termékenynek számított. Karrierjének első fontosabb állomáspontja "A 13. emelet - The Thirteenth Floor" című sci-fi-kalandfilm, melynek producere egykori iskolatársa és jó barátja, Emmerich volt. A film zenéjét rengeteg pozitív kritikával illették (hovatovább egyes tételeit számtalan alkotáshoz használták temp zeneként is), e sikert pedig két évvel később megismételte "Az alagút - Der Tunnel"-lel, amely filmként is számos európai díjkiosztóról hozott el szobrokat. Ezek révén sikerült elérnie, hogy neve ismerősen csengjen a nemzetközi porondon, magánélete azonban ezzel párhuzamosan zátonyra futott, majd' tízévnyi házasságot követően ugyanis 2002-ben elvált feleségétől, Désirée Noshbusch színésznőtől, akitől két gyermeke született - párjával egyébként az "Ice Cream Sundae" című rövidfilm, valamint a Feindliche Übernahme - althan.com" erejéig közös projektje is volt.
         Az ismertség révén Kloser egyre több tengerentúli megbízást kapott, így székhelyét Los Angelesbe tette át, s egy lépéssel közelebb kerülhetett álmához, vagyis ahhoz, hogy olyan filmhez komponálhasson zenét, melyet Emmerich rendez. A direktornak nem volt ellenére e gondolat, ám a stúdióknak első próbálkozásaikor, a "Godzilla" és "A hazafi - The Patriot" alkalmával még igen, ők ugyanis - a komponista saját megfogalmazása szerint - mindig visszakérdeztek a rendezőnél, hogy "ki ez a fickó, és milyen ismert filmekhez készített zenét?", s mivel ekkor még egyet sem tudott említeni, így elzárkóztak tőle. Míg azonban a "Holnapután - The Day After Tomorrow" révén ezen kívánsága végre megvalósulhatott, olyan kisebb költségvetésű alkotásokhoz írt score-okat, mint például a Tom Sizemore és Richard Jenkins főszereplésével készült "Apám bűnei - Sins of the Father" című dráma. A gondtalan hétköznapokban Mozartot és Nirvanát egyaránt előszeretettel hallgató Klosert a "Holnapután"-on kívül ugyanabban az évben egy másik blockbusterhez, "A Halál a Ragadozó ellen - Alien vs. Predator"-hoz is leszerződtették, s e két művéért BMI-díjjal is jutalmazták. Ezt követően azonban mégsem várták tárt karokkal a producerek és a rendezők, így gyakorlatilag nagyobb volumenű projekt közelébe csak akkor került, amikor Emmerich forgatott. Ezen esetekben viszont már nemcsak a zeneszerzői poszt betöltését vállalta magára (melyet rendre megosztott komponista barátjával, Thomas Wanderrel), hanem a produceri és írói szerepkörökbe is belekóstolt - így jegyzi az "I.e. 10 000 - 10,000 BC"-t, a "2012"-t, míg "Az elnök végveszélyben - White House Down"-t a zene mellett csak producerként.

         Harald Kloser tehát komponistaként kívánta meghódítani az Álomgyárat, ez azonban - felkéréseit figyelembe véve - csak részlegesen sikerült neki, ugyanakkor mindezt igyekszik más területekkel egyensúlyozni. És bár a különféle filmzenei rendezvényeken ritkán megjelenő, valamint az interjúkkal is szűkmarkúan bánó szerző mindig hangot adott azon véleményének, miszerint a score-ok világában nem azt látja, hogy a művészi szabadság dominálna, hanem azt, hogy - kis túlzással - egy kaptafásodni látszanak a dolgok, munkásságát tekintve elmondható róla, hogy bizonyos mértékig ő is inkább a trendekkel és az elvárásokkal tart lépést, mintsem szembefordul velük.

    Kulics László


  • Rendező-zeneszerző párosok: Roland Emmerich és Harald Kloser




    Filmográfia:

    2016: Discarnate
             Independence Day: Resurgence
             Lotte Tobisch - Ansichten einer Grande Dame (dokumentumfilm)
    2014: Succés Fox (dokumentumfilm)
    2013: White House Down
    2011: Anonymous
    2010: Udo Proksch: Out of Control
    2009: 2012
    2008: 10,000 BC
    2006: Mad Lane
             Dresden
             Die Sturmflut
    2004: Alien vs. Predator
             The Day After Tomorrow
    2003: Im Labyrinth
             Rudy: The Rudy Giuliani Story
    2002: RFK
             Dracula
             Sins of the Father
    2001: Hollywood Profile (tévésorozat, 3 epizód)
             And Never Let Her Go
             Feindliche Übernahme - althan.com
             Der Tunnel
             Ice Cream Sundae
             Crociati
    2000: Frucht der Gewalt
             Ali: An American Hero
             Kiss Tomorrow Goodbye
             Deliberate Intent
             Eine Hand Voll Gras
             Marlene
    1999: Nichts als die Wahrheit
             The Venice Project
             The Thirteenth Floor
             Florian - Liebe aus ganzem Herzen
    1997: Comedian Harmonists
             Die Heilige Hure
             The Break
             Magenta
             Der Unfisch
             Marco at Work
             60 Minuten Todesangst
    1996: Schwurgericht (tévésorozat, 1 epizód)
             If Looks Could Kill
    1995: Die Partner (tévésorozat)
             The O.J. Simpson Story
             Liebe in Hollywood
             Quiet Days in Hollywood
    1993: Fatal Deception: Mrs. Lee Harvey Oswald
    1992: Die Abenteuer von Pico und Columbus
    1991: Requiem für Dominic
             Jolly Joker (tévésorozat)
    1990: Der Alte (tévésorozat, 1 epizód)
             Butterbrot
             Ach, Boris...
    1988: Sternberg - Shooting Star




  • További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam