FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jóhann Jóhannsson (In memoriam)

     










         Jóhann Jóhannsson napjaink egyik legegyénibb hangzásvilágú zeneszerzője volt. A filmzenei közegbe 2000-ben belépő izlandi alkotó még nem volt szélesebb körben ismert, amikor sok-sok évvel ezelőtt elindítottam "Fordlandia" című, hatodik szólóalbumát, az első lemezt, amelyet hallottam tőle. Ennek azonos elnevezésű nyitánya pontosan annyira letaglózott az első lejátszáskor, mint most szerzőjének halálhíre. A felvétel alapja egy ismétlődő dallam, amelyre folyamatosan rakódnak rá a különféle rétegek, és hiába majdnem ugyanaz variálódik közel negyedórán át, a végeredmény egy minimalista csoda lett. Ahogy csodás "The Sun's Gone Dim and the Sky's Turned Black" című szerzeménye is, melyben maga a komponista énekli robotszerűvé torzított hangon Dorothy Parker amerikai költőnő néhány sorát. E két felvétel az, melyek valószínűleg a legnépszerűbb nem filmzenei kompozíciói, és amelyeket most én is elsőként hallgattam meg az emlékére, hiszen oly tökéletesen jellemzik a művész zenei világát, mely alapvetően melankolikus, sokszor végtelenül szomorú volt, s olykor szinte szakrális jelleget öltött. Egy Jóhann Jóhannsson-szólóalbum nem buszon vagy autóban hallgatásra való, ahhoz túl intelligens, érzékeny és intim muzsika, de amint besötétedik, és elcsendesedik a külvilág, máris minden körülmény adott ahhoz, hogy emlékezetes művel gazdagodjon a hallgató. Ilyen volt utolsó szólólemeze, az "Orphée" is, melyet szerkesztőink közül többen is 2016 legjobbjai közé soroltak, és nem véletlenül, hiszen tele van érzékenyebbnél érzékenyebb darabokkal.

         Noha hazájában filmzeneszerzőként is foglalkoztatott művész volt, az áttörés akkor következett be pályáján, amikor összeakadt Denis Villeneuve-vel. Együttműködésük általam kifejezetten várt első gyümölcse a Fogságban lett, melynél olyat tapasztaltam, amit korábban - és azóta - egyetlenegy film nézése közben sem. Amikor ugyanis elhangzott a soundtracken "The Keeper" néven megtalálható kompozíció a kórházas jelenetben, én szó szerint beleborzongtam hatásosságába. A Fogságbanról tudtam, hogy thriller lesz, így biztos voltam abban, hogy kiváló végeredmény születik a score-t illetően, hiszen a szerző korábbi borongós, a kísérletezéstől és furcsa hangulatú elektronikától sem mentes darabjai szinte garantálták a diadalt. Az igazi kérdés az volt, miként áll majd helyt a Stephen Hawking életéről szóló A mindenség elmélete dallamfelelőseként, de már a nyitó téma hallatán okafogyottá vált nem túl erős kételkedésem. Az album játékossága, valamint fülbemászó, csilingelő és szerethető motívumai az "elvont Jóhannsson" skatulya elporladását jelenthették sokak számára. Teljesen jogosan járt érte a komponistának a Golden Globe-díj, illetve az Oscar-, a Grammy- és a BAFTA-jelölés, már önmagában akár csak a "Forces of Attraction" című trackért is.

         Jóhann Jóhannsson Villeneuve-vel még két alkalommal dolgozott együtt. Miközben a Sicario - A bérgyilkos zeneileg ismét a feszültségteremtés magasiskoláját jelentette, az Érkezés esetében már abszolút a kísérletezés irányába ment el. Habár sokak számára ez lett a legkevésbé befogadható filmzene a művésztől, ugyanakkor a képek alatti hatását valószínűleg még ők is elismerik. "Egy új zenei nyelvezet, szokatlan hangdizájnból kikeveredő meditatív pillanatok, jéghideg elektronika, vokalisták manipulált hangjának bevetése jellemzi a score-t, az óriási kavics alakú űrhajó első felbukkanása alatt hallható bálnahangszerűségnél ütősebben pedig eddig még nem sokszor jellemeztek egy idegen fajt" - összegeztem annak idején a művet, mely minden idők egyik legegyedibb aláfestése. A negyedik kooperáció Villeneuve-vel a Szárnyas fejvadász 2049 lett volna, ám ez meghiúsult, ráadásul a rajongók szomorúan fogadták a hírt, hogy végül Darren Aronofsky anyám! című alkotásához sem ír zenét - ez esetben viszont ő maga javasolta, hogy a jelenetek alatt hatásosabb lenne a csend.
         Most pedig a csend már végleges marad. 2018. február 10-én érkezett a hír, hogy 48 éves korában, tragikusan fiatalon elhunyt az egyik legpáratlanabb világot megteremtő zeneszerző. Rajongói még három alkalommal hallhatják egy-egy új művét: Nicolas Cage jó kritikákat kapott Mandyjében, a Rooney Mara és Joaquin Phoenix főszereplésével készült Mária Magdolnában, míg Colin Firth vitorlázós túlélőfilmje, a The Mercy aláfestése a napokban jelent meg. A lista sajnos már sosem fog bővülni, de körülbelül húszórányi kiadott zene és több órányi koncertvideó ad lehetőséget arra, hogy Jóhann Jóhannssonról bármikor megemlékezhessünk nagyszerű kompozíciói meghallgatásával.

         Nyugodjék békében!

    Bíró Zsolt







    További kritikáink
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam