FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow  Skyscraper  The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jóhann Jóhannsson (biográfia, filmográfia)
           JÓHANN JÓHANNSSON




    "Mindig élvezem azt a folyamatot, amikor együttműködhetek a rendezővel a film hangzásvilágának, hangspektrumának és -környezetének megteremtésében. Minden rendelkezésemre álló eszközt felhasználok ahhoz, hogy olyan zenét hozzak létre, amely annyira erőteljes, hogy fokozza a rendező elképzelését, vízióját."



    született: 1969. szeptember 19., Reykjavík, Izland
    elhunyt: 2018. február 9., Berlin, Németország
    iskolája: Reykjavík University


         Napjaink egyik legkülönlegesebb, igen egyedi hangulatú zenei világgal rendelkező szerzője 1969-ben született Reykjavíkban. Itt nevelkedett és járta ki iskoláit, valamint az egyetemet is. Már tizenegy éves korától tanult zenélni, de végül ezt nyelvészeti és irodalomtudományi tanulmányokért feladta. Eleinte az indie rock világa vonzotta; a nyolcvanas években olyan zenekarokban játszott, mint például a Daisy Hill Puppy Farm, társaival együtt több lemezt is rögzített és adott ki. Később gitárosként, dalszerzőként és producerként olyan együttesekben folytatta, mint az Olympia, az Unun és a Ham, ezek azonban nem léptek túl a kis klubok világán. 1999-ben alapítója lett a Kitchen Motors nevű formációnak, mely az izlandi könnyűzenészekre jellemző sajátos, sötéten kifinomult hangzásvilágot képviselő banda volt. Többek között punk, jazz, klasszikus, indusztriál, metál és elektronikus zenei elemeket vegyítettek, s egy igen inspiráló alkotóközeget képzett a csapat maga körül. Jóhannsson ebben a zenekarban kezdte kialakítani későbbi stílusát, melankolikus, egyedi világa ezen időkből ered. A zenekarral alkalma volt több területen kipróbálni magát, sok izlandi művésszel ismerkedett meg, később pedig nemzetközi szinten is mozgolódott a formáció. A rock után figyelme a színházi és a filmzenék felé fordult. Első szólóalbuma, az Englabörn 2002-ben jelent meg, mely egy azonos című színpadi produkció zenei anyagának továbbgondolt muzsikáját tartalmazta. Már itt jellemző stíluselemei közé tartozott a digitális szűrők alkalmazása, ami során élő zenét bontott alkotóelemeire, hangrétegeire, így összeállítva egy új hangulatú muzsikát. A szentimentális komolyzenei utalások, a kamara- és kortárs zenei megoldások, illetve az élő zenéhez adott természeti vagy gépi hangok egyvelegéből álló stílusa az ezt követő táncművek, színházi darabok és egyéb programzenék során kristályosodott ki. Második albuma, a Virdulegu Forsetar hamisítatlan ambient muzsika, melyben tizenegy rézfúvós, illetve zongora, glockenspiel és orgona jelenti az élő zenei alapot, melyre természeti és elektronikusan gerjesztett hangokat dolgozott rá.
         2006-os szólóalbuma, a nemcsak címében különleges IBM 1401, A User's Manual egy személyes darabja lett. Édesapja az IBM mérnöke volt Izlandon, egyben az ország egyik első programozója, Jóhannsson ennek apropóján korabeli hardvereket használt a zene megalkotására, s így vegyített klasszikus zenét, elektronikus és kísérletezgetős muzsikát. A 2008-ban megjelent Fordlandia már egy igen kiforrott mű volt. A témaválasztásában merész konceptalbumot (melyet Henry Ford gumigyártásra felállított brazíliai iparvárosa és annak bukása ihletett) szimfonikusokkal, kórussal, szólóhangszerekkel rögzítette, a különleges darab pedig máig az egyik legizgalmasabb munkája. 2010-ben az egyedi alkotásairól ismert Bill Morrison filmessel dolgozott együtt, aki a 2011-es The Miners' Hymns című produkciójának kísérőzenéjét bízta rá. A pusztuló ipari környezet kiváló inspiráló közeg volt Jóhannsson számára, hiszen a melankólia és az elektronikus zene tökéletesen passzolt a filmhez. A kortárs rekviemként jellemzett aláfestés, a dokumentumfilmtől különválva, önálló bemutatót és albumkiadást is megélt, s nem mellesleg kiváló kritikákat is bezsebelt.

         A kétezres években több izlandi filmes is felfedezte már őt, ám a szigetországbeli munkái jobbára a feledés homályába vesznek. Dokumentumfilmek (Hamu és hó, Koppenhágai álmok), játékfilmek (The Icelandic Dream, Dís) és tévés alkotások, illetve rövidfilmek terén munkálkodott. 2007-ben Szász János az ő korábbi muzsikáit használta fel az Ópium: Egy elmebeteg nő naplója esetében (majd 2018-ban A hentes, a kurva és a félszeműhöz is), 2009-ben pedig az első nemzetközileg is jegyzett mozija lett a Személyes vonatkozás. A filmes áttörés 2013-ban következett be Denis Villeneuve rendező jóvoltából, aki a Fogságban című mozihoz kérte fel őt. A sötét thrillerhez született borongós, a kísérletezéstől és a furcsa hangulatú elektronikától sem mentes aláfestése kiváló munka lett. Jóhannsson Villeneuve-vel még két alkalommal dolgozott együtt. Miközben a Sicario - A bérgyilkos magyar zenészekkel rögzített aláfestése a korábbi score-jaihoz képest sokkal feszültebb, ám teljesen új hangzást képviselő lett, a 2016-os Érkezés esetében már abszolút a kísérletezés irányába ment el a fura vokális hangok és zörejek, neszezések tekintetében. A Sicario kapcsán Oscar-jelölésben is részesült a komponista, míg az Érkezés BAFTA- és Golden Globe-nominációt jelentett neki, a World Soundtrack Awardson pedig az év legjobb filmzenéjének járó díjat is elnyerte. Negyedik kollaborációja a kanadai rendezővel azonban már kudarcba fulladt. A Szárnyas fejvadász 2049 esetében ugyan ő kezdett neki a score megalkotásának, ám végül Hans Zimmer és Benjamin Wallfisch aláfestésével mutatták be a filmet, a váltást pedig - általánosságokon túl - nem indokolták.
         A Fogságban sikere után egyre több megbízást kapott, bár elég sok felemás mozi is becsúszott ezek közé: ilyen volt a McCanick vagy a Vak érintés. Igazán sok feladatot ezután sem vállalt, a mainstream mozik pedig teljesen hidegen hagyták. 2014-ben egy új típusú feladat várt rá. A Stephen Hawking életéről szóló A mindenség elmélete komponistájaként kellett helyt állnia, s itt már szakítania kellett a kísérletezgetős elektronikus zenével, sokkal inkább a melankóliára, a gyönyörű dallamokra volt szükség. A score játékossága, valamint fülbemászó, szerethető motívumai egy teljesen új Jóhannssont mutattak meg. Megérdemelten járt neki a Golden Globe-díj, illetve az Oscar-, a Grammy- és a BAFTA-jelölés. 2015-ben tévésorozat esetében is kipróbálhatta magát, hiszen Baltasar Kormákur sötét krimisorozatához (Trapped) is ő komponált, de sajnos, mint oly sok filmzenéjét, albumként ezt sem ismerhettük meg.

         Utolsóelőtti szólóalbuma, a Summer of Summer 2015-ben jelent meg, ezt honfitársával, Hildur Gudnadóttir csellistával együttműködve jegyzi. 2016-ban kötött kiadói szerződést a híres Deutsche Grammophon céggel, s itt jelent meg tizedik, egyben utolsó szólóalbuma, az Orfeusz mítosza által ihletett Orphée. 2017-ben Darren Aronofsky anyám! című filmjén dolgozott, ám végül azt javasolta a rendezőnek, hogy ne alkalmazzon aláfestést a mozihoz. A megírt zenének azonban más szerepet szánt, s valamilyen formában szerette volna megjelentetni. Ennek sorsa bizonytalan, és életében már nem is kerülhet sor a kiadásra, mivel a komponista 2018. február 9-én váratlanul elhunyt Berlinben. Napjaink egyik legizgalmasabb zeneszerzőjének hirtelen halála nemcsak a szakmát, de a filmmuzsikák rajongóit is sokkolta. Egyedi hangulatú művei és sajátos zenei látásmódja miatt túlzás nélkül állítható, hogy halála hatalmas űrt hagyott a filmzenei világban.
         Szerencsére még három alkalommal hallhatjuk egy-egy új művét, hiszen Nicolas Cage természetfeletti mozijához, a Mandyhez, valamint a Rooney Mara és Joaquin Phoenix főszereplésével készült Mária Magdolnához még 2017 őszén rögzítették az aláfestést. Utóbbi filmért különösen rajongott a szerző, s igen izgalmas muzsikát ígért a bibliai történethez. Colin Firth vitorlázós túlélőfilmje, a The Mercy aláfestése pedig 2018 februárjában, szinte a komponista halálával egy időben jelent meg. Érdekesség, hogy 2017-ben rendezőként is kipróbálta magát: első és egyben utolsó filmje, a fekete-fehér Last and First Men tízéves előkészítés után született meg. Az audiovizuális élményt kínáló alkotást Tilda Swinton narrálta, s 2017 nyarán debütált a Manchesteri Nemzetközi Filmfesztiválon, ahol a premieren a film aláfestését a BBC Filharmonikusok élőben játszották. A szerző halála után derült ki, hogy alig pár nappal a tragikus esemény előtt írt alá Marc Forster nyáron bemutatásra kerülő, Christopher Robin című mozijához, mely a komponista legnagyobb produkciója lett volna. A legszorosabb kollégája, Hildur Gudnadóttir által belül nagyon magányos emberként jellemzett, zárkózott komponista 48 évet élt.

    Gregus Péter


  • In Memorian Jóhann Jóhannsson




    Filmográfia:

    2018: Mary Magdalene
             The Mercy
             Mandy
    2017: A hentes, a kurva és a félszemű
             Last and First Men
    2016: In the Blood
             Arrival
             Trapped (tévésorozat)
             A Man Returned (dokumentumfilm)
             Lovesong
             In the Dark Room (rövidfilm)
    2015: Sicario
    2014: End of Summer (dokumentumfilm)
             I Am Here
             The Theory of Everything
             Sa meget godt i vente (dokumentumfilm)
             Tui na
    2013: McCanick
             Prisoners
    2012: White Black Boy (dokumentumfilm)
             Free the Mind (dokumentumfilm)
             Mystery
             For Ellen
    2011: Closure (rövidfilm)
             Junk Love (rövidfilm)
    2010: The Good Life (dokumentumfilm)
             By Day and by Night
             The Miners' Hymns (dokumentumfilm)
    2009: Dreams in Copenhagen (dokumentumfilm)
             Personal Effects
    2008: Svartir englar (tévésorozat)
             Varmints (rövidfilm)
    2007: Wrestling (rövidfilm)
             Voleurs de chevaux
             Ópium: Egy elmebeteg nő naplója
    2006: Uku ukai (dokumentumfilm)
             The Sea of Perdition (rövidfilm)
             The Sun's Gone Dim
             Thicker Than Water
    2005: Lake (rövidfilm)
             Ashes and Snow (dokumentumfilm)
    2004: Dís
    2002: A Man Like Me
    2000: Plan B
             The Icelandic Dream




  • További kritikáink
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam