FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jó tudni

    A - L   |   M - R   |   S - Z







    Score - A filmhez írt szimfonikus, elektronikus vagy egyéb módon megalkotott, általában instrumentális zene. A CD-n szereplő zenék általában nem a teljes score-t tartalmazzák. A filmzenei CD-k hossza 30 és 74 perc között mozog, sajnálatos módon a felső értéket a legritkább esetben érik csak el. Ez az utóbbi időkig leginkább attól függött, milyen mély a kiadó zsebe.


    Scoring Session - A zenei felvételeket nevezik így - ez a meghatározás független attól, hogy az adott művet hágy muzsikus adja elő.


    Setting Location - Ez a kifejezés tükrözi a film helyszínének érzékeltetését, azaz hogy milyen, az adott tájegységre vagy népcsoportra jellemző hangszereket vonultatnak fel a score-ban. Azt, hogy az ilyen utalás milyen mértékben kerül bele a zenébe, általában a rendezővel történő egyeztetés dönti el.


    Setting the Time Period - Idősík-érzékeltetés. A jövőben játszódó filmek aláfestéséhez például használhatnak futurisztikus hangeffekteket is, egy középkori esetében pedig nyersebb hangszerelést.


    SFX - A zenében benne vannak az effektek, esetlegesen egyes párbeszédek is.


    Soundtrack - Az ilyen albumokon a legtöbb esetben különféle előadók zenéi találhatók, melyeket a filmben hallunk (például egy bárban a háttérben, vagy a kocsiban folyó párbeszéd alatt szól a rádió). Ezek nem filmzenék, hanem betétdalok. Hozzátesszük, nem egy nagyzenekari zene jelenik meg úgy, hogy "Soundtrack" felirattal látják el. Sajnos a magyar nyelvben nem alakult ki külön kifejezés erre, ezért nehéz különválasztani őket. Így tehát ez a szó kétféle kiadást is takarhat.


    Source music - Olyan zene, ami egy adott jelenetben is elhangzik, és nemcsak a nézők hallják, hanem a filmbeli szereplők is. Ilyen zene például a rádióban szóló dal, vagy a háttérben játszó éttermi zenekar muzsikája. Azért nevezik source-nak, mert a zene eredete meghatározható a filmben. Ilyen típusú szerzeményt csak nagyon ritkán ír a film zeneszerzője.


    Submission - Olyan új kompozíció, amit a zeneszerző küld a filmkészítőknek akkor, ha külön felkérik erre. Ezek a zenék általában valmilyen ok miatt soha nem kerülnek a filmbe, de soha sincs hivatalos visszautasítás - ha ilyen mégis előfordul, már rejected zenéről beszélünk.


    Spotting Session - A már meglévő anyagot közösen tekinti meg a rendező, a producer, a zenei rendező, valamint a komponista. Ekkor határozzák meg azt, hogy milyen zene kerüljön a film alá, hol helyezkedjenek el az egyes részletek (vagyis cue-k), s hogy minderre mennyi idő áll majd a komponista rendelkezésére.


    Suite - Olyan hosszabb zenei tétel, amely felvonultatja egy adott filmzene összes fontosabb témáját. Általában csak az album kedvéért állítják össze, de gyakran előfordul, hogy ez a suite hallható a stáblista alatt is.


    Temp Score - A zeneszerző és a film készítői a készülő zene irányvonalának meghatározásához különféle demoanyagok meghallgatásával jutnak el. A komponálás kezdeti szakaszában használt temp score-ok lehetnek az adott szerző, vagy más művész korábbi munkái is.


    Track - A filmzenealbumokon található zeneszám, amelyet gyakran több cue-ból állítanak össze az album producerei. A trackek esetében a legfontosabb szempont, hogy a lemez elejétől a végéig egyenletes legyen, ezért szokták a számok sorrendjét variálni, illetve bizonyos részeket kivágni az eredeti szerzeményekből.


    Trailer Music - Olyan zene, amit a filmelőzetesek alatt lehet hallani. Mivel legtöbbször az igazi filmzene még nem készül el, amikor a bemutatók a mozikba kerülnek, a filmkészítők trailerzenét használnak. Ez lehet más filmekből származó darab, de legtöbbször külön cégek foglalkoznak az ilyen típusú zenék gyártásával - ilyenek például az Immediate Music és a volt Media Ventures trailerre szakosodott ágazata. Ezek nagyon ritkán kerülnek rá az albumra, ám néha külön CD-n megvásárolható pár válogatás.


    Underscore - Ez a kifejezés a legtöbb esetben pejoratív jelző, tehát olyan darabot takar, amely minimális hangszer- és/vagy dallamhasználat mellett követi nyomon az adott cselekményt, s ha ekkor be is tölti funkcióját, önállóan hallgatva gyakorta pont emiatt nem állja meg a helyét, nem játszik kiemelkedő szerepet. Az underscore nevezhető akár töltelékzenének is.


    Unused - Olyan darab, ami ugyan szerepel az albumon, a filmből mégis kivágták. Az a különbség az outtake zenéhez képest, hogy itt a jelenet bentmaradt a filmben, csak a zenét szedték ki alóla valamilyen megfontolásból.


    U.S. Version - Olyan zene, ami csupán a film amerikai változatában hallható, a világ más tájain más szól a moziban. Erre azért van szükség, mert a terjesztők úgy gondolják, hogy egy hagyományos amerikai zene (szemben az európaival vagy a japánnal) sokkal kevesebb nézőt riasztana el a filmtől. Ilyenkor egy hollywoodi zeneszerző új zenét ír a filmhez (lásd még: European Version).





    FIGYELEM! Csak jogtiszta zenéket vásároljunk, ellenkező esetben nemcsak hogy jogi vétséget követünk el, hanem a zeneszerzőt is károsítjuk a kiadatlan zenék letöltésével, másolásával, megvásárlásával!

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam