FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Jó tudni

    A - L   |   M - R   |   S - Z







    Medley - Olyan válogatás (szó szerint egyveleg), ami több filmzenéből vonultat fel témákat. Általában válogatásalbumokon található.


    Mickey-mousing Score - Ezt a kifejezést alkalmazzák akkor, ha a zene jelenetről jelenetre, vágásról vágásra követi az eseményeket. Itt számos szinkronizációs pontot adnak meg a komponista számára, és főleg könnyed hangvételű vígjátékok, illetve rajzfilmek esetében alkalmazzák - mint például a "Bolondos dallamok" vagy a "Tom és Jerry" szériák esetében.


    Mock-Up - Elsősorban a már kész ötletek egyszerűsített demonstrációja, melynek során a zeneszerző általában csak szintetizátoros megoldással mutatja be ötleteit a rendezőnek vagy a producereknek. Lényege, hogy a filmkészítők még a költséges felvételek előtt meghallgathassák az adott jelenethez tervezett zenét, és esetleg változtatást kérhessenek rajta.


    More Music - Nagy példányszámban elkelt CD-k esetében szoktak megjelentetni "More Music" kiadást. Ezeken az alapkiadványról lehagyott szerzemények is fellelhetőek, de főként az első kiadáson megtalálható zenék találhatóak rajta párbeszédekkel színesítve (pl: "Braveheart", "Titanic", "Gladiator").


    Musical Supervisor - Szó szerinti fordításban zenei felügyelő, akinek munkája elsősorban a betétdalok kiválasztására, és a jogi háttér biztosítására korlátozódik, jobb esetben a zeneszerzőt segítő, a score-t és a dalokat összehangoló szakember.


    Needle-dropping - Az a technika, amikor a rendező nem alkalmaz zeneszerzőt, hanem kizárólag dalokat használ, melyek szó szerint átveszik a score szerepét. Ez nem keverendő össze az üzleti megfontolásokból összeválogatott betétdalok alkalmazásával, mert itt a dal és a film között szoros kapcsolat van. A needle-drop első használója John Landis és Martin Scorsese volt, utóbbi a "Dühöngő biká"-ban alkalmazta először a technikát.


    Original Version - A szerzemények továbbgondolás előtti, avagy alapváltozata.


    Out of Print - A kiadott zenék bizonyos részét egy idő után kivonják a forgalomból. Ezeket utána még lehet kapni elvétve külföldön vagy aukciós weboldalakon. Ide főként a korábban csak bakeliten kiadott zenék tartoznak, de egyre többször előfordul már a CD-k esetében is ilyen visszavonás (főleg a Milan Records lemezeinek esetében).


    Outtake - Olyan darab, ami ugyan szerepel a filmzenealbumon, a filmből mégis kivágták. Az a különbség az unused zenéhez képest, hogy itt nemcsak a muzsika nem kerül a filmbe, hanem a hozzátartozó jelenet is véglegesen a vágószoba padlóján marad.


    Pre-existing cue - Olyan darab, amit egy korábbi filmhez írtak meg, évekkel később pedig egy teljesen más alkotásban bukkan fel. Az egyik legismertebb példa, amikor a "Die Hard" utolsó jelenetéhez James Horner "Aliens" zenéjéből vettek ki egy darabot. Az ilyen idézéseket általában nem tüntetik fel a stáblistán.


    Previously Unreleased - Olyan darabok, amelyek a filmzene korábbi kiadásán nem voltak hallhatóak. Általában a lemez végén találhatóak egy kupacban, de re-sequenced albumok esetében a helyes sorrendben illesztik be őket. Az ilyen zenék igazi örömet jelentenek a gyűjtőknek, de a legbiztosabb módja annak is, hogy újra megvegyünk egy olyan albumot, ami már megvan.


    Promo - Promo az a zene, amit limitált példányszámban adnak ki. Ilyeneket szoktak a zeneszerzők ismerőseiknek ajándékozni, az Oscar-, vagy Golden Globe-bizottságnak elküldeni. Az első csoportnak szánt korongokat ezzel a felirattal látják el: "For Promotional Use Only. Not For Sale.", a bizottság számára kiadottakon pedig ez áll: "For Your Consideration".


    Proposition - Olyan új kompozíció, amit a zeneszerző küld a filmkészítőknek, ha úgy érzi, hogy az adott filmet pont neki találták ki, és senki más nem alkalmasabb nála a feladatra. Jellemzője, hogy a producerek vagy a rendező soha nem kértek ilyet tőle, így általában meg sem hallgatják. Az öntevékeny komponista ilyenkor maga adja ki szerzeményét.


    Re-recording - Van úgy, hogy egy album kiadása a jogdíjak miatt túl drága lenne, vagy az eredeti felvételek már elvesztek, a zenére viszont nagy igény van. Ilyenkor a kiadó megbíz egy szakembert, hogy hangszerelje újra és vegye fel a zenét. Ezek a kiadványok tehát nem eredeti felvételeket tartalmaznak, de legtöbbször nagyon jó minőségűek és egyben hiánypótlóak is - a legfontosabb ilyen munkák Nic Raine John Barry-felvételei és Joel McNeely Bernard Herrmann-kiadványai.


    Re-sequencing - A hivatalos CD-ken a zene általában nem olyan sorrendben szerepel, mint ahogy a filmben, ezt a hibát próbálják korrigálni a rajongók a re-sequencig módszerével. Ez azt jelenti, hogy a hivatalosan kiadott anyagot feldarabolják, és helyes sorrendbe rendezik át. Ez manapság olyan mértéket öltött, hogy néhány kiadó újra megjelentet régi zenéket, de már a helyes sorrendben kerülnek a lemezre a darabok.


    Recording Session - Zenei felvétel.


    Rejected Score - Az ilyen "elvetett" albumokon csak olyan zene hallható, amit végül nem használtak fel a filmhez. Az esetek túlnyomó többségében ezen kiadás zeneszerzőinek személye nem egyezik meg a végső verzió zeneszerzőivel.


    Remastered Edition - Olyan kiadvány, ami általában régi, már megjelent zenéket mutat be, gyakran digitálisan feljavított hangminőséggel, és korábban ki nem adott anyagokkal kiegészítve. Ilyen kiadványok például a 2003-as Bond-zenék újrakiadásai.


    Rundown - Filmzeneirodalmi műfaj, mely egy adott film teljes zenei anyagát elemzi a legelső hangjegytől a legutolsóig. Legyegyszerűbb formája egy egyszerű felsorolás, legbonyolultabb és jóval időigényesebb változata monografikus jellegű feldolgozás (pl. Bill Wrobel Bernard Herrmannről írt munkái).





    FIGYELEM! Csak jogtiszta zenéket vásároljunk, ellenkező esetben nemcsak hogy jogi vétséget követünk el, hanem a zeneszerzőt is károsítjuk a kiadatlan zenék letöltésével, másolásával, megvásárlásával!

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam