FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Maurice Jarre (biográfia, filmográfia)
           MAURICE JARRE



    "A régi iskola képviselői, akik között én a magam bő nyolcvan évével korelnöknek számítok, szinte kivétel nélkül mind klasszikus zenei pályafutást terveztek. Elcsábultunk úgymond a filmnek, de meghagytuk magunknak a szabad komponálás örömét. Szviteket, nagyzenekari és kamaraműveket komponálok és vezényelek, balettekhez is írtam zenét. De lassan már én is fáradok."



    született: 1924. szeptember 23., Lyon (Franciaország)
    elhunyt: 2009. március 29., Malibu (USA)
    iskolája: Conservatoire de Paris



         Maurice Jarre, az egyik legmeghatározóbb európai filmzeneszerző 1924-ben született Lyonban. Eredetileg mérnöknek tanult a Sorbonne-on, de ezen tanulmányait félbehagyva úgy döntött, a művészetek, ezen belül is a zene sokkal jobban érdekli, így beiratkozott a Conservatoire de Paris-ra, ahol többek között Arthur Honegger is tanította. Zenei elhivatottságára akkor ébredt rá, amikor meghallgatta Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódiáját Leopold Stokowski vezényletével. Ugyanakkor egy interjúban azt is elárulta, hogy családi hagyományok is vezették a zenei pályára: "A nagyapámé elsődleges hatás, hogy erre a pályára léptem, ő a Lyoni Opera karmestere volt. Igazán az ő nyomdokaiba akartam lépni. A zenei igazgatói ténykedéshez apámtól kaptam kedvet". Fő szakja az ütőhangszerek lettek, ezen ismeretei pedig későbbi műveiben is megjelentek. Tanulmányai végeztével eleinte főként színházi produkciókhoz komponált, Jean-Louis Barrault társulatával foglalkozott, méghozzá a vele együtt odaszerződő Pierre Boulezzel. Majd az alig harmincéves szerzőt a Théatre National Populaire zenei igazgatójává nevezték ki, ahol harmincnál is több előadás zenéjén dolgozott. Itt a kor legnagyobb művészeivel működhetett együtt, úgymint: Jean Cocteau, Pablo Picasso, Luchino Visconti, Jean Marais, Jeanne Moreau vagy Philippe Noiret. Később balettzenéket is szerzett a párizsi opera számára, köztük "A párizsi Notre-Dame"-ot. Az ötvenes években csupán kisebb dokumentumfilmek aláfestése fűződik a nevéhez, ebbéli képességeit Georges Franju rendező fedezte fel, amikor megbízta az 1952-es, félórás "Hotel des Invalides" dokumentumfilm zenéjével. Az évtized végén beindult filmzeneszerzői karrierje is, erre így emlékezett vissza: "Georges Franju rendező megkeresett egy Napóleonról szóló film ötletével. Aztán Jacques Demy és Alain Resnais rövidfilmjeinél akadt dolgom, s az lett belőle, hogy ’ott rekedtem’, vagy ötven francia televíziós és nagyjátékfilmhez írtam kísérőzenét. Igen ám, de igazi lehetőségeket, fantáziát mégis Hollywoodban találtam!"

         Eleinte Franju mozijaihoz komponált, legelőször az 1959-es "Fejjel a falnak - La tete contre les murs"-hoz, majd a rákövetkező évben a "Szemek arc nélkül - Les yeux sans visage" című horrorhoz, ezt 1965-ig pedig további három film követte még. 1959 és 1961 között húsz mozi score-ját komponálta meg, főként európai megbízásai akadtak ekkoriban. A nemzetközi hírnevet meghozó első alkotása az 1962-es, a korszak nagy férfisztárjait felvonultató, partraszállásos "A leghosszabb nap - The Longest Day" volt, melyet rögtön abban az évben követett David Lean eposza, az "Arábiai Lawrence - Lawrence of Arabia", mellyel kezdetét vette a mozi történelmének egyik leghíresebb rendező-zeneszerző kollaborációja. Lean ugyan nem volt egy termékeny rendező, de az "Arábiai Lawrence" után csak Jarre-ral dolgozott, s e kapcsolat során jöhettek létre olyan jelentős filmzenék, mint a "Doktor Zsivágó - Doctor Zhivago", a "Ryan lánya - Ryan's Daughter" és az "Út Indiába - A Passage to India" aláfestése. Együttműködésük a komponista számára igen gyümölcsözőnek bizonyult, hiszen mindhárom Oscar-díját Lean-filmekkel érdemelte ki. Az "Arábiai Lawrence", a "Doktor Zsivágó" és az "Út Indiába" zenéje hozott neki Oscart, utóbbi kettő Golden Globe-ot is, és a hat Grammy-jelöléséből magát a díjat is egy Lean-filmmel érdemelte ki, konkrétan a "Doktor Zsivágó"-val, mely azon ritka esetek egyike, ahol művészileg, szakmailag és kereskedelmileg egyaránt szerencsés szituáció állt elő. 1962-ben még egy jelentősebb mozihoz komponált, ez volt a zenéért szintén Oscar-jelölt "Vasárnapok Ville d'Avray-ban - Les dimanches de Ville d'Avray".

         A hatvanas években a fiatal John Frankenheimer is felfedezte magának Jarre-t, és több filmjéhez is őt hívta komponálni, például az 1964-es "A vonat - The Train"-hez és az 1966-os "A nagy verseny - Grand Prix"-hez. E korszakból érdemes még kiemelni a szintén 1966-os "Párizs ég? - Paris brule-t-il?", továbbá a "Gyalogáldozat - Gambit" című mozikat. A komponista ekkoriban döntött úgy, hogy Franciaországból Hollywoodba teszi át lakhelyét, amiben válása és az új kihívások keresése is közrejátszott, s szülőföldje később sem okozott hiányérzetet neki, amire egy, a kétezres években készült interjúban így világított rá: "Malibuban élek immár a harmadik családommal, úgyhogy minden oda köt: a munkám, a sikereim, a családom. Svájcban is van lakásom, de Párizsba csak akkor utazom, ha koncertekre, lemezfelvételekre hívnak. A franciák egyre rosszkedvűbbek, unottabbak, idegesebbek. Nem hiányoznak".
         A hatvanas évek kiemelkedő rendezői közül szinte mind igyekezett ekkor vele dolgozni, így például William Wyler ("A lepkegyűjtő - The Collector"), Alfred Hitchcock ("Topáz - Topaz"), Arthur Hiller ("Hotel Pláza - Plaza Suite") vagy George Stevens ("The Only Game in Town"). A hatvanas és a hetvenes évekre Jarre a legnépszerűbb, legkeresettebb francia filmzeneszerző lett, s immáron nemcsak európai filmekhez, hanem hollywoodi produkciókhoz is hívták, ám ő mindeközben igyekezett megtartani európai gyökereit, s ezt zenéiben is megjeleníteni. Ez idő tájt komponált több westernhez is, mint a "Szerencsevadászok - The Professionals" vagy "A pókerkirály - 5 Card Stud". A hetvenes években már több könnyedebb mozi, így kalandfilmek stáblistáján is feltűnt a neve, ám az "Arábiai Lawrence" sikere miatt a felkérések között gyakori volt a történelmi mozi. Kalandfilmek területéről kiemelhető az 1974-es "Sziget a világ végén - The Island at the Top of the World" vagy az 1976-os "Kiáltás az ördögre - Shout at the Devil". A történelmi drámák között pedig megemlíthető az 1972-es "Johanna nőpápa - Pope Joan", illetve az 1977-es "Koldus és királyfi - Crossed Swords".

         A hetvenes években szintén több neves rendező alkalmazta Jarre-t, mint például Elia Kazan, aki az 1976-os "Az utolsó filmcézár - The Last Tycoon" aláfestését íratta vele, és megemlítendő még Volker Schlöndorff neve is, aki híres mozijának, a "Bádogdob - Die Blechtrommel"-nek zenéjét íratta vele. John Hustonnal pedig szintén egy jelentősebb kollaborációja alakult ki, mely olyan filmek muzsikáiban mutatkozott meg, mint az 1972-es "Roy Bean bíró élete és kora - The Life and Times of Judge Roy Bean", az 1973-ban bemutatott "Mackintosh embere - The MacKintosh Man" vagy az 1975-ös "Aki király akart lenni - The Man Who Would Be King". 1977-ben előbb "Az üzenet - The Message" kapcsán nyílt lehetősége ismét egy nagyszabású filmeposzhoz komponálni, és az Oscar-jelölés itt sem maradt el, majd a közel ötórás hosszúságú, Franco Zeffirelli rendezte "A Názáreti Jézus - Jesus of Nazareth" című tévéfilm muzsikáját alkotta meg. Az évtized végéről még egy fontosabb alkotás emelhető ki, a "The Magician of Lublin", melynek zenéjét később koncertmuzsikává is átírta - egyébként pályafutása során több nem filmzenei jellegű, komolyzenei munkája is volt, ám ezek kevésbé maradtak fenn.

         A nyolcvanas évektől kezdődően egyre több könnyedebb felkérést vállalt el, akciófilmek és vígjátékok váltották egymást. Ezek közül fontos megemlíteni az 1980-as "Sógun - Shogun" című sorozatot és tévéfilmet, illetve a Clint Eastwood rendezte, 1982-es "Tűzróka - Firefox"-ot, valamint a "Top Secret" című komédiát. 1981-ben harmadszorra dolgozott "Az üzenet"-et is rendező Moustapha Akkaddal, "A sivatag oroszlánja - Lion of the Desert" pedig a korábbi munkáikhoz hasonló sikert ért el. A sci-fi műfajában is kipróbálta magát, és a nyolcvanas évek közepén három alkalommal komponált a zsánerhez. "Az álomküzdők - Dreamscape" és a "Kedves ellenségem - Enemy Mine" után 1985-ben George Miller rendező kérte fel, hogy írjon zenét a "Mad Max 3. - Az Igazság csarnokán innen és túl - Mad Max Beyond Thunderdome"-hoz. Szintén ebből az évből származik a Sting és Jennifer Beals főszereplésével készült, kevésbé ismert, ám remek muzsikával rendelkező "Frankenstein menyasszonya - The Bride" is.
         A nyolcvanas években kezdett a szerző stílusán eluralkodni a szintetizátor, mely ugyanakkor nem volt számára újdonság, hiszen már az "Arábiai Lawrence"-nél is bevetett kezdetleges elektronikus megoldásokat. A nyolcvanas években azonban már olyan score-okat is alkotott, ahol kizárólag szintetizátorokat használt fel, és bár logikus lenne, hogy ebben közrejátszott, hogy fia, Jean Michael Jarre a hangszer egyik legnagyobb mestere, ám sokáig nagyon rossz kapcsolatot ápoltak egymással, s a zenéjével sem igazán volt kibékülve az idősebbik Jarre. Erről egyszer így nyilatkozott: "Nem tagadom, miért is tenném, soha nem éreztem azonosságot az ő zenei világával, mindenesetre örülök a sikereinek". Akkoriban azonban a komponista úgy nyilatkozott, hogy szintetizátoros score-jainak többségét sokkal nehezebb megírni, mint egy nagyzenekari muzsikát. Bár napjainkra e munkáinak zöme idejétmúlt hangzású, ám akkoriban kifejezetten népszerűek voltak ezen alkotásai is. Az évtized közepére visszatértek megbízásai közé a drámák is, főleg Peter Weir rendezőnek köszönhetően, akivel olyan filmeken dolgozott együtt, mint az 1982-es "A veszélyes élet éve - The Year of Living Dangerously", az 1985-ös, zenéjéért is Oscar-jelölt "A kis szemtanú - Witness", az 1986-ban bemutatott "A Moszkító-part - The Mosquito Coast", vagy az 1989-es "Holt költők társasága - Dead Poets Society". Ekkoriban Adrian Lyne rendező is több alkalommal dolgozott a zeneszerzővel, olyan ismert mozik esetében, mint az 1987-es "Végzetes vonzerő - Fatal Attraction", majd 1990-ben a "Jákob lajtorjája - Jacob's Ladder". Ebből az időszakból származik a "Gorillák a ködben - Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey" zenéje is, mely egy újabb Oscar-jelölést hozott, illetve a szerző harmadik Golden Globe-díját jelentette.

         A kilencvenes évek első felében még számos felkérést vállalt el az idősödő mester, írt zenét többek között az 1990-es „Ghost”-hoz (melyért utolsó Oscar-jelölését érdemelte ki), a "Sötétség után, kedvesem - After Dark, My Sweet" alá, valamint olyan komédiákhoz, mint a "Mama pici fia - Only the Lonely" vagy a "Botcsinálta angyal - Almost an Angel". Újból dolgozott Peter Weirrel is az 1993-as „Félelem nélkül - Fearless" esetében, szintén Golden Globe-díjas zenét komponált az 1994-ben mozikba került "Pár lépés a mennyország - A Walk in the Clouds"-hoz. Ugyanakkor az évtized közepén elég sok munkáját visszautasították, többek között "Az első lovag"-hoz, a "Jennifer 8"-hoz, a "Veszélyes vizeken"-hez és a "Tomboló szél"-hez írt score-jai lettek elvetve, és ez valószínűleg közrejátszott abban, hogy felkérései egyre inkább megcsappantak. Utolsó műveiben fokozatosan visszatért a szimfonikus stílushoz, s ennek egyik tetőzése, egyben pályafutása koronája az utolsó előtti filmzenéje, "A napfény íze". Kijelenthető, hogy Szabó István nagyszabású történelmi mozijához életműve egyik legszebb zenéjét írta meg. Ezt követően már csak két film aláfestését vállalta el: 2000-ben az "Álom Afrikáról - I Dreamed of Africa", majd utoljára Jon Avnet 2001-es "Lázadás - Uprising" című tévéfilmjének muzsikáján dolgozott. Jarre kifejezetten díjazott, a szakma részéről a figyelem középpontjában álló komponistának számított, jól jelzi ezt kilenc Oscar-jelölése, tizenegy Golden Globe-nominációja, BAFTA-t pedig kétszer nyert, Grammyt viszont öt jelölés mellett csupán egyszer. Számos életműdíj mellett azon kevés zeneszerző közé tartozik, akinek csillaga van a Hollywood Boulevardon.

         Jarre négyszer házasodott, az első három házassága válással végződött. Első feleségétől született fia, Jean Michel Jarre az elektronikus zene egyik nagy úttörője. 1965-ben feleségül vette Dany Saval francia színésznőt, akitől egy lánya, Stephanie született. E házasság sem tartott sokáig, nem úgy a következő kettő. 1967-ben vette el Laura Devon színésznőt. Közös gyermekük Kevin Jarre forgatókönyvíró, aki többek között a "Tombstone - A halott város"-t is jegyzi. 1984-ben házasodott negyedszerre, Fong F. Khongot vette el, aki élete hátralévő részében végig a párja maradt. Maurice Jarre a rákkal vívott hosszú harc után 2009 márciusában, Los Angelesben, 85 évesen hunyt el.

    Gregus Péter



  • In memoriam Maurice Jarre
  • Rendező-zeneszerző párosok: David Lean és Maurice Jarre
  • Alfred Hitchcock filmjeinek zenéje IV. rész
  • A Mad Max-filmek zenéi
  • A filmzene legendái: Maurice Jarre




    Filmográfia:

    2001 Uprising (TV-film)
    2000: I Dreamed of Africa
    1999: A napfény íze
    1997: Le jour et la nuit
    1996: The Sunchaser
    1995: A Walk in the Clouds
    1993: Fearless
             Mr. Jones
    1992: Shadow of the Wolf
             School Ties
             Rakuyo
    1991: Fires Within
             Only the Lonely
    1990: Almost an Angel
             Jacob's Ladder
             After Dark, My Sweet
             Solar Crisis
             Ghost
    1989: Enemies: A Love Story
             Pancer
             Dead Poets Society
             Chances Are
    1988: Distant Thunder
             Gorillas in the Mist: The Story of Dian Fossey
             Moon Over Parador
             Wildfire
             The Murder of Mary Phagan (minisorozat)
    1987: Le palanquin des larmes
             Gaby: A True Story
             Fatal Attraction
             Giulia e Giulia
             No Way Out
             Shuto shoshitsu
    1986 Solarbabies
             The Mosquito Coast
             Tai Pan
             Apology (TV-film)
    1985: Enemy Mine
             The Bride
             Mad Max Beyond Thunderdome
             Witness
             Au nom de tous les miens (minisorozat)
    1984 A Passage to India
             Dreamscape
             Top Secret
             Samson and Delilah (TV-film)
             The Sky's No Limit (TV-film)
    1983: Au nom de tous les miens
    1982: The Year of Living Dangerously
             Don't Cry, It's Only Thunder
             Young Doctors in Love
             Firefox
             Coming Out of the Ice (TV-film)
    1981: Vendredi ou la vie sauvage (TV-film)
             Taps
             Die Fälschung
             Chu Chu and the Philly Flash
             Lion of the Desert
    1980: Enola Gay (TV-film)
             Shogun (TV-film)
             Shogun (minisorozat)
             Resurrection
             The Last Flight of Noah's Ark
             The American Success Company
             The Black Marble
    1979: The Magician of Lublin
             Winter Kills
             Die Blechtrommel
    1978: Ishi: The Last of His Tribe
             Mourning Becomes Electra (minisorozat)
             The Users
             Two Solitudes
             La tortue sur le dos
    1977 March or Die
             Crossed Swords
             Jesus of Nazareth (minisorozat)
             The Message
    1976: Al-risalah
             The Last Tycoon
             Shout at the Devil
    1975: The Man Who Would Be King
             Mr. Sycamore
             The Silence
             Posse
             Mandingo
    1974: The Island at the Top of the World
             Great Expectations
             Grandeur nature
    1973: Ash Wednesday
             The MacKintosh Man
    1972: Jean Vilar, une belle vie
             The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds
             The Life and Times of Judge Roy Bean
             Pope Joan
    1971 Soleil rouge
             Plaza Suite
    1970: Una stagione all'inferno
             Ryan's Daughter
             El Condor
             The Only Game in Town
    1969: Topaz
             La caduta degli dei
             The Survivors (TV-sorozat)
             The Extraordinary Seaman
    1968: Isadora
             The Fixer
             5 Card Stud
             Villa Rides
    1967:The Night of the Generals
    1966: Grand Prix
             Gambit
             The Professionals
             Paris brule-t-il?
    1965: Le dernier matin de Guy de Maupassant (rövidfilm)
             Le dernier matin d'Arthur Rimbaud (rövidfilm)
             Doctor Zhivago
             The Collector
             Les animaux (dokumentumfilm)
    1964: Week-end a Zuydcoote
             The Train
             Behold a Pale Horse
    1963: Pour l'Espagne (dokumentumfilm)
             Judex
             Un roi sans divertissement
             Les rustres (TV-film)
             Ton ombre est la mienne
             L'oiseau de paradis
             Mourir a Madrid (dokumentumfilm)
    1962: Les travestis du diable (dokumentumfilm)
             Othello (TV-film)
             Lawrence of Arabia
             Les dimanches de Ville d'Avray
             The Longest Day
             Thérese Desqueyroux
             Le soleil dans l'oeil
             Les oliviers de la justice
    1961: Les mysteres de Paris (TV-film)
             Le temps du ghetto (dokumentumfilm)
             Amours célebres
             Le puits aux trois vérités
             The Big Gamble
             Pleins feux sur l'assassin
             Le président
    1960: De fil en aiguille (TV-film)
             Recours en grâce
             Crack in the Mirror
             La corde raide
             La main chaude
             Les yeux sans visage
    1959 Vel' d'Hiv (dokumentumfilm)
             Vous n'avez rien a déclarer?
             Les étoiles de midi
             La bete a l'affut
             Les dragueurs
             La tete contre les murs
    1957: Le bel indifférent (dokumentumfilm)
    1956: Toute la mémoire du monde (dokumentumfilm)
             Le théatre national populaire (dokumentumfilm)
             Sur le pont d'Avignon (dokumentumfilm)
    1952: Hotel des Invalides (dokumentumfilm)




  • További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam