FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Henry Jackman (biográfia, filmográfia)
           HENRY JACKMAN







    "Írhatsz bármilyen jó zenét, ha az egy rossz filmhez, az emberek által nem kedvelt mozihoz kapcsolódik, akkor hiába jó, nem figyel rá senki."



    született: 1974., Hillingdon, London, Egyesült Királyság
    iskolája: St. Paul's Cathedral Choir School & University of Oxford



         Az angol származású komponista 1974-ben, London egyik külvárosában, Hillingdonban született zenész felmenőkkel rendelkező családban. Édesapja, Andrew zongoristaként a The Syn nevű brit alternatív rockbandában játszott, és sok évet húzott le a Yes mellett is. Nagybátyja hangmérnök-producerként számos neves album elkészítésében működött közre, nagyapja pedig klarinétművész volt, játéka pedig több The Beatles-dalban is hallható. Így természetesnek mondható, hogy Henry már fiatalon zenei képzést kapott. Minderre a Szent Pál székesegyház kórusiskolájában került sor, ahonnan később a híres Eton College-be került. Itt ismerkedett meg a filmzene világával, amire egy interjúban így emlékezett vissza: "Amikor először hallottam a Ragadozó zenéjét, egy flancos fiúiskolába jártam, klasszikus zenét tanultam, és nem igazán érdekeltek a filmzenék. Aztán megnéztük a filmet, és én közben azt mondtam magamban, hogy: 'Álljunk csak meg! Mi folyik itt? Hiszen ez olyan, mintha egy komoly koncertmuzsika lenne.' Volt néhány nagyon izgalmas harmónia, és alig vártam, hogy vége legyen a filmnek, hogy láthassam, ki a zeneszerző. Alan Silvestri volt, én pedig azt mondtam magamban, hogy erre mindig emlékezni fogok. Nagyra becsülöm őt, mert olyan dolgokat csinált a nyolcvanas években, melyek megelőzték a korukat. Manapság mindenki használ ritka hangszereket, de amikor ő tette ezt, akkor még nem volt kötelező. Ekkor határoztam el, hogy filmzeneszerző leszek." A felsőfokú tanulmányait tekintve is megmaradt a zene mellett, s az Oxford Egyetem falai között tanult zeneszerzést, és zongoratudását is itt mélyítette el, ám mindeközben a rave és a techno világa is érdekelte, s hamarosan listavezető remixeket készített. Az egyetem elvégzése után hangszerelési és produceri feladatokat vállalt, többek között Mike Oldfield 1997-es Voyager albumának elkészítésében működött közre, de besegített Sally Oldfieldnek is a Flaming Star album létrehozásában. Emellett olyan előadókkal dolgozott a kilencvenes évek végén, mint Elton John, Gary Barlow, LeAnn Rimes, Seal vagy az Art of Noise. Majd a kétezres évek első felében három szólóalbuma is megjelent (Utopia, Transfiguration, Acoustica). 2006-ban aztán áttelepült Hollywoodba, ahol Hans Zimmer vette pártfogásába, s olyan filmek muzsikájába segített be, mint a The Holiday, A Da Vinci-kód, A Karib-tenger kalózai második és harmadik része, vagy A sötét lovag. 2008-ban John Powell és Hans Zimmer párosával együtt dolgozhatott a Kung Fu Pandán, mely esetében belekóstolhatott a rajzfilmzenék világába.
         2009-ben kapta meg az első önálló megbízatását: a Szörnyek az űrlények ellen című animációs mozit. A rajzfilmek világa pedig ezt követően is meghatározó zsáner lett a karrierjében, hiszen hat ilyen jellegű mozihoz írt muzsikát. Ő felelt a 2010-es Micimackó, a Csizmás, a kandúr, a Turbó, illetve a Rontó Ralph aláfestéséért, legutóbb pedig a 2014-es, Oscar-nyertes Hős6os score-ját komponálta. Az animációs filmek terén képviselt stílusa sok tekintetben John Powellével rokonítható, bár azt a játékosságot és kreativitást, melyet Powell képvisel, Jackman még nem érte el. A műfajjal két Annie-díjat is kiérdemelt, az első a Zimmer-Powell párossal közösen, a Kung Fu Pandából készült tévésorozat egyik epizódjának muzsikájáért, a másikat pedig a Rontó Ralph score-jáért 2013-ban - a díjra emellett még négy alkalommal volt jelölve.

         A komponista életében a 2010-es Ha/ver című mozi egy fordulópont volt, hiszen megismerkedett Matthew Vaughn rendezővel, aki azóta rendszeresen Jackmant kéri fel filmjeihez zeneszerzőnek. Ezek a mozik pedig sokat dobtak a szerző karrierjén, főleg a 2011-es X-Men: Az elsők. Ehhez Jackman egy kellőképpen modern filmzenét komponált, amelyet leginkább az első Vasember, A titánok harca vagy a Transformers score-ja mellé helyezhetünk el a palettán, a score pedig megnyitotta az utat a komponista előtt a látványfilmek terén is. 2012-ben az Abraham Lincoln, a vámpírvadász alá komponált egy felettébb anakronisztikus muzsikát, melyben tovább csiszolta modern akciózenei hangzásvilágát. Életművének következő ismertebb darabja a G.I. Joe: Megtorlás volt, ahol folytatta az X-Men: Az elsők esetében elkezdetteket. Ezt 2013-ban a Kick/Ass 2. és a Phillips kapitány követte, utóbbi esetében Paul Greengrass rendező állandó zeneszerzőjét, John Powellt helyettesítette egy BAFTA-jelölést kiérdemelve, ugyanakkor felemás kritikai sikerrel. Ebben az évben dolgozott még együtt az Evan Goldberg-Seth Rogen rendezőpárossal az Itt a vége című komédián, ez az együttműködés pedig 2014-ben, a botrányos premierjéről híres The Interview-val folytatódott. Jackman további 2014-es művei közül az Amerika Kapitány: A tél katonája még mindenképpen kiemelendő. A komponista ekkorra sajnos már beállt egy nagyon egysíkú biztonsági munkamódszerre, vagyis a rajzfilmzenéin kívüli munkáit ugyanaz az elektroszimfonikus, enyhén indusztriális karakter jellemzi, ami sajnos a Hans Zimmer-közeli szerzők hasonló stílusú muzsikáival is nagyfokú rokonságot mutat. Így ebben az esetben is joggal érte az a kritika, hogy a kompozíciói általában nem nőnek hozzá a filmhez. 2015 elején Jackman ismét egy Matthew Vaughn-mozihoz komponált, ez a Kingsman - A titkos szolgálat, ahol a korábbi asszisztense, Matthew Margeson személyében egy társa is akadt az alkotói folyamatban.
         A szerző népszerűsége töretlennek látszik, hiszen 2015-ben Chis Columbus új filmjén, a nyár nagy slágerének ígérkező Pixels című sci-fi vígjáték aláfestésén fog munkálkodni, 2016-ban pedig ismét ő szolgáltat majd zenét Amerika Kapitány harmadik mozis kalandjához.

    Gregus Péter


  • A Bosszúállók zenéi




    Filmográfia:

    2017: Jumanji: Welcome to the Jungle
             Kingsman: The Golden Circle
             Uncharted: The Lost Legacy (videójáték)
             Kong: Skull Island
    2016: Jack Reacher: Never Go Back
             Uncharted 4 - A Thief's End (videójáték)
             Captain America: Civil War
             The Birth of a Nation
             The 5th Wave
    2015: Kingsman - The Secret Service
             Pixels (Composer)
             The Man in the High Castle (tévésorozat)
    2014: Captain America - The Winter Soldier
             Big Hero 6
             The Interview
    2013: G.I. Joe - Retaliation
             Captain Phillips
             This Is the End
             Turbo
             Kick-Ass 2
             Turbo FAST (tévésorozat)
    2012: Man on a Ledge
             Abraham Lincoln - Vampire Hunter
             Wreck-It Ralph
             Puss in Boots: The Three Diablos (tévés kisfilm)
    2011: X-Men - First Class
             Winnie the Pooh
             Puss In Boots
    2010: Kick-Ass
             Gulliver's Travels
             Henri 4
             Kung Fu Panda Holiday (tévés kisfilm)
    2009: Monsters Vs Aliens
             Monsters vs Aliens: Mutant Pumpkins from Outer Space (tévés kisfilm)




  • További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam