FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Swarm  The Fly II  The Fly  Mission: Impossible - Fallout  Beverly Hills Cop II  The Last Samurai  Terminator: Dark Fate  A Quiet Place  Beverly Hills Cop  Bad Boys for Life
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten









Beszámolók
  • Mark Knopfler a Budapest Sportarénában
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Zságer Balázs: A Zagar Szezon-ja (interjú)
     









         Zságer Balázs és csapata 2004 egyik legjobb filmzenéjével lett ismert a mozibajáró közönség előtt is, mely a "Szezon" című alkotáshoz készült. Lehetőségünk nyílt a zenekar vezetőjét faggatni filmekről, zenékről, filmzenékről és nem utolsósorban a Zagarról.




         - Kedves Balázs! A Filmzene.net olvasóinak és szerkesztőségének nevében is köszönöm, hogy időt szakítottál az interjúra. Első kérdésem az volna, hogy hogyan talált rád a "Szezon" rendezője, Török Ferenc? Elképzeléseinek felvázolása után mennyire bízta rád a zenék elhelyezését a történetben, és annak eldöntését, hogy mikor szóljon egyáltalán valami?

         - Török Feri még a film forgatása előtt keresett meg a "Szezon" forgatókönyvével, hogy csinálnék-e a filmhez zenét. Egyébként már azelőtt is ismertük egymást, de a "Szezon" előtt még nem dolgoztunk együtt. Azt, hogy mikor legyen a filmben zene, abszolút ő határozta meg, azt pedig én, hogy milyen zene szóljon.

         - Mennyi időd volt a munkára?

         - A zenék nagy részének el kellett készülnie a film vágására, de két-három betétdalnak már a forgatásra is, hiszen helyszíni hangként használták - ilyen volt például a "Hol van az a nyár" című betétdal, amit a szuperbár-jelenetben Kutzora Edinával elő is adunk a filmben.

         - Mi alapján döntötted el, hogy a filmben hol szóljon egy betétdalod, és hol instrumentális zene?

         - Ezek a rendezővel közös döntések voltak. Ahol fontos párbeszédek szerepeltek, ott egyértelműen nem lehetett énekes szám, de voltak olyan biztos pontok (mint például a fent említett szuperbár-jelenet), ahova már a forgatókönyv szerint is vokális szám került. Emellett ott volt Sena "Just for Fun" című dala, ami egyértelműen a strandjelenethez íródott, és ott volt a főcímdal is, az "Eastern Sugar", ami az első szám volt, ami elkészült az egész filmzenéből, és már akkor biztos voltam benne, hogy csak a film végére kerülhet.

         - A lemezen található dalok alatt hallható párbeszédek zene alá keverésével valami plusz élményt akartatok a hallgatóknak adni, vagy valami más célotok volt ezekkel?

         - Szeretem a jó atmoszférájú szövegrészeket, párbeszédeket, pláne jó orgánumú színészek előadásában. Más zenei szövetben új értelmet is nyerhetnek, mint például a zárószámban, a "Boat of Your Dream"-ben Rezes Judit monológja a Balatonról.

         - Lehet-e tudni, hogy mekkora az érdeklődés a "Szezon"-soundtrackre itthon vagy akár külföldön?

         - Itthon a film vetítése után relatív sokat adtak el belőle, aztán a koncertjeink után is akadnak érdeklődők, meg a hivatalos oldalunkról is rendelgetnek, nem csak Magyarországról. Szeptemberben az első lemezünkkel, a "Local Broadcast"-tal együtt elindul a "Szezon" soundtrack külföldi terjesztése is - egyébként a filmet is megvette egy német terjesztő világforgalmazásra.

         - A rendező előző filmje a "Moszkva tér", amely a rendszerváltás idején játszódik. Második munkája a "Szezon" ezek után ismét egyfajta retro-show lett. Te mennyire kerültél nosztalgikus hangulatba a sztori megismerésekor? A mai harmincas korosztály tagjaihoz hasonlóan te is meghatározó élményként élted meg a Balatonnál eltöltött nyarakat?

         - Nem gondolom, hogy a "Szezon" valamiféle retro-jelenség lenne, ez a történet sajnos teljesen mai. Ennek ellenére én tényleg nosztalgikus hangulatba kerültem a sztoritól, mivel - kaposvári lévén - sokat dolgoztam a Balatonon, sőt volt olyan nyár, amit végigzongoráztam egy panzió éttermében. Számomra a filmbéli szereplés a saját sorsom egyfajta absztrakciója is.

         - A "Szezon"-ban felbukkantál egy cameo-szerepben is, gyakorlatilag önmagad alakítva. Ez egy apró poén, netán kíváncsiság a filmezés iránt, vagy szívesen kipróbálnád magad egy komolyabb szerepben is?

         - Ami engem illet, soha nem érdekelt komolyabban a színészkedés. Valamilyen szinten persze a színpadi zenélés is az, de ott magamat játszom, nem tudnék hitelesen más szerepébe bújni.

         - A kész filmről mi volt a véleményed?

         - Nekem tetszik. Az tetszik benne, hogy folytatja a '80-as évek szocio-filmiskoláját és szikár, realista módon mutatja be a mai fiatalok élethelyzeteit.

         - Szerinted mi lehet az oka annak, hogy zenekarod, a Zagar külföldön ismertebb, mint itthon? Egyedül csak a kereskedelmi rádiók érdektelenségén múlik, hogy az igényes elektronikus zene ennyire háttérbe szorult az éterben?

         - Azt hiszem, meg is válaszoltad a kérdést. A mai magyar média nem biztosít elég fórumot az ilyenfajta zenének, de az utóbbi években szerencsére ez pozitívan változott, főleg az internet területén.

         - Az első Zagar-albumon, a "Local Broadcast"-on nem egy olyan szerzemény van, mely úgy szól, mintha egy el nem készült filmhez íródott volna. Honnan az érdeklődésed a filmzenék iránt?

         - Mindig is vizuális típus voltam, annak idején képzőművésznek készültem...talán a filmek iránti rajongás és a zene szeretete szövődik össze bennem. De szeretem a jó videoklipeket is, azt, amikor a kép és a hang tökéletesen összefonódva nyújt egy új élményt.

         - A "Local..."-on szereplő daloknak van egy elképzelt cselekménye, ami akkor fogalmazódott meg benned, miközben írtad a számokat, vagy a címeket a már elkészült szerzeményekhez találtad (találtátok) ki?

         - Ez érdekes, azt még senki nem mondta erre a lemezre, hogy cselekménye van. A címek általában már az elkészült dalokhoz íródnak, de van úgy, hogy már a szám írása közben megvan az asszociáció, de nem tudom pontosan szóban megfogalmazni. Ekkor kap a dal munkacímet, ami már a végső címre utal, de még nem az.

         - Személyes kedvencemet, a "Taste of Snow"-t bármennyiszer meg bírom hallgatni, és mégsem unom meg. Mi a története a címnek?

         - Itt is az volt a helyzet, hogy valami hóra - pontosabban a gyerekkori téli játékokra a hóban - akartunk utalni, aztán eszembe jutott, hogy nincs olyan gyerek, aki ne kóstolta volna már a havat...

         - Ehhez a dalhoz Török Szilvia készített egy honlapon kiírt pályázat keretein belül egy szenzációs flash-animációs klipet (jobbklikk-mentés másként), amivel sikerült jól eltalálni a nóta hangulatát. Végül ez lett a hivatalos videoklip is. Ezek szerint nem csak én érzem egyedinek...

         - Nagy örömünkre nagyon sokak kedvence ez a szám, valami felszabadult, de mindeközben visszafogott eufóriát sugároz, azt a fajta érzést, amit titokban mindenki szeretne egyszer átélni - nekünk se sokszor sikerült, azóta is keressük minden új szám írásakor. Török Szilvi (Patyomkim) munkája tényleg zseniális, tökéletesen megfogja azt a vibráló hangulatot, amit a zene áraszt, nagyon megható volt látni, hogy valaki ugyanazt az érzést képes képekben is visszaadni.

         - Az "Eastern Sugar" videoklipjében látható a zongorához hasonlatos, Fender Rhodes nevű hangszer. Mit kell erről tudni?

         - Ez egy a hatvanas évek második feléből származó "vintage" hangszer, melynek a mai napig utánozhatatlan hangja van. Olyan legendás zenészek, zenekarok használták először, mint Ray Charles, Aretha Franklin, Sun Ra, vagy a számomra egyik legmeghatározóbb zenekar, a The Doors.

         - Tudomásom szerint nem léptetek még fel - úgymond - hakni jelleggel. Hol van meghúzva nálatok az a határ, amelynél még belefér az elvek ideiglenes feladása egy kis promóció fejében?

         - Soha nem playbackeltünk, és nem is fogunk soha. Nem vállalunk olyan szereplést -legyen az TV-, vagy koncertfelkérés-, ahol nem tudjuk teljesértékűen átadni azt, amit szeretnénk. Nem azért lettünk zenészek, hogy promótáljunk, az a kiadó és az üzletemberek dolga, a miénk az, hogy zenéljünk.

         - Koncertjeitek nevezetesek magas színvonalaikról. A rajongókkal való kapcsolattartásként, vagy a zenekar köztudatban való tartásaként tekintesz elsősorban az élő fellépésekre?

         -Nem, egyszerűen szeretünk játszani. Szeretünk játszani a próbákon, a stúdióban, a színpadon egyaránt. Egyszerűen a saját szórakoztatásunk az első, így van ez a koncerteken is.

          -Nem válik gépies tevékenységgé, amikor ugyanazt a dalt már sokadjára adjátok elő a koncerteken?

         - Mi minden koncerten improvizálunk, és nem csak a hangok egymásutánjaival tesszük ezt, hanem a számok szerkezeti felépítésével is. Persze vannak kötöttebb számok is, de a fellépés nagy részében bármikor bármi megtörténhet, ezért tud izgalmas lenni hatvanadszor is ugyanaz a szám.

         - Térjünk rá a score-okra. A nagyszabású hollywoodi alkotások alatt (mint például "A rettenthetetlen", a "Gladiátor", "A Gyűrűk Ura"-trilógia) mennyire figyeled, és általánosságban mennyire értékeled a szimfonikus filmzenéket?

         - Úgy érzem a hollyvoodi filmzene-iskola megragadt egy kicsit - egyrészt a saját kliséinél, másrészt a komolyzene történetének romantikus korszakánál. Persze nagyon profi, elementáris hatásokkal bír - főleg a surround mozikban - de sem progresszivitást, sem frissességet nem érzek ezeknél a soundtrackeknél. Morricone és Nino Rota óta semmi újat nem csináltak ebben a műfajban.

         - Az elektronikus zenei szcénában mozgó dj-k filmzenei kitérői (BT: "Monster"; "The Fast and the Furious"; Paul Oakenfold: "Swordfish"; David Holmes: "Code 46", "Ocean's"-filmek) egytől-egyig remek darabok lettek. Mit gondolsz ezen zenészek ténykedéseiről akár filmzenei, akár saját, "hagyományos" területükön?

         - David Holmes dolgai tetszenek, de ő sem tud kibújni a bőréből, mindig ugyanazokkal az eszközökkel, hangszerelési manírokkal operál. De - ha már az elektronikusoknál tartunk - amik úgy igazán tetszettek, az például Brian Eno "Milliárd dolláros Hotel" filmzenéje, vagy a Daft Punk-os arc, Thomas Bangalter "Visszafordíthatatlan"-ja, de nagyon tetszett a "101 Reykjavik" elektrós filmzenéje is.

         - Talán a Neo "Kontroll"-ja még az, ami nagyobb hírverést kapott a hazai soundtrackek szegényes piacán. Mennyire érzed őket konkurenciának, mégha tulajdonképpen egy cél érdekében - a magyar elektronikus zene jóhírének fenntartásán - is dolgoztok?

         - Nem érzek semmiféle versenyhelyzetet, a művészet nem egy sport, ahol mindenképp győztest kell hirdetni. Örültem a Neo filmzenéjének, szerintem is jóra sikerült.

         - Véleményed szerint miért nem törődnek az alkotók a hazai mozifilmek önálló zenéivel (maximum innen-onnan összelopkodott, már meglévő betétdalokban gondolkoznak), vagy ha mégis, miért ugyanaz a két ember írja őket?

         - Nem tudom, talán mert a filmművészetin - sem másutt - nincs filmzene szak. A rendezők általában rábízzák a munkát arra, aki már csinált ilyet, van tapasztalata, hiszen sokszor ők sem tudják, hogy mit is akarnak.

         - Létezik olyan magyar vagy külföldi mozgókép, melynek szívesen elkészítetted volna a muzsikáját?

         - Igen, van pár dogma-film, mint a "Születésnap" vagy a "Dogville", amik zseniális alkotások, de nekem nagyon hiányzott belőlük a zene. Azt hiszem, a fő téma, ami jelenleg érdekel a filmekben, az az emberi kapcsolatok, de szívesen csinálnék valami szürreális, sci-fibe hajló filmhez is zenét, valaki megfilmesíthetné már például Huxley "Szép új világ" című utópia regényét.

         - Mely mozifilmek zenéire bólogat elismerően Zságer Balázs?

         - Akadnak bőven, egy pár, ami most eszembe jut: "Halott ember" (Neil Young), "Szárnyas fejvadász" (Vangelis), "Lantana" (Paul Kelly), "Meteo" (Másik János), "Hány az óra Vekker úr?" (Vukán György)...

         - A lemezeitek borítói nagyon színvonalas munkák. Te magad foglalkozol ezzel valamilyen szinten, vagy kizárólag egy tervezőcsapatra van bízva a feladat?

         - A kivitelező nem én vagyok, de eddig mindig konkrét elképzelésem volt az artworkről, vagy arról, hogy ki legyen a fotós, a grafikus. Jelenleg kialakulóban van egy olyan vizuális stáb, akikkel elég jól meg tudom értetni az elképzeléseimet.

         - Várható belátható időn belül újabb filmzene, melynek részese vagy, illetve Te magad szívesen vennél-e egy újabb ilyen jellegű felkérést?

         - A "Szezon" óta már több felkérést kaptam, de mindegyiket visszautasítottam, mert nem tetszett a forgatókönyv. Szívesen csinálnék még filmzenét, ha elegendő ponton találkoznak a filmkészítők és az én elképzeléseim, vagy ha nem is találkoznak, elég ha kellő benyomást tesz rám a sztori, mert nekem a film azért elsősorban a történetmesélésről szól.

         - Produceri munkák, filmzenék, Zagar. Felállítottál valami fontossági sorrendet ezen elfoglaltságaid között? Van olyan, ami minden körülmények közöt elsőbbséget élvez nálad?

         - Első a zenekar, és remélem, jó darabig az is marad. Azért az izgalmas forgatókönyvek mindig érdekelnek.

         - Van-e valamiféle koncepció arra vonatkozólag, hogy mennyi idő teljen el két Zagar-album között? Kérdezhetném így is: mikor jön a következő lemez, és milyen jellegű lesz?

         - A koncepció az, hogy ha együtt áll minden ahhoz (élményanyag, ötletek, idő...stb.), hogy új album készüljön, akkor elkezdjük csinálni. Egyébként ez év januárjától dolgozunk az új lemezen, reméljük 2006-ban meg is jelenik. Ami a jellegét illeti, az első lemeznél sokkal szerteágazóbb stílusú lesz, mégis egységesebb, következetes hangszerelésekkel - rengeteg új hatás ért minket azóta.

         - Hogy érzed, mindent megcsináltál, amit szerettél volna, vagy van még valami célod, amit mindenféleképpen el szeretnél érni?

         - Én nagyon későn kezdtem, és az, hogy zenész leszek, csak a legtitkosabb álmaimban szerepelt, most csak és kizárólag a zenéből élek, ennél többet nem kívánhatok magamnak!

         - További sok sikert kívánva, köszönjük szépen a válaszokat, és azt is, hogy egyből rendelkezésünkre álltál! Az elkövetkezendő években is figyelemmel fogjuk kísérni a Te és csapatod további munkáit, és be fogunk róluk számolni honlapunkon.








             
         A "Szezon" forgatásán Kutzora Edinával (2004)                  A Zagar Moszkvában (2005)




    Sziget (2004)



             
       Kutzora Edinával az Eurosonic-fesztiválon (2005)      Egy olaszországi vendégszereplésen (2004)



    Lowlands-fesztivál (2004)



             
                                London (2005)                                                       Egy sajtófotó





    A képeket rendelkezésünkre bocsátotta: Zságer Balázs
    A kérdéseket összeállította: Bíró Zsolt
    2005. augusztus 14.








        Vissza az interjúkhoz

    További kritikáink
  • The Final Countdown
  • Mandy
  • The Aeronauts
  • Star Wars: Episode VIII - The Rise of Skywalker
  • Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
  • Bosch
  • Jerry's Recall
  • Home Alone
  • The Dark Crystal: Age of Resistance - Vol. 1
  • Robocop
  • Charlies Angels
  • Dick Tracy
  • Rambo: Last Blood
  • Attila
  • The Beyond (L'Aldila)

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam