FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow  Skyscraper  The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Sherlock Holmes Nevében - Interjú Gulya Róberttel
     









         A Bernáth Zsolt rendezésében készült "Sherlock Holmes nevében"-t idén január végén tűzték műsorra a mozik, s a bemutatóját követően nem sokkal már több kritikus illette elismeréssel a Holmes-rajongó kamaszok nyári szünetben történő nyomozásáról szóló alkotást. Az ifjúsági kalandfilm - mely műfaj hazai viszonylatban az elmúlt évek során hanyatlani látszott - aláfestéséről Gulya Róbert gondoskodott, akinek nevét többek közt a "Made in Hungaria" révén is megismerhette a hazai közönség. A szerző amellett, hogy beavatott bennünket a kulisszatitkokba, lehetővé tette számunkra, hogy néhány tétel erejéig a "Sherlock Holmes nevében" aláfestésével is megismerkedhessünk.




         - Kik kerestek meg ezzel a filmmel kapcsolatban?

         - A film forgatókönyvét egy éve kaptam meg a rendezőtől, Bernáth Zsolttól. Már jól ismertük egymást, hisz nem ez volt az első közös munkánk: két évvel ezelőtt dolgoztunk együtt az "Illúziók" című mozin. Már ott kiderült, hogy Zsolttal nagyon hasonlóak az elképzeléseink a filmekről, beleértve a filmzenét is. Mindketten rajongásig szeretjük a sci-fi és a kalandfilmeket. Így nagyon megörültem, amikor hírét vettem az újabb közös munkánknak, főleg miután kiderült, hogy ezúttal kalandfilmet készítünk.

         - Mennyire kaptál szabad kezet a készülő műveddel kapcsolatban, illetve mennyire volt konkrét elképzelése az alkotóknak arról, milyen legyen a score hangulata?

         - Még a mozi forgatása előtt komponáltam egy zenét a forgatókönyv sugallatára, minden egyeztetés és kötöttség nélkül, sőt ez egyszer még a film ritmusa sem volt befolyással rám. Az volt a titkos célom, hogy majd ez lehessen a film főcímzenéje. Így is történt. A stáb több tagja is meghallgatta, és azonnal megszerette a szerzeményemet. Teljes egyetértésben nyilvánítottuk ki, hogy ez legyen a leendő film zenei iránya. Tehát azt mondhatom, hogy szabad kezet kaptam a filmzene hangulatának megteremtésében. Később azonban, amikor már az összevágott filmre dolgoztam, több napot is igénybe vett a közös munka a rendezővel, amíg részletekbe menően kitaláltuk, hogy hová milyen zenék kerüljenek. Ilyenkor kipróbálunk több fajta muzsikát egy adott részhez, hogy eldönthessük, melyik stílus vagy hangulat lenne a legmegfelelőbb.

         - Akkor tehát temp zenéket is használtatok.

         - Igen, a hangulatok mérlegelésére használtunk temp zenéket. Kipróbáltuk a nyolcvanas-kilencvenes évek kalandfilmzenéit (például Indiana Jones-széria, "Vissza a jövőbe"), de saját előző mozijaim hasonló stílusú jelenetei alól is vettünk példákat. Ezen kívül szerettünk volna kicsit beleilleszkedni a Sherlock Holmes-vonalba, ezért nálunk is kiemelt szerep jutott a szólóhegedűnek.

         - Hogyan építetted fel a zenédet?

         - Ha lehet, én mindig tematikus filmzenéket írok. Most is így történt. Szeretem, ha a főbb szereplőket kísérhetik saját témáik, motívumaik. Ezek köré építettem fel a filmzenét. A másik szempont, amihez következetesen ragaszkodtam (és ami egy akciódús kalandfilmnél szerintem elengedhetetlen), hogy amennyire lehetséges, a zene reagáljon a filmre. Mindezt pedig úgy tegye, hogy közben megmaradjon a maga természetességében. Vegyünk egy példát: egy ponton, ha meg kell ijednünk, zenénk sokat segít, ha ráerősít erre az ijedelemre. Viszont lerombolhatja az eredményt, ha nem magától értetődően, nem organikusan, hanem természetellenesen fejti ki hatását.

         - Mennyi időt biztosítottak számodra a score elkészítéséhez?

         - Sokat. Nem volt határidő. Több mint két hónapot dolgoztam a hetvenpercnyi filmzenén, további egy hetet a felvételeken, valamint az 5.1-es keverésen.

         - Ütköztél-e nehézségekbe a munkafolyamat során?

         - Talán furcsa, de ezúttal semmilyen nehézség nem ért. Szívesen dolgoztam a filmen, és a forgatókönyv olvasásától a díszbemutatóig csak szép élményeim maradtak. Egyébként a stáb többi tagja is hasonlót élt át. Mivel az alkotás folyamatát nem zavarta meg a producerek és a forgalmazók sürgetése - hiszen akkor még nem volt forgalmazó -, így ideális körülmények között dolgozhattunk. Ráadásul nem voltak kifizetetlen számlák, nem voltak megcsúszott időpontok, sem pedig rosszul vagy hibásan létrehozott produktumok. Hála a gyártásnak, itt minden hibátlanul működött.

         - Várható-e, hogy a film zenéje valamilyen formában megjelenik majd?

         - Ez nagyban függ a mozi fogadtatásától. Mint tudjuk, hazánkban nem sokan áldoznak pénzt zenei albumok megvételére. Egy filmzenei album kiadása ezért inkább csak nemzetközi forgalmazás mellett éri meg.

         - Milyen filmek révén hallhatunk majd rólad legközelebb?

         - Jelenleg két nagyjátékfilmen dolgozom. Az új amerikai "Tom Sawyer & Huckleberry Finn" igazi nagy kihívás: hetvenpercnyi filmzenét írok szimfonikus zenekarra és utalásként a történet korára, s lesznek benne western elemek és ilyen jellegű hangszerek is. Mindezt ráadásul modern hangzásokkal kombinálom, hogy minél jobban közelítsen a 14-16 éves fiatalok ízléséhez. Tom és Huck főszerepét egyébként neves Disney-színészek alakítják: Jake T. Austin és a Steven Spielberg-féle "Super 8"-ból ismert Joel Courtney.
         A másik film a "Gingerclown 3D" Hatvani Balázs rendezésében. Itt is neves sztárok szerepelnek: Tim Curry, Lance Henriksen és Sean Young adják a bohókás szörnyek hangjait. Ez a produkció is nemzetközi forgalmazásra startol, de lehet, hogy a hazai mozikban is műsorra tűzik majd.

         Gulya Róbert munkáiról bővebben a komponista honlapján tájékozódhatnak az érdeklődők.










    Egyeztetések Bernáth Zsolt rendezővel




    A szólókat Kuklis Gergely hegedűművész játszotta fel




    A rendező, a zeneszerző és a hegedűművész




    A zenei felvétel hangmérnöke, Rédly Dénes







    A képek forrása: Gulya Róbert, sherlockfilm.hu
    Az interjút készítette: Kulics László
    2012. február 17.








        Vissza az interjúkhoz

    További kritikáink
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam