FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - James Horner (In memoriam)

     










         Az egyik legelismertebb filmzeneszerző halálának szomorú apropóján ezúttal nem egy hagyományos megemlékezést állítottunk össze, hanem egy szerkesztőtársunk személyes hangvételű írásával búcsúzunk tőle. A művésznek a szakmára gyakorolt jelentőségére tekintettel, a Filmzene.net hamarosan egy hosszabb összeállítást is szentel majd életművének, melyben sorra vesszük pályája legfontosabb, legérdekesebb állomásait.


         Úgy húsz évvel ezelőtt a filmek zenéi kapcsán nagyon rövid ideig csak a betétdalokra koncentráltam, ám egy alkotásnak köszönhetően hamar rájöttem, hogy egy film zenéje nem csak ismert, netán slágerlistás számokat jelenthet - ez az alkotás pedig Mel Gibson A rettenthetetlenje volt. Szívfájdító, skót dudás, gyönyörű dallamokkal teli muzsikáját egy bizonyos James Horner jegyezte, akinek neve még csak ismerős sem volt számomra, ahogy akkoriban persze egyetlen pályatársáé sem. Már a moziból kifelé haladva szerettem volna újra hallani az aláfestést, ezért az irányt rövidesen egy lemezbolt felé vettem, és kazettán be is szereztem a remekművet; mellesleg ez lett az első filmzenei kazettám. Nem jelenthetem ki azt, hogy ha nincs A rettenthetetlen, akkor sosem jutok el ehhez a műfajhoz, de az biztos, hogy score-jával egyből egy váratlan és hatalmas lökéssel lettem a megfelelő irányba taszítva. Biztos vagyok benne, hogy még azokat is megfogta, akik egyébként nem érdeklődtek ezen terület iránt, és talán nem én vagyok az egyetlen, aki épp ezen mű hallatán fedezett fel egy addig számára ismeretlen irányzatot. Én ennek köszönhetően kezdtem el figyelni a filmekben felcsendülő instrumentális muzsikákat, és James (most maradjunk ennél a távolságtartó hornerezés helyett) albumainak is gyűjtőjévé váltam. Ízlésem viszont valahogy úgy formálódott, hogy a régi nagy nevektől, úgymint John Williams, Jerry Goldsmith, Ennio Morricone és társaik, többnyire a lassabb, érzelmesebb vagy romantikus művek fogtak meg, így valószínűleg én vagyok az egyetlen, aki egy efféle megemlékezésben csak e formában tér ki például a Star Trek második és harmadik része, A bolygó neve: Halál vagy éppen a Willow megemlítésére, melyek zeneileg sokak kedvencei a művésztől, de én vagyok a kivétel.
         Amikor a tragédiáról olvastam megdöbbenve, egy teljesen jelentéktelen filmhez kötődő momentum ugrott be először a szerzőhöz kapcsolódóan, amikor szintén megdöbbentem, csak persze teljesen más okból. Hazafelé baktattam közel egy évtizede egy hajnalon akkori munkahelyemről, és a kihalt kertvárosi utcákon a walkmanbe a Felejtés addig számomra még ismeretlen soundtrackje került. Lassú, zongorás, alapvetően szép kis zene indult el, melyben valójában nem sok félelmetes van, de akkor és ott kifejezetten hátborzongató volt hallgatni az egészet, főleg azzal az albumot végigkísérő, síron túli effekttel, amely mintha egy hinta vasszerkezetén gyűrűvel kopogó kéz zörgése lenne. Mivel ekkoriban úgy véltem, hogy a szerző már semmivel nem fog meglepni, önismétlővé vált, és a neve már nem garancia a minőségre, kifejezetten váratlanul ért a megújulás, hiszen ebben önismétlésnek nyoma sem volt, sőt információ nélkül meg sem lehetett volna állapítani, ki írta, annyira egyéni.
         E mozzanaton kívül aztán más mozik is beugrottak, melyek zenéjét nagyon kedvelem tőle: ilyen a Baseball álmok, a Határok nélkül, Az új világ, a Pelikán-ügyirat, a Titanic, A kétszáz éves ember, a Kommandó, a Végveszélyben, illetve egy senki által nem ismert dráma, a Szemvillanás alatt, melyhez egy csöndes, elvarázsolt hangulatú aláfestést komponált. Az első hármat még csak nem is láttam, ám aláfestésük a jelenetek nélkül, önálló zeneműként is tökéletesen megállja a helyét, bizonyítva ezzel, hogy megalkotójuk mekkora gondot fordított rájuk. De eszembe jutott még egy-két zenei tétel erejéig a Viharzóna, melynek első jelenete már úgy megható a nyitótémának köszönhetően, hogy még semmi nem történt benne, csupán egy múzeumban barangol a kamera; a Szenvedélyek viharában főtémája, mely a teljes score-hoz hasonlóan a himnikus filmzenék egyik legtökéletesebb darabja; a Casper szépséges altatódala, a "Casper's Lullaby"; a 2005-ös Elrabolva "Digging Montage" című tétele, mely James talán legeredetibb kompozíciója, a Joe, az óriásgorilla stáblistazenéje az afrikai kórussal; A Grincs "Where Are You Christmas?"-a, mely az egyik legszebb karácsonyi dal, illetve a lehengerlő "War" az Avatarból. Számomra a művésztől a legutolsó igazán emlékezetes darab A csodálatos pókember aláfestése volt, mely meglehetősen alulértékelt maradt, annak ellenére, hogy sokak szerint 2012 egyik legerősebb score-ja.

         Azt hiszem, nem kevesen lehetnek, akik egyetértően bólogattak a fenti felsorolást olvasva, hiszen nem csupán számomra jelenthetnek örök élményt pont ezek vagy az épp innen kimaradt score-ok mind a mai napig. James rengeteg műfajban mozgott, így szinte mindegyikben találhatunk legalább egy, de inkább több filmzenei klasszikust. A búcsúzkodó írások rendszerint úgy zárulnak, hogy pótolhatatlan veszteség érte a műfajt, és hogy a szerző zenéiben él tovább, ami most is igaz. A 2015. június 22-én, 61 éves korában, repülőgép-szerencsétlenség következtében elhunyt James Hornerre a filmzenerajongók közül a legtöbben valószínűleg nem egy gyertya gyújtásával fognak most emlékezni, hanem valamelyik remekműve meghallgatásával idézik fel egy kivételes pálya sokszínű pontjait. Választék pedig akad bőven, csak hát fájó, hogy sajnos a lista már sosem fog tovább bővülni...

         Nyugodjék békében!

    Bíró Zsolt




    További kritikáink
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory

  • Filmzenékről röviden
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam