FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A Golden Globe-díj története





         A magyar fordításban Arany Glóbusz-díjként is ismert filmes és televíziós díjat 1944-ben alapította a Hollywoodban dolgozó külföldi újságírók szervezete (HFPA), s azóta minden év elején, az Oscar-díjhoz hasonló, ám küllemét tekintve visszafogottabb gálaműsor keretében, különböző kategóriák szerint kerül kiosztásra. Az alapötletet egy ünnepi ceremónia adta, melyre 1943-ban került sor a 20th Century Foxnál, ebédidőben, s ekkor még csupán díszes papírtekercset kaptak öt kategória nyertesei (legjobb film, legjobb fő-, és mellékszereplő színész, illetve színésznő). A mostanra ismertté vált szobrocska 1946 óta létezik, melyet a HFPA akkori elnöke, Marina Cistenas álmodott meg: szobor egy arany földgömbbel, melyet filmszalag vesz körül.
         1956-tól már nem csupán filmek, hanem televíziós produkciók is megmérettetnek a közel kilencven újságíró alkotta zsűri előtt, de igazán 1996-ban vált széles körben ismertté, amikor a HFPA és az NBC tévécsatorna szerződést kötött a közvetítési jogokról. A népszerűség növekedése az Oscar-díjakra is igen erős befolyással bírt, pláne, míg a filmakadémia tagjainak a Golden Globe-díjátadás után pár nappal kellett a szavazataikat leadni. Ezt a metódust azonban 2003-ban megszüntették, így tulajdonképpen a két díjátadás győztesei közti elvi párhuzam is elhalványodott.
         Tekintettel arra, hogy a szervezet csak Los Angelesben élő, de a világ 55 különböző országából származó újságírókból áll, a Golden Globe igazi értékét az adja, hogy nem csupán hollywoodi szemszögből vizsgálják a produkciókat, s a jelöltek a világ filmgyártásának sokkal szélesebb palettájáról kerülnek ki. A HFPA négy legfontosabb alapelvének a következőket tartja:

         - Kedvező kapcsolatok és kulturális kötelék kialakítása az Amerikai Egyesült Államok és a világ többi országa között, az amerikai kultúra és tradíciók elterjesztése a különböző idegen országokban a filmeken és a televízión, médián keresztül;
         - A kiemelkedő produkciók elismerése az évenkénti Merit-díj (Golden Globe-díj) átadásával, mint egyfajta állandó ösztönzésként a szórakoztatóiparon belül, hazai és külföldi viszonylatban egyaránt, minél szélesebb körben összpontosítva a közönség figyelmére a legjobb filmek és televíziós produkciókat illetően;
         - Hozzájárulni más nonprofit szervezetek működéséhez, melyek kapcsolódnak a szórakoztatóipar-
    hoz, beleértve az oktatási, kulturális és humanitárius tevékenységeket;
         - Felkelteni a figyelmet a művészetek tanulására, illetve a különböző tehetségek fejlődésének elősegítése a nagyobb oktatási intézmények felé nyújtott ösztöndíjjal.

         A Golden Globe-díj gyik legjellegzetesebb sajátossága, hogy az egész rendezvény közvetlenebb, emberközelibb hangulatot áraszt, mint a fesztiválok többsége. Leginkább a mind távolabbról érkező filmek megismerésére összpontosít, hétköznapi eleganciával elegyített show keretén belül. A bensőségességet legjobban az az 1998-ban megtörtént érdekesség fejezi ki, amikor Ving Rhames a díját átadta Jack Lemmonnak, tisztelete és elismerése jeleként. Ugyanakkor az algériai "Z" című film producerei visszautasították a legjobb külföldi film kategóriájának jelölését, mert a legjobb filmekkel akartak együtt versenyezni, Marlon Brando pedig nem vette át a díját "A Keresztapa" főszerepéért, tiltakozván az Egyesült Államok "imperialista és rasszista" magatartása ellen - egyébként ugyanezért nem vette át az Akadémia szobrocskáját sem.
         Filmzenei szempontból egyértelműen az Oscar-díj utáni második legnagyobb elismerésnek tekinthető a Golden Globe, főként azért, mert e két rendezvényen túlmenően a műfaj nincs kifejezett rivaldafényben. A szervezet nem ragaszkodik túlságosan kemény szabályokhoz, már ami a jelölteket illeti, hiszen az általános öt jelöléshez képest 1969-ben és 1980-ban hét, 2002-ben nyolc, 2000-ben pedig kilenc különböző zene is egy kalapba került. 1960-ig viszont nem volt túl nagy versengés, három esetben is előfordult, hogy a HFPA egy jelöltnél többet nem talált érdemesnek a díjra, sőt, 1954 és 1959 között egyáltalán nem volt versenyző a "legjobb eredeti filmzene" kategóriájában. Az Oscar-, és a Golden Globe-díj közötti párhuzam érdekessége, hogy az eddigi 50 díjkiosztón, ahol mindkét rendezvényen jelöltek filmzenét, 21 alkalommal nyert ugyanaz a zene.


         Honlapunkon az eddigi Golden Globe-jelölések teljes listáját közöljük, egészen a kezdetektől napjainkig, külön kiemelve a nyerteseket. A felsorolás - mely a fenti kép alatti feliratokra kattintva érhető el - a zenei kategória nomináltjait tartalmazza, évenkénti bontásban.








    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam