FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - John Carpenter (biográfia, filmográfia)
           JOHN CARPENTER





    "Számomra a zeneszerzés improvizatív dolog: miután a filmet megvágtuk, leülök a szintetizátor elé, és játszani kezdek. Olykor egy jól eltalált hangzás jelenti számomra a vezérfonalat, máskor pedig a felhasznált tempek inspirálnak."



    teljes neve: John Howard Carpenter
    született: 1948. január 16., New York, Egyesült Államok
    iskolája: Western Kentucky University



         John Carpenter, amellett, hogy egykor a horrorfilmek koronázatlan királya volt, Hollywood egyik legsokoldalúbb alakja is, hiszen a rendező jelző éppúgy megtalálható névjegykártyáján, mint a forgatókönyvíró, a producer, a vágó vagy a komponista titulus. Bár utóbbival kapcsolatos rátermettségéről hosszasan lehetne elmélkedni, hiszen szerzeményei finoman szólva sem bonyolultak, mindemellett pedig többnyire underscore-szerűek, mégis számtalan vitathatatlan érdem gazdagítja életútját. Ilyen többek között a "Halloween: A rémület éjszakája - Halloween", a "Menekülés New Yorkból - Escape from New York", valamint "A 13-as rendőrőrs ostroma – Assault on Precinct 13" főtémája, melyek nemcsak ikonikussá váltak, hanem éppúgy a nyolcvanas évek szintis filmzenéinek ékkövei, mint például Harold Faltermeyer vagy Giorgio Moroder hasonló hangszerelésű műveinek egy része.

         Munkásságának ismeretében elsőre talán kicsit nehéz lehet elhinni, hogy Carpenternek sokkal előbb volt köze a zenéhez, mint a filmezéshez, holott ez így van, a horrormágus apja ugyanis elismert hegedűművész és főiskolai tanár volt, emellett pedig komponálással is foglalatoskodott. "Nyolcéves koromtól kezdve próbált tanítani hegedűn, de tehetségtelen voltam, így átterelt a zongorához. Amikor aztán kitört a Beatles-láz, gitározni kezdtem, majd jött a The Rolling Stones, a The Doors, valamint a The Supremes, melyek hatására áttértem a basszusgitárra" - mesélte egy interjú alkalmával Carpenter, aki felsőfokú tanulmányait a Western Kentucky Universityn kezdte meg (ahol apja volt a zenei vezető), majd a University of Southern Californián folytatta tovább. A filmezés ekkor már igencsak figyelme középpontjában állt, s ennek köszönhetően utóbbi intézmény falait egy év után el is hagyta rövidfilmes debütálása, a "Captain Voyeur" kedvéért.
         Első egész estés alkotása a Dan O'Bannonnal közösen készült forgatókönyvön alapuló "Sötét csillag - Dark Star" volt, melyhez egyúttal az első nagyobb lélegzetű muzsikáját is köthetjük: "Már a 'Sötét csillag'-hoz is magam szereztem a zenét, mely ezáltal gyors és olcsó volt. Előtte persze egyeztettem zeneszerzőkkel is, de valamiért furcsának találtam az egész helyzetet, így végül magam vágtam bele" - emlékezett vissza. Ezen projektjét "A 13-as rendőrőrs ostroma", majd a "Halloween: A rémület éjszakája" követték, melyek azóta már mind filmileg, mind zeneileg kultuszszimbólumként vannak jelen Hollywood történelmében. Minthogy az elektronikus muzsikák terén Carpenter egyáltalán nem volt jártas, ezek score-jainál a USC szintetizátorszakos tanára, Dan Wyman volt segítségére, aki a gépzenék világába, valamint az akkor rendelkezésre álló hangszerek nyújtotta lehetőségek tárházába is igyekezett bevezetni a direktort, aki később itt szerzett ismereteit kamatoztatta tovább.
         A horrorguru alkotásainak zöme egy-két hónap alatt készült el, aláfestő muzsikáit pedig többnyire igen záros határidőn belül letudta, pláne eleinte: míg "A 13-as rendőrőrs ostroma" score-ját egy nap alatt hozta össze, addig a "Halloween: A rémület éjszakája" kísérete három nap alatt született meg. Szerzeményeinek fő jellegzetessége, hogy egy viszonylag egyszerű felépítéssel bíró, emellett viszont dallamos, fülbemászó vezérmotívummal rendelkeznek, hátralévő részük azonban olyan, döntően töltelék-improvizációnak nevezhető, mely a képsorokkal egyetemben kellően hatásos. A szintetizátoros hangzást olykor elektromos gitárral (mint például "A Mars szelleme - Ghosts of Mars", valamint a "Vámpírok - Vampires" esetében is), vagy különféle élő hangszerrel, illetve kisebb zenekarral (ezek figyelhetőek meg többek között a "Menekülés Los Angelesből - Escape from L. A."-nél) színesítette, igaz, utóbbiak esetében már olyan komponistákat is bevont a munkába, mint például Shirley Walker. "Rengeteg együttműködésem történt Dan Wymannel, Alan Howarthszal, Jim Langgel, Dave Daviesszel, Shirley Walkerrel és Bruce Robb-bal. Mindig szükségem volt valamelyikük segítségére" - nyilatkozta a filmes.
         Bár Carpenter többnyire maga készítette alkotásainak aláfestését, néhány alkalommal szakított ezen szokásával. Ilyen történt "A dolog - The Thing" esetében is, ahol Ennio Morriconéra bízta a feladatot, továbbá a "Semmit a szemnek - Memoirs of an Invisible Man" című romantikus vígjátéknál (Shirley Walker), valamint két tévéfilmjénél, az "Elvis" című életrajzi alkotásnál (Joe Renzetti), és a "Valaki figyel - Someone's Watching Me!"-nél (Harry Sukman), illetőleg legutóbbi horrorjánál, a "The Ward"-nál (Mark Killian).

         John Carpenter a 2001-es "A Mars szellemé"-t követően hosszú ideig nem készített egész estés alkotást (mindössze "A horror mesterei - Masters of Horror" széria két epizódja kapcsán hallatott magáról), műveinek egy részét azonban az elmúlt évtized során mások újraforgatták, így napjaink tinédzsereinek más köntösben is lehetőségük nyílik megismerni "A köd"-öt, valamint a "Halloween"-t. "A filmvilág üzleti szempontból nagyon megváltozott azóta, mióta kiszálltam. Hollywood mindig is a régi alkotások remake-jében vagy valamilyen formában történő újrahasznosításában gondolkodott, ám most, hogy ilyen ugrásszerűen nőnek a költségvetések, a stúdiók még inkább igyekeznek biztosra menni" - összegezte röviden napjaink Álomgyárával kapcsolatos meglátását Carpenter.

    Kulics László






    Filmográfia:

    2013: The Noise (rövidfilm)
    2012: The Escape Agenda (rövidfilm)
    2001: Ghosts of Mars
    1998: Vampires
    1996: Escape from L.A.
    1995: Village of the Damned
    1994: In the Mouth of Madness
    1993: Body Bags (tévéfilm)
    1988: They Live
    1987: Prince of Darkness
    1986: Big Trouble in Little China
    1983: Christine
    1982: Halloween III: Season of the Witch
    1981: Halloween II
    1981: Escape from New York
    1980: The Fog
    1978: Halloween
    1976: Assault on Precinct 13
    1974: Dark Star
    1970: The Resurrection of Broncho Billy (rövidfilm)




    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam