FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Zodiac (David Shire)    ZODIAC   (2007)
       A zodiákus


      

       zene: David Shire
       vezényel: David Shire
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 37:26




         "Szeretek embereket ölni." - így kezdődik a Zodiákus első rejtvénye, mellyel majd fél évtizedig tartotta rettegésben Észak-Kalifornia lakosait. Ő volt az első sorozatgyilkos, aki a médiát is előszeretettel használta fel saját rosszhíre keltésére és a rendőrök heccelésére. Borzadalmaktól hemzsegő nyílt leveleit mindig leközölte a sajtó, fénykorában pedig élő televíziós műsorban is szerepelt, telefonüzenettel riogatva a lakosságot. Bár a médiát ügyesen kezelte, a Zodiákus valójában nem volt túlságosan sikeres sorozatgyilkos: pályafutása során öt embert ölt meg, később pedig mások gyilkosságait is felvállalta, hogy ügyesebbnek és ravaszabbnak tűnjön. A másik érdekesség, hogy a rendőrségnek rengeteg nyoma volt tőle: ujjlenyomatok, vércseppek, kézírás minták és DNS is, a felfokozott médiahisztériában azonban ennyi nyom alapján se tudták elkapni a gyilkost. Erről az eredménytelen nyomozásról szól a film.
         A történet Robert Graysmith két könyvéből készült, de a hivatalosan még mindig nyitott ügyet a szerző és David Fincher rendező is megpróbálja egy kicsit lezártabban bemutatni. A film több szálon indul el: a Zodiákus támadásai közül a film első felében négyet is láthatunk, melyek ugyan kegyetlenek, Fincher mégis felesleges vérengzés nélkül mutatja be őket. A második gyilkosság után elindul a nyomozás: a San Franciscó-i rendőrség két nyomozója, David Toschi (Mark Ruffalo) és Bill Armstrong (Anthony Edwards) dolgozik az ügyön, míg az újságírók közül a szenzációhajhász Paul Avery (Robert Downey Jr.) és a megszállott karikaturista, Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal) erednek a gyilkos nyomába. Toschi szeretné rács mögé juttatni a Zodiákust, Avery saját karrierje építésére használná fel az újdonsült médiasztárt, míg Graysmith egyetlen vágya, hogy egyszer szemtől szemben találkozzon a szörnyeteggel, tudván, hogy az igazi Zodiákust látja. Csak egyikük éri el vágyát.

         David Fincher rendező már a projekt bejelentésekor magasra állította a mércét, hiszen a "Hetedik" vagy a "Harcosok klubja" rendezőjétől valami igazán ütős és zeneileg is érdekes filmre számíthattunk. A filmzenei oldalak már egy újabb Howard Shore-zenét vizionáltak a film alá, de Fincher első meglepő ötlete az volt, hogy a "Zodiákus"-hoz nem is használ score-t. Körülbelül negyven dalt válogatott ki a filmhez, melyek célja a változó idők hangulatának bemutatása lett volna, a hatvanas évek végétől majdnem napjainkig. A központi dal az "Easy to Be Hard" című szám lett volna a Three Dog Night előadásában, mivel a rendező ebben a dalban érezte összpontosulni az 1969-es kaliforniai nyár minden jellemzőjét. A film összeállítása során azonban problémák adódtak, mivel a kiválasztott dalok mégsem mindenhová illettek.
         Ren Klyce hangmérnök és a rendező a csöndesnek ítélt részeket más filmek aláfestéséből kezdték el kiegészíteni, a hetvenes évekből válogatott zenékkel a film látványvilágához ihletet adó művek előtt tisztelegtek. A legnagyobb meglepetés akkor érte Finchert, mikor rájött, hogy a választott műveket (a "Magánbeszélgetés" és "Az elnök emberei" score-jait) ugyanaz a komponista szerezte. David Shire a hetvenes években érte a virágkorát, és a filmzenerajongókon kívül kevesen ismerték igazán munkásságát, most azonban páratlan lehetőséggel tért vissza hetvenévesen az aktív zeneszerzők közé. A nagyobb szünet megtette a hatását, és az eredetileg nem is tervezett zenével igazán remek melódiák születtek.
         A "Magánbeszélgetés" zenei motívumainak nyoma mindenképpen hallható ebben a score-ban is, lévén ugyanúgy épül fel. A zene alapja a főhős Graysmith megszállottságát tükrözi, aki évtizedeken át kutat raktárakban, archívumokban és interjúvol meg mindenkit hogy közelebb kerülhessen a rejtélyes gyilkoshoz. Többször visszatérő témáját egyértelműen a "Magánbeszélgetés" Harry Caul-témája ihlette, de annál kevésbé emlékezetes, sokkal töredezettebb és hiányzik belőle a lendület. A rémálomszerű gyilkosságokhoz és a Zodiákus állandó jelenlétéhez teljesen más hangulatú tételek készültek, melyek elsősorban az "Aftermaths"-ben és "Confrontation"-ben hallhatóak. Ezek a tételek is Shire hetvenes évekbeli munkáit idézik, de a "Magánbeszélgetés" rémálomszerű elektronikus katyvaszánál sokkal hallgathatóbbak és rémisztőbbek. A kettő váltakozása is sokkal kiegyensúlyozottabb, és bár még mindig jobban preferálom a Coppola-film zenéjét, azt el kell ismerni, hogy az album összeválogatása sokkal sikeresebb, itt nem kell átugrani hallgathatatlan részeket. Az értékelésbe pedig egy kis nosztalgia is belejátszik, mivel rég vártam már egy ilyen hangulatú albumra.

         A film és a zene különös viszonyban áll egymással. A mozi nézése közben még odafigyelve sem tűnik fel a score, pár kulcsjelenetet leszámítva (egy lakókocsi átkutatása, Graysmith nyomozása). Az albumot meghallgatva azonban már az "Aftermaths" nyitótételnél pontosan felidéződött előttem a film hangulata, anélkül, hogy komolyabban észleltem volna a moziban a zenét. Azt is meg kell jegyezni, hogy a filmben olyan kevés a tényleges score, hogy a CD-n külön a lemez számára készült felvételekkel tornázták fel a játékidőt, a "Graysmith" több feldolgozásával és Toshi nyomozó végül felhasználatlan témájával. Ezzel a lemezzel egyidőben jelent meg a Lakeshore Recordsnál a dalválogatás is, melynek borítóján az egyik áldozat taxija szerepel. Bár a kiválogatott (és a filmben tényleg elhangzó) dalok talán jobban adják vissza a kor hangulatát, a film lényege az "Aftermaths" tétel egyetlen disszonáns trombitaszólójában benne van. Én mindenképp Shire művét ajánlom megvételre.


    Hubai Gergely
    2007.06.23.




    Tracklista:

      1. Aftermaths (4:08)
      2. Graysmith (1:29)
      3. Law & Disorder (4:16)
      4. Trailer Park (2:51)
      5. Dare To Dream (1:21)
      6. Avery & Graysmith, Toschi & Armstrong (3:29)
      7. Graysmith Obsessed (4:09)
      8. Are You Done? (2:22)
      9. Closer & Closer (3:14)
    10. Confrontation (3:34)
    11. Graysmith's Theme (2:35)
    12. Toschi's Theme (Unused) (2:10)
    13. Graysmith's Theme (Piano version) (1:48)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    8 MM

    The Conversation

    Evilenko

    A History of Violence

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam