FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Young Guns II (Alan Silvestri)    YOUNG GUNS II   (1990)
       A vadnyugat fiai 2.


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2011
       kiadó: Intrada
       játékidő: 45:52




         "A vadnyugat fiai 2." az 1988-as elődjéhez képest jóval ismertebb mozi, ám ezt elsősorban nem maga a film vagy az a szereposztás érdemelte ki, amelyben Emilio Estevez, Christian Slater, Kiefer Sutherland és Viggo Mortensen is megtalálható, hanem a Jon Bon Jovi által külön ehhez készített "Blaze of Glory" című dal, ami még napjainkban is közkedvelt slágernek számít. A Geoff Murphy által rendezett western tehát azon produkciók közé tartozik, melyek inkább a jól sikerült betétdal révén maradtak fent, mintsem az emlékezetes történet vagy alakítások okán. E folytatásban a Lincoln megyei polgárháború utáni időszakban járunk, ahol új tagokkal bővülve ismét összeáll Billy, a Kölyök (akit Estevez alakít) bandája, hogy a dicsőség és a bosszúvágy kettősével felvértezve rendezzék elmaradásaikat, miközben persze igyekeznek elbújni a törvény szolgái elől, akik folyamatosan a nyomukban járnak.
         A forgatási munkálatokat irányító Murphy nem mondható túlzottan termékeny és élvonalban mozgó direktornak: nevét leginkább jelen produkció, a szintén western műfajú "Az utolsó törvényen kívüli", továbbá a "Száguldó erőd" és a finoman fogalmazva sem túl jól sikerült "Fortress 2.: Pokoli űr" kapcsán jegyezhettük meg. Filmográfiájából "A vadnyugat fiai 2."-t lehetne az egyik legjobban sikerült mozijaként megnevezni: a közel kétórás játékidő alatt a néző könnyedén szórakozhat, s bejárhatja a patkók dobogásától, illetve fegyverropogástól hangos, poros utcájú vadnyugati kisvárosokat, ahol a törvénykezések ellenére még mindig a szemet szemért, fogat fogért elv az úr.

         "A vadnyugat fiai" (melynek zenéjét eredetileg James Horner írta, ám hangzásvilága cseppet sem nyerte el a producerek és a rendező tetszését, így helyére a Brian Banks-Anthony Marinelli páros került) folytatása tehát jóval nagyobb felhajtást kapott, ami a betétdalokat jegyző Jon Bon Jovi személyének tudható be. A rockzenész megkeresésének ötlete Estevezhez vezethető vissza, aki azt javasolta a készítőknek, hogy válasszák be a Bon Jovi "Wanted Dead or Alive" slágerét a betétdalok közé. Jovi azonban úgy vélte, e dal nem támasztaná alá kellőképpen a film történetét, ezért "Blaze of Glory" címmel újat készített, amit aztán több másik szám követett, s megszületett Jon Bon Jovi azonos című, első szólóalbuma. Az eredeti elképzelés szerint e dalok mutatták volna be Billy, a Kölyköt, az egykori cimborából üldözővé váló Patrick Garrett seriffet, valamint a korszakra jellemző agressziót, ám Joviék továbbgondolták ezt, s végül nem tartották helyénvalónak ezen megközelítést, így amellett döntöttek, hogy inkább a jóvátételre, valamint a múltbéli hibák visszaköszönésére koncentrálnak. A "Blaze of Glory" album a toplisták élén landolt, címadó dala pedig a számos rangos zenei elismerés mellett egy Golden Globe-díjat és egy Oscar-jelölést is magáénak tudhat.

         A filmben cameoszerepben is feltűnő Jovi rivaldafényében az Alan Silvestri-féle score abszolút háttérbe szorult: a betétdalos albumon található alig több mint egyperces "Guano City"-n kívül majd' húsz évig híre-hamva sem volt kompozíciójának. Az 1990-es év volt az első olyan Silvestri pályafutása során, amikor vadnyugati témájú produkcióhoz kérték fel, ám ekkor rögvest kettőnek is eleget kellett tennie, hiszen "A vadnyugat fiai 2." mellett ekkor mutatták be a "Vissza a jövőbe 3."-at is, amelyben Marty és Doki szintén az indiánok és cowboyok korában élték át legújabb kalandjukat.
         A muzsika amellett, hogy a régi westernzenék által kitaposott nyomvonalat követi, nem áll távol a modern hangzásvilágtól sem: a korszak zenei megjelenítéséhez előszeretettel használt akusztikus gitár, csörgők, illetve guiro mellett helyet kapott az elektromos gitár és a szintetizátor is, melyek kifogástalan harmóniát alkotnak a nagyzenekar játékával. Erről tanúskodik többek között az albumnyitó "Scars" is, amelyben a főtéma a kalandot és a törvényenkívüliség adta szabadságot szimbolizálja, ugyanakkor jelen dallamsor más stílusban előadva hűen képes tükrözni az ezen életmód árnyoldalaival kapcsolatos gondolatokat is (például a "Cavez's Wound"-ban). E motívum a legkedvesebb Silvestri-témáim egyike, ám bármennyire is tetszik, az állandó ismételgetés mellett unalmassá válik. S minthogy ez az albumon lévő tételek kétharmadában jelen van, nagyon beárnyékolja a kompozíció összhatását. A film megtekintése során a játékidőrész-arány okán (száz percre jut negyvenöt percnyi aláfestés) ez nem annyira szembetűnő, mint az Intrada által kiadott, a teljes anyagot magában foglaló korongon, ahol annak ellenére is zavaró, hogy szerzője a jelenetek jellegének megfelelően igyekezett variálgatni azt.
         Az albumnyitó "Scars" mellett a teljes mértékben kifogástalan "Little Tom Dies" című akciómuzsika az, amely leginkább összefoglalja, mit is nyújt számunkra a kompozíció - utóbbi egyik részlete került fel annak idején "Guano City" címmel a betétdalokat tartalmazó korongra is. Érdemes továbbá meghallgatni a "Finish the Game"-et, melyben visszaköszön a "Scars" vokállal színesített felvezetése, amivel Silvestri az indiánok földjére kalauzol el minket. A főtéma állandó jelenléte mellett egy másik hátránya is van a muzsikának: "A vadnyugat fiai 2."-vel azonos évben készült el egy másik népszerű film folytatása, a "Ragadozó 2." is, és sajnos bukkannak itt fel olyan részletek, melyek igencsak hajaznak a trófeára vadászó idegen zenei kíséretére. A "Devil's Deal", a "More Than Hello", valamint a "Tom Sees the Light" esetében olyan érzésem van, mintha Silvestri indigóval írta volna meg a két film egyes partitúráit.

         Hiába a remek vezérmotívum, a kiváló vadnyugati hangzás, és bármennyire is jelentett örömöt számomra, hogy végre elérhetővé vált Alan Silvestri szerzeménye, minél többet hallgattam, annál inkább be kellett látnom, hogy amennyiben az ő tollából származó westernmuzsika révén szeretnék kikapcsolódni, úgy továbbra is a "Gyorsabb a halálnál" zenei kísérete marad az élen. "A vadnyugat fiai 2." aláfestésének emlékét pedig a rendkívül igényes körítéssel megjelentetett score-album egy-két tétele őrzi majd számomra.


    Kulics László
    2011.11.11.




    Tracklista:

      1. Scars (5:10)
      2. Small Hands (3:04)
      3. Lynch Mob (4:11)
      4. Finish the Game (2:50)
      5. Yoo Hoo (2:43)
      6. Devil's Deal (1:26)
      7. More Than Hello (2:34)
      8. Tom Sees the Light (1:30)
      9. Coy Dog (2:38)
    10. Ride to Guano City (1:09)
    11. Battle (2:46)
    12. Little Tom Dies (6:49)
    13. Garrett's Place (1:10)
    14. Chavez's Wound (3:01)
    15. You Gonna Shoot? (3:33)
    16. Stolen Horse (Finale) (1:18)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Back to the Future

    Predator 2

    Under Siege 2: Dark Territory

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam