FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - X-Men (Michael Kamen)    X-MEN   (2000)
       X-Men - A kívülállók


      

       zene: Michael Kamen
       vezényel: Michael Kamen
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 40:27




         A legtöbb képregényhős magányosan, vagy maximum egy-két segítő közreműködésével igyekszik megőrizni az emberek és az őket fenyegető gonosz erők közötti egyensúlyt - leszámítva azon eseteket, amikor a két legnagyobb mogul, a Marvel és a DC Comics összeboronálja őket néhány kaland erejéig. A különleges képességekkel felvérteződött mutánsok, vagyis az X-Men csapat tagjai azonban tömegesen vannak jelen világunkban, s amellett, hogy saját fajtájukon belül is kénytelenek rivalizálni, a tőlük messzemenőkig tartó emberek ellenszenvével is folyamatosan szembesülniük kell.
         A karakterek megalkotója a Marvel képregénycég egyik legismertebb alakja, Stan Lee, aki Jack Kirby rajzolóval karöltve, 1963-ban vetette papírra első történetüket. Az újságok mellett a mutánsok eleinte csak más szuperhősrajzfilmek vendégszereplőiként tűntek fel, első önálló sorozatuk pedig a folyamatos népszerűségük ellenére is csupán a kilencvenes évek elejétől vehette kezdetét - igaz, 1989-ben már volt példa ilyen jellegű próbálkozásra, ám az a pilot epizódnál tovább nem jutott - mely "X-Men Animated" címen hazánkban is bemutatásra került. Charles Xavier professzor és csapata, valamint ellenlábasaik 2000-ben köszöntek vissza először a mozivászonról élő szereplős adaptációként, s bár az "X-Men - A kívülállók" a rajongók részéről felemás fogadtatásban részesült (többek között Farkas előtérbe helyezése, s Küklopsz háttérbe szorítása okán, valamint Vadóc jellemének átkozmetikázása végett), az átlag nézőket olyannyira megragadta, hogy az év egyik legsikeresebb mozijává nőtte ki magát.

         A film rendezőjét az íróként és producerként egyaránt közreműködő Tom DeSanto választotta ki, döntése pedig azért esett Brian Singerre, mert nagyon megragadta őt az a stílus, melyet a "Közönséges bűnözők - The Usual Suspects"-ben látott tőle. Miután Singer elvállalta a feladatot, kézenfekvőnek tűnt, hogy a zene elkészítése a "Közönséges bűnözők"-nél, valamint "Az eminens - Apt Pupil"-nél is közreműködő alkotótársára, John Ottmanre hárul majd, ám őt ekkor a "Rémségek könyve 2.: A végső vágás - Urban Legend: Final Cut" munkálatai olyannyira lekötötték, hogy ez szóba sem kerülhetett - a folytatásról azonban már közösen gondoskodhattak. A direktor egy későbbi nyilatkozatában arról is beszélt, hogy a tervei között szerepelt többek között John Williams felkérése is, a veterán komponista azonban más projekten dolgozott, így ő is elérhetetlenné vált számra.
         A meglehetősen kaotikus utómunkálatokkal megáldott produkcióhoz végül Michael Kament sikerült leszerződtetni, aki egy olyan muzsikával állt elő, ami nem büszkélkedhet kritikusi dicshimnuszokkal. Megbízói egy olyan modern stílusú muzsikát kértek tőle, amelyben a szimfonikus zene és az elektronikus elemek egyenrangú félként vannak jelen, úgy vélték ugyanis, hogy ez a lehető legjobb megközelítési módja ennek a napjainkban játszódó mutánstörténetnek. Egyes vélemények szerint pont emiatt tört bele némiképp a szerző bicskája e projektbe, ugyanis ilyen kombóval addig mindössze a "Halálhajó - Event Horizon" kapcsán állt elő, így az egyébként sokat látott Kamen egy tőle távol álló területen volt kénytelen helytállni. Egyes hírek szerint pedig azért vált olyan csapongóvá a végeredmény, mert az összes fontos karakter számára kértek tőle egy-egy témát, amiből végül annyi született, hogy kezelhetetlenné váltak - mindezek mellett pedig a kusza utómunkálatok okán sem tudott minden, a zenét érintő jelenet kapcsán tisztán látni.
         Iménti bekezdésem végén az általános véleményeket próbáltam összegezni, melyekkel részint magam is egyetértek, vagyis szerintem sem sikerült túl erőssé ezen aláfestés - pláne nem a képregényzenék szegmensében -, ugyanakkor az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy Kamen soha nem tartozott a kommersz hangvételű score-okat leszállító komponisták közé, s műveinek megkedveléséhez egy kicsit szélesebb látókörre van szükség, mint a panelekből építkező muzsikák esetében. Mindamellett, hogy gyakorta hangoztatta, miszerint nem szeret akciófilmekhez zenét írni, lévén ilyenkor kevés teret kap a markáns és emlékezetes témák méltó módon történő felvezetéséhez, illetve kifejtéséhez, mind a "Halálos fegyver"-, mind pedig a "Die Hard"-széria kapcsán sikert könyvelhetett el, így tehát bármennyire is idegenkedett e műfajtól, képes volt maradandót alkotni.

         A szerző az "X-Men - A kívülállók"-hoz készült munkájának kivesézése előtt jó néhány alkalommal végigpörgettem a Decca által megjelentetett negyvenperces korongot, amely a csekély számban visszaköszönő vezérmotívumok révén sokkal inkább tükröz egy válogatásalbumot, mintsem egy összeszedett, gondosan kidolgozott muzsikát. E kiadvány ismeretében tehát valóban az jön le, hogy Kamen elveszett a témák tengerében, ugyanakkor mindez a film alatt figyelve némiképp összeszedettebbnek hat. Nem lehet ugyanakkor az olyan remek ötleteit elismerő szavak nélkül hagyni, mint amivel például a rossz útra tévedt, és az emberiség ellen háborút hirdető Magnetót (Ian McKellen) is jellemzi. A "Magneto's Lair"-ben, valamint a "Magneto Stand Off"-ban hallható elektronikus effektek és a keményen odavágó, mély vonósszólamok amellett, hogy hibátlanul tükrözik a karakter személyiségét és különleges képességét, kitűnő kontrasztban állnak Xavier professzor (Patrick Stewart) csapatának heroikus témájával, amely a lemezen csupán a "The X-Jet"-ben köszön vissza teljes valójában, néhány másodperc erejéig azonban még a "Museum Fight"-ban, valamint a "Final Showdown"-ban is megtalálható. Figyelemre méltó még a nyitányként szolgáló "Death Camp" című, vérbeli drámai tétel, valamint a "Celebro", mely utóbbi amellett, hogy önmagában véve is remek hangulatot áraszt, tökéletesen idomul a képsorokhoz. Az albumzáró "Logan and Rogue"-ban felcsendülő, rendkívül érzelemgazdag tétel amellett, hogy a "Death Camp"-pel egyetemben szemben áll a többi trackkel, tökéletesen feledteti azokat a csapongó és iszonyatosan cselekményfüggő akciódarabokat, amilyenek például a "Train", a "The Statue of Liberty" vagy a már említett "Museum Fight"-"Final Showdown" kettős, továbbá azt a csalódást, amit az ígéretesen induló, ám félúton befulladó "Mutant School" okoz.

         Erősen vegyes érzésekkel tekintek e kiadványra - melynek egyik legzseniálisabb része a borítón a szerző Michael K-Menként való feltüntetése -, mert vagy remek ötletekkel operál, vagy kakofóniával, szétszórtság érzésével bombáz, s ezen hullámvasút-effektus okán valahol az arany középút magasságában áll meg, amely egy esetleges complete score megjelenése esetén bizonyára pozitív irányba mozdulna el. Ha az X-Men-zenékre terelődik a szó, akkor nálam egyértelműen a harmadik részhez készült John Powell-muzsika viszi a prímet, valamint Kamen itt hallható hőstémája.


    Kulics László
    2013.03.20.




    Tracklista:

      1. Death Camp (3:01)
      2. Ambush (3:24)
      3. Mutant School (3:45)
      4. Magneto's Lair (4:57)
      5. Cerebro (2:09)
      6. Train (2:35)
      7. Magneto Stand Off (2:58)
      8. The X-Jet (3:45)
      9. Museum Fight (2:20)
    10. The Statue of Liberty (2:36)
    11. Final Showdown (2:28)
    12. Logan and Rogue (5:58)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Die Hard

    Robin Hood: Prince of Thieves

    X-Men: The Last Stand

    X-Men: First Class

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam