FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The X-files: I Want to Believe (Mark Snow)    THE X-FILES: I WANT TO BELIEVE   (2008)
       X-akták: Hinni akarok


      

       zene: Mark Snow
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Decca
       játékidő: 71:21




         Hinni akarok abban, hogy ez valóban egy "X-akták"-film, hinni akarok abban, hogy ez egy jó film, s hinni akarok abban, hogy Chris Carter nem szándékosan rombolta le a saját maga által létrehozott mítoszt... de valahogy nem megy. Ennek legfőbb oka az, hogy a film nézése közben a három fő karakteren (Mulderen, Scullyn, valamint Skinneren) kívül semmi nem emlékeztetett arra, hogy valójában mire is váltottam jegyet. Ugyan a készítők korábban már jelezték, hogy szakítanak az eddigi hagyományokkal, és nem az összeesküvés-elméletek, illetve ufótörténetek köré építik forgatókönyvüket, ám arra gondolni sem mertem volna, hogy ennyire eltávolodjanak attól, amivel oly sikeresek voltak a kilencvenes években, csak azért, hogy végül egy teljesen átlagos thrillerrel álljanak elő.

         A film elkészítésének ötlete 2001-ben merült fel először, kivitelezése azonban ilyen-olyan indokok miatt hosszú évekig tolódott. A lassan formálódó stáb jó része a szériában közreműködők közül került ki (éppúgy, mint a forgatási helyszín), melynek Mark Snow is részese lett. A komponista számára már a kezdet kezdetén körvonalazódott, hogy ez nem egy szokványos "X-akták"-epizód lesz, így az első mozi zenéjének elkészítésével ellentétes módon járt el: más vonalon indulva vetette papírra szerzeményét, mint ahogyan tette azt egykoron az "X-akták: A film" esetében. A hangszerelés változatossága (s néhány régi dallam) azonban megmaradt: nagyzenekar, vokalisták, midi samplerek és különféle szintetizátoros effektek összessége szolgáltatja a muzsikát, összhangzásuk eredménye azonban egy, az eddigieknél tradicionálisabb filmzene lett. Az élőzenei felvételek májusban zajlottak a Newman Scoring Stage-en Pete Anthony vezényletével, valamint a Hollywood Studio Symphony előadásában, a felvételeket pedig Alan Meyerson keverte, aki annak idején többek között a Karib-trilógiában is közreműködött.
         A zene érdekessége, hogy a már jól ismert, hat hangjegyes főtéma mindössze háromszor csendül fel a film során (egyszer a nyitó-, egyszer a záróképsor alatt, egyszer pedig mielőtt Mulderék belépnek az FBI-irodába), ám a motívum első kettő, három, illetve négy hangjegye különféle hangszerre osztva többször is elhangzik. Ennek oka, hogy bár komponistánk el akart szakadni a régi partitúráktól, folyamatosan érzékeltetni szerette volna, miről is van szó tulajdonképpen.

         A Decca gondozásában megjelent filmzenealbum kronológiai sorrendben vonultatja fel Snow szerzeményének fontosabb pillanatait. Ennek megfelelően az albumnyitó "Moonrise" a film cselekményének kiindulását, Monica Bannan FBI-ügynök (Xantha Radley) elrablását kíséri figyelemmel, illetve vele párhuzamosan a felkutatására irányuló akciót, amelyek bár idősíkjukat tekintve eltérnek egymástól, a remek vágásnak köszönhetően meglehetősen erős indítást adnak a filmnek. Az alkotás misztikus vonalát az FBI-nál jelentkező, az elrablás tényéről és annak körülményeiről látomásokkal bíró atya (Billy Connolly) biztosítja, akit gyanakvással kezelnek az ügynökségnél. A nyomozás egyik vezetője, Dakota Whitney (Amanda Peet) Mulder (David Duchovny) és Scully (Gillian Anderson) segítségét kéri, akik már saját életüket élik, és rég nem tagjai az állománynak. Miután elfogadják a felkérést, a történet két, egymással párhuzamos szálat futtat: a nyomozást, és a két főszereplő életének bemutatását, amely ez esetben nem túl szerencsés, pláne akkor, amikor e kettő összemosódik. Amellett, hogy kedvenc misztikus sorozatom tucat-thrillerré változott, ez a meglehetősen eltúlzott drámai szál a másik ok, amiért oly gyengévé tette számomra az "X-akták: Hinni akarok"-ot.
         E két irány a zenében is erősen elkülönül egymástól: míg a nyomozás folyamatához parányi akcióval fűszerezett, főként feszültségkeltő darabok íródtak, addig a magánéleti képsorokat csodálatos melódiák színesítik - ez utóbbiak miatt igaz a zene egészére, hogy tradicionálisabb színezetű. A pörgősebb, akciódúsabb részek viszonylag kevés helyet bitorolnak a korongon - mindössze a "Moonrise" második felében, a "Foot Chase"-ben, valamint a "The Trip to DC" második felében (amely egyébként az első film "Crossroads" című tételének finom átirata) hallani ilyeneket -, ami a film ismeretében nem meglepő. Ennek megfelelően a korong közel felét az olyan, néhol effektekkel kiegészülő tételek teszik ki, mint a "What If You're Wrong / Sister", "A Higher Conscious", a "Mountain Montage / The Plow" vagy a "Tranquilized". Bár ezek jobban emlékeztetnek Snow korábbi, ide vonatkozó kompozícióira, jóval hallgathatóbbak elődeiknél, mivel viszonylag kevés kakofóniát rejtenek magukban.
         A gyöngyszemek a lassú folyású drámai tételek, közülük is Scully motívuma az, amely a legszembetűnőbb. Az orvosként praktizáló ex-nyomozónő egy vokálos témát kapott, amely a "No Cures / Looking for Fox"-ban hallható először, teljes valójában pedig a korong legszebb darabjában (ami egyúttal az idei év leggyönyörűbb tételei közé emelkedett nálam), a "The Surgery"-ben csendül fel - ehhez hasonló kompozíció egyébként egyszer már íródott Scully számára a kilencedik évadban. Kettejük kapcsolatát egyébként a főleg vonósokra és zongorára épülő tételek (mint amilyen a "Good Luck" vagy a "Home Again" is) hivatottak szimbolizálni. Kissé eltérő hangvételű, de mégis itt érdemes kitérni egy másik, hasonlóan remek muzsikára, az atya témájára ("Father Joe"). Ezek alkotják a kiadvány azon részét, melyet ha teljesen külön hallgatunk, nem mondjuk meg róla egykönnyen, hogy mihez készült.

         Amíg Carternek nem sikerült új köntösbe bújtatni azt, amivel jó hírnevét megszerezte, addig Snow remekül vizsgázott: bár nem azt kaptam tőle, amit vártam, pozitívan csalódtam benne. A párhuzamosság eredményeként az albumon szinte folyamatosan váltakoznak a hangulatok, melyek kiváló összhatást keltenek (s ezáltal a játékidő sem tűnik olyan hosszúnak, mint valójában), zárásként pedig három dalt kapunk, melyek közül a brit UNKLE mixe, a "The X-Files Theme" a stáblista alá íródott. Akinek mégsem nyerte el a tetszését ez a változás, annak jó hír lehet, miszerint hamarosan egy újabb, a sorozat zenéiből összeállított válogatás kerül a boltok polcaira.


    Kulics László
    2008.08.10.




    Tracklista:

      1. Moonrise (3:34)
      2. No Cures / Looking for Fox (2:50)
      3. The Trip to DC (3:47)
      4. Father Joe (1:26)
      5. What If You're Wrong / Sister (3:54)
      6. Ybara the Strange / Waterboard (2:24)
      7. Can't Sleep / Ice Field (2:32)
      8. March and Dig / Girl In the Box (4:56)
      9. A Higher Conscious (5:31)
    10. The Surgery (2:14)
    11. Good Luck (1:35)
    12. Seizure / Attempted Escape (1:53)
    13. Foot Chase (3:31)
    14. Mountain Montage / The Plow (1:40)
    15. Photo Evidence (2:46)
    16. The Preparation (1:34)
    17. Tranquilized (1:45)
    18. The Axe Post (2:57)
    19. Box Them (1:41)
    20. Home Again (4:17)
    21. The X-Files Theme - UNKLE (5:52)
    22. Broken - UNKLE (4:42)
    23. Dying 2 Live - Xzibit (4:00)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Happening

    The Number 23

    The Truth and the Light:
    Music from the X-Files


    The X-Files: Fight the Future

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam