FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The World Is Not Enough (David Arnold)    THE WORLD IS NOT ENOUGH   (1999)
       A világ nem elég


      

       zene: David Arnold
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 1999
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 68:11




         A Bond-univerzumhoz való viszonyom végletekig egyszerű: minthogy életem első 007-es filmje az "Aranyszem" volt, és az újkori mozikkal folytattam tovább a brit titkosügynök kalandjainak megismerését, így számomra Pierce Brosnan vált egyenlővé az MI6-es alkalmazottal, s ezek lettek a tekintélyes múlttal rendelkező széria legkedveltebb darabjai. Mivel nem vagyok e mozik elkötelezett rajongója, nem foglalkoztat, hogy Brosnan túl jóképű-e ehhez a szerephez vagy sem, esetleg mennyire kevés párhuzam vonható közte és aközött, akit egykoron Ian Fleming megálmodott: egyszerűen élvezem, amikor színre lép, hihetetlen kütyükkel szabadul ki nonszensz helyzetekből, és a leglehetetlenebb időpontokban is megigazítja nyakkendőjét - jelen írásom tárgya esetében a motorcsónakos üldözés során teszi ezt, amikor tulajdonképpen már minden mindegy, hiszen teljesen átázott a ruhája.
         A Michael Apted ("Gorkij Park", "Halálos terápia") irányításával készült "A világ nem elég"-ben - ahogyan arra a cím is fokozottan igyekszik utalni - néhányan ismét világuralomra szeretnének törni. E társaság tagjai azt vallják, hogy mindehhez nem a tekintélyes pénzösszeget rejtő svájci bankszámla szükségeltetik, hanem a folyékony aranyként is emlegetett olaj, de persze az sem árt, ha egy atom-tengeralattjáró is kéznél van. Bonddal szemben ezúttal a kíméletességet ha hírből ismerő Renard (Robert Carlyle) áll, oldalukon pedig - szokás szerint - két gyönyörű nő, Dr. Christmas Jones (bizony, ez az a pont, ahol Denise Richardsnak még azt is elhisszük, hogy atomtudós...) és Elektra King (Sophie Marceau) lép a vászonra.

         David Arnold a kilencvenes évek közepe táján lépett porondra, és robbant be a köztudatba a "Csillagkapu"-hoz készített szerzeményével. Napjainkig bezárólag számos alkotás köthető nevéhez, ám legtöbben még így is elsősorban Roland Emmerich egykori házi zeneszerzőjeként, valamint az újkori Bond-mozik komponistájaként tekintenek rá. Utóbbi franchise-hoz az 1996-os "A holnap markában" révén kapcsolódott, s mostanra éppúgy kézenfekvő ténynek számít a soron következő Bond-filmek aláfestéseire történő szerződtetése, ahogyan anno John Barry esetében. Idáig öt 007-es kaland fűződik hozzá, melyek mindegyike igyekszik megtartani a Barry-féle vonalat úgy, hogy közben keveredik a modern hangzásvilággal, illetve a szerző kézjegyeivel. Bár muzsikáiban az elektronikus elemek és az ügynöktéma bevonásának mennyisége tekintetében eleinte átlendült a lovon, az idő előrehaladtával odáig jutott, hogy az utóbbi két Bond-muzsika esetében már a méltán híressé vált Monty Norman-féle motívum állandó ismételgetése nélkül is első hallásra felismerhető, milyen zene is került a lejátszónkba - ehhez természetesen nagyban hozzájárultak a filmek stílusbeli változásai is.

         A széria védjegyévé vált nyitódal kapcsán "A holnap markában"-nál Arnoldra nézve kedvezőtlen döntés született, melynek eredményeként az általa főcímdalnak szánt "Surrender" csupán a stáblista alá került be, helyét pedig a Sheryl Crow által előadott "Tomorrow Never Dies" vette át. "A világ nem elég"-ben azonban már nem történt ilyen jellegű csere, így a főcímdal zenei kísérete - melyet itt, és a "Surrender" esetében is Arnold írt - a score egyik alappillérévé válhatott, ezáltal pedig e dal az instrumentális részek előfutárává is válhatott. A Garbage által előadott "The World is Not Enough" mellett egy másik, jazzes beütéssel bíró dalban is közreműködött Arnold, mely az "Only Myself to Blame" címet kapta, és Scott Walker énekli.
         E két betétdal közé ékelődve kapott helyet az MCA Records albumán a szerző BMI-díjjal jutalmazott muzsikája, mely a külön tételként feltüntetett, ám gyakorlatilag egybetartozó "Show Me The Money" - "Come In 007, Your Time Is Up" kettős révén rögvest belecsap az akció közepébe, hogy tökéletesen lekövesse a film elején látható motorcsónakos üldözést - utóbbi tétel legjellemzőbb elemeivé a visszhangos effekt, valamint a szkreccselés váltak. Ehhez hasonló, a nagyzenekart és az elektronikus elemeket ötvöző, túlpörgetett akciótételből jut még bőven a hátralévő játékidőre: felkerült az albumra többek között a síelős üldözés zenéje ("Ice Bandits"), a föld alatti bunkerben lévő konfrontáció kísérete ("Going Down / The Bunker"), valamint a jó és rossz közötti végső összecsapást nyomon követő "I Never Miss" és a"Submarine". A "Pipeline"-re, illetőleg az imént említett "Submarine"-re abból a szempontból is érdemes figyelni, hogy egyes dallamaik a "Halj meg máskor!"-ban újból felbukkannak, így e két produkció ennek okán is párhuzamba állítható egymással.
         Amennyire fáradhatatlan tehát Fleming ügynöke, úgy diktálja a tempót Arnold is, ez azonban nem jelenti azt, hogy a zene nem hagy megnyugvást a pörgős percek között. A "Casino" hasonlóan jazzes alapokra épül, mint az "Only Myself to Blame", valamint az egyik Bond-lány is megihlette a komponistát, ezáltal Elektra egy elsősorban zongorára és vonósokra támaszkodó témát ("Elektra's Theme") kapott, amely legalább olyan törékeny, mint az őt játszó Marceau kisasszony, ugyanakkor később a karakter jelleméhez hűen ravaszabban és fenyegetőbben hangvételben is visszaköszön a "Remember Pleasure"-ben. De természetesen nem maradhatnak el az olyan settenkedős-kémkedős hangvételű muzsikák sem, mint a "Dody Double" (amely a "Come in 007, Your Time Is Up" és az "Elektra's Theme" mellett a harmadik tökéletes muzsika ezen albumon), vagy a "Going Down / The Bunker" felvezetése.

         Fenti értékelésem kizárólag az önmagában történő hallgatásra vonatkozik, mivel az első három David Arnold-féle Bond-score-okkal kapcsolatosan kissé felemás véleményen vagyok: a mozikat nagyon élvezetessé és hangulatossá teszik, attól elkülönülve azonban már összességében véve nem adják vissza ugyanazt a varázst, mint a képsorok alatt. E véleményem - amely egyébiránt kétpontos eltérést takar -, már biztosan nem fog megváltozni, hiszen a "Casino Royale", valamint "A Quantum csendje" muzsikáival elérte azt a szerző, hogy kompromisszumok nélkül váljanak olyan zenei élménnyé számomra, amelyek a film alatt és attól elkülönülve is megragadnak.
         "A világ nem elég" újabb lehetőséget biztosított Arnoldnak arra, hogy megmutassa: az MGM méltó utódra leltek benne, akit hasonlóan biztos kézzel lehet majd hívni a 007-es kalandokhoz, mint egykoron John Barryt. Emellett azonban (a jövőt tekintve) egy másik szempontból is lényeges volt e projekt a komponista számára, hiszen ekkor dolgozott először Apteddel, aki később majdnem minden filmjéhez őt kérte fel zeneszerzőnek, így napjainkig bezárólag olyan mozikon vannak túl, mint a "Most már elég!", az "Amazing Grace", illetve a "Narnia Krónikái 3. - A Hajnalvándor útja".


    Kulics László
    2012.01.23.




    Tracklista:

      1. The World Is Not Enough - Garbage (3:57)
      2. Show Me The Money (1:27)
      3. Come In 007, Your Time Is Up (5:19)
      4. Access Denied (1:33)
      5. M's Confession (1:31)
      6. Welcome to Baku (1:42)
      7. Casino (2:57)
      8. Ice Bandits (3:42)
      9. Elektra's Theme (2:06)
    10. Body Double (3:00)
    11. Going Down / The Bunker (6:27)
    12. Pipeline (4:15)
    13. Remember Pleasure (2:45)
    14. Caviar Factory (6:01)
    15. Torture Queen (2:22)
    16. I Never Miss (3:32)
    17. Submarine (10:20)
    18. Christmas in Turkey (1:28)
    19. Only Myself to Blame - Scott Walker (3:39)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Casino Royale

    Die Another Day

    Independence Day

    Quantum of Solace

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam