FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A World Apart (Hans Zimmer)    A WORLD APART   (1988)
       Elválasztott világ


      

       zene: Hans Zimmer és különféle előadók
       kiadás éve: 1988
       kiadó RCA Victor
       játékidő: 39:28





         A II. világháború után Olaszország elvesztette afrikai gyarmatait, ugyanakkor az Amerikai Egyesült Államok befolyása jelentősen növekedett, melyet - többek között - a kontinens katonai támaszpontjainak megszerzésére is felhasznált. Ugyanakkor a helyiek körében egyre inkább elterjedt az antiimperialista mozgalom, kibontakozódott a nemzeti felszabadításért folyó harc. Volt, ahol ezen mozgalmak sikerrel zárultak (úgy, mint Egyiptomban és Líbiában), ám akadt, ahol a lázadásokat vérbe fojtották (így tettek például a franciák a madagaszkári felkelés során). Míg az afrikai színesbőrűek szabadságmozgalmaira a gyarmatosítók féktelen terrorral válaszoltak, addig az évek során az önállóságukat már kivívott, és a még érte harcoló csoportok együttműködése tovább fokozódott. Ebben a viszontagsággal teli időszakban játszódik az "Elválasztott világ" című alkotás, mely Diana Rothon (Barbara Hershey) és lányán, Mollyn (Jodhi May) keresztül mutatja be az 1963-as, johannesburgi események egy részét.
         A főként operatőrként jeleskedő Chris Menges ("CrissCross") politikai drámája az 1988-as Cannes-i Filmfesztiválon többek között a legjobb színésznő kategóriában is győzedelmeskedett, továbbá - ahogyan ez az ilyen témájú alkotásoknál általában lenni szokott - a zsűri különdíját is megkapta. A Shawn Slovo tipikus hollywoodi kliséktől mentes írása nyomán vászonra került mozifilmet abban az évben az egyik legjobb nem amerikai produkcióként tartották számon, s még most is megállja a helyét.

         Hans Zimmer pályafutásának Afrika-periódusát három kiemelkedő szerepű, egymástól kissé eltérő hangszerelésű zene alkotja. Az első a szintetizátoros stílus és az afrikai kórus elegyítésével létrejött "A World Apart", melyet 1992-ben a maximális tradicionális hangzás elérésére törekvő "The Power of One", két évvel később pedig az előző kettő tapasztalatai nyomán, a nagyzenekar és az ének szinte tökéletes ötvözetével létrejött, végül Oscar-díjjal jutalmazott "The Lion King" követett. Az akadémiai díj elnyerése óta Zimmer több zenét már nem is szerzett a fekete kontinensen játszódó események részére (bár hangulatukra két másik albuma, a "Millenium" és a "Tears of the Sun" némileg emlékeztet). A szerző egyébként a filmzeneszerzés csínját-bínját Stanley Myerstől tanulta, aki mellett egészen 1988-ig dolgozott kiegészítő-, valamint társzeneszerzőként, így a '88-ban készült "Elválasztott világ" aláfestése lényegében első önálló műveinek egyike volt.

         A score Zimmer szintis időszakából származik (egyébként a szerző eddigi pályafutása során csupán egyetlen tisztán szimfonikus művet írt, a "The Thin Red Line"-t), így az olyan tradicionális énekeket, mint az albumnyitó "Nkosi Sikelela I-Afrika", vagy éppen a "Zithulele Mama" a Yamaha hangszergyártó cég által biztosított hangok alkotta dallamok kötik össze. A komponista által írtak közül csupán négy tétel került fel az albumra, melyek közül a "Suite" és az "End Title" a legkiemelkedőbb. Míg az előbbi több mint negyedórán át taglalja a film hangulatképeit (a drámától egészen a feszültséggel teli pillanatokig bezárólag), különféle témáit, addig a fináléban egy teljesen kibontott, kórussal színesített főtémát hallhatunk, ami egyszerűen meseszép.
         A kiadványra felkerült népdalok egy részét a Messias Choir adja elő Henry Mauzi vezényletével, a "The Pennywhistle Song" - "Let's Twist Again" - "Bhayakala" hármast pedig Lovemore Majaivana és a Zulu Band közreműködésével hallhatjuk. Az esetek többségében igencsak ellene szoktam lenni a betétdaloknak, illetve annak, hogy ezeket a score-ok közé ékeljék be, ám jelen esetben (a "Let's Twist Again" kivételével) semmi bajom ezzel, ugyanis remekül kiegészítik a szintetizátoros zenét, és jobban visszaadják a népcsoportra, tájegységre oly jellemző hangulatot. Az egyes dalokba pedig a filmből kiemelt hangokat is beleszőtték (az első tételbe például a zúgolódó tömegét), ami szintén pozitívum.

         A szerző - saját bevallása szerint - "Az oroszlánkirály"-hoz készült művével lezártnak tekinti Afrika-korszakát. Ez egyfelől sajnálatos, hiszen remek zenéi születtek ekkor, viszont ha azt nézzük, a végül Oscar-díjjal megkoronázott időszak így elegánsan és méltón ért véget. Az "Elválasztott világ"-hoz írt aláfestés különlegessége, hogy egy évben készült a nála jóval populárisabb "Esőember"-zenével, mely produkcióba Hans Zimmer ezen score miatt került, ugyanis Barry Levinson felesége megmutatta az albumot rendező férjének, aki ezután felkereste az akkor még zöldfülűnek számító művészt, hogy leszerződtesse Charlie és Raymond történetéhez.
         A filmzenealbum a Milan, a BMG, és az RCA Victor gondozásában jelent meg a film bemutatásának évében. Attól függően, hogy európai, vagy tengerentúli kiadványról beszélünk, illetve RCA Victor, vagy Milan van a korong fő helyén feltüntetve, három különféle borítóval találkozhatunk. A zenei anyag minden esetben ugyanaz, illetve további közös pontnak tekinthető még az a tény, miszerint manapság mindegyik változat a nehezen beszerezhető kategóriába tartozik, valamint, hogy a borító, illetve annak nyomdai minősége még igencsak kezdetleges. A negyvenpercnyi játékidőből pusztán 26 jutott Zimmernek, és a hangminőség sem mondható túl élesnek (sajnos még a Milan idén megjelent "The British Years" című válogatásalbumára is ebben a minőségben került fel az "End Title"), ám mindenképpen érdemes beruházni rá, egyfelől mert kuriózum, másrészt pedig egy érdekes és szép zenével gyarapodhat gyűjteményünk.


    Kulics László
    2006.09.09.




    Tracklista:

      1. Nkosi Sikelela I-Afrika (2:17) *
      2. "A World Apart" Suite (17:48)
      3. Zithulele Mama (1:55) *
      4. Amandla (2:40)
      5. The Pennywhistle Song (2:49) ***
      6. Let's Twist Again (2:25) **
      7. Bhayakala (3:38) ***
      8. Molly's Theme (0:51)
      9. "A World Apart" End Title (4:59)

    * tradicionális zene
    ** írta: Kalman Cohen
    *** írta: Lovemore Majaivana

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hans Zimmer: The British Years

    The Lion King
    (extra változat magyarul)


    Rain Man

    The Wings of a Film
    The Music of Hans Zimmer


    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam