FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom  Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory  Backdraft  In Love and War
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Wonder Woman (Christopher Drake)    WONDER WOMAN   (2009)
       


      

       zene: Christopher Drake
       kiadás éve: 2010
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 53:47





         Ugyan hazánkban nem olyan népszerűek Wonder Woman, azaz a Csodanő történetei, a DC Comics Top 3-as szuperhősei közé sorolható, vagyis ugyanolyan rajongótáborral büszkélkedik, mint Batman és Superman. Amellett, hogy a William Moulton Marston által kreált, s az Igazság Ligája tagjaként is számon tartott karakter kalandjai az 1941-es debütálása óta folyamatosan jelentek meg a képregények hasábjain, idővel élőszereplős és rajzfilmsorozatokban is színre lépett a lasszós hercegnő. Írásom tárgyához tartozó, 2009-ben bemutatott egész estés rajzfilm a Csodanő 1987-es "Gods and Mortals" történetét mutatja be Lauren Montgomery ("Superman Doomsday"), és az animációs szakmában veteránnak számító producer, Bruce Timm ("Batman: The Animated Series") közreműködésével. Amerika kedvenc szuperhősnőjének kalandjához olyan neves színészek kölcsönözték hangjukat, mint Keri Russel, Alfred Molina (aki Dr. Octopusként Pókembernek is volt már ellenfele), Virginia Madsen vagy Oliver Platt.

         Christopher Drake és a "Wonder Woman" album az idei év nagy meglepetései számomra. A film nálam az "érdeklődés hiánya végett alapesetben elkerülöm" kategóriába tartozik, s jelen zenére sem magamtól találtam rá, viszont ez utóbbiban legalább az volt a mókás, hogy nem egyedül álltam kissé tátott szájjal és kérdőn az előtt, amit hallok. Hogy kicsoda is Christopher Drake? Egy olyan fiatal komponista, aki eddig ehhez hasonló DC-rajzfilmekhez (például Hellboyjal Batmannel a főszerepben) szerzett zenéket, s első, élőszereplős filmes megbízatására csak idén került sor. Eddigi munkásságából tárgylemeze mellett a "Batman: Gotham Knight" zenéje került még kiadásra CD-n, amely jelen muzsikájához képest sötétebb és kevésbé csillogó.
         Az itt hallható ötvennégy percnyi hanganyag kétszer győzött meg elkövetőjének tehetségéről: első körben a mű minősége, tematikája fogott meg, s az, hogy mennyire átlátja a zenekart, a hangszereket a szerző. Az albumhoz tartozó füzetecske olvasása során pedig, az alábbi részhez érvén megkaptam a másik pofont: „Olyan hangzást szerettem volna, mintha egy százfős zenekar adná elő muzsikámat, a valóságban azonban mindez számítógép által generált. A kórusrészek szintén nem valódiak, és a latin nyelvű énekek is számítógépes szoftver segítségével keltek életre". Azt érezni lehet, hogy a zene rendelkezik ilyen jellegű támogatással, ám jó néhány oly rész van, amellyel kapcsolatban gondolni sem mertem volna, hogy egyetlen árva valós hangot sem tartalmaz.
         Mindez pedig úgy indult, hogy az alkotás producere egy, a Queen zenekar "Flash Gordon"-jához hasonló, rockgitáros muzsikát rendelt Drake-től. A szerző saját elmondása szerint nagy képregényfüggő - ebből adódóan pedig eddigi felkérései minden bizonnyal kincsesbányák számára -, és amikor látta a nyitó harci jelenetet, fogta magát, s egy, a klasszikus hangszerelésre épülő demót állított össze, mondván, ennek a rajzfilmnek ilyenre lesz szüksége. Ez az anyag kellően meggyőző erővel bírt Timm számára, így Drake valóra válthatta saját elképzeléseit: létrehozhatott egy tematikus, minden fontosabb karakternek teret biztosító, klasszikusnak ható muzsikát. Egyetlen dolgot azonban nem sikerült elérnie, ez pedig az élőzenei felvétel lehetősége. A számára elkülönített büdzsé nem engedte meg mindezt, s mivel elképzeléséből nem szándékozott engedni, a reálisnak ható samplingeket hívta segítségül. Hangzásilag így nagyjából a Media Ventures muzsikákhoz hasonlítható, amely ugye a hangmintákból történő építkezésből fakad. Bevallom, minél többször pörög végig lejátszómban e CD, annál inkább elgondolkodom az olyan zenéken, mint mondjuk Trevor Rabin legutóbbi művei, amelyekben erős hangzásmódosítás történt az élőzenei felvételen. A vonósok itt legalább olyan jók, pedig színtiszta műanyagok, ők pedig a valósakat szólaltatják meg, s torzítják el ilyenre. Mi értelme is van akkor ilyen esetben a zenei felvételeknek, ha a samplingek ennyire előrehaladott állapotban leledzenek?

         A La-La Land Records által összeállított korong az első perctől az utolsóig képes lekötni a hallgatót, nem igazán hagy üresjáratot. Míg a hataloméhes görög hadisten, Arész évszázadokon át tartó háborúba szeretné sodorni a világot, addig a Csodanő és a themyscirai amazonok igyekeznek mindezt meggátolni, Drake a jó és a rossz között zajló örökös harc egyik példáját igyekszik nyomon követni muzsikájával, amely felépítésének köszönhetően egy képzeletbeli, kalandos utazásra invitálja hallgatóját.
         A szerző egy teljesen új zenét készített, nem használta fel a korábbi szériák témáit. Már az albumnyitó "The Battle / Origins" magában foglal mindent, ami egy kalandzenéhez szükséges: akció, heroizmus, győzelem, remény, ármány, melyek folyamatosan jelen vannak a muzsikában. A zene változatosságát nemcsak a fontosabb szereplők témái (Csodanő, akinek egy négyhangos dallamsor készült, Ares, kinek jeleneteit a sötétebb hangzás és a latin kórushangok jelzik, illetőleg külön dallamot kapott még Hippolyta és Themyscira is) biztosítják, valamint a férfi és női kórushangok, hanem olyan hangszerhangokat is beleszőtt, mint a pánsíp vagy a taiko - e munkafolyamatban Michael Patti működött közre. A vonósok mellett fontos szerepet kapnak az ütősök s a rezesek, melyek főként a küzdelmek, bevonuló jelenetek aláfestésekor erőteljesebbek. Utóbbiaknál jön ki leginkább az elektronikus megoldás alkalmazása, amely még bőven a vállalható kategórián belül van - a füzet elolvasása előtt ezeknél gondoltam, hogy szimfonikus-elektronikus egyveleget hallhatok.
         Volna ugyan tétel, melyet ilyen-olyan aspektusból érdemes lenne kiemelni, ám jelen esetben úgy gondolom, hogy ez egy kellően megszerkesztett, masszív nyolcpontos muzsika, amely ezen összeállításban kerek egészet alkot a komor és fanfáros részek váltakozásával.

         A La-La Land ismét igényességükről tettek tanúbizonyságot, így jelen kompozíció is megfelelő tálalással rendelkezik, ám csupán az 1200 darabos példányszáma erejéig érhető el, amit némiképp keveslek, hiszen odaát iszonyatosan nagy keletje van az ilyen képregény-adaptációknak, és ez a "Wonder Woman" alkotás is sikert könyvelhet el magának.
         Jelen muzsikát mindenkinek előszeretettel ajánlom, ha másért nem is, hát egy kis jövőbetekintés végett mindenképpen: zene, hangszerek nélkül. Christopher Drake-nek valóban sikerült megközelítenie azt, hogy műve úgy hangozzon, akár egy mai blockbuster muzsikája, ráadásul a minőségére sem lehet túl sok panaszunk. Remélem, amikor a 2013-ra tervezett filmváltozat zeneszerzői posztjának kiosztására kerül a sor, a DC nem felejti majd el ezt a muzsikát, s készítőjét. Kíváncsi lennék, mit művelne egy valódi zenekar élén.


    Kulics László
    2010.08.30.




    Tracklista:

      1. The Battle / Origins (8:52)
      2. Sparring (0:40)
      3. Ares Imprisoned (1:27)
      4. Dog Fight Pt. I (1:46)
      5. Dog Fight Pt. II (1:56)
      6. Crash Landing (1:04)
      7. Manhunt (1:59)
      8. Let the Games Begin (1:21)
      9. Persephone's Betrayal (1:07)
    10. Bracelets and Arrows (3:40)
    11. Computer Room (0:47)
    12. Alley Thugs (1:26)
    13. Deimos (2:57)
    14. At the Gates of Tartarus (4:29)
    15. Cept Hemo Laudus (1:00)
    16. Hades (3:34)
    17. Ospedale and Ares Rally (1:09)
    18. DC Battle (6:13)
    19. Ares' End (2:55)
    20. She Misses Him (0:59)
    21. A New Nemesis (0:37)
    22. Wonder Woman End Titles (3:03)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blood+

    National Treasure

    Straight Into Darkness

    További kritikáink
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator
  • Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone
  • Molly's Game

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam