FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory  Backdraft  In Love and War  Le Sens De La Féte  Black Panther  Henry V
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Wind River (Nick Cave, Warren Ellis)    WIND RIVER  (2017)
       Wind River - Gyilkos nyomon


      

       zene: Nick Cave, Warren Ellis
       vezényel: Ben Foster
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 44:33





         Itt az ideje, hogy szót ejtsünk Nick Cave és Warren Ellis művészetéről, hiszen már nem egy filmzenét készítettek, de valahogy úgy alakult, hogy műveik eddig még csak az évértékeléseinkben kaptak említést. Egy nagyon régi baráti és munkakapcsolatról beszélhetünk, mivel Ellis az 1983-ban alapított Nick Cave & The Bad Seeds oszlopos tagjaként már évtizedek óta együtt dolgozik az énekes-zeneszerzővel. Első közös filmjük a 2005-ös, John Hillcoat rendezte Az ajánlat című western, melynek Cave írta a forgatókönyvét, ahogy a szintén Hillcoat fémjelezte Fékezhetetlenét is. Ezen alkotások, valamint a Cormac McCarthy regényéből készített Az út aláfestéséhez egyaránt bevonta Cave a saját jogán, önálló komponistaként is ismert Ellist, aki többek közt az Oscar-jelölt Mustang, illetve a neves gitárosról szóló Django dallamait is szerezte. Sokan a Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford kapcsán figyeltek fel először arra az összetéveszthetetlen zenei világra, melyet közös erővel megteremtettek (és vittek tovább például a Mars - Utunk a vörös bolygóra című félig fikciós sci-fi minisorozatra is), és amelyre egy olyan isten háta mögötti helyen játszódó mozi esetében is szükség volt, mint a Wind River - Gyilkos nyomon.

        A történet a hó borította Wyoming hegyeinek tövében zajlik, az év legzordabb időszakában. Cory Lambert (Jeremy Renner), a nyomolvasásban jártas vadász felel azért, hogy a helybéli gazdák biztonságban tudhassák jószágaikat a ragadozóktól. Egyik felderítőútja során a férfi egy az indián rezervátum területén, mezítláb heverő holttestre bukkan. Mivel bebizonyosodik, hogy a lány haláláért nem kizárólag a hideg okolható, ugyanakkor a helyi seriff fennhatósága e körzetre már nem terjed ki, az FBI bevonása szükséges, akik egy fiatal, tapasztalatlan ügynököt küldenek ki. Jane Banner (Elizabeth Olsen) azonban nem hajlandó hamar lezárni az ügyet, és a helyszínt a legapróbb facsemetéig bezárólag tökéletesen ismerő Lambert segítségével igyekszik kideríteni, ki okozta az áldozat halálát.
        Amerikában minden társadalmi csoportra vonatkozólag készítenek statisztikát az eltűnt személyekről, az indiánok esetében azonban nem létezik ilyen. A színészként, illetve a Sicario - A bérgyilkos forgatókönyvírójaként is ismert Taylor Sheridan mintha csak a sokadrangúnak tekintett őslakosok máig ismeretlen sorsú eltűntjeinek állítana emléket, így mozijában a tettes utáni hajtóvadászat csak az egyik szál. Betekintést nyerhetünk a megpróbáltatások által megedződött vagy épp megtört helyiek életébe is, akik közül egyesek számára a hagyománytisztelet még szent dolog, akad, akit a kilátástalanság a drog rabjává tett, a többség viszont, amint teheti, messzire menekül a reménytelenségből. Nem egy szokványos krimiről, pláne nem thrillerről van szó, a kisebb vérfürdőbe torkolló leszámolás is teljesen váratlanul, formabontóan zajlik le, az igazságot szolgáltató végjáték pedig kifejezetten elegáns. A kiváló teljesítményt nyújtó Renner és Olsen karaktere mindvégig életszerű marad, akciófilmes túlzások után itt szükségtelen kutatni. Remek dráma született, 2017 egyik legerősebb produkciója, melynek score-ja is minden figyelmet megérdemel.

        Sheridan nem fogott hosszas keresgélésbe avégett, hogy ki legyen az, aki betölti a zeneszerzői posztot, egyszerűen csak felkérte a szintén az ő szkriptje alapján forgatott A préri urai komponistáit. Szokásukhoz híven, a két művész alaposan kivette részét a Wind River score-jának előadásából. A prágai filharmonikusok vonósai mellett Cave a vibrafont, a zongorát, iletve annak légiesebb, csilingelőbb hangú társát, a cselesztát szólaltatta meg. Ellis brácsával, hegedűvel, szintetizátorral erősítette az összképet, valamint bevetette egyik kedvenc hangszerét, a guitaretet is, melynek hangja és fémpálcikás megszólaltatási módja egyaránt a némileg ismertebb, afrikai kalimbát idézi. Közreműködött még egy hattagú vegyes kórus, akik mellett időnként a komponisták is hallatták hangjukat a siker érdekében.
        Jéghideg, mégis érzelmekkel teli - így tudnám összefoglalni a score-t, melynek stílusa teljesen egységes, a trackek közt egy-kettő kivételével nem találunk olyat, amely akár ritmikailag, akár a megközelítést illetően kilógna a többi közül, a szerzeményekben közös, hogy mindegyik rendkívül jól illik a jelenetekhez. A zenei képlet meglehetősen letisztult: a fehérlő, végtelen hómezőket és a föléjük magasodó hegyeket nyugodt, vonósokkal, szintetizátorral kísért, ambientbe hajló alapok jellemzik, melyekben gyakran kapnak főszerepet a countrys hangzású szólóhegedűre írt dallamok (például: "Snow Wolf", "Zed"). A fájdalmas melankóliára olyan trackek jó példák, mint a panaszos kórus első felbukkanásától emlékezetes, szinte szakrális jellegű "Tell Me What That Is", vagy a "First Body", ahol remekül összedolgozik a háttérben a guitaret, valamint a zongora. Nehéz választani, de a szomorúság olyan darabokból árad leginkább, mint a "Breakdown", a "Bad News", a "Corey' Story", a "See You Tomorrow", a "Memory Time" vagy a "Survive or Surrender".

        "Távol szerető pillantásodtól, egyedül futok a szélben" - mormogja Cave a "First Journey"-ban, a pár sorból álló, az adott jelenetekben is igen hatásos versikét pedig a "Second Journey"-beli második feltűnéskor már szinte csak suttogja. A kórus és a vokál a legmarkánsabban a költői sorok harmadik, egyben utolsó felbukkanásakor, a "Three Seasons in Wyoming"-ban jelennek meg. Míg e tételek csak a külön ide írt költemény elhangzása miatt lógnak ki társaik közül, az elektromos gitáros hangolást idéző "Meth House" már stílusában is, aminek oka a teljes nihil megteremtése, mivel akkor szól, amikor a főszereplők a seriffel ellátogatnak a heroinista gyanúsítottakhoz. Meg kell még említeni azt a nyomasztó, fojtott, vibráló atmoszférát is, amely például a "Lecture"-re és a "Cabin"-re, illetőleg a hangulatfokozás terén csillagos ötöst érdemlő zárótételre, a "Wind River"-re is jellemző.

        A Nick Cave & The Bad Seeds 2018 nyarán koncertet ad hazánkban, melyen filmzenei darabokra valószínűleg felesleges számítani, hiszen azok még a banda dalaira jellemző intimitáshoz képest is túl intimek. A két alapember score-jai nem költöztek be a koncerttermekbe, és ez így van jól, nem is ott a helyük. A lejátszóban annál inkább, mert hatásosságukat nem veszítik el a jelenetek nélkül sem, jelentős részük albumként is tökéletesen életképes. Cave és Ellis kifejezetten sikeresen implantálta saját, illetve a The Bad Seeds formabontó stílusát a mozgóképes világba, mert nem annyi történt, hogy filmzenéikből egyszerűen csak kihagyták Cave énekét, minden más pedig ugyanaz maradt, hanem hangzásvilágukat teljesen elvitték a filmes nyelvezet által megkövetelt irányba, s ily módon alkalmazkodva egy sajátos ízzel színesítették a palettát.
       
    "A csodálatos Wind River zenéjét legfőképpen a csillapíthatatlanul süvítő szél és a hó síri csöndjének kettőssége ihlette. Ezen elementáris erők hatására egy kísérteties hangulatú score-t komponáltunk, melyet suttogó hangok, felerősödő, majd elhalkuló kórus, valamint lüktető elektronika jellemez. Óriási öröm volt együtt dolgozni Taylor Sheridannel. Úgy tűnik, páratlan módon megértette a zene erejét, aminek köszönhetően az a film fontos szereplőjévé válhatott" - fogalmazták meg a szerzők. A Wind Riverhez egy a magányt, az elhagyatottságot és a megtört emberekből álló közösséget káprázatosan érzékeltető, nagyon szomorú, mégsem lehangoló aláfestés íródott, mely gondolkodás nélkül a páros legerősebb művei közé helyezhető.


    Bíró Zsolt
    2018.03.14.




    Tracklista:

      1. Snow Wolf (2:08)
      2. Zed (2:01)
      3. Tell Me What That Is (1:25)
      4. First Journey (1:28)
      5. First Body (2:35)
      6. Second Journey (1:28)
      7 Breakdown (2:01)
      8. Never Gonna Be the Same (2:01)
      9. Hunter (1:46)
    10. Meth House (2:01)
    11. Bad News (1:16)
    12. Third Journey (1:05)
    13. Second Body (1:00)
    14. Lecture (2:04)
    15. Corey's Story (3:08)
    16. See You Tomorrow (1:07)
    17. Three Seasons in Wyoming (3:37)
    18. Cabin (1:15)
    19. Shoot Out (1:46)
    20. Snow Flight (1:20)
    21. Memory Time (2:07)
    22. Survive or Surrender (2:05)
    23. Wind River (3:49)







    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Crimson Rivers

    Disconnect

    Jacob’s Ladder

    Long Walk Home (Music from the Rabbit-Proof Frence)

    További kritikáink
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator
  • Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone
  • Molly's Game
  • Italian Sexy B-Movies
  • The Haunting
  • Les Granges Brülées

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam