FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Where the Truth Lies (Mychael Danna)    WHERE THE TRUTH LIES   (2005)
       Az igazság fogságában


      

       zene: Mychael Danna
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 47:58




         Egy oknyomozó riportot folytató fiatal újságíró (Alison Lohman) gyermekkora kedvenc komikuspárjának egy régi ügye után kutat, 15 évvel az eset megtörténte után. Vince Collins (Colin Firth) és Lanny Morris (Kevin Bacon) duójának show-ja az '50-es években aratott nagy sikert a televíziónézők körében. Karrierjük azután tört ketté, hogy egy fiatal szobalány holtteste került elő szállodai szobájukból. Őket ugyan közvetlenül nem hozták kapcsolatba a halálesettel, és a nyomozás is hamar kizárta az idegenkezűséget, ám ezután már sosem léptek fel együtt, és senki sem tudta, hogy miért...
         Az örmény származású Atom Egoyan legfrissebb filmjével visszatért egyik korábbi munkája, az "Exotica" szenvedélyes világához. "Az igazság fogságában" cselekménye egy tényleges oknyomozás lassúságával csordogál előre, és bár ásításra nem készteti a nézőt, azért a szálak felgöngyölítéséhez szükségeltetett figyelem fenttartásának érdekében sokat tesznek hozzá azok az - írjuk így - fülledt erotikus jelenetek, melyek átszövik a történetet (és képeik a CD-lemez borítóján kedvcsinálóként is ott vannak, néhány transzvesztita külsejű táncos leányzó fotója mellett). Az egyik komikus, Kevin Bacon ismét lelkiismeretesen teljesít, ahogy teszi azt szinte mindig, az igazi meglepetés azonban másik fele, Mr. Darcy, aki miatt a női rajongók garantáltan meg fognak lepődni az egyik jelenetnél, már ha nem a szívük hasad meg.

         Ahogy az az elmúlt húsz évben gyakorlatilag Egoyan összes filmjénél történt, úgy most is a kanadai Mychael Danna lett felkérve zeneszerzőnek. Érdekes, hogy az alkotást magát nem lehetne a "tipikus film noir" kitétellel illetni, viszont abban, hogy végül mégis ehhez a kategóriához lehet passzítani, főleg Mychael Danna score-ja a "ludas". A leginkább excentrikus muzsikákat létrehozó komponista ("8 MM") ezúttal nem annyira kísérletezett egzotikus hangszerekkel, de "Az igazság fogságában"-hoz nem is erre volt szükség.
         A film noir jellegzetességeit a lemez trackjeinek felénél tettenérhetjük. A filmben ugyan nem szerepelnek ballonkabátos, egyik cigarettáról a másikra gyújtó nyomozók, sötét sikátorok, sőt számító vampok sem (habár vampocska azért akad), mint a film noirok kötelező elemei, de jónéhány tétel hallatán olyan képek bújhatnak elő a mozgóképet nem ismerő hallgatók periférikus látómezejének széléről, és állhatnak össze a szemük előtt egy kegyetlenül zord egésszé, melyek miatt beleillenek ebbe a kategóriába. Ezen tételek (például a nyitó "Maureen" vagy a "Hollywood Vine") a filmben szemléltetett sötét gondolatok zenei szekvenciái. A ridegen szálló vonóshangok ("I'll See You Inside") csak néha hagyják szabadulni az embert hatásuk alól, amikor a nyomasztó pillanatok szimfonikus-merengős kompozíciókban folytatódnak ("This is My Daughter"). De úgyis minden visszazökken a régi kerékvágásba, mint az a "The Rules Had Changed"-ben vagy a leghosszabb, hétperces "The Tape"-ben, esetleg az "End of Story"-ban történik, amiben a vonósok félelmetes színezetű játékát nem kevésbé barátságtalan zongoramotívum egészíti ki. A nem igazán hallgatóbarát "Who's Gonna Pay Me?" pedig egy olyan muzsika, melyet a Bernard Herrmann (Psycho) szerzeményeit kedvelőknek találtak ki.

         Ezeken a nehéz perceken - melyek játékideje alatt az ember a szerző szándékának megfelelően eléggé nyomorultul érzi magát - néhány könnyebb szerzemény segíti át a hallgatót, megtörve a nyomasztóság egyeduralmát. Danna ugyanis a régi korok filmjei hangulatának felidézése közben becsempészi azért a modern kor zenei elemeit is. Az albumon üdítően frissnek hat az ezeréves Hammond-orgona megszólalása a U2 és Brian Eno "Passengers" fedőnevű projektjének dalaira hajazó "Small Scratches"-ben, és a "He's Not Like That"-ben. Az "Only To Destroy Us" a "K-Pax"-be illene, a könnyed "Which Floor?" alapján meg Dave Grusinra gondolnék elsőre szerzőként. Számomra az egyik legkellemesebb a "The Chinese Restaurant" meghallgatása volt. Ez David Arnold funkys filmzenéire ("Shaft", "Four Brothers") emlékeztet, csak a Danna-féle ötleteknek megfelelően adaptálva.
         A kor amerikai televíziós műsorainak jellegzetessége kétségtelenül a big band hangszerelés volt, ezért ezt is megkapjuk a "Palace Del Sol"-lal (társszerző: Rob Simonsen). Külön érdekesség, ahogy egy percben a két férfi főszereplő, Colin Firth és Kevin Bacon villantja meg hangját a The Lanny and Vince Telethon Orchestra zengő kíséretével ("There'll Be No Next Time"). Nem lesz slágerlistás darab, de a színészek rajongói felé egyszeri poénként működik.

         A lemez a "Forgive Me"-vel végződik. Ám "Az igazság fogságában"-hoz készült aláfestés nagyrésze nem olyan, amelyik képes lenne bárkinek is megbocsájtani. Komoran szálló barátságtalan vonósmotívumai nem könyörületesek a hallgatóhoz, de azt hiszem, azt nevezhetjük jól eltalált filmzenének, amikor ennyi pluszt hozzáadnak a szerzemények ahhoz, amihez készültek, mint most. Akinek a film noir szellemben fogant trackek sorozata nem jön be, azoknak is van esélye tetszetősebb darabot találni a CD-n - már ha kedvelik az eklektikusságot egy lemezen belül, és mindenre nyitott füllel vannak megáldva.


    Bíró Zsolt
    2005.12.06.




    Tracklista:

      1. Maureen (1:04)
      2. Hollywood And Vine (1:16)
      3. I'll See You Inside (0:33)
      4. There'll Be No Next Time (1:01) *
      5. Which Floor? (1:44)
      6. Should Get Some Sleep (0:48)
      7. Palace Del Sol (1:28)
      8. He's Not Like That (1:11)
      9. The Chinese Restaurant (4:10)
    10. This Is My Daughter (3:17)
    11. End Of Story (2:14)
    12. Small Scratches (2:17)
    13. The Rules Had Changed (1:38)
    14. Hello Vince (2:44)
    15. Babes On Hand (3:04)
    16. The Truth Had Come Out (2:42)
    17. Who's Gonna Pay Me? (2:40)
    18. Only To Destroy Us (1:22)
    19. Get Out Of My Office (1:15)
    20. The Tape (7:52)
    21. Forgive Me (2:15)

    * előadja: Kevin Bacon, Colin Firth

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Four Brothers

    Shattered Glass

    Sin City

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam