FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Welcome to the Jungle (Karl Preusser)    WELCOME TO THE JUNGLE   (2014)
       


      

       zene: Karl Preusser
       kiadás éve: 2014
       kiadó: MovieScore Media
       játékidő: 38:30





         Mindig is érdekes színfoltnak tekintettem az aláfestések azon csoportját, ahol a megszokott megoldások olyan hangszerekkel, énekekkel színesednek, melyek révén a komponisták Afrikába, a dzsungel mélyére vagy egyéb, ezekhez hasonlóan varázslatos helyekre kalauzolják el képzeletemet. Kedvenceim közül Jerry Goldsmith "Ragadozók"-hoz, illetve "Congo"-hoz készült szerzeményeit éppúgy említhetném példaként, mint Mark Mancina "Tarzan"-ját, Hans Zimmer Lebo M-mel közösen készített műveit, vagy a szintén a germán komponista tollából származó "Millennium"-"Egyedül a ringben" kettőst (bár utóbbiaknál a szintis hangzás miatt azért kissé kilóg a lóláb), s immáron akár Karl Preusser "Welcome to the Jungle"- jét is, mely számomra az idei év kellemes meglepetéseinek egyikévé vált.

         Az album borítója mellett a film előzetese is könnyedén elriaszthatja az embert, és már a produkció hányatott sorsából is gyanítani lehet, hogy egy említésre nem különösebben érdemes alkotás került ki Rob Meltzer kezei közül. Filmjével kapcsolatban már 2012 elejétől szállingóztak a forgatásokon készült képekkel tarkított hírek, ám projektjének végére csupán tavaly kerülhetett pont, amit első körben két filmfesztiválos premier követett, a szélesebb körű debütálás pedig még ezt követően is hónapokig váratott magára - e cécót tetézte, hogy a produktum a legtöbb országban a filmszínházak helyett rögvest a tékák és a boltok polcain landolt. A történet szerint egy cég munkatársai csapatépítő tréningen vesznek részt, ahol vezetőjük a tengerészgyalogságot megjárt Storm (Jean-Claude Van Damme), aki ugyan mindent megtesz annak érdekében, hogy a rábízott bagázst összetartsa, a kirándulás korántsem a tervek, valamint a Storm által osztogatott brossúrákban foglaltak szerint alakul, így az ízig-vérig irodisták többsége kifordul magából a modern technikától mentes szigeten kialakult helyzettől.

         A direktornak ez volt az első nagyobb volumenű vállalkozása, mely bár középszerű vígjátékra sikeredett, ahhoz szerencsére elegendő volt, hogy komponistáját egy, a mai trendtől eltérő, kellemes kikapcsolódást biztosító muzsikára sarkallja. Preusser számos korábbi Meltzer-alkotásnál jelen volt már, s ezúttal egy olyan eklektikus művel járult hozzá rendező barátja munkájához, melyben bár jelen van egy kisebb zenekar, gerincét a helyenként bennszülött-énekekhez hasonló hangokat hallató, valamint kántálásokat előadó vokalistákkal támogatott ütőegyüttes képezi. "Az igazi kihívást az jelentette számomra, hogy megfelelő egyensúlyt tartsak a vígjátéki és a komorabb, érzelemgazdagabb tartalommal bíró jelenetek között" - nyilatkozta a szerző, aki bevallása szerint mindig is szeretett volna Van Damme-filmhez aláfestést készíteni, így ezáltal egy sort már ki is húzhatott bakancslistájáról.
         A filmzenealbum a történet kronológiájának megfelelően tárja elénk Preusser vízióját - a "Welcome to the Jungle (Main Title)" nemcsak itt, hanem a főcím alatt is hatásos nyitánynak számít -, így mivel a csapat megpróbáltatásai majd' negyedóra múlva, a szigetre tartó repülőúttal veszik kezdetüket, az azt nyomon követő "Journey to the Island"-ig bezárólag (néhány másodperc kivételével) háttérben maradnak az etnikai megoldások. Helyettük a könnyed zenekari játék kerül előtérbe, mely éppoly remekül tükrözi a városon kívüli életről mindössze az ismeretterjesztő csatornák révén informálódott irodistákat, mint a túráját ripacskodva előadó Stormot ("Certified Teamwork Instructor"). A komponista szerzeményének elkészítésekor úgy tekintett az alkotás helyszínéül szolgáló szigetre, mint a főszereplők egyikére, így olyan hangszereket vetett be annak érzékeltetésére, mint például az üstdob, a konga, a nyeles dob, az acéldob, a xilofon, a különféle fafúvósok (furulya, síp, fuvola és pánsíp), a citera, valamint a csörgő, melyek hangjai alkalmanként bennszülött-énekekhez, illetve -huhogásokhoz hasonló megoldásokkal színesednek. "A zene megírása nyolc hetet vett igénybe, s a felvételek is eltartottak pár hétig. Ez a score eléggé összetettre sikerült, és mivel sok benne az apró részlet, az átlagosnál több időt vett igénybe a rögzítése, illetve az utómunkálatok" - mesélte Preusser.
         A landolást követően nagyobb mérvű szimfonikus jelenléttel csupán a "Tiger Attack", a "Pep Talk", a "You Shall Die", a "Bow Before My Mighty Loin", valamint a "Rescue" tételek esetében találkozhatunk, a továbbiakban pedig inkább az ütős- és a fúvósszekció erőteljes előadása figyelhető meg, ahol a vonósok mindössze a feszültségfokozás, valamint a sejtelmesség mélyebb szintű érzékeltetése céljából hallatják magukat. A könnyedebb hangulatról olyan trackek gondoskodnak, mint az "Our New Home", a "Spying On Phil's Camp", illetve a "Let's Take a Walk", s bár az ezekben megjelenő játékosság is korrekt, a korong főbb vonzerejét az etnikusabb darabok szolgáltatják számomra - mint a "Journey to the Island", a "Stealing the Radio", a "The Pit of Destiny", illetőleg az elektromos gitárral tarkított zárótétel, az "I Quit Too".

         "Különleges dolog filmzeneszerzőnek lenni, hiszen aki ezzel foglalkozik, az a film- és a zeneiparban egyszerre van jelen. A legjobb ebben a szakmában az, hogy a történetmeséléshez mindig szükség van aláfestésekre, melyek elkészítése során fantasztikus zenészekkel dolgozhatok együtt" - vallja szakmájáról Karl Preusser, aki a "Welcome to the Jungle" esetében erősen túlszárnyalta a produkció színvonalát: mindössze a helyenként felbukkanó hajókürtszerű hangok rontanak bele az összképbe - ezen megoldás kezd számomra egyre unalmasabbá válni, hiszen lassan a filmzeneszerzés alappillérévé válik. Aki kedveli az ilyen jellegű muzsikákat, az minden bizonnyal ezen score-ban sem fog csalódni.


    Kulics László
    2014.03.14.




    Tracklista:

      1. Welcome to the Jungle (Main Title) (0:50)
      2. He's Very, Very Bright (1:35)
      3. Razzle Goes the Dazzle / Brenda (2:07)
      4. Certified Teamwork Instructor (2:47)
      5. Journey to the Island (2:40)
      6. Our New Home (1:20)
      7. Tiger Attack (1:05)
      8. Phil Takes Over / Chaos (4:40)
      9. Spying On Phil's Camp (2:05)
    10. Meet the Savages (2:01)
    11. Let's Take a Walk (2:05)
    12. Pep Talk (1:17)
    13. Stealing the Radio (3:55)
    14. You Shall Die (3:35)
    15. Bow Before My Mighty Loin (1:50)
    16. The Pit of Destiny (2:35)
    17. Rescue (2:25)
    18. I Quit Too (0:52)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Congo

    The Ghost and the Darkness

    The Lion King

    Tarzan

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam