FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - We Were Soldiers (Nick Glennie-Smith)    WE WERE SOLDIERS   (2001)
       Katonák voltunk


      

       zene: Nick Glennie-Smith
       vezényel: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Columbia Legancy
       játékidő: 57:58




         Amerika Vietnammal szemben folytatott háborújának első, szárazföldi összecsapását dolgozza fel a film. Az ütközetre a Halál völgyére keresztelt észak-vietnami területen kerül sor. Hal Moore ezredes (Mel Gibson) és 400 fős helikopteres desszant alakulata néz szembe a hazai terület előnyét élvező vietnami csapatokkal. Két új harci eszközt is bevetnek: az UH-1-es csapatszállító helikoptert, és az M-16-os gépfegyvert. Ez az ütközet volt az első igazi tesztjük. A katonák többsége most szembesül először a háború jelentésével. Mindannyian a hazáért harcolnak, ám mégis egy ennél sokkalta erősebb, belső gondolat, érzés hajtja őket: az otthon maradt családtagjaik, szeretteik viszontlátásának lehetősége. A parancsnok egyet ígér katonáinak indulás előtt: senkit sem hagy hátra...
         Ryan közlegény megmentésével elkezdtek beözönleni a háborús filmek a vetítőtermekbe. Azok viszont kevesen voltak, melyeket maradandóak találtam. A "Katonák voltunk" ezek közé tartozik. "A rettenthetetlen" készítői (Mel Gibson és Randall Wallace) összefogtak, hogy elkészítsék a valós eseményen alapuló drámát. A vietnami háború egyik csatáját mutatja be a film. De nem csak arról szól, hogy "jövünk, látunk, győzünk", hanem a halálfélelemről, szorongásról és az otthon maradottak félelméről és fájdalmáról. Hogy miként fognak össze a férfiak a fronton és miként szeretteik odahaza. A film készítése során segédkeztek olyan veterán katonák, akik az igazi harcnál ott voltak.

         A zene megírásával Nick Glennie-Smith-t bízták meg, aki nem kifejezetten rajong a háborús filmekért és erre is csak azért mondott igent, mert nem a szokványos háborús csihi-puhi, hanem lélektani dráma is. A zenéje ennek megfelelően nyomasztó, szorongó. Minimális nagyzenekar alkalmazása mellett még dobokat, valamint férfi vokált vett igénybe.
         A zene alapjai majdhogynem megegyeznek a "The Thin Red Line" dallamaival, kisebb módosítással a főtémában. Ez először fura volt nekem. Azonban később, mikor végig hallgattam a zenét teljesen és megnéztem a filmet is, rájöttem, hogy ez egyáltalában nem számít. Akárhogy is az árnyékában van, mégis van benne valami, ami ebből kilépteti. Talán a katonai dobtaktusok, talán a fuvola, lehetne találgatni, de szerintem nem érdemes. Glennie-Smith nagyon szép melódiát írt ehhez filmhez. Szívbemarkoló taktusai, főtémája a "Look Around You" című számban bontakoznak ki teljesen (a szám majdhogynem megegyezik a "The Thin Red Line" szintén harmadik helyen lévő tracjkével), azonban igazán hatásossá a "That's A Nice Day", valamint a "Final Departure"-ban válnak. A "Flying High", és "Final Battle" c. számokba finoman beleültetett egy dalt Joseph Kilna MacKenzie előadásában, melynek címe "Sgt. MacKenzie". Stílusát tekintve rideg dal, melyet átérzés nélküli egyhangúsággal énekeltek fel. A harc keretzenéit alkotja.
         A "Prelude" az egyetlen tétel, ami számomra kilóg ebből a hangzásvilágból, mert a fő hangsúly a fuvolára tevődik. Ez persze nem jelenti azt, hogy önmagában nem szép. Két olyan szám van, ami egy témát dolgoz fel: a telegramok kézbesítése és Jack utolsó percei. Végig egyszerű, könnyeden fülbemászó dallamokat hallhatunk. Csekély felgyorsított zene van az albumon, az is főként a lerohanáskor van jelen. Az "End Title" végén van egy betétdal rész ("The Mansions of the Lord"), amit maga a rendező, Randall Wallace írt. Előadásmódja katonai himnuszhoz hasonlítható a legjobban.

         Első hallásra vontatott, "szenvedős" zenének tűnhet, de egy ilyen filmhez nem is illik más. Ez a zene is azok közé tartozik, amik bebizonyítják: kis zenekarra is lehet nagy zenét írni. Igaz, hallgatása hosszabbnak tűnhet, mint a valós időtartam, de nem ez a lényeg. A cd hossza is majd egy órás, így erre sem lehet panasz. Ha valaki éppen csak ül este a fotelban és ábrándozik, akkor ezt a zenét nyugodtan hallgathatja. A csomagolás is szép, nem túl hivalkodó, és közepesen informatívak mind az illusztrációk, mind a zene elkészítéséről való tudnivalók összeállítása.


    Kulics László
    2004.01.25.




    Tracklista:

      1. Prelude (0:56)
      2. What is War? (3:33)
      3. Look Around You (8:45)
      4. Flying High (2:51)
      5. First Step (2:04)
      6. NVA Base Camp (1:12)
      7. Telegrams (1:21)
      8. More Telegrams (0:55)
      9. I'll Go With You (1:17)
    10. Horrors (1:27)
    11. Photo Montage (2:31)
    12. That's a Nice Day (2:42)
    13. Jack (0:33)
    14. Jack's Death (1:38)
    15. Final Battle (8:31)
    16. Final Departure (10:30)
    17. End Credits (6:33)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Attila

    Kingdom of Heaven

    The Thin Red Line

    A Very Long Engagement

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam