FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - War of the Worlds (John Williams)    WAR OF THE WORLDS   (2005)
       Világok harca


      

       zene: John Williams
       vezényel: John Williams
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 61:01




         Virtuális szerkesztőségünk egyik leghosszabban elnyújtott munkafolyamatának tekinthető a Spielberg-Williams alkotópáros által létrehozott "Világok harca" zenéjének bemutatása. A filmet a hazai mozik 2005 júniusának közepén kezdték vetíteni, s mivel elsődleges célunk, hogy az éppen aktuális megjelenésekről időben tájékoztassuk olvasóinkat, pláne akkor, ha Hollywood pillanatnyilag legelismertebb és legnagyszerűbb zeneszerzőjének új művéről van szó, teljesen evidenssé vált, hogy a "War of the Worlds" CD-ről valamelyikünk írni fog. Én, mint a nem sorozatokhoz ("Harry Potter", "Star Wars") írt Williams-zenék kedvelője, boldogan vállaltam a nemes feladatot, hiszen a legutóbbi produkciói egytől egyig elnyerték tetszésemet ("Minority Report", "Catch Me If You Can", "The Terminal"). Mégis, valamiért nagyon nehezemre esett rászánnom magam, hogy elmenjek moziba - talán a negatív kritikahullám miatt, amelyek elárasztották a különböző fórumokat. Aztán a zenét is meghallgattam, és teljesen értetlenül álltam felette, mert a gyönyörű hangszerelést, és a bonyolultabb szólamok ízléses egybeolvasztását leszámítva a "War of the Worlds" különálló hallgatása a komolyabb zenei megpróbáltatásaim közé tartozott a 2005-ös évben. Muszáj voltam hát a filmet is megnézni, hogy lássam, miként működik együtt a kép és a zene. A DVD-megjelenésnek hála, megoldódni látszott a probléma, de alig fél év csúszást követően is kudarcot vallottam: háromszori nekifutásra sem tudtam teljes egészében befogadni az H.G. Wells által 1898-ban írt regény alapján készült, monumentális látványvilágba ágyazott filmet. Egy szempontból mindenképpen hasznos volt eddig halasztani: a duplalemezes DVD-n egy kb. 12 percnyi rövidfilm is található, melyben John Williams röviden bemutatja zenéjének keletkezését, és ezzel együtt nagyjából megértettem, miért is lett ez az album ennyire kemény dió a filmzenék kedvelőinek körében.

         Williams akkor kezdett dolgozni az anyagon, amikor a film még csak félig volt kész, és tulajdonképpen még azelőtt befejezte a témák komponálását, hogy Spielberg egyáltalán a filmje forgatásának végére ért volna. Mint elmondta, nem volt szüksége a teljes képanyagra ahhoz, hogy a megfelelő zenei hangulatvilágot megteremtse, ráadásul a film első felében épp elég hátborzongató jelenet volt ahhoz, hogy a főbb motívumok kialakulhassanak. A legfőbb célnak azt tekintette, hogy a készülő mű a régi szörnyes, vagy idegen lényekről szóló híres filmek nagyszabású zenei aláfestései előtt legyen egyfajta tisztelgés, ezenfelül megmaradjon az egyensúly a score és a látvány között. Mindkettő tökéletesen érvényesül: a fokozott veszélyeztetettséget elsősorban félelmetes üstdobok teszik erőteljessé, és a mély hangokon megszólaló fúvósok ütemes játéka is elképesztő lüktetést ad a muzsikának. Azonban, hogy valóban létrejöjjön az egyensúly, ezek a tételek bizony jócskán megalázkodnak a képi világ előtt, ami igen érzékenyen érinti a zenebarátokat.

         Azért dőreség lenne azt állítani, hogy gyenge muzsikával van dolgunk, annál is inkább, mert Williams éppen amiatt kiváló zeneszerző, hogy az egyszerűbbnek tűnő feladatokat is élvezhetően oldja meg. Mindenképpen hiányérzetet kelthet a "War of the Worlds"-szel kapcsolatban, hogy semmilyen vérbeli Williams-témával nem találkozhatunk, amit aztán később visszafütyülhetnénk - ellenben könyörtelen osztinátó (ritmikus kántálás) kapja a főszerepet, amely mind vonós, mind fúvós szólamok által hozza létre a hihetetlen dinamikát. Erre tökéletes példa a "The Intersection Scene", vagy az annál lényegesen gyorsabb "The Attack On The Car". Noha a filmzenei albumoknál igencsak keserű szájízzel vehető a narráció, itt kifejezetten hangulatos a "Prologue" szintetizátorhangokra alapuló, valamint a "The Reunion" kifejezetten megkönnyebbülést sugalló harmóniái alatt Morgan Freeman hangja, aki - filmbéli szerepével megegyezően - pár mondatban bevezeti, majd lezárja a kompozíciót, és segít kerek egésszé tenni azt.

         Rögtön a nyitány után az album legzseniálisabb tételét hallgathatjuk végig, a "The Ferry Scene"-t, amely nem csupán a film egyik legjobban sikerült jelenete alá íródott, de az egész "Világok harca" zenéjének tulajdonképpeni csúcspontjának tekinthető. A fantasztikus tempót egy egyenlőtlen ütemegységű ritmuskép adja, az úgynevezett bolgár ritmus, melyet az üstdob állandóan változó játéka, valamint a különböző hangszerek egymásra felelgetős megszólalása tesz igazán színessé. Az album összeállításánál remekül ügyeltek arra, hogy a folyamatos menekülést és üldözöttséget összeolvasszák a drámai tételekkel, melyek egyike sem válik ugyan a Williams-életmű meghatározó darabjává, de kellemesen nyugtatja a felborzolt kedélyállapotot. Ezen lassabb, melankólikus tételek közül kiemelkedik a "Refugee Status" szívbemarkoló vonósjátéka, a "The Separation Of The Family" disszonáns, tompa zongorakísérete, vagy a komponistára igazán jellemző hangulatú "The Return To Boston".
         A végig mélyen dübörgő zenék többsége visszafogottabban szerepel, de kiszolgálja a filmet, és a megfoghatatlan káoszból mi, hallgatók is kapunk egy jókora adagot, a tisztán a "Minority Report"-ra emlékeztető "Escape From The City", vagy az igazán félelmetes "The Confrontation With Ogilwy" című tételekben. Az igazi, elképesztő mélységgel az album két halk és sejtelmes tételében találkozhatunk: míg a "Probing The Basement" az össze-vissza mormogó hangszerekkel és különféle effektekkel együtt vérfagyasztóan csendes, addig az album leghosszabb tételében ("Escape From The Basket") ezt nem igazán sikerül fokozni, olyannyira, hogy véleményem szerint nyugodtan kimaradhatott volna a végleges összeállításból. A zenei feloldást a "The Reunion" szép zongoratémája, valamint az albumot lezáró "Epilogue" trombitákkal előadott motívuma hozza, és ugyan végül mindenki megmenekül, a záró harmóniák azt sugallják, hogy nem árt felkészülni az idegen lények egy esetleges újabb támadására.

         Bár hangsúlyozottan másodlagos aláfestést kívánt Williams megalkotni, ez olyan tökéletesen sikerült neki, hogy film nélkül a zene is inkább a másodlagos élmények sorát gazdagítja. Kiemelkedő zenei látásmódja nem véletlenül teszi őt napjaink legrangosabb komponistájává; minden egyes hangjegy tökéletesen illeszkedik egymáshoz ebben a partitúrájában is, mégsem fog a zene filmtől elkülönülő hallgatása gyakorivá válni, mert kép nélkül a "War of the Worlds" csupán magányos túlélő, amelyet beárnyékolnak John Williams egyéb, fantasztikus zenéi.


    Tihanyi Attila
    2006.01.08.




    Tracklista:

      1. Prologue - narration by Morgan Freeman (2:52)
      2. The Ferry Scene (5:49)
      3. Reaching the Country (3:24)
      4. The Intersection Scene (4:13)
      5. Ray and Rachel (2:41)
      6. Escape from the City (3:49)
      7. Probing the Basement (4:12)
      8. Refugee Status (3:50)
      9. The Attack on the Car (2:44)
    10. The Separation of the Family (2:36)
    11. The Confrontation with Ogilvy (4:34)
    12. The Return to Boston (4:29)
    13. Escape from the Basket (9:21)
    14. The Reunion - narration by Morgan Freeman (3:16)
    15. Epilogue (3:11)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Demolition Man

    Stealth

    Terminator 3: Rise of the Machines

    Van Helsing

    További kritikáink
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam