FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Volcano (Alan Silvestri)    VOLCANO   (1997)
       Tűzhányó


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1997
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 29:19




         A kilencvenes évek közepétől gombamód szaporodó katasztrófafilmek a lehető legképtelenebb ötleteket jelenítették meg a mozivásznon. Hol az idegenek pusztítottak, hol hatalmas tornádó, hol pedig özönvíz tarolta le az emberiség egy bizonyos részét, ami általában mindig az Egyesült Államok valamely városának lakosságát jelentette - persze nem is lehet felróni azt a filmeseknek, hogy vízióikban a Fehér Házat pusztítják el az idegenek, és nem mondjuk a Kremlt. Azonban volt két olyan természeti csapás, melyet szinte azonos időben próbáltak meg kiaknázni a producerek. A meteorral, pontosabban üstökössel való fenyegetést az "Armageddon" és a "Deep Impact" dolgozta fel azonos időben, míg a vulkánkitörést a "Dante pokla" és a "Tűzhányó" készítői álmodták vászonra pár hónapos eltéréssel. Utóbbi két film közül a természetes folyamatokhoz sokkal inkább közelebb álló "Dante pokla" aratta a nagyobb anyagi sikert, bár hazájában mindkét film megbukott a mozik pénztáránál. A "Tűzhányó" könyvelhette el a nagyobb fiaskót, ugyanis a látványra éhes moziközönség sem fogadta el olyan könnyen azt a tényt, hogy Los Angeles közepén csak úgy, egyik napról a másikra egy szép nagy vulkán alakuljon ki. A film a korához képest ugyan megfelelő látványvilággal rendelkezik és izgalmasnak is mondható, ráadásul az akkoriban elég komoly húzónévnek számító Tommy Lee Jones játszotta benne a hős városmegmentő szerepét, a sikerhez azonban ez is kevés volt. Az okok között pedig valószínűleg az a legkomolyabb, hogy az izgalmasnak szánt mozzanatok annyira messze járnak a valóságtól, hogy az amúgy is hiteltelen alapsztorit még inkább irreálissá tették. Így a láva folyásának buszokkal történő meggátolása, vagy egy hatalmas csatorna percek alatt történő kirobbantása még a túlzásokat kedvelő hollywoodi szemmel nézve is olyan képtelenség, amit joggal utasított el a mozik közönsége, pláne a kritikusok. Jellemző, hogy Mick Jackson rendező karrierjének alakulása azóta kizárólag a tévé képernyőjére korlátozódott. Alan Silvestri a direktorral először a "Több mint testőr"-ben dolgozott együtt, amit a "Tiszta őrület" követett, hogy aztán harmadik közös munkájukkal, a "Tűzhányó"-val véget is érjen kollaborációjuk.

         Bevallom, ezen írás elkészültét eredetileg az motiválta, hogy a film alatt nagyon gyengén teljesítő zenére ráhúzzam a vizes lepedőt. Azonban rendkívül igazságtalan lenne, ha ezt az alkotást csak a film alatti teljesítménye alapján ítélnénk meg, mivel önmagában hallgatva ha nem is egy kiemelkedő munka, de olyan rossznak sem lehet nevezni, sőt. Az, hogy a kiadott változatot és a film alatt hallható score-t gyakorlatilag nem lehet összevetni, annak az oka, hogy a Varése Sarabande kiadó a kilencvenes években tőle megszokott minimális időtartamúra lőtte be a kiadványt. Ugyanakkor a CD legnagyobb erénye is az, hogy pont a filmben hallható zene legrosszabb elemei maradtak le róla. Meg kell említeni, hogy Silvestri három igen kiváló, önálló zeneszerzői pályát is befutó hangszerelővel dolgozott együtt a "Tűzhányó"-n, név szerint William Ross-szal, Mark McKenzie-vel és Conrad Pope-val, bár ezen komponisták hatása a score-on igazából nem érezhető.
         Az album nyitánya, a "Main Title" alapjában véve nagyon egyszerű elemekből épül fel, azonban a benne rejlő bizonytalanság érzése és a dobszekció különleges hangzása, mely talán a Föld mélyének morajlását hivatott bemutatni, igazán különlegessé teszik a tételt, ami egyszerre szelíd és erőteljes. A "Miracle Mile" címet viselő darab az első perceiben még komolyabb viszolygást válthat ki abból a hallgatóból, aki nem szereti a minimál hangszerelésű, enyhén zavaros hangzású zenéket, de a tétel közepétől megváltozik a stílus. Megjelennek ugyanis a vonósok, és már tipikusan a szerzőre jellemző dallamokat hallhatunk, a szintetizátor szolgáltatta kórushanggal kiegészülő kürtös fellángolások és a belőlük kialakuló dinamikus menetelős percektől pedig már igazán kiemelkedő muzsikává válik a kiadvány eme részlete. A "Team Work" esetében, ha a korábbi részeknél eddig nem jutott volna eszünkbe, akkor itt már egyből be fognak ugrani azok a nagyon ismerős motívumok, melyekkel a "Van Helsing" zenéjében találkozhatunk sokkal kiforrottabb, erőteljesebb formában. Pontosabban fogalmazva, ha a "Van Helsing"-et hallgatnánk, akkor kellene beugrania a "Tűzhányó"-nak, lévén régebben íródott műről van szó, de természetesen Alan Silvestrit illeti a dicséret, hogy továbbgondolta korábbi művének elemeit, és lényegesen nagyszabásúbb formában újra alkalmazta azokat.

         Az album még egy igen dinamikus tételt tartalmaz, talán ez a legkiemelkedőbb részlete is egyben az egész műnek. Ez pedig nem más, mint a film leglátványosabb képsorai alatt, a lávaártól való meneküléskor felhangzó "March of the Lava", mely dinamizmusával igazából csúcspontja ennek a rövidke albumnak. A "Tűzhányó" zenéjét két csendes, tipikusan kilencvenes évekbeli hősies, megnyugvást keltő tétel zárja, melyek kicsit emlékeztetnek Jerry Goldsmith stílusára. A "Roark's Missing"-ben érdekesen játszik a szerző a korábbi témákkal, ugyanazok a dallamok és szinte ugyanaz a hangszerelés is, mint a veszélyt aláfestő tételek esetében, mégis inkább békesség és nyugodtság érzést vált ki a zene. A "Cleansing Rain"-ben pedig már a drámaibb oldalát mutatja meg Silvestri, s talán hatásvadász jelzővel is lehetne illetni ezt a tételt, de a teljes score-t figyelembe véve, a film képsorait ez a track festi alá a legjobban.
         Elég vegyes képet mutat a "Tűzhányó" aláfestésének megítélése a filmzenekedvelők körében, mivel nehezen befogadható műről van szó, de ha az ember ráérez a benne rejlő koncepcióra, akkor egész kellemes hallgatnivalóvá válik a kompozíció. Alan Silvestri fő művei közé semmiképpen sem sorolható, de érdemes megismerkedni vele kicsit mélyrehatóbban is, mert ha nem felületesen hallgatjuk - miként azt eleinte jelen vélemény írója is tette -, akkor remek kis zenével ismerkedhetünk meg.


    Gregus Péter
    2008.07.09.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:44)
      2. Miracle Mile (3:59)
      3. Tarnation (5:54)
      4. Teamwork (2:41)
      5. Build a Wall (5:01)
      6. March of the Lava (3:42)
      7. Roark's Missing (2:46)
      8. Cleansing Rain (2:30)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman Forever

    Eraser

    Predator

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam