FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - An Unfinished Life (Music Inspired by the Film) (Christopher Young)    AN UNFINISHED LIFE (Music Inspired by the Film)   (2005)
       Befejezetlen élet


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Allan Wilson
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 78:27




         A témát a "Befejezetlen élet" hivatalos soundtrackjéről szóló írásunkban már pedzegettük: valamiért bevett szokás, hogy amikor nem elégedettek az alkotók a filmmel, a zeneszerzőre hárítják a felelősséget, és leváltják, mintha neki bármennyi köze lenne akár a gyenge forgatókönyvhöz, a csapnivaló színészi játékhoz, az érdektelen rendezéshez, vagy mintha az átlagnéző a zene miatt ülne be a moziba. Ahogy egy komponista (már nem emlékszem, ki volt) nyilatkozta hosszú évekkel ezelőtt: nem is vagy igazi filmzeneszerző, ha legalább egy munkádat nem utasították még vissza. Akár egy külön tanulmányt is lehetne írni az elutasított score-ok esetéről. Még a legnagyobb nevek is belefuthatnak a problémába, a hírnév és az elismertség nem garancia semmire, pláne nem óvja meg a komponistát a megalázástól. Igen, megalázástól, hiszen sokszor komplett zeneműveket dobnak ki az ablakon egy-két ember szeszélye és hozzá nem értése miatt (igaz, néha azért jogosak is lehetnek a minőségi problémákat felvető bírálatok).
         Így járt például Jerry Goldsmith is, akit az "Idővonal" újravágásakor jutalmaztak eltávolítással, Alan Silvestri, akinek pedig már a "A Karib-tenger kalózai: A Fekete Gyöngy átka" hivatalos plakátjain is szerepelt a neve, vagy Ennio Morricone, akit a "Csodás álmok jönnek" komponistájaként penderítettek ki idő előtt a produkcióból. A legsúlyosabb eset talán Gabriel Yaredé volt: miután száműzték a "Trója" alkotói közül, melynél esélyt sem adtak neki, hogy régimódinak titulált (már teljesen kész!) aláfestésén változtasson, még a honlapján publikált hangmintáit is töröltette vele a stúdió.

         Az elutasított, azaz rejected zenék sorát hosszan lehetne még folytatni, de szükségtelen. Sokszor volt, és garantáltan lesz is még példa erre a méltatlan eljárásra. Filmzenerajongói szemszögből az lenne az igazi, ha adott esetben mindkét verzió elérhető lenne lemezen. A Varése Sarabande élen jár az amúgy talán az enyészeté váló muzsikák megjelentetésében, hiszen ők adták ki többek közt az említett Goldsmith-zenét is. A kiadó tevékenységének köszönhető, hogy megismerkedhetünk Christopher Young azon fel nem használt muzsikájával is, amit a Robert Redford-Morgan Freeman-Jennifer Lopez trió nevével fémjelzett, Lasse Hallström rendezte csendes kis drámához szerzett.
         Régen elmúlt már az az idő, amikor Youngra kizárólag horrorok alkotói gondoltak, hiszen évről-évre egyre több oldalát ismerhettük meg. A jól bevált borzongatásain ("Halálos árnyék", "Ördögűzés Emily Rose üdvéért") túl olyan merőben különböző zenét igénylő filmekben foglalkoztatták, mint a "Pókerarcok", a "Hurrikán", vagy a "Briliáns csapda". Természetesen nem szabad megfeledkezni arról a Youngról sem, aki a legszebb dallamait olyan filmeknek tartogatta, mint mondjuk az "Édes november" vagy a "Kikötői hírek". Tárgylemezünket utóbbi remekművéhez lehetne mérni, melyet szintén egy Hallström-filmhez szerzett. A direktor egyébként talán a "Kikötői hírek" sikere, talán a Younggal való barátsága miatt a film stáblistáját azzal kezdi: "Additional Music by Christopher Young".

         A némileg árnyaltabb, "Music Inspired by the Film" alcímmel megjelent rejected score-t végighallgatva nem lesz ember, aki megmondhatná, hogy mi lehetett a probléma vele, főleg, hogy Deborah Lurie, a "Befejezetlen élet" végleges komponistája szinte teljesen azonos jellegű és minőségű szerzeményekkel váltotta ki a kidobott kompozíciókat. Lurie műve annyiban más kicsivel, hogy tartalmaz erőteljesebb pillanatokat is, míg Youngé elsősorban a merengésre koncentrál.
         Kiemelhető pillanatot nem nagyon találhatunk, elejétől a végéig az elvárható magas színvonalat kapjuk. A témák hallgatása során, a szerző vélhető szándéka szerint a film ismerete nélkül is megjelenhet szemünk előtt a sok-sok természeti csoda fenséges látványa: a távolban tornyosuló, fával borított hegyeké, melyek közt a madár sem jár, sőt még csak nem is repül, a végtelen erdőkön átvezető kanyargós ösvényeké és a sziklák között halkan csörgedező pataké. Young zenéje a nyugalom és a békesség zenéje, a lemez elindítása után a külvilág könnyen megszűnhet számunkra. Az andalító countrys, néhol jazzes beütésű pompás muzsikák főszereplője a zongora, a selymesen hozzásimuló szimfonikus zenekar és természetesen akusztikus, illetve elektromos gitár, mellyekkel szinte minden trackben találkozhatunk, de a fuvola időnként felbukkanó szomorkás hangja is sokat tesz a megfelelő hangulat kialakításáért. Ez a hangulat meg nem törik ugyan, csak a békességbe néha becsúszik egy-két komorabb, drámai fordulatra utaló szólam, ám mindezek csupán kósza bárányfelhőknek hatnak egy alapvetően tiszta égen, hiszen gyorsan visszatalál minden a maga útjára.

         A teljesség kedvéért a lemez végére tizennégy kedves, egy-két perces mini zongoradarab került. Ezek bizonyos hányada rutinos gyakorlat csupán, amelyeket Young végül nem használt fel, a többi viszont beépült a nagyzenekari művekbe. Igazából sokat nem tesznek hozzá a korábban hallottakhoz, némiképp egybe is folynak, de arra mindenféleképpen alkalmasak, hogy hallhassuk, mit lehet kihozni egyetlen zongorából. Valljuk be, a lemez hossza nélkülük is megfelelő lenne, kicsit egyhangúak is, de igazán örvendetes, hogy az album teljes játékideje ki lett használva. Ilyen CD úgyis ritkán jelenik meg, és a tizenkilences tracktől semmibe sem kerül visszaugrani az elejére.

         A limitált, mindössze ezer darabos példányszámban megjelentetett kiadvány címlapján található festmény Matthew Joseph Peak munkája. A hátsó, tracklistás borítón csak egy sima fészer oldala látható, belül viszont (egy kottalap mellett) egy sokoldalas, több mint kimerítő Young-biográfiát találhatunk. Mindehhez pedig egy olyan fenséges melódiákkal teli score tartozik, ami önmagában is megállja a helyét, teljesen szükségtelen tehát hozzá bármilyen film is. Ez pedig úgy vélem, önmagáért beszél.


    Bíró Zsolt
    2006.10.11.




    Tracklista:

      1. Unfinished Life (3:27)
      2. Are There Really Cowgirls? (3:15)
      3. Speak Softly (2:27)
      4. Butte, Montana (2:08)
      5. Cats with No Names (2:32)
      6. Pain Undisguised (2:11)
      7. Sea Dreams (2:05)
      8. Letters to the Dead (3:02)
      9. A Father's Greatest Loss (2:20)
    10. Bittersweet Sorrow (2:13)
    11. Kick the Bucket (3:40)
    12. Grave Chat (3:01)
    13. A Subtle Shift (3:34)
    14. Accidents (2:11)
    15. Everybody Needs Love (2:40)
    16. Scars on Scars (1:55)
    17. Thoughts of M'lady (3:21)
    18. Sins of Happiness (2:09)
    19. We Begin at the End Again (3:18)

    14 Unfinished Lives - for Solo Piano
    (Used and Unused Themes)

    20. Movement I (2:22)
    21. Movement II (1:45)
    22. Movement III (2:02)
    23. Movement IV (3:02)
    24. Movement V (1:04)
    25. Movement VI (2:31)
    26. Movement VII (2:02)
    27. Movement VIII (1:44)
    28. Movement IX (2:15)
    29. Movement X (1:33)
    30. Movement XI (1:44)
    31. Movement XII (2:01)
    32. Movement XIII (1:13)
    33. Movement XIV (1:40)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Timeline (Music Inspired by the Film)

    Troy

    An Unfinished Life

    A Varése Sarabande világa
    Interjú Robert Townsonnal


    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam