FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - An Unfinished Life (Deborah Lurie)    AN UNFINISHED LIFE   (2005)
       Befejezetlen élet


      

       zene: Deborah Lurie
       vezényel: Joey Newman
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 35:42




         Alig pár perccel a "Befejezetlen élet" megtekintése után rögvest nekiláttam, hogy Deborah Lurie első igazi filmzenei debütálását bemutassam, ám a film itthoni megítélése kapcsán annyi rosszat írtak össze róla, hogy apránként kirajzolódott egy szép nagy kérdőjel bennem. Valószínűleg más produkciót láttam, vagy csak egyszerűen a szellemi átlag alatt vagyok, de a svéd születésű Lasse Hallström drámáját sem émelyítőnek, sem dögunalmasnak nem találtam, még akkor sem, ha ilyesfajta lassú történetmeséléssel már jópárszor találkozhattunk. Családi dráma kilométerekre a nagybetűs városi élettől, lovak és tehenek közt egy varázslatos völgyben álló farmon, ahol közel, s távol nincs más épület - nem lehet annyira visszataszító még akkor sem, ha példának okáért egy tősgyökeres városi kritikus még életében nem látott testközelben tehénfejést. Természetesen a történet szereplői az amerikai western és dráma keresztmetszetéből erednek: önfejű és folyton zsörtölődő magányos cowboy (Robert Redford) él negyven éve egy farmon medvetámadástól félig lebénult öreg barátjával (Morgan Freeman), gyászolja balesetben elveszített fiát, s nem képes megbocsájtani menyének, akit a tragikus esetért hibáztat. Hogy a konfliktushelyzet kiteljesedjen, a fiatalasszony (Jennifer Lopez) őrült barátjától üldöztetve egy napon megjelenik kislányával, hogy átmeneti menedékre leljen a két öregnél. A tragikus sorsok találkoznak, előkerül az asszonyverő ex, valamint a gáncs nélküli lovag szerepét felvállaló, önbecsüléstől mentes seriff, de még a hírhedt medve is készen áll, hogy befejezze félbemaradt harcát a fekete tehenésszel. Épp annyit adagol a film az iróniából és a drámából, ami könnyen emészthetővé teszi, és a jelenkor rosszabbnál rosszabb hollywoodi produkciói mellett érthetetlen számomra, miért kell egy ehhez hasonló, alapvetően letisztult, bár valóban kiszámítható történetet gyorsan a földbe tiporni. Kliséi ellenére igenis vállalható filmélmény, a két elsőrangú színész nyilvánvalóan nem a horribilis sztárgázsi miatt vállalt részvételt, jelenlétük pedig pont annyival növeli a film értékét, hogy ne kelljen hallmarki tévés unalomig degradálni.

         Hallström a kilencvenes évek elején költözött Hollywoodba, s eddigi nyolc filmjében bebizonyította, hogy hogyan lehet az európai és az amerikai filmezés főbb jellegzetességeit kiválóan egymáshoz adagolni. Az 1999-es "Árvák hercegé"-nek rendezéséért Oscar-díjra jelölték, míg az azt követő "Csokoládé" és "Kikötői hírek" mindegyike Arany Medve-jelölést hozott számára a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. Előbbi két alkotásánál a drámai muzsikák női képviselője, Rachel Portman szolgáltatta a score-t (begyűjtve melléjük egy-egy Oscar-jelölést), a "Kikötői hírek" azonban már Christopher Young szerzeménye volt, s a csodálatos muzsika bekerült a 2002-es év Golden Globe-díjra jelölt filmzenéinek rangos mezőnyébe. A svéd származású rendező új filmjéhez, a "Befejezetlen élet"-hez ismét Youngot kérte fel zeneszerzőnek, aki előző, remekül végződött munkakapcsolatukra való tekintettel szíves örömest el is vállalta a feladatot.

         A sors különös iróniája, hogy a "Befejezetlen élet" valójában több mint két évig valóban befejezetlenül hevert a Miramax filmstúdió polcain. A film elkészült, ám a bemutatására várni kellett, melynek hivatalos okai nincsenek, s a legtöbb helyen szimpla üzletpolitikai baklövésnek vélik az egészet. A végre valahára bekövetkezett 2005-ös bemutató a gyatra beharangozó miatt aztán akkorát hasalt, hogy a produkció készítői szinte észre sem vették, hisz oly rég elfelejtették már. Ezt megelőzően azonban a producerek sokáig törhették a fejüket, hogy művészi szempontból mi nem stimmelhetett a filmen, s végül a Hollywoodban ezerszer bevált változtatási módhoz folyamodtak: le kell cserélni a zenét. Nyilvánvalóan a filmkészítés egyik olyan részét képezi a filmzene, melyet gyakorlatilag bármikor módosítani lehet anélkül, hogy erre egy nagyszámú stábot összeverbuváljanak, s ha már a felvett anyagon a vágóstúdión kívül más nem nagyon tud varázsolni, akkor kerül képbe egy új komponista. Így történt ez ennél a produkciónál is, s végül a premieren nem Christopher Young zenéje, hanem a John Ottman ("Közönséges bűnözők", "Superman visszatér") oldalán évekig szárnypróbálgató Deborah Lurie vadnyugati hangulatú témái csendültek fel. Azóta a Varése Sarabande közreműködésének hála, megjelent Young eldobott műveinek tekintélyes csokra, s mivel erre szerkesztőtársam bővebben is kitér majd, csak annyit mondhatok: számomra teljességgel érthetetlen, mi nem felelt meg a filmkészítőknek az eredeti muzsikán.

         Annál is inkább, mert Lurie szerzeményei szinte ugyanúgy szólnak, bár kétségkívül egy picit felszabadultabb, játékosabb művek ezek, s amennyiben nem lenne fogalmam a zeneszerzőről, garantáltan Thomas Newmant jelölném meg tippként. Pláne, hogy nem is olyan rég láthattunk Robert Redforddal egy romantikus drámát, "A suttogó"-t, melyhez épp az ifjú Newman komponált zenét. A westernzenék sajátosságai a fiatal szerzőnő munkájában mind előbukkannak, úgy, mint harsányabban megszólaló hegedű, a gitár központi szerepe, netán a sejtelmes hangon búgó fuvola. A tragikus sorsokat az egyszerű zongoratémák, illetve az azokat kísérő, kamarazenekarnál csak alig nagyobb létszámú vonósok hivatottak kifejezni, s tulajdonképpen igazi meglepetés nem is nagyon ér minket a félóránál kicsivel hosszabb album során. A newmani hasonlóság némiképp érthető, hiszen a karmester véletlen a neves komponistacsalád tagja, persze hogy mennyi szerepe volt neki a score elkészítésében, azt nem tudhatjuk. Annyi bizonyos, hogy bármelyik kevésbé komoly Thomas Newman-zene felidéződhet bennünk, élen a már említett "The Horse Whisperer"-rel, de említhetném Basil Poledouris "Lonesome Dove" című albumát, vagy közvetve Mark Isham "A River Runs Through It"-jét. A 23 trackre bontott kompozícióból különösebben nem lehet kiemelni egyiket sem, az elején megismert, egyébként kiváló főtéma végigkíséri az albumot, s igazából harmonikusan passzolnak egymáshoz az olykor egy percnél is rövidebb trackek.

         Az "An Unfinished Life" hivatalos változata tehát jól muzsikál, egy újabb ifjú tehetséggel bővül a zeneszerzők palettája, ráadásul elkél a női utánpótlás, s ebben a tekintetben Deborah Lurie talán ígéretes jövő előtt áll. Noha első önálló műve vélhetően napok alatt készült el, ez a végeredmény könnyedségén alig hallható, és ez a tény nem elhanyagolható egy pályája elején lévő művész megítélésében. Egyéni stílusról semmiképp sem beszélhetünk, de a filmet is maximálisan kiszolgálta, és külön hallgatva sem okoz csalódást, remek kísérője egy félórás relaxációnak. Komoly és hivatalos összevetése Young kimaradt zenéjével dőreség lenne, az összes negatív filmstúdiós lépés ellenére az "An Unfinished Life" mindkét változata csodás hallgatnivaló, és a Varése Sarabande közbenjárásának hála, erről maradéktalanul meg is győződhetünk.


    Tihanyi Attila
    2006.10.04.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:29)
      2. The Bear is Back (1:19)
      3. Photos of Dad (0:50)
      4. Einar's Bike Ride (1:20)
      5. Visiting Griffin / A Lonely Evening (2:09)
      6. Honey (0:48)
      7. Mitch Visits the Bear (1:29)
      8. Leaving Gary (2:37)
      9. Jean's Arrival (1:24)
    10. Driving with Crane (1:14)
    11. Ride to the Gravesite (1:35)
    12. Lost in Thoughts (1:10)
    13. The Night Griffin Died (2:24)
    14. Trying to forgive (0:56)
    15. Driving Lessons (1:06)
    16. Einar takes Action (1:24)
    17. Breaking and Entering (2:28)
    18. At the Hospital / Forgiveness (1:15)
    19. Gary on the Bus (0:36)
    20. Einar's Story (0:50)
    21. Sneaking out (1:12)
    22. A long awaited Freedom (1:24)
    23. Mitch's Dream / End titles (2:25)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Finding Neverland

    March of the Penguins
    [La Marche De L'Empereur]


    A River Runs Through It

    An Unfinished Life
    (Music Inspired by the Film)


    További kritikáink
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory

  • Filmzenékről röviden
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam