FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Underworld (Paul Haslinger)    UNDERWORLD   (2003)
       


      

       zene: Paul Haslinger
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 52:17





         Az alacsonyabb gyártási költségek nem járnak szükségszerűen az ehhez idomuló színvonallal. Erről győződhettek meg az aprópénzből elkészített "Underworld" nézői is, így a farkasemberek és vámpírok falkáinak évszázadokra visszanyúló, de napjainkig tartó harcának krónikája 2003 egyik meglepetésszerű sikere lett. A film egy tiltott szerelem története, bár résztvevői közül sem Selena (Kate Beckinsale), sem szerelme (Scott Speedman) nem kiskorú. Ellenben a lány vámpír, ezért "civil" orvos szerelmével való kapcsolata nem éppen az előítéletek eltörlésének kedvez, ráadásul tudomására jut, hogy a rivális farkasembereknek rejtélyes okok miatt éppen párjának vérére lenne szükségük...
         Filmünknek sosem lehetne helye egyetlen díjátadón sem, ezért művészi igényeket támasztva ne nézzük meg, pláne, hogy a külsőségeket tekintve Len Wiseman direktor is korábbi filmekből idéz - igaz, azt kétségtelenül kiválóan teszi. Ami különlegessé teszi számunkra, hogy hazánkban forgatták (a budapesti alvilág látványa mindenféleképpen megér egy feketemisét), a történet magyar szálakkal is rendelkezik, ráadásul egyik mellékszereplője hazánklánya, Görög Zita lett. Kell ennél több? A producerek szerint naná, hogy kell! A második rész nem váratott magára sokat: három évvel később jött el újra az idő, hogy hatalmas karmok üssenek ki hegyes metszőfogakat a helyükből, és átharapott torkú szőrös testek heverjenek szerteszét a városban.

         Paul Haslinger zeneszerző megismeréséhez elengedhetetlen, hogy pár mondatban megemlítsük korábbi formációját. A nemrég feltámasztott, és a techno atyjainak is tekintett, 2004-ben hazánkban járt Kraftwerk mellett a '70-es, '80-as évek másik jelentős német elektronikus zenekara volt a Tangerine Dream, amelynek stílusát persze nem lehet összevetni a kor-, és honfitárs kompánia zenéjével. A két csapat szerzeményei közt analógiát azért lehet találni, hiszen a nem éppen agyonkomponált, de annál hatásosabb elektronikus darabjaik a XX. század zenetörténelmének stabil pontjait képezik. Azonban szemben a Kraftwerk kísérletezőbb, időnként elvontabb, számítógépközpontú kompozícióival, a Tangerine Dream az instrumentális szintetizátorzenék szférikusabb magaslatait célozta meg, és ahhoz mindenféle komolyabb irányváltás nélkül évtizedeken át következetesen ragaszkodott is. Tucatnyi lemezük mellett több film score-ját is szerezték, mint például a "Tűzgyújtó"-ét, vagy az "Alkony" című horrorét. Érdekesség, hogy Ridley Scott "Legendá"-jához az amerikai és az európai premierhez is íródott zene; míg a tengerentúlra Jerry Goldsmith komponált aláfestést, kontinensünkön a TD dallamaira kalandozott a kölyök Tom Cruise.

         A tagok ma külön zenélnek. Edgar W. Froese ambientalbumokat ad ki, Christopher Franke ("Tökéletes katona") átnyergelt a tévéfilmek zenéjének világába, a harmadik tag, Paul Haslinger viszont elsősorban hollywoodi moziknál működik közre. Igazán nagy kiugrási lehetősége még nem volt, de több alkalommal is bizonyíthatta, hogy megérett már ilyenre. A "Szüzet szüntess" zeneszerzője a szörfös "Sorsdöntő nyár" után újabb tengeri mozi, a Paul Walker és Jessica Alba főszereplésével készült "A tenger vadjai"-ra kapott felkérést mostanában, ám legismertebb filmje kicsivel korábbi. Az egykori Tangerine Dream-esek közül ő az, aki a leginkább túllépett korai korszakán, és szerzeményei már nem emlékeztetnek az egykori szintibanda felvételeire - az "Underworld" volt az, aminél ez végképp bebizonyosodott.

         "A végeredmény azt a tézist bizonyítja, hogy nem feltétlenül attól lesz jó egy horrorfilm zenéje, ha a hangszerek közt különféle kampók, drótok, vashuzalok, és egyéb barátságos kellékek kapnak helyet." - így zártam "A barlang" zenéjéről szóló írásomat. Jöjjön a cáfolat.
         Talán önvallomásnak is felérne Haslinger részéről a rövid, mennydörgéssel nyitó, sejtelmes "Introduction"-t követő "The End of an Era" címe. A szerző valóban szakított egy korszakkal: sem ebben, sem a többi trackben nem érdemes a Tangerine Dream stílusjegyeit keresgélni, lévén, hogy a CD-n jóval több horrorpillanat akad, mint a filmben, amelyhez tartozik. A lemez anyaga tulajdonképpen élő hangszert nem különösebben tartalmaz, a hegedűk fölött a számítógépek és a samplerek vették át az uralmat.
         Már a rendkívül erőteljes "Deathdealers Deploy" robaja is bizonyíték errre. A meglehetősen kemény hangzású, dübörgő felvétel akár a Rammstein egyik koncertjén is szólhatna, és a menetelő, lelassított drum & bass-szerű motívum alatt végig jelen lévő, szó szerinti csörlőzésen sem hökkennének meg a bajor popmetál hercegeinek rajongói. Ez az ötlet szerepel abban a "Transformation"-ben is, ami egyébként a betétdalalbumról lemaradt, és az előzetesből ismerős Agent Provocatour "Red Tape" című pörgős számába fut bele.
         Minden track tartalmaz érdekes háttérzajokat, ami azt eredményezi, hogy számtalanszor egy kegyetlen kínzókamra mélyére képzelhetjük magunkat - közülük is a legbrutálisabb a "Fire Falling from the Sky" digitális üvöltésekkel kísért dühödt szkreccse és könyörtelen metálhangzása. Az ötperces "Bloodlines"-on kopogó, gyomorkorgásszerű hang vonul végig, így leginkább a Pokolba vezető út kísérője lehetne, míg folytatásában, a "Metamorphosis"-ban már meg is érkeztünk a kapuhoz: a trackban elhangzó türelmetlen csengetések az alvilág urának szólhatnak - az elkárhozott lelkek mielőbbi bebocsátást kérnek.

         A sok-sok zúzás ellenpontjaiként tekinthetünk a csendesebb trackekre. A morajló "Darkness Deep Within" hátterében párbeszédfoszlányok, a "Suspended Memories"-ban és a "Corvinus"-ban lágy zongora gondoskodik némi pihenőről, de a "The End of an Era" elcsendesült újrája, vagy a "Subterrania" tompa ambientje is említésre érdemes, nem beszélve a "Miserere" sátáni kórusáról, ami a "Fűrész" fináléja alatti jellegzetes zene fojtottabb elődjével kombinálódik. A számok ezen csoportjából az "Eternity and a Day" emelkedik ki leginkább, ami szomorkás, egyre inkább erőre kapó himnuszként indul, de ebből az emelkedettségből egy szorongató hatású atmoszférába zuhan bele. Innen menti ki a lemez legjobb, maximális pontszámot érdemlő, a filmben azonban nem szereplő trackje, a laza trip-hop alapra helyezett, zongorás "Keep Watch Over the Night", ami kiváló zárása a lemeznek.

         Paul Haslinger score-jának végighallgatása egyesek számára kemény menet lehet. Az érdekes megoldások, a káoszból félénken, de azért biztosan előkászálódó dallamok, és a kiváló hangminták gátlástalan alkalmazásai viszont tesznek róla, hogy ne kelljen a csörgő-zörgő, hallgathatatlan horrorzenék egyikeként tekintenünk rá. Elődeit a '90-es évek elektro-indusztriál zörejművész zenekarainak, például a Front Line Assembly vagy a Skinny Puppy környezetében kéne keresni (utóbbi egyébként az "Underworld" válogatásalbumán is közreműködik), filmzenében viszont a "The Mothman Prophecies" volt ilyen hangulati utazás, vagy a "Doom" hasonlóan ledózeroló jellegű. A végeredmény azt a tézist bizonyítja, hogy nem feltétlenül attól lesz jó egy horrorfilm zenéje, ha a hangszerek közt különféle kampók, drótok, vashuzalok, és egyéb barátságos kellékek kapnak helyet...de a felhasználásuk néha azért igen sokat dobhat rajta.


    Bíró Zsolt
    2006.04.29.




    Tracklista:

      1. Introduction (0:52)
      2. The End of an Era / Opening (1:32)
      3. Deathdealers Deploy (2:17)
      4. Darkness Deep Within (1:20)
      5. Transformation (1:28)
      6. Red Tape - Agent Provocateur (4:57)
      7. Suspended Memories (2:00)
      8. The Crypt (0:56)
      9. Bloodlines (5:12)
    10. Metamorphosis (2:25)
    11. The End of an Era / Reprise (2:34)
    12. Anger and Retribution (3:48)
    13. Corvinus (3:54)
    14. Subterrania (0:58)
    15. Fire Falling from the Sky (2:57)
    16. Miserere (2:49)
    17. The Last Stand (2:34)
    18. Eternity and a Day (4:04)
    19. Keep Watch over the Night (5:38) *

    * bónusz szám


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blade

    Constantine

    The Descent

    Saw

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam