FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Under Fire (Jerry Goldsmith)    UNDER FIRE   (1983)
       Tűzvonalban


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2000
       kiadó: WEA Records
       játékidő: 44:54




         Nicaragua, 1979. A kegyetlen Somoza-rezsim végnapjaiban három amerikai fotóriporter tudósít az eseményekről. Russel Price (Nick Nolte) szakmája legkiválóbbja, és hideg profizmussal ad hírt az eseményekről. Mikor új kolléganője, Claire (Joanna Cassidy) elmagyarázza neki a forradalom lényegét, Russel a sandisták oldalára áll, és interjút akar készíteni a gerillák vezérével, Rafaellel. Ez a lázadóknak is pont jól jön, ugyanis fényképes bizonyítékkal szeretnék eloszlatni a híreszteléseket arról, hogy vezérük meghalt. Russelt új politikai elkötelezettsége azonban bajba sodorja, és sok más emberhez hasonlóan neki is el kell hagyni az országot. Roger Spottiswoode filmje valós eseményeket dolgoz fel, és Oliver Stone "Salvador"-ja mellett az egyik legjobb film a közép-amerikai banánköztársaságok instabil helyzetéről.
         A film zenéjének megírására eredetileg Pat Metheny gitárost kérték fel, aki addig csupán egyszerűbb gitárközpontú zenéket írt televíziós műsorokhoz. Spottiswoode meg volt győződve arról, hogy a gitár elengedhetetlen hangszer a filmjében, Metheny azonban bevallottan megijedt a feladattól, ezért csupán azt vállalta, hogy gitárjátékával segítené azt a zeneszerzőt, aki végül elvállalja a feladatot. A score-t végül Jerry Goldsmith írta meg, akit a következő évben már tizenharmadjára jelöltek Oscar-díjra - a balszerencsés szám nem segített, a szobrot végül Bill Conti vihette haza "Az igazak" zenéjéért.

         A "Tűzvonalban" aláfestésének írása során Goldsmith számára az okozta a legnagyobb problémát, hogy zeneileg miként jelenítse meg Latin-Amerikát. Végül az Andokban használt pánsípokkal színesítette szerzeményét, de a hegység vagy ötszáz mérfölddel délebbre volt Nicaraguánál. Mivel Spottiswoode-nak is tetszett a hangzás, Jerry benne hagyta a zenében, viszont mindig megjegyezte, hogy valójában ez egy teljesen más nép zenéje. Egy évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy egy, a USC-n tartott előadása után a hallgatóságból valaki feltegye a kérdést, hogy miért használt andokbeli fúvósokat ebben a zenében. Goldsmith feltette a kezét, és azt mondta: "Magára vártam tíz éve!". Mint később kiderült, a kérdező Peruból származott. Bár tényleg semmi köze a pánsípoknak Nicaraguához, a zenében kiválóan működnek. Az amerikai riporter hangját Pat Metheny gitárja adja - ezt a szólóhangszert teljesen külön vették fel a nagyzenekartól, így a gitáros gyakran a megadott keretek között improvizált, így adva egyéni hangzást minden egyes felvételnek.
         A másik fontos hangszer a zenében a szintetizátor, mellyel Goldsmith már régóta kísérletezett. A "Tűzvonalban" score-jában eddig soha nem hallott integritást ért el az élő és szintetikus hangszerek párosításában - ez az eredmény leginkább a "19 de Julio" című tételben hallható. Az "A New Love" című szerelmi témában már visszafogottabb szerepet kap a szintetizátor, finoman támogatva Russel és Claire bontakozó románcát. Az albumot az összes témát magába foglaló "Nicaragua" zárja, mely önmagában tökéletes ízelítőt ad a score teljes zenei világából.
         A hivatalosan megjelent albumot Jerry állította össze, figyelembe véve, hogy itt elsősorban a zenéjét kell bemutatni, nem pedig a filmben ténylegesen elhangzott anyagot. Így nyithat az album a fantasztikus "Bajo Fuego"-val, ami végül nem is került bele a filmbe. A szólóhangszerek, a nagyzenekar és a szintetizátoros elemek tökéletes egységet alkotnak, és messze jobban integrálják az adott elemeket, mint Goldsmith számos későbbi zenéje. Mint említettem, a gitárszólókat külön vették fel a többi résztől, így az album készítése során Goldsmith azokat az improvizációkat választotta ki, amik neki a legjobban tetszettek, nem pedig azt, amit a rendező a filmben használt. Ezért fordulhat elő, hogy bizonyos számok nagyon ismerősek, de mégsem pont ugyanolyanok, mint a moziban. Sajnos két remek tétel (a "Prelude" és a "Rebel March") hivatalosan soha nem jelentek meg, de a "The Essential Jerry Goldsmith" című válogatásalbumon meghallgathatóak újravezényelt formájukban.

         A "Tűzvonalban" zenéjét eredetileg bakeliten adta ki a Warner Brothers, a CD-kiadás viszont csak Japánban jelent meg 1992-ben. Az amerikai és európai rajongóknak így Ázsiából kellett behozni az értékes lemezt, amely ráadásul csak japán feliratokkal volt ellátva - a borítón lévőket leszámítva. 2000-ben a korongot Németországban is kiadták a félrevezető "digitally remastered" megnevezéssel. Bár a bakelitnél tényleg jobban szólt az új CD, az eredeti japán kiadáshoz képest nem hallható jelentős különbség. Szerencsére az új lemez lejjebb vitte az árakat is, így a "Tűzvonalban" manapság emberibb áron szerezhető be: száz dollár helyett már a negyedéért. Érdemes megvenni.


    Hubai Gergely
    2008.01.07.




    Tracklista:

      1. Bajo Fuego (5:36)
      2. Sniper (3:28)
      3. House of Hammocks (3:15)
      4. Betrayal (4:20)
      5. 19 de Julio (3:30)
      6. Rafael (2:39)
      7. A New Love (3:47)
      8. Sandino (3:40)
      9. Alex's Theme (3:42)
    10. Fall of Managua (2:30)
    11. Rafael's Theme (4:12)
    12. Nicaragua (4:15)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blood Diamond

    First Blood

    The Ghost and the Darkness

    Inchon

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam