FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Unbreakable (James Newton Howard)    UNBREAKABLE   (2000)
       A sebezhetetlen


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 40:23




         M. Night Shayamalant napjaink legtehetségesebb rendezőjeként kezdik emlegetni, a klasszikus horror és thriller alapjait ötvözi különleges történet-mesélő stílusával, s eddigi három filmjével ("Hatodik érzék", "Sebezhetetlen", "Jelek") ezt be is bizonyította. A "Hatodik érzék" méltán népszerű csattanójával óriási debütálást jelentett számára, s tulajdonképpen ugyanazzal a gárdával próbálta megismételni a sikert. Ez mérsékelten sikerült, a "Sebezhetetlen" ugyanis megosztotta a közönséget. Volt, akinek nagyon tetszett, mások buta mesének fogták fel az egészet. Bruce Willis ezúttal a teljesen szimpla biztonsági őrt, David Dunnt alakítja, aki hihetetlen szerencse folytán egyedüliként túlél egy óriási vonatszerencsétlenséget. Nem sokkal később megkeresi egy ember, aki megpróbál rávilágítani David esetleges csodával felérő adottságára. Szkeptikus hősünket azonban elég nehéz kizökkenteni megszokott, egyszerű életviteléből, pláne ha egy megszállott képregény-gyűjtő próbálja bemagyarázni neki, hogy nem véletlenül úszta meg egy karcolás nélkül a balesetet, s az, hogy még életében nem volt beteg, az nem csupán egyszerű fizikai adottság és masszív szervezet eredménye. A különleges betegségben szenvedő Elijah "Porcelán" Price (Samuel L. Jackson) szerint kettejük sorsában sok a hasonlóság, s valamilyen formában kiegészítik egymást. David pedig egyre inkább hisz a képregény-fanatikus szavaiban, s elkezdi felismerni saját félelmetes adottságait.

         A Shyamalan-féle csattanó ezúttal sem marad el, s számomra valamiért sokkal félelmetesebb és hátborzongatóbb volt ez a filmje, mint a "Hatodik érzék", és zenéjében is sokkal jobban megragadott. Egészen a "Jelek"-ig úgy voltam vele, hogy ez James Newton Howard legtökéletesebb alkotása (pedig azért a "Waterworld", a "Hó hull a cédrusra", a "Dave" vagy "A szökevény" igencsak jellegzetes és nagyszerű zenéi napjaink egyik legfelkapottabb zeneszerzőjének), és mind a mai napig az abszolút kedvenceim közé tartozik. Az alapjaiban csendes tételekből felépülő, mély és nyomasztó, esetenként szívbemarkolóan fájdalmas zenei összkép egyetlen alkalommal szakad csupán meg, erre fel kell hívnom a figyelmet, mert minden esetben ugrok egyet, amikor idáig eljutok a hallgatásban. Ez a "Blindsided" című tétel 47. másodpercénél kezdődik, s nem csak zenei, hanem zenekari csattanásos effektek tekintetében is hátborzongató.

         A háromnegyed órás csodálatos zenei utazás Howard valaha megkomponált egyik legnagyszerűbb, fokozatosan felépülő főtémájával kezdődik. Az alapvetően vonósokból álló motívumhoz korai enigmás korszakot idéző elektronikus dob-loop-ot kever, ami ad egy különleges lüktetést a mind egyre hangzatosabbá építkező, erőteljes kürtszólammal kiegészülő, s hangskálán is fokozatosan emelkedő zenéhez. Mindezt a végén egy hamisítatlan howardos harmóniasorral zárja le, s a csendes, halk hegedűátmenetet követően folytatja a dobalapú zenekari játékot. Ellentétben sok filmzenei CD felépítésével, az első "Visions" a film közepén, David önnön erejének ráébredésekor s pályaudvari próbálgatásakor hangzik el. Mégis ez a zene jelenti a főtémát, a motívum második része, a szószoros értelemben felsíró hegedűszólamok többször visszatérnek a kompozíció során. A "Reflections Of Elijah" utal leginkább vissza a halk, fojtott hatású "Hatodik érzék" tételeire, érződik a hasonlóság a két filmzene között, azonban a "Sebezhetetlen" esetében Howard sokkal tágabb zenei és zenekari skálát enged meg magának. A halkan morgó bőgők illetve timpani-simogatás a "Weightlifting"-ben azért jelzik az egyre fokozódó feszültséget, még akkor is, ha a pengetett hegedű és bőgőszólamok valamilyen vidámságot is csempésznek a tételbe.

         A film egyik legborzasztóbb jelenete Mr. Porcelán esése a metrólejáró lépcsőjén. Ezt moziban egy félelmetes hangeffekttel fokozzák, de Howard is hozzáteszi a magáét egy hirtelen felerősödő zenekari fogással, melyet aztán a "Hatodik érzék"-ből ismert, fülsiketítő, kitartott magas hegedűhanggal folyamatossá tesz. A hatodik tétel, "Unbreakable" hozza vissza a már ismert főtémát (ez szól egyébként a film elején is), csak az a bizonyos lezáró harmóniasor hiányzik egy nagyon picit a végéről, ezt itt halk zongorajáték pótolja.

         A "Goodnight" a romantikus szál egy drámai jelenetének kísérőzenéje, a csellószóló meghatározó szerepet kap, s a "Hó hull a cédrusra" hangulatát idézi. Disszonáns formában tér vissza a főmotívum a nyolcadik "The Wreck" című tétel elején, hogy aztán ismét felsírjanak a hamisítatlan Howard-hegedűk. A film ezen része már a ráébredés befejező szakasza, egyfajta feloldozás-jellegű rész, s a zene is az album legszebb tételeinek egyike.

         Az igazán vészjósló, s fenyegető, hirtelen idillből félelembe átváltó tizenegyedik tételről már az imént beszéltem (ettől függetlenül megint megijedtem...). Bár a főtéma megjelenik, de tomboló viharként tornyosulnak felette a határozott bőgős alapok, a teljes vonós szekció mindent belead, s amikor a hegedűk igazán forté-ban rázendítenek, az már kicsit a "Jelek" első tételének előszeleként is tekinthető. Hogy ne tartson sokáig félelmünk, visszatér a halleluja-motívum a "The Orange Man"-ben, szinte lezárja az addig felgyülemlett feszültséget, mindenki győzött, szép és jó minden, az élet mégiscsak vidám. A romantikus vonalat is befejezi, talán mindent újra lehet kezdeni. Howard gyönyörűen bánik a különböző harmóniákkal, és drámai, romantikus zenében elsőrangú zeneszerző (lásd "Intersection"). Ha az iménti tételnél azt éreztük, hogy befejeződött valami, a "Carrying Audrey" című utolsó előtti tétel csak fokozza ezt az érzést bennünk.

         Hogy aztán érkezhessen a Shyamalan-féle csavar. Az utolsó tétel mély bőgőszólammal indít, érezni lehetett, hogy itt még történni fog valami. Nagy csindadratta azonban nincs, sokkal inkább elfojtott melankólia, beletörődött tehetetlenség - nem véletlenül "Mr. Glass & End Title" a címe a tételnek. Az első része mindenképpen a szerencsétlenül járt Mr. Porcelánról szól, hogy aztán egy csendes átfutással visszavezessen minket a kezdetekhez, a ritmikus dobloop-ra alapuló, fokozatosan építkező főtémához. Mindezt a végén stílusosan a hegedűsírással valamint a halleluja-motívummal zárja. Ha ki kell emelni egy tételt az egész kompozícióból, hát az utolsó mindenképpen tartalmazza a zene teljes egészét.

         Nem nagy, hangzatos filmzene. Egy-két apró kivételtől eltekintve általában halk, melankolikus mű, nagyon kevés elektronikus effekttel megtámogatva. Mindentől függetlenül szépségében és hangulatában kevés ehhez fogható anyagot találni, más kérdés, hogy ekkor még nem tudtam: Howard mindezt jócskán megfejeli majd a "Jelek" zenéjével. Ettől függetlenül, aki nem elkötelezett, feltétlen híve a hangos csitt-csatt-dirr-durr jellegű horror vagy akciózenéknek, hanem jobban kedveli a drámai, sejtelmes, misztikusan félelmetes, de sohasem fület sértő zenéket, annak kötelező darab.


    Tihanyi Attila
    2004.01.30.




    Tracklista:

      1. Visions (5:57)
      2. Reflection of Elijah (4:08)
      3. Weightlifting (3:43)
      4. Hieroglyphics (2:01)
      5. Falling Down (2:27)
      6. Unbreakable (3:23)
      7. Goodnight (2:25)
      8. The Wreck (3:46)
      9. Second Date (1:31)
    10. School Nurse (1:22)
    11. Blindsided (1:55)
    12. The Orange Man (2:29)
    13. Carrying Audrey (2:36)
    14. Mr. Glass/End Titles (7:40)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    House of Sand and Fog

    The Interpreter

    Murder In The First

    The Village

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam