FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Twisted (Mark Isham)    TWISTED   (2004)
       Függőség


      

       zene: Mark Isham
       vezényel: Ken Kugler
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 34:15




         Vigyázat, újabb hollywoodi sorozatgyilkos a láthatáron! Biztosan van, aki még nem unja őket, de a műfajban annyira nehéz már újat mondani, mint bozótvágó késsel sérülések nélkül hátat vakarni. Philip Kaufman rendező ("Sade márki játékai") nem is törődött ezzel az általa tévhitnek vélt ténnyel, így csinált egy filmet a témában magának, meg annak az egy-két szerencsétlen mozinézőnek is, akik - nem tudván, mire vállalkoznak - beültek rá, vagy később kikölcsönzik.
         Jessica Shephard (Ashley Judd) villámkarriert tudhat magáénak, mint rendőr. Elhunyt apja egykori barátja (Samuel L. Jackson) segíti őt céljai elérésében, és támogatja a bajban. A lelki sérült nő erre rá is szorul, mert egy sorozatgyilkos (már a szó leíráskor is felsikoltott a kliséjelző sziréna) garázdálkodik közvetlen környezetében. Ez szó szerint értendő, ugyanis a killer a nimfomán Jessica volt partnereit tizedeli, a következő páciens pedig a leendő új barát, valamint nyomozótárs (Andy Garcia) is lehet. Ahogy az már lenni szokott, az első számú gyanúsított ő maga lesz. Minden tudását latba vetve próbálja bebizonyítani ártatlanságát, holott a gyilkos épp hogy csak nem szúrja ki a szemét (akár szó szerinti értelemben is). A tettes személyében semmi meglepő nincs, aki a néző gondolatában már korábban (hogyan is fogalmazzak sejtelmesen?), a film marketinganyagainak szemlélésekor megjelenik tippként, feltéve, ha látott már néhány "Derrick" vagy "Columbo"-epizódot. Csak ott az indok sosem hangzott oly röhejesen, mint most a "Függőség"-ben.
         Tulajdonképpen a film olyan igénytelenre sikerült, mint a soundtrack album címoldala a szereplők fényképei alá rakott piros, vágást utánzó, rajzolt csíkkal. Nem mintha a hátsó borító jobb lenne, mert azon az egyébként vonzó főszereplőnő egy parkban lévő padon ücsörög, és gyanakvónak szánt rókaszerű arckifejezése inkább butának tűnik, mint éberen figyelőnek, amilyennek Ashley valójában szánhatta.

         A komponista rengeteg score-t szerzett, melyek többsége messze kiemelkedett szépségével az átlagból. Többek közt: "Nell"; "The Browning Version"; "Galapagos"; "Last Dance". A hagyományos szimfonikus zenéktől eltérő módon kísérletezett visszafogott drum 'n' bass-szel ("Body Shots"), de nagyon érdekes a "Cool World" elektronikus jazzmuzsikája is.
         Mark Isham merem mondani (szóvicc!) ezek után, hogy mekkora csalódás volt az egyik legsokoldalúbb zeneszerzőtől végighallgatni ezt a valamit. Korábbi munkáinak tekintetében borzalmasan nagy csalódást keltő, de inkább az "idegesítő" a lényegretörőbb jelző a soundtrackre. Amennyire emlékszem, a "Timecop" volt az, amit ennyire borzalmasnak találtam utoljára a zeneszerzőtől, de a "Twisted" most felidézte a gyászos elődöt.

         Az első track ("The City") nagyobb része még reményre ad okot (pontosabban ekkor még nem sejtünk semmit). Akár Angelo Badalamenti ("Twin Peaks") műve is lehetne, már ha nem férkőzne ennyire előtérbe a trombita, szerzőnk kedvenc (és tanult) hangszere. A számítógépből előtörő fortyogások feldúsítják a számot, miközben a filmben egy rosszarcú gyilkos tevékenysége miatt a nyakán lévő késpenge szorításában vergődő Ashley Judd tekintetében visszatükröződő nyomasztóan ködös városképet láthatjuk. A "Romeo is Bleeding" (szintén Isham) idéződhet fel a hallgatóban ekkor, de már enyhe célzások jelennek meg az utolsó egy percben arra, hogy aki teheti, még most vegye ki az albumot a lejátszóból.
         Elkéstünk, a zene folytatódik a "The Box"-szal. Ebben a másfél perces részben főleg hegedűk szólnak sejtelmesen, hogy a végén egy zongora hangolásának legyünk fültanúi. Az "I'm My Own Best Suspect" legfőbb jellemzője a ritmusszekció felriadásának ténye, akik minimalista menetelő ütemekkel próbálják magukra felhívni a figyelmet. Farudak összeverésének köszönhetően mintha harkály kopogna a "Blackout"-ban, és próbálná felszólítani Ishamet a korábban alapból meglévő zsenialitása előszedésére ebben a szintetizátorhangokra írt unalmas minimálkompozícióban, de a szerző nem hallgat rá: inkább össze-vissza lenyomott zongorabillentyűk, furcsa üveges hangok, és vélhetőleg marimba alkalmazásával próbál hatni. Nem megy neki, de ez még mindig jobb a következő rémálomnál ("An Old Flame"), ami akár az Elm utcában is szólhatna, mert azt a filmsorozatot jellemezték a hasonló zörejekből összeállított zenék. Erre érkezik is egyfajta utalás a hatos számot viselő értelmetlenségben, melynek címe: "Nightmares". Olyan is lett.

         Még hét szám van hátra (bár egy visszafelé haladó stopper a mérésre ideálisabb lenne). A "Get Away from Me" és az "An Old Flame Dies" akár egy track is lehetne. Mindkettő alkalmas szuicid hajlamok birtokában lévő egyének örök vadászmezőkre távozásának siettetésére. Dallam csak elvétve bukkan fel bennük (az is nagyon egyszerű), felépítésük pedig ezekből áll: nyekergés, zörgés, kopogás, csattanás, fémes sikoly, és a káoszt megkoronázó dobolás. Van itt még elmebeteg zongoraklimpírozás is, amely már akkor dallamosabb lett volna, ha a zenész a hangszerre felhajított lábával próbál játszani bakancsban. Szerencsére azért közeledik az album vége, de mintha megállt volna az idő, olyan lassan történik mindez.
         Még öt szám van hátra. Dallam továbbra sem bukkan fel (én már végérvényesen lemondtam róla), a "The Biggest Test of Your Life"-ban sem. Ez megint egy menetelős zene, a Terminátor léptei alá száz százalékosan illene, és akkor a géplábak nyikorgásával együtt még egy különös elegy is jönne ki. Hát igen: tényleg teszt. Végig lehet -e hallgatni a cédét görcsbe rándult gyomor érzete nélkül? A válasz: aligha. Itt nem segít a szélesebb látókör, ezen lemez hanganyaga már a periférikus látómező zenére alkalmazott változatán is kívül esik.
         Még négy szám van hátra. A "Toast to Your Partner" a játékidő elején kezdődő melankolikus vonalat viszi tovább, de ez sem folyamatosan halad nyugodt mederben, mert horrorfilmes dübörgések rontják el.
         Még három szám van hátra. Érdekességképpen megemlítem közben, hogy a borítón ez látható: "Many Plucked and Struck Instruments". Hoppsz, akkor megvan, hogy miért nem bírtam beazonosítani az "insruments" jelentős részét! Ennek függvényében már sokkal könnyebb dolgom van: a "The Docks" például a konyhában készülhetett, így hallhatjuk kés végighúzását a hűtő rácsain, majd ajtók sokszori becsapását, konzervdobozok leverését, és a végén beindul a szagelszívó is.
         Még két szám van hátra. Cigaretta Burn: eltolt székek lábainak összeütődése, kopogás az ablakon, mosogatás közbeni edénycsörömpölés-effekt. Kintről behallatszik a szélzúgás, és a vízcsapból is erős sugárban tódul elő a víz. Meseszép.
         Még egy szám van hátra. Írnám, hogy egész szépen indul, ha megtépázott idegeimre ez gyógyírt jelenthetne. De nem is szükséges ilyet tenni, mert a felétől bosszúból előbújik ismét a menetelő robotember, az album utolsó hallgatható perceinek reprise-ával, azaz még az első(!) trackben hallott főtéma tolakodó trombitaszólójával, fakockák földreejtése mellett. Ez nagyon emlékezetes tétel, ugyanis az albumnak VÉGRE VÉGE VAN! Ennek örömére előkerülhetnek a pezsgősüvegek, koccanhatnak és törhetnek a poharak, de még jó, hogy ezt a szerző nem hallhatja, mert még képes lenne felhasználni hasonló nívótlan score alapjául. Vajon Ken Kugler mit vezényelt? Mikor melyik ajtó legyen becsapva?

         Sehol egy fogódzó, amelybe a kétségbeesett hallgató belekapaszkodhat. Ez már rég nem zene, inkább egy óriási rendezői hiba eredménye, mert Isham eddigi, túlnyomórészt csodálatos, de minimum színvonalas munkái ismeretében nincs filmzenerajongó, aki elhinné, hogy magától jut eszébe ilyen, már a hazai alámondásos videofilmek korában is primitívnek számítható förmedvény készítése! Éveket öregedtem, mire lepörgött!
         Köszönjük a munkát Isham úr, de tessék jó nagyokat pihengetni a következő filmzene komponálása előtt, és ilyet - ha lehet - többé ne tessék nekünk gyártani. Gyártani -mert semmi egyéb, muzikalitással kapcsolatos szó nem illene ide. Hiszen ha a kiadványt készítő gépek hangjait ugyanott rögzítették volna, azok "dallamát" ehhez a zenei hulladékhoz viszonyítva még talán fütyülni is lehetne! Tehát megelégedünk a hagyományos, de szép melódiákkal, ilyen értelmetlen kísérletezésből viszont nem kérünk, pláne, ha azt "filmzene"-ként próbálják nékünk eladni, ugyanis ha a szóösszetétel második tagját akarnánk rásütni a "Twisted" soundtrackjére, igen nagyon rezegne a léc.

         Egy apró érdekesség: kísérleti jelleggel a komplett albumnak mind a 13 tételét apró hangmérnöki munkával egy egésszé gyúrtuk át (köztük az egyik sávot ráadásul visszafelé forgatva!). Az eredmény több mint meglepő: szinte semmi olyasmit nem vettünk észre az egyszerre lejátszott hangsávok összességében, ami élesen elütne a lemez egészének hangulatától, sőt ez a kreatúra szinte "élvezhetőbb" lett, mint a kiadvány nagyobb része. Ez pedig minimum arcpirító.


    Bíró Zsolt
    2004.10.02.




    Tracklista:

      1. The City (3:36)
      2. The Box (1:39)
      3. I'm My Own Best Suspect (1:07)
      4. Blackout (2:02)
      5. An Old Flame (2:00)
      6. Nightmares (1:57)
      7. Get Away from Me (2:38)
      8. An Old Flame Dies (2:25)
      9. The Biggest Test of Your Life (2:27)
    10. A Toast to Your Partner (4:21)
    11. The Docks (1:52)
    12. Cigarette Burn (2:57)
    13. You are the One (5:04)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Cave

    The Grudge

    A River Runs Through It

    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam