FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    On Deadly Ground  Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Tudors - Season 1 (Trevor Morris)    THE TUDORS - SEASON 1  (2007)
       Tudorok - Első évad


      

       zene: Trevor Morris
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varesé Sarabande
       játékidő: 46:32





         Minden bizonnyal napjaink egyik legnépszerűbb tévés műsora a "Tudorok" című történelmi eposz. A VIII. Henrik életét bemutató sorozat 2007-ben indult el, mondhatni világhódító útjára, sikere pedig azóta is töretlen, hiszen idén immáron a negyedik évad került bemutatásra, nézettsége pedig nem lankad továbbra sem. A feleségeit gyakran váltó Henrik uralkodása igazi aranybánya a történészeknek, hiszen a szinte gyermekként trónra lépő király alaposan átrendezte Anglia társadalmát és térképét. Mozgalmas életét több film is feldolgozta, azonban olyan széles történelmi arcképcsarnokkal, mint amivel a "Tudorok" szolgál, egyetlen más film vagy sorozat se igen dicsekedhetett eddig. A produkció Henrik és feleségei mellett megjelenít szinte minden fontosabb személyt, aki a király udvarában élt, vagy valamilyen fontosabb hatása volt Anglia uralkodójának életére. Azonban nem pusztán a történelem szó szerinti felmondásáról van szó, mivel a készítők pár kitalált, vagy átértelmezett karakterrel színesítették a sztorit. Ráadásul a király élete, és az akkori Anglia történelme is számtalan izgalmas eseménnyel szolgál, olyannal, amit csak az élet tudott írni, mindezek pedig rendkívül mozgalmassá teszik a sorozatot.
         Az első évad a fiatalon megkoronázott VIII. Henrik uralkodásának korai éveibe vezeti a nézőt. Az eleinte a hatalomtól megszeppent Henrik különösebb mérlegelés nélkül teljesíti az udvar befolyásos embereinek útmutatásait, így kénytelen elvenni elhunyt testvére feleségét, a nála idősebb Aragóniai Katalint. Azonban házasságuk nem sokáig lesz boldog, hiszen a nagy kor- és szemléletbeli különbség miatt Henrik hamarosan új társra lel a fiatal és gyönyörű Boleyn Annában. Azt azonban nem sejti, hogy a háttérben a lány családja keveri a kártyákat, hogy ezáltal minél nagyobb befolyásra tegyenek szert. Ráadásul az udvarban is komoly nehézséggel találja szemben magát, hiszen legfőbb bizalmasa, Wolsey bíboros, a birodalom ügyeinek legfőbb intézője óriási hatalmát arra használja, hogy magából pápát csináljon. A király azonban olyan kéréssel áll elő, amely meghaladja Wolsey erejét, hiszen egy királyi frigy érvénytelenítését a katolikus egyház nem hagyhatja jóvá. Így Henrik elfordul a katolikusoktól, a reformáció éltetőire kezd hallgatni, akik megadhatják neki, amire a legjobban vágyik, vagyis azt, hogy elváljon Katalintól, és feleségül vegye Boleyn Annát.

         A sorozat zenéjének megírását Trevor Morrisra bízták, noha nem ő volt elsőnek kiszemelve. Morris már gyermekként komponált, első darabját zongorára és kórusra tizenhárom évesen írta, II. János Pál pápa kanadai látogatására. Később Hans Zimmer és James Newton Howard zenei asszisztenseként dolgozott, rajtuk keresztül jutott be a filmes vérkeringésbe. Pár kisebb felkérés után a Remote Control csoport tagjaként folytatta pályafutását, a teljesség igénye nélkül olyan alkotásokban segédkezett kiegészítő zeneszerzőként, mint a "Bad Boys II.", "Az utolsó szamuráj", az "Arthur király", „A sziget" vagy a "Transformers". 2005-től televíziós munkákat is kapott, az "E-Ring", majd a "Holdfény" című sorozatokhoz komponált. Azonban az igazi áttörést számára a "Tudorok" hozta meg. Az immáron negyedik évadát is letudó széria egy Emmy-díjjal is gazdagította a szerzőt, hiszen 2008-ban a sorozat főtémájáért vihette haza a szobrot. Ennek megalkotása nem volt egyszerű, mivel a zeneszerző olyat akart írni, ami egyrészt megfelelt Henrik korának, de emellett modern is. Mivel a főcím még nem volt kész, így a nászútja alatt „vakon” dolgozva, több alternatív tervet is írt, amiből a producerek választották ki a végső verziót.

         A modernitás rendkívül fontos volt, hiszen a sorozat egy teljesen újszerű megközelítésben nyúl hozzá a kosztümös filmek világához, ugyanis a szereplők és a cselekmény teljesen mainak hat, ugyanakkor a sorozat minden pillanatáról süt a félezer éves történelmi távolság is. De nemcsak a főcím zenéje lett egyszerre modern és klasszikus, hanem a teljes score-ra is ez a jellemző. Morris számára a régmúlt zenéinek megidézése viszonylag könnyű volt, hiszen katolikus neveltetésben részesült, emiatt gyermekkorától kezdve rengeteg egyházi muzsikával ismerkedett meg. A score pezseg a különféle hangszerektől, de nemcsak ezek között volt ekkora eltérés, hanem a stílusok és a dallamok terén is sok mindent, néha egymáshoz látszólag nem is illő megoldást felvonultat a szerző. Azonban mindezek ellenére a "Tudorok" zenéjének egyik legnagyobb szépsége az, hogy teljesen egységes, pláne annak fényében, hogy összesen tizennégy zenei téma született az első évadhoz.
         Morris azt vallja magáról, hogy ő egy olyan zeneszerző, aki főként dallamokban szeret gondolkodni. Először egy dallamot talál ki, majd ezt bővítgeti egy konkrét tétellé. Jobban belegondolva, valahol ebben lehet a megoldása annak, hogy miért is olyan népszerűek és jók a zenéi. Manapság nagyon ritka a filmzenében a valódi dallam, pláne az, hogy valaki szinte mindent erre építsen. Morris pedig ilyen. Nem feltétlenül nagy és örökké emlékezetes témákat használ, de kétségkívül ügyesen ír és variál olyan dallamokat, amik megragadják az embert. Erre rengeteg példát találunk az albumon (például: "Pleasured Distractions", "A Historic Love", "Fun and Games", "Jousting", "Mixed Messages from Anne", "Pathetic Fallacy").

         A score részben vagy talán teljes egészében számítógéppel készült. Ugyan szimfonikus zenekari hangzás is előfordul benne, de mégsem ettől lett ennyire különleges. Sokkal inkább a szintetizátor, az elektronikus és egzotikus hangszerek, valamint a komolyzenében nem használt instrumentumok, pontosabban ezek szoftverekkel előállított hangjainak használatától. Számtalan pengetős, korhű hangszer hangja is helyet kapott a score-ban, például különböző lantok, gitárok, illetve beazonosíthatatlan fafúvósok mellett különféle dél-amerikai sípok hangjai is. Talán néhány hegedűszóló lehet valódi hangszerrel felvéve, de erre való utalást sehol sem találtam. Annak fényében pedig, hogy ez a mű tulajdonképpen számítógépes kütyüknek köszönhető, még nagyobb dicséret illeti a szerzőt. Azt kell mondanom, hogy azon elektronikus zenék közül, amelyek élő hangszerek hangzásának utánzására épülnek, magasan a legkiemelkedőbb a "Tudorok" aláfestése. Bizonyítják ezt az olyan tételek, mint a "Cardinal Woolsey's Secrets", az "A Historic Love", a "The Passion of King Henry", vagy a különösen zseniális "Woolsey Commits Suicide/Finale". Ezekben nyoma sincs annak, hogy bármiféle elektronikus megoldás lenne a háttérben. A szerző számítógéppel előállított kórust is használt a zenében, ami általában nem szokott jól hangzani, itt azonban még ez is teljesen rendben van.
         Rengeteg szereplő, helyszín és esemény tarkítja a sorozatot, legtöbbjük külön témát is kapott (például: "Henry Meets Anne Boelyn, "A Queens Loneliness"). Ezek, mint korábban is említettem, nem lesznek örökzöld dallamok, de a score-t tökéletesen színesítik. Több tétel kissé kevésbé tematizált, inkább a cselekményt követik szorosan, de ezek is igen magas szintűek ("Murder in Urbino", "The War Room", "Buckinham Plots for Murder").

         Morris a következő évadokhoz az első szezon muzsikáját szinte felülmúló score-okkal jelentkezett, olyanokkal, amik közül egy-kettő kissé el is halványította az első évad remek zenéjét. A komponista ez idáig nem tudott kilépni a televíziós felkérések köréből, "A sziklák szeme" második részét leszámítva nincs mozis munkája. Viszont a "Tudorok"-kal, illetve a nemrég elkészült "A katedrális" című sorozat zenéjével bizonyítja, hogy a Remote Control berkeiben dolgozó komponisták közül mindenképpen őt kell az egyik legizgalmasabbnak, legígéretesebbnek tekinteni. Jövőre pedig egy újabb nagyszabású történelmi szériának lát neki, mivel ő lett a Tudorokhoz hasonlóan hírhedt család, a Borgiák életét feldolgozó sorozat komponistája is.


    Gregus Péter
    2011.01.17.




    Tracklista:

      1. The Tudors - Main Title Theme (1:35)
      2. Murder in Urbino (2:07)
      3. Pleasured Distractions (1:39)
      4. Pathetic Fallacy (2:33)
      5. Henry Meets Anne Boelyn (2:06)
      6. Cardinal Woolsey's Secrets (0:56)
      7. A Historic Love (3:01)
      8. Moore's Love of a King (0:48)
      9. Visions of a Great Ruler (1:02)
    10. Fun and Games (1:03)
    11. Jousting (2:09)
    12. Mixed Messages from Anne (1:10)
    13. Whispers & Confessions (2:00)
    14. The Passion of King Henry (1:55)
    15. Buckinham Plots for Murder (1:21)
    16. The War Room (2:40)
    17. A Queens Loneliness (0:57)
    18. To Love a Country (1:22)
    19. The Sweating Sickness Arrives (2:02)
    20. Hallucinations (1:25)
    21. A Country at Death's Door (2:09)
    22. England Reborn (1:33)
    23. Behold the King of England (2:50)
    24. Woolsey Arrested for Treason (1:47)
    25. Woolsey Commits Suicide/Finale (4:22)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Attila

    Elizabeth

    Hannibal

    Ray

    További kritikáink
  • Tomb Raider
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory

  • Filmzenékről röviden
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam