FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Heaven and Earth  Halloween  Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Truth (Brian Tyler)    TRUTH   (2015)
       Igazság - A CBS-botrány


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler, Christopher Gordon
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 56:34




         "Three Hours", "Culmination", "FEA", "Humble Beginnings", "Pursuing the Truth", "Uncovering Lies", "60 Minutes", "Let's Start from the Beginning": csupán néhány példa a Igazság - A CBS-botrány című dráma score-jából, melyek újfent alátámasztják azt a tényt, miszerint Brian Tyler nem felejtette el régi önmagát, csak épp olyan projekteknél van lehetősége maradéktalanul alkalmazni saját stílusát, melyek elkerülik a rivaldafényt. Az már a fenti pontszámból is kiderül, hogy jelen kíséretet korántsem tekintem hibátlannak, ám az Thor: Sötét világ óta ez az első olyan munkája, amelyet többször is örömmel hallgattam végig, ellentétben például a Tini nindzsa teknőcök és a Bosszúállók: Ultron kora zenéjével, ahol meglátásom szerint a blockbusterek követelményeinek történő megfelelés árnyékolja be teljesítményét, a Halálos iramban 7. - The Expendables - A feláldozhatók 3. párosnál pedig témán belüli kifulladást tapasztalni.

         A politikai vonalon mozgó alkotást James Vanderbilt vitte vászonra, aki forgatókönyvíróként eddig többek között A csodálatos Pókembernél, a Zodiákusnál, illetve Az elnök végveszélybennél működött közre, rendezőként viszont ezzel a kritikusok és a nézők által egyaránt átlagosnak ítélt munkával debütált. A történet az amerikai újságíró és tévés producer, Mary Mapes Truth and Duty: The Press, the President, and the Privilege of Power című kötetén alapul, és az író azon, 2004 szeptemberében kirobbant botrányát dolgozza fel, amikor röviddel George W. Bush újraválasztása előtt a CBS 60 Minutes című műsorában ő, valamint műsorvezető kollégája, Dan Rather a birtokukba jutott dokumentumokra hivatkozva azt állították, hogy Bush a kapcsolatrendszerét kihasználva úszta meg a vietnami háborúban való részvételt. Az eset nem kis port kavart, s bár Mapes kiállt a rendelkezésére bocsájtott anyag valódisága mellett, a bírósági döntés alapján a CBS kénytelen volt bocsánatot kérni a megkérdőjelezhető hitelességgel bíró dokumentumok miatt, Mapes pedig elkerült a társaságtól. Ezen érdekes eset mellett olyan színészek tették ígéretessé az Igazság - A CBS-botrányát, mint a Rathert megformáló Robert Redford (aki Az elnök emberei és A hírek szerelmesei révén korábban már belekóstolhatott az újságírók világába), a Mapest alakító Cate Blanchett (Benjamin Button különös élete), továbbá Dennis Quaid (Frequency), Elisabeth Moss (Mad Men - Reklámőrültek) és Topher Grace (Pókember 3.), a végeredmény azonban mégsem szólt akkorát, mint a hasonló műfajú Frost/Nixon vagy a JFK - A nyitott dosszié.

         "Az Igazság - A CBS-botrány azt a többnyire törékeny és feszült viszonyt mutatja be, amely az újságírók, a politikusok és az igazságra szomjazó emberek között van. A zene arra törekszik, hogy bemutassa a szerkesztőségben uralkodó hangulatot, a politikai hatalmat és csatározásokat, valamint az ezekben részt vevő személyeket" - nyilatkozta Tyler, akinek nem volt nehéz megtalálni a közös hangot Vanderbilttel, mivel ismeretségük több mint egy évtizedre, a 2003-as A sötétség lepléig nyúlik vissza. A történethez leginkább idomuló hangulat létrehozásán azonban a szerző, elmondása szerint, sokat dolgozott, a kiindulási pontot pedig az a jelenet szolgáltatta, amikor Mapes kézhez kapja a Bushról szóló dokumentumokat. "Ez a rész konspiratív, és egy olyan fordulópont, amely meghatározza a cselekményszál irányát. Amikor megmutatták nekem a filmet, ettől fogva bilincselt le" - mesélte a szerző, akinek a rendező először temp zene nélkül mutatta meg az alkotást, úgy, hogy ő és a vágó, Richard Francis-Bruce elhagyták a vetítőtermet annak érdekében, hogy Tyler minél inkább beleélje magát a látottakba. A várt hatás pedig olyannyira nem maradt el, hogy a komponista ezt követően teljesen másban kezdett el gondolkodni, mint addig a forgatókönyv és Mapes kötetének hatására. A zenei felvételekre Ausztráliában került sor (ennek oka, hogy Blanchett kérésére a film is ott forgott), ahol karmesterként Christopher Gordon segítette Tylert, kinek nevét olyan mozik komponistájaként ismerhetjük, mint a Kapitány és katona: A világ túlsó oldalán vagy a Daybreakers - A vámpírok kora.
         A Mapes és az őt támadók oldaláról egyaránt értelmezhető és védhető eset egy döntően bensőségesnek nevezhető muzsikát kapott. Tyler a főbb alkotóelemeket igyekezett hangszerekre osztani: míg az újságírókat zongora- és hárfajátékokkal szimbolizálta, addig a háborúban részt vevő katonákat dob-, illetve trombitaszólamokkal, az affér szereplőinek érzelmeit pedig vonósokkal szimbolizálta. A történet három pillére azonban nemcsak hangszereléssel, hanem témákkal is elkülönül, amit többek között a "Truth (Main Title)"-ben, a "Three Hours"-ban, illetőleg a drámai vonalat képviselő "Culmination"-ben, a "FEA"-ben, valamint a "Humble Beginnings"-ben figyelhetünk meg. S ha már érzelmek: a zárótételként szolgáló "End of an Era" mellett a legtöbb emocionális töltettel a "Transcendence" bír, melynek esetében a zenekar játékát Tori Letzer vokálja teszi mélyebbé - a New Yorkban felnőtt énekesnő ezt megelőzően a Thor: Sötét világnál működött közre Tyler oldalán.

         Az Igazság - A CBS-botrány score-ja nem vonultat fel etnikus hangszereket, virtuóz megoldásokat vagy egyéb szembetűnő dolgokat, éppen ezért ha nem lenne benne jó pár kiemelkedő tétel, akkor nem volna több egy szokványos konspirációsdráma-muzsikánál. De szerencsére több remek tracket is magában foglal (kezdve az írásom bevezetőjében felsoroltakkal), a film mérsékelt sikerű fogadtatása révén azonban vélhetőleg e mű is olyan sorsra jut majd, mint a Sose bízz a szomszédodban!, A Lazarus-terv vagy éppen a Pánik szintén Tyler jegyezte kísérete, melyek hiába sikerültek jól, a hozzájuk tartozó alkotások ismeretlensége miatt csak a rajongók figyeltek fel rájuk.


    Kulics László
    2015.12.19.




    Tracklista:

      1. Asking Questions (2:42)
      2. Truth (Main Title) (2:32)
      3. Documents (2:37)
      4. Three Hours (2:59)
      5. Culmination (2:46)
      6. FEA (3:43)
      7. Transcendence (2:15)
      8. Duty and Honor (1:23)
      9. Needle in a Hay Stack (3:22)
    10. Humble Beginnings (2:09)
    11. Mistakes and Misunderstanding (2:10)
    12. Pursuing the Truth (1:38)
    13. Uncovering Lies (4:16)
    14. Hodges Confirm (3:10)
    15. 60 Minutes (1:54)
    16. Indiscretion (1:22)
    17. Let's Start from the Beginning (2:57)
    18. OETR (2:59)
    19. I Am What I Am (1:15)
    20. Public Apology (3:49)
    21. End of an Era (4:36)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Charlie Wilson's War

    Columbus Circle

    The Lazarus Project

    Zenék egy témára:
    Hollywood és az USA elnökei


    További kritikáink
  • Ant-Man and the Wasp
  • Adrift
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam