FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Trouble with Harry (Bernard Herrmann)    THE TROUBLE WITH HARRY   (1955)
       Bajok Harryvel


      

       zene: Bernard Herrmann
       vezényel: Joel McNeely
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 40:51




         Miután Alfred Hitchcock elhagyta a Paramount stúdiót, ott készült öt filmjének jogait felvásárolta, melyeket örökségül hagyott lányára, Patriciára. Ezeket a filmeket bemutatásuk után harminc évig semelyik mozi nem vetítette, és a televíziók sem mutathatták be őket. A csomagot azután a '80-as évek közepén Patricia különleges engedélyével újra bemutatták, ezzel a filmeket gyakorlatilag újra felfedezték a nézők és szakértők egyaránt. A "Hátsó ablak" és a "Vertigo" elemzők górcsöve alá került, így elfoglalhatták méltó helyüket a filmtörténelemben. Szegény Harry azonban nem volt ilyen sikeres, elsősorban azért, mert a film nem túlságosan jó - ezért a mai napig a televízióban legkevesebbszer lejátszott Hitchcock-mű. Pedig a kis szösszenet nem teljesen érdemtelen.
         Egy vermonti faluban egy kisfiú holttestet talál az erdőben, amelyre aznap még sok másik ember is rábukkan, és négy helyi lakos is kompromittálódik egy esetleges gyilkosságban. Mivel a férfi ismeretlen, logikus lépésnek tűnik a holttest elásása, azonban egyre több nyom akad, mely sok ártatlan embert keverne bajba, ráadásul a város kitörési lehetőségre várakozó polgárőre is tudomást szerez a rejtélyes tetemről. Alfred Hitchcock sötét komédiája (vagy ahogy ő hívta, macabréja) során Harryt többször is elássák, majd exhumálják az újabb és újabb fordulatok következtében, az erősségeket azonban nagyban hátráltatja egy probléma. Hiába a kedélyes karakterek - az öreg hantázó kapitány, az első randevújára készülő vénkisasszony és a fiatal özvegy (Shirley MacLaine első filmszerepében) - a falu összes lakója enyhén szellemi fogyatékos. A klasszikus komédia szabályai ezt még engednék is, de Hitchcock nem poénnak szánja a csetlés-botlásokat, hiszen csupán a karakterek szerencsétlenkedése viszi előre (vagy inkább hátra) a sztorit, joggal vetve fel a kérdést, hogy vajon a település körülbelül tucatnyi lakója házasodott-e az elmúlt kétszáz évben más falvakból is...

         Sajnos a filmmel együtt Bernard Herrmann zenéje is évekre eltűnt a köztudatból, pedig a munka mérföldkő, hiszen ez volt az első közös munkája Alfred Hitchcockkal. Bár a kollaborációból születtek még fontosabb és jobb eredmények is, ilyen jó kedélyű zene nem akad még egy közöttük. Herrmann soha nem írt vígjátékhoz aláfestést, bár nagyon akart - állítólag egyszer felvetette Henry Mancininek, hogy egy alkalommal cseréljék ki éppen aktuális megbízatásukat. A "Bajok Harryvel" marad a mester legkomikusabb műve, és ez nem is nagy baj, hiszen itt gyakorlatilag teljesen kiélheti magát. Ez a score egyszerűen egy jó móka és élvezet hallgatni.
         A zeneszerző személye már az első négy hangjegy után sem maradhat kérdés, ezt a motívumot Herrmann más műveiben is felhasználja - kicsit áthangszerelve az itt bukdácsoló motívum majd "A rettegés foka" nyitó képsorai alatt lesz hallható. A főtéma a Bobby Shaftoe nevű angol kiszámolós játékon alapul, és a könnyed motívum többször is felbukkan a filmben, gyakran egy elég idegesítő kisgyerek kíséretében. Az ezt követő számok már-már rajzfilmszerűen követik az eseményeket, és a film ismerete nélkül is elég könnyű megjósolni, mi történhet éppen a képernyőn. Az egyik legjellegzetesebb motívum egy szórakozott orvoshoz tartozik, aki a film során vagy féltucatszor átesik a holttesten, de nem veszi észre - a bohókás, ügyetlenkedő járásához írt ugrálós zene minden alkalommal kegyetlen gyorsasággal megszakad, amint a jó doktor bácsi nagyot botlik Harryben.
         És a zene innen csak tovább fokozódik, a hallgató egyes számok alatt már a kengyelfutó gyalogkakukk és a prérifarkas kalandjait vizionálhatja, mivel a zene annyira átmegy a rajzfilmek világába. A humoros számokat néha megszakítja egy-egy romantikus szösszenet, ami két kibontakozó románchoz is aláfestést nyújt, de a rövid szünetek után ismét a komédiáé a terep, játékos keringők ("Waltz Macabre") és felszabadult örömzenék ("Valse Lente") formájában. Szerencsére a kompozíciók sose szállnak el teljesen az ökörködés irányába, Herrmann tarsolyában ott lapul az a négy nyitóhangjegy, melyek bármelyik darab közepén megfagyasztják a levegőt (például a "The Tramp" című számban) - személyes kedvencem a szokatlanul sötét "Ostinato". Herrmann zenéjének elemzői szeretnek ezen a ponton különféle mintaképeket keresni Mahlertől kezdve Sosztakovicsig, de a hangulatbeli hasonlóságok alapján szinte bármelyik 20. századi zeneszerzőt kapcsolatba lehetne hozni a score-ral, ennek pedig nincs sok értelme egy ilyen jutalomjáték kapcsán.

         A film elfeledettsége mellett egy másik indok miatt is hátérbe szorult ez a gyöngyszem - a zene eredeti felvételei sajnos nem maradtak fenn, évtizedekig csak egy közel nyolcpercnyi szvit volt elérhető belőle. Ezt még Bernard Herrmann állította össze 1968-ban, két évvel azután, hogy végleg szakított Hitchcockkal. Az eredetileg a Decca kiadónál megjelent "A Portrait of Hitch" című darab azért viselte a rendező nevét, mert Benny szerint ez a darab nem más, mint egy zenei portré, a mester sötét humorának muzikális lenyomata.
         Ezt az albumot Joel McNeely 1998-ban vezényelte fel a Royal Scottish National Orchestrával, hogy megmentse a score-t az elmúlástól. A zeneszerző/karmester Herrmann életpályájának egyik legjobb ismerője, aki számos más zenéjén is végezett hasonló rekonstrukciós munkát. Bár ezek nem mindegyike sikerült tökéletesre, a "Bajok Harryvel" aláfestésének igazi érdeme, hogy ez a score tényleg semmilyen más formában nem érhető el, és mivel a felvételek kiváló minőségűek, jól visszaadják a szerző eredeti elképzeléseit. A kiadvány a Varése Sarabandét meghazudtolóan igényes - a jópofa festmény Matthew Joseph Peak munkája, és a jegyzetek is tartalmasak. A film jelentéktelensége miatt a zene nem nevezhető kötelező darabnak, de jó szórakozás, és hallgatóbarát hossza miatt kiváló ízelítő is a komponista fajsúlyosabb lemezeinek beszerzése előtt.


    Hubai Gergely
    2006.06.21.




    Tracklista:

      1. Overture (1:24)
      2. Autumn (0:53)
      3. The Murder (0:55)
      4. The Captain (1:44)
      5. The Body (1:24)
      6. Miss Gravely's Test (0:33)
      7. Jennifer (0:49)
      8. The Doctor (1:00)
      9. The Tramp (1:33)
    10. The Clip (1:00)
    11. Autumn Afternoon (0:52)
    12. The Sketch (1:48)
    13. The Doctor's Return (0:43)
    14. The Police (0:43)
    15. The Country Road (0:50)
    16. Tea Time (1:36)
    17. The Burial (1:24)
    18. Waltz Macabre (1:20)
    19. Waltz Reprise (0:38)
    20. Valse Lent (2:17)
    21. Miss Gravely Digs (0:33)
    22. Homebodies (1:24)
    23. The Closet (0:20)
    24. Harvest Eve (0:44)
    25. The Phantom Coach (1:06)
    26. The Walts (0:33)
    27. The Wish (0:36)
    28. Proposal (1:08)
    29. Suspicion (1:00)
    30. Porch Talk (1:05)
    31. Duo (1:21)
    32. Ostinato (1:01)
    33. Encore (0:44)
    34. Cortege (0:44)
    35. Slumber (0:27)
    36. Afterbeats (0:38)
    37. The Bathtub (0:36)
    38. Confession (0:46)
    39. The Solution (0:54)
    40. Finale (1:45)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Man Who Knew Too Much

    Oscar

    Plots with a View

    További kritikáink
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam