FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Traitor (Mark Kilian)    TRAITOR   (2008)
       Az áruló


      

       zene: Mark Kilian
       vezényel: Mark Kilian
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 56:04




         A "Traitor" azon művek közé tartozik, melyeket, ha rajtam múlna, valószínűleg soha vagy csak nagy időhúzások közepette hallgatnék meg, s minthogy jelen esetben egy kellően érdekes darabról van szó, örülök, hogy ez nem így történt - ez is azt mutatja, mekkora hiba az, hogy ily nehezen ismerkedem meg az általam nem ismert szerzőkkel. Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy Mark Kilian tulajdonképpen semmi újat nem mutat fel ezzel a score-ral: egy már ismert hangzásvilágot kínál ízlésesen tálalva, némi kilengéssel, s csipetnyi egyéniséggel fűszerezve.

         Ám még mielőtt jobban belemerülnék abba, mit is rejt magában a lemez, pár mondat erejéig kitérnék arra, kicsoda is ez a Kilian. Neve filmzeneszerzőként a "Tsotsi" című Oscar-díjas dráma révén csenghet ismerősen, ami mellett persze számos más alkotásban is közreműködött már, ám azok egyike sem oly jelentős. Bár komponistaként eddig a kisebb volumenű produkciókból részesült, hangszerelőként, asszisztensként, zenei rendezőként és karmesterként közreműködött például a "Mátrix: Újratöltvé"-nél, valamint számos Christopher Young-szerzeménynél is.
         A dél-afrikai származású komponista fiatalon kezdte meg zenei tanulmányait (eleinte gitáron és zongorán), s különféle helyi jazzbandákban játszott. Eleinte hazájában, majd Európában és az Egyesült Államokban próbált szerencsét, illetve folytatta tovább tanulmányait. Filmzenei karrierét a University of Southern Californiában eltöltött évek alapozták meg, ahonnan kilépvén asszisztensként három évig segített egykori mentorának, Youngnak (például a "Vízözön"-nél, a "Tökéletes másolat"-nán és "A lény"-nél). A folyamatos tanulásnak köszönhetően Kilian mára már világzenei téren éppúgy képzettnek számít, mint a jazz, az elektronikus, valamint modern klasszikus zenék terén.

         A tévéfilmeket, sorozatokat és számítógépes játékokat is jegyző szerző idei első műve "Az áruló" című politikai thrillerhez fűződik (ám ezt a műfajt szimplán a zene ismeretében nehéz lenne kikövetkeztetni). A film alapját képező, puzzle-szerűen kirajzolódó kémhadművelet nemzetbiztonságilag és politikailag egyaránt kényes, így minél több információ lát napvilágot, annál jelentősebb érdekekre kezd veszélyes lenni a ráirányuló nyomozás, melyben az FBI-osokat (élükön Guy Pierce-szel) egy veterán CIA-ügynök (Jeff Daniels) segíti, kiknek figyelme csakhamar a különleges ügyosztály egykori hivatalnokára, Samir Hornra (Don Cheadle) terelődik...
         Minthogy az összeesküvésnek erős közel-keleti vonatkozásai vannak (mi mást várhatunk manapság egy hollywoodi forgatókönyvírótól?), Kilian főként az egzotikus hangszerekre helyezte a hangsúlyt (igaz, azokat nemcsak a közel-keleti régióból válogatta össze, hanem Argentínából, Kínából, Örményországból, Afrikából, valamint Indonéziából is), amit szintetizátorral, a The Northwest Szimfonikusok vonósaival, a jávai gamelánokkal és két, magukat nem sokszor hallató vokalistával egészített ki.

         Az album (melyre három hónap munkájának eredményéből kerültek fel szemelvények) hangulatát az oud, a ney, a duduk és a különféle ütősök (gongok, marimbák, bombók, stb.) biztosítják, amik amolyan öltözékként szolgálnak a kimért, s a film jellegének megfelelő feszültséget szolgáltató játékról tanúbizonyságot tévő vonósoknak. Arról, hogy ezek milyen remekül férnek meg egymás mellett, már rögtön az elején, az "Entering the Country"-ban megbizonyosodhatunk - ehhez hasonló track többek között a szintivel kiegészülő "Traitor Theme", továbbá az "Embassy Bombing" is. A dinamikusabb témák közé sorolható a "Thirty Years Later", a "Double Raid", a "Chasing Horn", a feszültségkeltésről pedig olyanok gondoskodnak, mint a "Bombers on Board" vagy a "Soccer and School". Sajnos az album nagy hibája az, hogy több olyan rövid szösszenet került fel rá, amelyek jók lennének ha beindulnának, pontosabban tovább bontogatná őket Kilian, de ahogy megmutat valamit, véget is ér.
         Az albumon található két dal, az "Ayadjidjé" és a "Laisse-Toi Aller" szintén Kilianhez köthető (együtt készítették el, illetve adják elő Marcel Adjibivel), ám míg az első hangulatilag remekül beleillik az instrumentális részekbe, addig a "Laisse-Toi Aller" számomra inkább a francia kultúrát idézi meg a benne hallható, harmonikáéra hasonlító szintihanggal - ezt vagy le kellett volna hagyni, vagy utolsó trackként kellett volna helyet kapnia. Érdemes még kitérni a korábban már említett gamelánokra is, akik megannyi érdekes hangszeren és stílusban játszanak - mint ahogyan azt az első hallásra furának tűnő "Walk to Carter"-ben is észlelhetjük.

         A "Traitor" az idei felhozatalban épp olyan oázisnak számít nekem, mint tavaly George S. Clinton "Bury My Heart at Wounded Knee"-je, vagy azt megelőzően James Newton Howard "Blood Diamond"-ja. Bár Mark Kilian szerzeménye az iménti példáktól bizonyos mértékben eltér, néhány track erejéig ugyanúgy képes volt egzotikus helyre kalauzolni képzeletemet, mint a fent említett albumok. A Varése által összeállított közel egy óra elsősorban azoknak fog kedvezni, akik még nem unják a mostanában talán már túlzottan előtérbe kerülő oudok és dudukok hangjait, illetve az "afrikais-közelkeletis" kompozíciókat.


    Kulics László
    2008.10.12.




    Tracklista:

      1. Entering the Country (2:46)
      2. Thirty Years Later (1:02)
      3. Traitor Theme (2:59)
      4. Bombers on Board (1:24)
      5. Praying In Jail (1:03)
      6. On the Bus (3:28)
      7. Ayadjidjé (4:01) *
      8. Do We Stop? (1:50)
      9. Walk to Carter (1:49)
    10. Jailbreak (2:52)
    11. Young Recruit (1:31)
    12. Embassy Bombing (3:39)
    13. Omar and Horn Say Goodbye (1:17)
    14. Emailing Clayton (3:32)
    15. Laisse-Toi Aller (3:23) *
    16. Somebody Talked (2:30)
    17. Prison Transport (0:53)
    18. Double Raid (2:40)
    19. I'm On A Meet (1:31)
    20. Fatwa On You (1:15)
    21. Researching Horn (2:17)
    22. Soccer and School (1:17)
    23. Chasing Horn (2:44)
    24. Bomber Montage (1:32)
    25. The End (2:40)

    * előadja: Marcel Adjibi, Mark Kilian


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blood Diamond

    Bury My Heart at Wounded Knee

    Charlie Wilson's War

    The Ghost and the Darkness

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam