FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Top Gun (Harold Faltermeyer és különféle előadók )    TOP GUN   (1986)
       


      

       zene: Harold Faltermeyer és különféle előadók
       kiadás éve: 1986
       kiadó: Columbia / CBS Records
       játékidő: 38:20





         A Top Gun - amellett, hogy gyermekkorom kedvenc repülős filmjeként szoktam emlegetni - számomra a videózás hőskorának ikonikus példáját is jelenti, ez volt ugyanis az a film, amelyet hangalámondásosan sikerült megszerezni, s rongyosra játszani. A Don Simpson, valamint Jerry Bruckheimer producerek közreműködésével megvalósított projekt a nyolcvanas évek emlékezetes produkcióinak egyike, amely nemcsak a mozivásznon és a tévéképernyőn keresztül igyekezett hódítani, hanem - az egy évvel korábban bemutatott Rambo 2.-höz hasonlóan - videojáték formájában is.
         A Tom Cruise (aki az akaratos ifjoncot, Pete "Maverick" Mitchellt formálta meg) főszereplésével készült mozi direktora Tony Scott volt, akit egyes információk szerint háromszor is kitettek a munkálatok során, ám mégis mindig visszaült a rendezői székbe. A Top Gunt egy 1983-as újságcikk inspirálta, mely az amerikai vadászpilóták egyik bázisába, a San Diegóban található Miramar Naval Air Stationbe engedett rövid betekintést az olvasóknak. A producerek jó pár forgatókönyvíró megkeresésén túl voltak, mire rátaláltak Jim Cashre és Jack Epps Jr.-ra, akik elegendő kihívást láttak a dologban. A film népszerűségének hatására rögtön kilátásba helyeztek egy folytatást, ám végül nem sikerült tető alá hozni, nemrégiben azonban felröppent a hír, miszerint Cruise és Bruckheimer olyannyira komolyan fontolgatja a második részt, hogy forgatókönyvének elkészítésével már meg is bízták a népszerűséget még csak ízlelgető Justin Markst (Street Fighter: Chun-Li legendája).

         De térjünk vissza Maverick első kalandjához, melyben az ezt követően sztárrá váló Cruise (kinek szerepével először Matthew Modine-t keresték fel, ő azonban visszautasította azt) mellett olyan színészeket láthatunk, mint Val Kilmer, Kelly McGillis, Tom Skerritt, Anthony Edwards, Tim Robbins, Meg Ryan és Michael Ironside. A Thief of Heartsot és a Beverly Hills-i zsarut követően a producerpáros újfent Harold Faltermeyerhez fordult segítségért az aláfestő muzsikát illetően, s bár a komponista eleinte vonakodott igent mondani, ügynöke unszolására mégis rábólintott a megbízatásra. "Tudnod kell, hogy ezek a srácok mindig felszállási engedélyre várnak a kifutópályán, és közben Billy Idolt hallgatnak a walkmanjükön" - vezette fel instrukcióit első egyeztetésük alkalmával Bruckheimer. A zeneszerző tudta, hogy nem egy klasszikus alapokon nyugvó heroikus muzsikát várnak tőle, hanem olyat, amiben a szintis és a rockos elemek vállvetve egészítik ki egymást. Az írást a "Top Gun Anthem"-mel kezdte, ám mivel először nem rögzített belőle végleges verziót, zongorajátékként mutatta meg Simpsonnak, Bruckheimernek és Cruise-nak, akik telitalálatnak vélték a darabot. A score elkészültével párhuzamosan a film is összeállt annyira, hogy tesztvetítéseknek lehessen alávetni, fogadtatása azonban nem volt túl jó, ezért egyes jeleneteket újravágtak, ami miatt az instrumentális muzsikán is különféle változtatásokat kellett eszközölni, ám arra próbáltak ügyelni, hogy azok a részek, melyeknél a főbb témák teljes terjedelmükben kibontakoznak (ilyen például Maverick első repülése a szerencsétlen kimenetelű baleset után), ne módosuljanak a zene rovására.
         Faltermeyer muzsikája - amely döntően a drámaibb, illetve feszültségteljesebb események alatt kapott helyet - csupán a film alatt hallható, a premierrel párhuzamosan megjelentetett filmzenealbumra ugyanis mindössze egyetlen tétel, a "Top Gun Anthem" került fel, amely gyakorlatilag a nyitány egyik feldolgozásának felel meg, melynek előadásában Steve Stevens is közreműködött gitárjával. A vezértéma adaptációja a rockos/szintipopos korong igen korrekt zárása, ennél több score viszont csupán az 1999-ben megjelentetett bővített kiadáson hallható a közel háromperces "Memories"-nak köszönhetően - a többi, addig kiadatlannak számító track mindegyike betétdal. A soundtrack hatalmas sikert könyvelhetett el magának: amellett, hogy a Billboard Hot 200-as listájának élén volt található, nyolcszoros platinalemezzé is vált. E népszerűség oka, hogy már a film készítésekor gondosan ügyeltek az alkotók arra, hogy olyan betétdalokat rendeljenek hozzá a jelenetekhez, amelyek egyszerre tükrözik a nyolcvanas évek zenei hangulatát és a pilóták világát. "Szerettem volna több dalon is dolgozni, a napi szinten történő vágásmódosítások miatti hajrában azonban eléggé intenzíven kellett dolgoznom a score-on, így nem jutott rájuk időm" - nyilatkozta Faltermeyer, aki íróként a Cheap Trick által előadott "Mighty Wings"-ből vette ki részét (ami miatt pár napra Chicagóba kellett utaznia), a "Destination Unknown" esetében pedig produceri szerepet vállalt. Emiatt került a képbe a komponista egykori pártfogója, Giorgio Moroder, aki az addig autószerelőként tevékenykedő Tom Whitlockkal közösen jó néhány dallal járult hozzá a mozihoz. Ezek között találjuk a "Danger Zone"-t, a "Lead Me On"-t, a "Through the Fire"-t, nem utolsóegybensorban pedig a szerelmi téma alapjául is szolgáló "Take My Breath Away"-t, amely Oscar-, Golden Globe- és ASCAP-díjat egyaránt bezsebelt, s a mai napig oszlopos tagja a rádiók zenei palettájának.

         "A sikert látva, és azt, hogy ez mennyire összehozta az amerikai közönséget, ráébredtem, hogy milyen megtiszteltetés volt számomra ezen a hősi eposzon dolgozni. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy német származásom ellenére egy vérbeli epikus amerikai mozihoz írhattam zenét" - mesélte később Harold Faltermeyer, aki ezt követően már csak egy alkalommal, a Beverly Hills-i zsaru 2. kapcsán dolgozott össze Hollywood meghatározó producerduójával. Nem sok betétdalos soundtrackért rajongok, de jelen albumot korrektnek tartom, ugyanakkor remélem, hogy egyszer majd polcomon tudhatom a score-t is, mert akárcsak ez a kiadvány, az is kockáról kockára képes felidézni bennem a Top Gun minden egyes jelenetét.


    Kulics László
    2014.10.01.




    Tracklista:

      1. Danger Zone - Kenny Loggins (3:35)
      2. Mighty Wings - Cheap Trick (3:50)
      3. Playing with the Boys - Kenny Loggins (3:57)
      4. Lead Me On - Teena Marie (3:45)
      5. Take My Breath Away (Love Theme From Top
          Gun) - Berlin (4:11)
      6. Hot Summer Nights - Miami Sound Machine (3:34)
      7. Haven In Your Eyes - Loverboy (4:03)
      8. Through the Fire - Larry Green (3:37)
      9. Destination Unknown - Marietta (3:46)
    10. Top Gun Anthem - Harold Faltermeyer (4:02)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    50 First Dates

    Fletch

    The Heat

    Tango & Cash

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam